Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26570
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 12:53

Hoi allemaal!

Drie jaar geleden kocht ik mijn huis met het idee, die keuken moet een keer anders.

De droom is een muur doorbreken, nieuwe keuken erin, nieuwe vloer beneden, alles stucen... Maar dat gaat nog niet lukken, en dat wist ik ook wel.

De keukenkastjes zijn volgens mij PVC (hoogglans) en dus niet te verven dat is jammer, want dit lichtgele vind ik echt vreselijk. :o

Ik heb eigenlijk twee opties:

1) Tegels en muren verven en de rest zo laten
2) Mogelijk toch de kastjes wrappen

Bij wrappen lijken de kosten ook al aardig op te lopen, dat wil ik nu gewoon even niet, dus ik vermoed dat het optie 1 wordt... Tenzij iemand een goed idee heeft.

Maar dan qua kleur? Het is een redelijke donkere kamer (vergeleken met de rest van het huis), dus ik wil niet al te donker gaan, in tegenstelling tot mijn woonkamer die ik geheel donkerblauw heb geverfd (en waar ik nog steeds verliefd op ben).

Ik heb zelf heel tijd aan een lichtgroene kleur gedacht. Mijn badkamer is mintgroen; hier zou ik dan nog wel een aantal tinten lichter voor gaan.

De grepen zijn zilver, net als mijn apparatuur. Het keukenblad en de (bar)tafel zijn beide donker/rustiek, iets wat je in al mijn meubeltjes terug vindt. Ik zit in de hoek van farmhouse/industrieel.

Mis ik bepaalde kleuren? Heel veel vind ik gewoon niet mooi staan bij dat lichtgele, of het grijze van het apparatuur, of het donkere van het blad en de tafel. :o

Hopelijk hebben jullie nog leuke ideeën om deze keuken een toffe makeover te geven!

Afbeelding

Afbeelding

Charaz

Berichten: 24337
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:58

Eigenlijk vind ik het een hele nette keuken en ik zou beginnen met een muurtje te verven

Annash
Blogger

Berichten: 26570
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 13:01

Het is ook een nette keuken, kan prima nog een ronde mee dus dat is ook de bedoeling. Er zou een nieuwe kookplaat in mogen en het blad heeft de nodige slijtplekken, maar kastjes zijn allemaal nog prima.

Ik denk inderdaad ook dat het verven wordt, maar dan weet ik dus nog niet welke kleur. :o Of ik moet gewoon bij mijn idee van lichtgroen blijven.

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:02

Ik denk dat je heel veel winst kunt halen met een nieuwe mooie tegel als achterwand in een leuk kleurtje.

PSvanLot

Berichten: 10180
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:04

Zijn de kastdeurtjes niet te vervangen door andere?

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:05

Wrappen schijnt ook erg makkelijk zelf te kunnen! Hoe het houdt op PVC weet ik niet maar zeker het googlen waard. Ik kan me best voorstellen dat je uitgekeken bent op zo'n net-niet kleurtje.

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:09


Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:15

Azmay schreef:
Ik denk dat je heel veel winst kunt halen met een nieuwe mooie tegel als achterwand in een leuk kleurtje.


Dit, evt in combinatie met andere handgrepen.

Je vind de gelige tint niet mooi zeg je. houd je überhaupt niet van geel, of is het echt de gelige tint?

Is het een idee om te werken met een landelijke gele tegel, waardoor keuken juist weer witter lijkt?





Ik persoonlijk vind de keuken mooi/prima, maar vind de vloer er bij vloeken, die is te licht. Een andere vloer zal hier ook al heel veel doen denk ik.


Wat is je budget voor het opknappen? Geeft een beter beeld voor mensen of hun suggesties haalbaar zouden kunnen zijn binnen je budget

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:21

Weet je van welk merk de keuken is? Mocht het iets redelijk standaards zijn zoals IKEA dan zijn er vaak (evt ook tweedehands) wel ladefrontjes en deurtjes te krijgen in andere kleuren. Daarmee kan je de uitstraling echt flink veranderen :)

Dorus

Berichten: 13230
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:34

Zijn die deurtjes niet van mdf met een laag PVC (of wat het dan ook is) er overheen? Zo was dat bij ons namelijk wel. Nadat de bovenlaag langzaamaan los ging laten bij steeds meer kastjes hebben we alles eraf getrokken. Het onderliggende mdf was heel eenvoudig te schilderen met een willekeurige houtverf.
Één tip, als je die laag eraf haalt verf het dan ook meteen. Dat hebben we bij de koelkast niet gedaan en door het vele vastpakken is er nogal wat huidvet in het hout gaan zitten in één van de hoeken en daar hecht de verf niet meer goed.

Grepen zijn trouwens ook te vervangen als die niet overeen komen met de nieuw gekozen kleur ;)

8nnemiek

Berichten: 43460
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:35

Ik denk ook dat een nieuwe tegel tegen de achterwand en nieuwe, moderne handgrepen al een enorm verschil maken.

DuoPenotti

Berichten: 29949
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:42

De muren iets van groen/grijs.
Dat past prima bij geel maar geeft toch een rustige kleur.

En dan eventueel iets op de achterwand tegels. De kastjes zelf zou ik niets mee doen.
De vloer als het kan, pvc houtlook erover?

Imre

Berichten: 14211
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:46

Ik zou de keukenkastjes zo laten en iets anders met de vloer (vinyl, makkelijk te leggen en niet duur) en de muren (tegels verven of stickers erover) doen. Dan ziet het er al heel anders uit en valt dat lichtgele ook niet meer zo op.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:47

Wellicht kom je ook al een heel eind met een nieuwe set accessoires? :)
Dus een keer het hele aanrecht leeg maken (staat nu erg vol/druk, wat moet er echt op het aanrecht staan en wat kun je ook wel uit een kastje halen?), en dan kijken wat je mooi vindt? Denk aan een (mint)groene waterkoker, bijpassende handdoekenset, zeepdispenser en een paar kruidenplanten bijvoorbeeld. Hoge plant waar nu het vogelhuisje staat.
Dan eventueel nog de grepen vervangen door bijvoorbeeld donkere grepen die het een wat stoerdere uitstraling geven.
Denk dat het er dan al heel anders uitziet zonder dat je er al teveel geld tegenaan hoeft te gooien. :)
Ik zou zelf tegels verven, beplakken, etc niet doen met een keuken die je op termijn toch wil vervangen. Veel werk, lastig netjes te doen, kost toch snel wat geld.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 30-04-24 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33850
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:48

Ik heb zelf m’n keukenkastjes wit gewrapt. Ze waren verkleurd geel. :=

En heb er mat zwarte handgrepen op gezet. Echt een wereld van verschil!!!

Annash
Blogger

Berichten: 26570
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 13:52

Dorus schreef:
Zijn die deurtjes niet van mdf met een laag PVC (of wat het dan ook is) er overheen? Zo was dat bij ons namelijk wel. Nadat de bovenlaag langzaamaan los ging laten bij steeds meer kastjes hebben we alles eraf getrokken. Het onderliggende mdf was heel eenvoudig te schilderen met een willekeurige houtverf.
Één tip, als je die laag eraf haalt verf het dan ook meteen. Dat hebben we bij de koelkast niet gedaan en door het vele vastpakken is er nogal wat huidvet in het hout gaan zitten in één van de hoeken en daar hecht de verf niet meer goed.

Grepen zijn trouwens ook te vervangen als die niet overeen komen met de nieuw gekozen kleur ;)


Oh dat is wel een goede! Zal mijn vader eens vragen, misschien heb ik het wel verkeerd

Een nieuwe tegel/backsplash zou ik gaaf vinden, echter lopen de tegels ook (op een wat rare manier) 'rond' in de keuken. De lange muur rechts heeft voor de helft tegels, net als een korte muur, maar die waar de koelkast staat weer niet. Ik kan/ga niet alles eraf slopen en stucen, want dan is de structuur van de muur ook weer anders dan de rest van het huis. :')

Voorkeur gaat op dit moment dus inderdaad naar verven (alles? Twee kleuren?) en dan de kleur van de kastjes maar voor lief nemen.

Voor wie het vroeg, mijn serre is ingericht in zwart/wit met okergele accenten, dat vind ik echt leuk, maar deze kleur geel dat het weer net niet is staat me echt niet aan. Natuurlijk kan ik ermee leven, maar wil het toch graag een keer anders hebben.

Mijn serre:

Afbeelding

Als ik met stickers/muurstrips/wrappen voor een leuk budget wegkom is het prima, maar dat lijkt toch ook al aardig snel op te lopen. Zag net wel een heel leuk plaktegeltje met koper mozaïek, dat lijkt me dan wel mooi passen bij het geel.

Afbeelding

Qua budget, hou voor nu eens 250 aan. Ik denk dat het verven wordt. Met (plak)tegels en wrappen ga je daar ook wel overheen, dus ik denk dat ik dat plan gewoon even moet parkeren.

De vloer moet voor nu ook maar blijven liggen, want ik wil beneden straks een keer helemaal en tegelijk (overal hetzelfde) leggen. Dat zal nog wel even duren. Maar ik ben het wel eens met het feit dat deze lichte vloer niet mooi is bij de lichte keuken.

De mensen voor mij hadden alles licht :o Het hele huis was zo:

Afbeelding

Ik hou daar helemaal niet van, dus tegen een klein budget heb ik er dit van gemaakt:

Afbeelding

Hopelijk geven deze foto's ook een beetje weer wat ik mooi vind. :)

En in de tijd dat ik dit getypt heb weer een boel berichten erbij, tof! Ik ga nog even bijlezen.

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:07

Je kan de kastjes ook verfen als je wilt. Naar mijn weten, werkt dat gewoon met een goede primer :) . Wij hebben zelf ook keukenkastjes geverft. Was even aan het opzoeken wat voor spul onze keuken is, er staat kunststof (minimaal 90% gerecycled).

Bij ons had 1 van de bovenkastjes een witte onderkant, die wilde we dezelfde kleur als de rest van de keuken (groen). Bij de meeste bouwmarkten doen ze tegenwoordig kleur-matchen, dus als je iets hebt wat je een mooie kleur vindt kan je dat gewoon meenemen. Wel een goede primer gebruiker!

Dieuwke_
Berichten: 4554
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:13

Ik heb mijn keuken destijds laten spuiten door een industriële spuiter. Hij heeft alle frontjes meegenomen naar de zaak en alles wat thuis bleef hebben we gewoon met een rollertje gedaan. Ik weet niet precies wat voor verf daarvoor gebruikt wordt, maar het ziet er na 4 jaar nog steeds goed uit. Daar zou je ook eens naar kunnen zoeken.

Je woonkamer is wel veel gezelliger dan bij de vorige bewoners :))

Annash
Blogger

Berichten: 26570
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 14:20

Oh echt Feline, kun je dit wel verven? Ook als die eerste laag (zoals iemand anders zei) er nog wel op zit? Het is echt van dat gladde hoogglans spul. Mijn vader is heel handig (heeft ook mijn badkamer verbouwd) maar die twijfelde hierover.

Ik zou zomaar eens denken dat ik de kastjes dan dezelfde kleur blauw zou schilderen als in de woonkamer. En dan de muren/tegels in de zandkleur die ik in de gang en (gedeeltelijk) op de slaapkamers heb boven. Dan krijg ik contrast en blijft het wel in de stijl van het huis.

Misschien toch nog eens doorzoeken of het wel kan, want je kunt wel zien dat ik dan een stuk beter weet wat ik wil. :o

Dieuwke, bedankt, dat vind ik zelf ook :+ maar smaken verschillen natuurlijk!

Malle_meid

Berichten: 199
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:21

ik snap wat je bedoelt met de gelige tint van de keuken, ik houd daar zelf ook niet van. Maar het is verder wel een nette keuken. Dit schijnt een hele goede primer te zijn om over dit soort afwerking heen te schilderen: Zinsser Bin Primer. Wel heel prijzig, ik heb er ook al wel wat YouTube filmpjes over zien. Ik heb hem zelf nu gekocht om mijn deuren mee te doen. Maar ik ben nog niet begonnen, dus kan je niet zeggen hoe goed het werkt :+

MyWishMax

Berichten: 25442
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:23

MarlindeRooz schreef:
Ik heb zelf m’n keukenkastjes wit gewrapt. Ze waren verkleurd geel. :=

En heb er mat zwarte handgrepen op gezet. Echt een wereld van verschil!!!


Hier precies hetzelfde. :+
Eerst had ik de kastjes geschilderd trouwens, maar dat bleef niet mooi.

Annash
Blogger

Berichten: 26570
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 15:24

Pap nog even gesproken, het is kunststof. Dat valt als het goed is, met schuren en een goede primer, wel te verven. Dan worden de kastjes donkerblauw. Wellicht nog een tik donkerder dan ik in de woonkamer heb. Krijg ik gelijk mooi contrast met de vloer, staat mooi bij het blad en de tafel. De muren en tegels worden dan inderdaad de zandkleur die ik in huis al heb, zodat ik geen nieuwe kleuren toevoeg aan het bestaande.

Wat moeilijk erop te krijgen, maar voor het idee:

Afbeelding

En stiekem vind ik zo'n (mozaïek)tegel met koper erin wel gaaf, maar dat kan ook later nog. De grepen denk ik dat ik dan aanpas naar zwart, hoewel ik niet weet of het zo mooi is met het zilveren kastje in het midden. Dat kun je natuurlijk ook wel zwart schilderen, maar krijg je vast nooit zo mooi als het nu is?

Zouden jullie de kastjes mat, zijdeglans, of glans schilderen?

MalleMeid, bedankt voor de primer tip!

Edit:

Hoe vinden jullie zo iets dan als wandtegel bij de kastjes?

https://www.hornbach.nl/p/wand-en-vloer ... /10276541/

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:40

Mocht je de blauwe verf nog hebben, of op een los stuk meubel oid hebben, dan kan je het laten color-matchen in de bouwmarkt dus! Wij hebben dat ook laten doen, en het verbaaste me echt dat je amper/geen verschil ziet :)

Ik zou zelf voor mat kiezen, maar dat is denk ik heel persoonlijk... Volgens mij zie je wel een stuk minder vinger afdrukken op glans :') . Voor m'n gevoel maak ik onze nieuwe (matte) keukenkastjes veel vaker schoon haha.

Ik zou trouwens als je voor een heftige kleur gaat, de rest zo rustig mogelijk proberen te houden. Dus bijvoorbeeld witte/creme tegels houden.

Afbeelding
Wij hebben een groene keuken (nog niet opgeruimd hier :o ). Icm bruin blad, gekozen voor witte/creme tegels achter. Hier zie je trouwens ook nog de onderkant van de kastjes die wit waren (en nu dus dezelfde kleur groen!)

Edit: zie de kleur match. Onder is dus geverfd

Afbeelding

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:57

Ik had ook zo’n vieze gele keuken. Ik heb hem onder handen genomen met Flexa keukenverf.
Hier zie je het verschil tussen het gele en het zelf geverfde witte.
Afbeelding

Werkte echt perfect. Andere greepjes erop en je hebt een compleet andere keuken.

Annash
Blogger

Berichten: 26570
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 20:48

Supertof om jullie voorbeelden te zien! Andere handgrepen doen inderdaad ook veel. Ik heb overal zwarte deurklinken maar stiekem denk ik dat op donkerblauw zilver wel mooi is. En dat past dan ook mooi bij de andere apparaten, zoals de oven, airfryer, magnetron en koelkast. Zwart valt op een donkere kleur natuurlijk weer weg, en ik hou juist van een beetje contrast.

Fitzroy, dat verschil is echt mega! :wow:

Inspiratie voor wat ik vandaag besloten heb:


Afbeelding

We gaan toch eerst kastjes doen denk ik, en de muren. Dan kan ik daarna nog beslissen wat ik met de backsplash wil.