Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xSwanHeart schreef:Wij spelen al een tijdje met het idee om ons huis grondig te verbouwen. De badkamer verplaatsen, een nieuwe keuken, een pui aan de achterzijde en nog wat andere ingrepen staan op ons wensenlijstje. Maar, ik merk dat we eigenlijk geen idee hebben waar we moeten beginnen. Terwijl half Nederland het doet (elk nieuw verkocht huis lijkt wel met de sloophamer bewerkt te worden), dus zo moeilijk kan het niet zijn. Toch?
Ik ben dus benieuwd: hoe pak je zoiets nou aan? Neem je een architect in de arm of bedenk je zelf hoe je nieuwe indeling eruit komt te zien? En hoe breng je in kaart waar alle leidingen lopen? Hoe vind je de juiste mensen? En, ook niet onbelangrijk: hoe doe je het met de financiering en hoe druk je de kosten zoveel mogelijk? Wat zijn must-do's, en wat laat je beter zitten? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!
Ibbel schreef:Om te weten waar leidingen in de grond liggen (gas, licht, water, riool tot waar het je huis binnenkomt) moet je een KLIC melding doen: https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding
xSwanHeart schreef:@Happinez: Heb jouw topic eens doorgebladerd, zie er wel heel indrukwekkend uit. Maar ook een beetje als mijn ergste nachtmerrie, hoop dat we het hier toch iets beperkter kunnen houden
Goede tip van die KLIC-melding! Ik heb een oriëntatieverzoek gedaan, zodat we in ieder geval kunnen zien waar leidingen lopen. Verwacht niet dat we echt diep zullen gaan graven, maar we hebben momenteel totaal geen idee waar bijvoorbeeld onze aansluiting op het riool zit. Dus dat soort informatie is wel handig om te hebben.
Dat aannemers druk zijn heb ik helaas al kunnen ervaren toen we een aantal ruiten lieten vervangen. Wat een gedoe was dat! Dat is ook een van de redenen dat ik nog best twijfel of verbouwen nu de moeite waard is. Alleen die 5 ruiten al hebben ons zo ontzettend veel energie gekost qua geregel... Probeer momenteel iemand te vinden om ons dak te inspecteren en gebreken te herstellen en dat gaat ook niet bepaald van een leien dakje![]()
Als ik dan zie dat bij ieder verkocht huis direct een container voor de deur staat en de aannemer komt voorrijden, vraag ik me echt af wat wij verkeerd doen. Hebben jullie daar nog tips voor?
Roodvos schreef:Ibbel schreef:Om te weten waar leidingen in de grond liggen (gas, licht, water, riool tot waar het je huis binnenkomt) moet je een KLIC melding doen: https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding
Bij mijn huis was de KLIC tekening niet correct. Met als gevolg dat er een halve dag gezocht is naar de gasleiding.
Maar een KLIC melding is wel een goed begin.
Gebruikers op dit forum: Abracadabra9, Anoukjuuuhh, billy3105, Boheme, carineken, ComscoreBot, Guusje17, ImLucky, Isabel, janneke584, jasmijn16, Lau, lynnXtubbie, Marocje, mirriejj, Noblesse_, Poldermenner, Priscilla27, rocky_1995, Sandyislief, senna21, sterregoud, Tesssie14, YandexBot en 66 bezoekers