Wel of geen huis kopen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:57

Niniane schreef:
Huur en servicekosten stijgen gewoon gestaag mee inderdaad. :j Blijf flink wat jaren in dezelfde woning zitten, dan betaal je toch een akelig bedrag alleen al aan de huur.

Mijn huur stijgt netto minder dan mijn salaris hoor. Maar dat geldt misschien alleen voor mensen in loondienst.

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 08:28

Nogmaals heel erg dank voor de reacties! Hebben we veel aan!

We hebben er gister avond nog goed over gesproken en een soort plan gemaakt. We hebben sowieso besloten om wel te gaan kopen, ik denk dat de voordelen hoger wegen plus dat we de opbouw van vermogen in het huis ook mee kunnen nemen. Als de kinderen ooit uit huis gaan kunnen we altijd weer verkopen en voor minder wat terug kopen.

We hopen iets te gaan vinden voor ronde de 500.000, zodat we niet tot onze nek in de hypotheek zit, mijn vader raadt wel aan om niet te gaan miepen als een huis duurder is en “af”.

We zullen een vergelijkbare woning moeten zoeken als waar we nu in zitten, kans op grotere tuin is wel aanwezig en bijv. Een uitbouw kunnen we in de toekomst altijd nog bouwen.

We gaan pas echt vanaf volgend jaar kijken, geeft ook nog even tijd (we gaan ook nog trouwen).

Qua handig zijn met klussen… mijn man niet haha maar zijn beste vriend is heel handig, ook mijn zwagers zijn heel handig. Dus het plaatsen van een keuken en vloer kunnen zij doen evt.

tengeltje11
Berichten: 7165
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:58

miereneter schreef:
anjali schreef:
Je kunt eens gaan kijken naar huizen die je eventueel zou kunnen kopen. Het moet ook fijner wonen worden dan. Qua omgeving, buurt, enzovoort. Iedere maand huur betalen is natuurlijk wel geld weggooien maar een koopwoning kan ook allerlei zorgen opleveren.


Ik moet hier even op reageren, omdat ik het zo vaak lees. Huren is NIET geld weggooien, je krijgt er namelijk iets voor terug: een dak boven je hoofd. In mijn geval een buitengewoon prettig en betaalbaar dak in een peperdure regio. Als je een hotelkamer huurt, zeg je toch ook niet dat het weggegooid geld is? Nee, je krijgt er een overnachtingsplek voor.

Ok, rant over. Ontopic: gezien de hoogte van jullie huur zou ik kopen best wel overwegen, maar dan niet voor een koopprijs die je maandelijkse lasten bijna verdubbelt. Tenzij je dat makkelijk kan missen, maar dan had je de vraag hier niet gesteld. Zelf zou ik zelf ergens water bij de wijn willen doen. Door bijvoorbeeld naar een andere (goedkopere) regio te kijken.

Groetjes,
Een tevreden huurder



Maar na 25 jaar huur kan een huurder op straat komen te staan met niets.
Als je koopt heb je na 25 jaar een eigen huis.. als je dat dan zou verkopen, heb je bv 500000 euro in je zak, en dat na 25 jaar ongeveer evenveel te betalen maandelijks.

Dus ja, huren is ergens weggesmeten geld als je aan kopen hetzelfde kwijt bent.

(Geen idee of TS veel meer zou moeten afbetalen dan als ze huur zou moeten betalen, het is puur hypothetisch om aan te tonen dat huren ergens best weggesmeten geld is als je ook zou kunnen kopen.en tuurlijk kan niet iedereen kopen, dan is huren een prima optie, maar als beiden lukken, zou je zelfs niet moeten twijfelen)

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:51

Sommige mensen huren hun hele leven en betalen zelfs postuum nog een maand huur.... zonder ooit maar een steen ervan in eigendom te krijgen.

Huis kopen = vermogen opbouwen.
Dat is niet gratis, je moet er wat voor offeren. Maar het hebben van vermogen is wel heel belangrijk. Vooral voor later.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:02

Dees schreef:
Huis kopen = vermogen opbouwen.
Dat is niet gratis, je moet er wat voor offeren. Maar het hebben van vermogen is wel heel belangrijk. Vooral voor later.


Tja, en toch is dat niet altijd zo. In 2008-2015 hebben mensen tienduizenden/honderdduizenden euro's in kunnen leveren bij de (noodgedwongen) verkoop van hun huis. Het is niet vanzelfsprekend en zeker geen garantie dat je huis je geld oplevert. Als één van de twee inkomens (en zo te lezen het hoofdinkomen) uit ondernemerschap komt, komt daar nog een risico bij. Want wat als man ziek wordt? Of de markt instort? Kan de hogere hypotheek dan nog wel betaald worden?

Eén ding is wel zeker: Een eigen huis kost geld. Onderhoud is niet gratis en niet altijd gepland.

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:08

tengeltje11 schreef:
Maar na 25 jaar huur kan een huurder op straat komen te staan met niets.
Als je koopt heb je na 25 jaar een eigen huis.. als je dat dan zou verkopen, heb je bv 500000 euro in je zak, en dat na 25 jaar ongeveer evenveel te betalen maandelijks.

Dus ja, huren is ergens weggesmeten geld als je aan kopen hetzelfde kwijt bent.

Hoezo staat een huurder na 25 jaar op straat met niets? Hij heeft dan toch 25 jaar ergens gewoond voor dat geld?

Kopers kunnen na 25 jaar achterblijven met een restschuld, dat is 15 jaar geleden wel gebleken.

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:10

Dees schreef:
Huis kopen = vermogen opbouwen.
Dat is niet gratis, je moet er wat voor offeren. Maar het hebben van vermogen is wel heel belangrijk. Vooral voor later.

Ik krijg gewoon AOW en pensioen.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:17

Doubtless schreef:
Dees schreef:
Huis kopen = vermogen opbouwen.
Dat is niet gratis, je moet er wat voor offeren. Maar het hebben van vermogen is wel heel belangrijk. Vooral voor later.


Tja, en toch is dat niet altijd zo. In 2008-2015 hebben mensen tienduizenden/honderdduizenden euro's in kunnen leveren bij de (noodgedwongen) verkoop van hun huis. Het is niet vanzelfsprekend en zeker geen garantie dat je huis je geld oplevert. Als één van de twee inkomens (en zo te lezen het hoofdinkomen) uit ondernemerschap komt, komt daar nog een risico bij. Want wat als man ziek wordt? Of de markt instort? Kan de hogere hypotheek dan nog wel betaald worden?

Eén ding is wel zeker: Een eigen huis kost geld. Onderhoud is niet gratis en niet altijd gepland.


Hoog kopen en laag verkopen levert restschuld op bij topfinanciering. En idd, in perioden van economisch ontij zakt de markt voor koopwoningen in. Iets wat overigens de komende 10-15 jaar niet te verwachten is, aangezien er een woningkrapte is ontstaan die voorlopig nog niet is opgelost.

Maar al die andere ellende die je aanhaalt... dat geldt zeker niet voor een huursituatie? Die huur van TS is ook niet te betalen bij 1x modaal ;)

Over de kosten van onderhoud? Wij wonen al ruim 20 jaar in een klein maar oud huis (bouwjaar plm 1910). Als we gemiddeld per jaar een 2.000 euro aan onderhoudskosten hebben gehad, is dat veel. Je kunt heel moeilijk doen over de risico's die kleven aan onderhoud van een eigen woning, maar in praktijk valt dat echt reuze mee.
(Bij dergelijk oude woningen wel voor aankoop een technische keuring laten doen. Tegenwoordig zijn er veel funderingsproblemen mogelijk en die zijn heel duur).

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:22

Dees schreef:
Hoog kopen en laag verkopen levert restschuld op bij topfinanciering. En idd, in perioden van economisch ontij zakt de markt voor koopwoningen in. Iets wat overigens de komende 10-15 jaar niet te verwachten is, aangezien er een woningkrapte is ontstaan die voorlopig nog niet is opgelost.

Maar al die andere ellende die je aanhaalt... dat geldt zeker niet voor een huursituatie? Die huur van TS is ook niet te betalen bij 1x modaal ;)

Over de kosten van onderhoud? Wij wonen al ruim 20 jaar in een klein maar oud huis (bouwjaar plm 1910). Als we gemiddeld per jaar een 2.000 euro aan onderhoudskosten hebben gehad, is dat veel. Je kunt heel moeilijk doen over de risico's die kleven aan onderhoud van een eigen woning, maar in praktijk valt dat echt reuze mee.


Mwah. Men verwacht al een hele tijd de volgende economische crisis. Dus nee, aan de kant van woningkrapte is het niet te verwachten. Maar als mensen hun banen verliezen en de hypotheek niet meer kunnen betalen, gaan ze toch verkopen.

En natuurlijk geldt mijn post ook voor een huursituatie. Maar TS gaat wel wat meer betalen dan 1300 euro als ze een hypotheek van 500.000 aangaat.

Fijn dat jullie kosten meevallen. Mijn oudertjes wonen al 30 jaar in hun huis (een stuk nieuwe dan dat van jullie). Oei, nu moest het dak recent vernieuwd worden. Kosten? 50.000 euro. En tja, dat moet toch echt bij elk huis een keer gebeuren. Dat is geen kwestie van "moeilijk doen". Jammer dat je het zo wegzet.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:54

Het is vooral jammer dat je mensen ontmoedigt om de betere beslissing van hun leven te maken.

Per saldo zijn huizen eigenlijk nooit minder waard geworden, ze zijn per decennia wel heel veel in waarde gestegen. Ook dat van je oudertjes ;) Zeker voor de komende jaren geldt: huizen zullen vooral in prijs gaan/blijven stijgen. In feite loopt het gezin van TS al achter de feiten aan. Best jammer eigenlijk....

Na 30 jaar wonen 50k aan onderhoud hebben, dat is echt minder dan 2k per jaar en bovendien, die kosten zijn 100% voorspelbaar geweest. Dat kun je echt geen tegenvaller noemen. Hooguit dat de prijzen van nu wat hoger zijn dan verwacht.

Banen verliezen is van alle dag. Er wordt geen ontslag-hausse verwacht. Sterker nog, ook verder oplopende vergrijzing zal de komende 10-15 jaar alleen maar meer krapte op de arbeidsmarkt veroorzaken.
Maar zoals bij iedere trend: er zijn winnaars en er zijn verliezers. Individieel bijt het leven je soms in de billen. Neemt niet weg: met alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld is kopen ècht de betere keuze. Voor later.

miereneter

Berichten: 2591
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:02

Kopen is natuurlijk echt niet altijd de betere keuze. Voor mij, ik verdien onder modaal, is huren de betere keuze. Als ik zou willen kopen, zou ik niet meer kunnen eten. Naast het feit dat ik niet voldoende hypotheek krijg om in Nederland een huis te kopen, de occasionele vervallen garage in het donkerste puntje van Zeeuws-Vlaanderen daargelaten.

Is benedenmodaal verdienen een keuze? Ja en nee. Ik werk in de zorg. Met hart en ziel. De lonen zijn hier om te huilen. Zou best ergens een goedbetaalde bureaubaan kunnen nemen hoor, heb ook een universitair diploma. Maar wie gaat dan zorgen voor de zieken en de ouderen?

Je moet vooral kopen als je wilt kopen. Maar als je een hypotheek neemt, is het van de bank tot het is afbetaald. Dat moet je voor ogen houden. Dus het duurt wel een poos voor je dat eigen vermogen ook echt hebt. En als je de hypotheek niet meer kunt betalen, heb je niets.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 07-05-24 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:07

Je moet vooral kopen als je kan kopen.

Ook hier geldt het adagium: geld maakt geld.

Laatste financiële tip, ook voor als kopen je niet gegund is: probeer wel iets aan vermogensopbouw te doen. Probeer iedere maand 10% van je inkomen opzij te zetten. Het zal op termijn ècht het verschil gaan maken.
Laatst bijgewerkt door Dees op 07-05-24 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:09

Lieser schreef:
Kopers kunnen na 25 jaar achterblijven met een restschuld, dat is 15 jaar geleden wel gebleken.


Maar inmiddels mag je (geloof ik?) geen aflossingsvrije hypotheek meer afsluiten, dus dan heb je na 25 jaar echt het grootste gedeelte van de hypotheek wel weggewerkt en is die kans op een restschuld nihil.

Charaz

Berichten: 24342
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:10

Ja dat werd 'vroeger' natuurlijk nog regelmatig gedaan, volledige bedrag aflossingsvrij en er dan aan het einde van de looptijd achter komen dat je je huis niet meer kunt financieren en dus noodgedwongen moet verhuizen.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:42

Dees schreef:
Het is vooral jammer dat je mensen ontmoedigt om de betere beslissing van hun leven te maken.

Na 30 jaar wonen 50k aan onderhoud hebben, dat is echt minder dan 2k per jaar en bovendien, die kosten zijn 100% voorspelbaar geweest. Dat kun je echt geen tegenvaller noemen. Hooguit dat de prijzen van nu wat hoger zijn dan verwacht


Jij maakt het helemaal mooi. Je slaat mijn daadwerkelijke advies over: ga naar een financieel adviseur. Wij kennen de cijfers helemaal niet, hoe moet je dan inhoudelijk advies geven?

Je snapt zelf ook wel dat die 50K niet het enige onderhoud is geweest toch? En ik zeg ook niet dat het geen onvoorspelbare kosten waren toch? Of dat het een tegenvaller was? Mijn punt is dat het wel allemaal betaald moet worden. En van die kosten is TS nu nog vrij.

Rare manier van reageren heb jij…

Esplendido
Berichten: 3140
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:27

Kijkend naar de mensen in mijn omgeving ken ik veel mensen die spijt hebben dat ze nooit een huis hebben gekocht en al jaren (duur) huren en eigenlijk geen mensen met spijt dat ze een huis gekocht hebben.

Huur blijf je je hele leven betalen, ook na je pensioen. En dan kan het zomaar best krap worden iedere maand.
Bij kopen is het grootste deel van de hypotheek meestal afgelost voor de pensioenleeftijd. Dat merk je natuurlijk flink in de maandelijkse lasten.

En ja, je loopt risico dat er een periode komt dat de huizenprijzen dan zakken, maar dat is alleen vervelend als je op dat moment gedwongen moet verkopen. Kun je dan gewoon blijven wonen merk je dat na een aantal jaar de prijzen altijd weer stijgen. Als je kijkt naar de lange termijn zijn huizen alleen maar meer waard geworden.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:43

Charaz schreef:
Ja dat werd 'vroeger' natuurlijk nog regelmatig gedaan, volledige bedrag aflossingsvrij en er dan aan het einde van de looptijd achter komen dat je je huis niet meer kunt financieren en dus noodgedwongen moet verhuizen.

Klopt vrienden van ons wisten dat ze hun huis niet meer konden betalen als ze met pensioen gingen, die hadden ook aflossingsvrij gekocht. Het was hun droomhuis, was de enigste manier om het op die manier te kunnen kopen. Inmiddels verkocht nu de prijzen zo hoog zijn, dus nog wel winst er uit weten te halen.

anjali
Berichten: 15192
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:45

Gwenvd schreef:
Desireeeee schreef:
En zijn er geen huurhuizen die aan jullie eisen voldoen? Als die er ook zijn, is het bijna “simpeler” om naar een huurhuis te gaan waar alles al voor je is gedaan. Nieuwe keuken, grotere tuin, etc. Zou misschien ook nog een afweging kunnen zijn :)


Dan zou ik eerder denk ik in ons huidige huis geld investeren om de boel op te knappen. Nieuwe keuken, zolder dicht maken, nieuwe vloer.

Kijk wel uit met investeren in een huurwoning.Want je krijgt er niets van terug als je weg zou gaan of als de eigenaar iets wil met de woning.

Charaz

Berichten: 24342
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:55

meggiemeg schreef:
Charaz schreef:
Ja dat werd 'vroeger' natuurlijk nog regelmatig gedaan, volledige bedrag aflossingsvrij en er dan aan het einde van de looptijd achter komen dat je je huis niet meer kunt financieren en dus noodgedwongen moet verhuizen.

Klopt vrienden van ons wisten dat ze hun huis niet meer konden betalen als ze met pensioen gingen, die hadden ook aflossingsvrij gekocht. Het was hun droomhuis, was de enigste manier om het op die manier te kunnen kopen. Inmiddels verkocht nu de prijzen zo hoog zijn, dus nog wel winst er uit weten te halen.


Als ze dat aan zag komen hadden ze natuurlijk ook kunnen proberen om in de jaren wel wat af te lossen, maar dat is achteraf natuurlijk. Gelukkig hebben ze met winst kunnen verkopen.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:57

Met een beetje pech kan je alles weer terug brengen naar de staat waarin je een huurhuis hebt aanvaard, spreek uit ervaring met de huurwoning van mijn moeder. Was een bende, gaten in de muren en vloeren, alles netjes gemaakt, uiteraard foto's van hoe het was. Na haar overlijden moest het terug in de staat bij aanvaarden, vroeg aan de woningbouw na het laten zien van de foto's of ze daar nog steeds zo over dachten....

anjali
Berichten: 15192
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:19

meggiemeg schreef:
Met een beetje pech kan je alles weer terug brengen naar de staat waarin je een huurhuis hebt aanvaard, spreek uit ervaring met de huurwoning van mijn moeder. Was een bende, gaten in de muren en vloeren, alles netjes gemaakt, uiteraard foto's van hoe het was. Na haar overlijden moest het terug in de staat bij aanvaarden, vroeg aan de woningbouw na het laten zien van de foto's of ze daar nog steeds zo over dachten....

Ja dat ook nog!! Er zijn mensen die hele dure aanpassingen aan hun huurwoning hebben laten doen om die voor een gehandicapte geschikt te maken. Toen ze eruitgingen moesten ze alle aanpassingen weer verwijderen. Dat is toch kapitaalvernietiging, dan kan men beter de aangepaste woning aan een andere gehandicapte verhuren. Anders moet die weer opnieuw alles erin laten aanpassen...

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:27

Ik heb er bewust voor gekozen, juist vanwege de kosten van onderhoud, om naar een appartement te verhuizen. Ook koop, maar nu betaal ik maandelijks servicekosten en voor dat bedrag had ik nooit mijn vorige huis kunnen onderhouden. Simpel voorbeeld: aanleg tuin, eerste gedeelte was al 15 K. Er zou nog een groot deel bijkomen, dan nog zonnepanelen, het dak moest gereinigd. Ik zag al mijn geld naar onderhoud van het huis gaan. Ik leef niet om te wonen dus heb adieu gezegd tegen mijn huis en woon nu in een appartement en het bevalt prima.

anjali
Berichten: 15192
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:44

Fitzroy schreef:
Ik heb er bewust voor gekozen, juist vanwege de kosten van onderhoud, om naar een appartement te verhuizen. Ook koop, maar nu betaal ik maandelijks servicekosten en voor dat bedrag had ik nooit mijn vorige huis kunnen onderhouden. Simpel voorbeeld: aanleg tuin, eerste gedeelte was al 15 K. Er zou nog een groot deel bijkomen, dan nog zonnepanelen, het dak moest gereinigd. Ik zag al mijn geld naar onderhoud van het huis gaan. Ik leef niet om te wonen dus heb adieu gezegd tegen mijn huis en woon nu in een appartement en het bevalt prima.

Servicekosten aan de Vereniging van Eigenaren vermoed ik?

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:47

anjali schreef:
Servicekosten aan de Vereniging van Eigenaren vermoed ik?


Indirect dan, want de verhuurder draagt bij aan de VVE, niet de huurder.

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:50

Nee, niet indirect, want dit is een koopappartement. Dus ik betaal rechtstreeks aan de VvE.