Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5347
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:16

cobiie schreef:
Als jij een vergunningsaanvraag doet voor een schuur of zo op het stuk wat de buurman wil kopen, dan heb je hem echt wel op de stoep staan als hij de krant leest.

Als. Ja
Maar je hoeft het hem niet te makkelijk te maken om te gaan klagen.. en hem lekker extra tijd te geven om s.h...t. te gaan bekokstoven

anca

Berichten: 1793
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:19

cobiie schreef:
Als jij een vergunningsaanvraag doet voor een schuur of zo op het stuk wat de buurman wil kopen, dan heb je hem echt wel op de stoep staan als hij de krant leest.


Ja en dan? Als alle vergunningen zijn aangevraagd en goedgekeurt heeft buurman geen poot om op te staan.


knollentuin schreef:
Ik zit met verbazing dit topic door te lezen , ts stelt een vraag over hoe te reageren op een nogal bijzondere vraag en bijzondere manier van vraag stelling van de buren om te voorkomen dat de relatie verstoord raakt en het hele topic gaat los en uiteindelijk zal het de ts wel zijn die geen goede buurvrouw gaat zijn. Apart hoe iets kan lopen en een mooi voorbeeld hoe verschillend we allemaal tegen situaties aankijken en erop reageren . Ik blijf bij m'n eerste advies .
Nee buurman we verkopen niets , sorry maar we zijn er zelf erg blij mee . Eerlijk recht door zee en je goed recht


Hier kan ik het helemaal mee eens zijn.

Voor 70% kunnen de reageerders hier niet goed lezen . En maken aannames die er totaal niet zijn.

Ts ik geef je groot gelijk hoor. Kijk naar de reacties van ibbel en doe daar je voordeel mee.

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:21

Ik kom dit nu pas tegen, het wordt wel groot gemaakt. Waarom geen duidelijke NEE.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:24

marleen_usar schreef:
Ik kom dit nu pas tegen, het wordt wel groot gemaakt. Waarom geen duidelijke NEE.


Als je de berichten van de TS gelezen had dan had je dat geweten

Koper

Berichten: 30330
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:58

anca schreef:
cobiie schreef:
Als jij een vergunningsaanvraag doet voor een schuur of zo op het stuk wat de buurman wil kopen, dan heb je hem echt wel op de stoep staan als hij de krant leest.


Ja en dan? Als alle vergunningen zijn aangevraagd en goedgekeurt heeft buurman geen poot om op te staan.

Nee.

Maar de vraag van de TS is hoe ze de verstandhouding met de buren goed kan houden. En dat is niet door een vergunning aan te vragen voor een stuk erf waar de buurman zijn oog op heeft laten vallen en waarvan hij denkt dat TS zich beraadt of ze het aan hem wil verkopen.

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:02

Maar de vraag van de TS is hoe ze de verstandhouding met de buren goed kan houden. Gezien de plannen van TS, moet het antwoord zijn: NIET.

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:03

anca schreef:
cobiie schreef:
Als jij een vergunningsaanvraag doet voor een schuur of zo op het stuk wat de buurman wil kopen, dan heb je hem echt wel op de stoep staan als hij de krant leest.


Ja en dan? Als alle vergunningen zijn aangevraagd en goedgekeurt heeft buurman geen poot om op te staan.

Meer dat je relatie met de buren dan zeker naar de knoppen is denk ik, omdat buurman dan 100% zeker weet dat 'ie aan het lijntje gehouden is. Dan kun je nu beter eerlijk zijn en zeggen dat je de grond niet wil verkopen.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:08

TS, wat leuk dat jullie een klushuis hebben.

bijzonder dat de buurman er over begint en erg ongepast.
ik lees dat je eigenlijk al bedacht hebt hoe je het gaat aanpakken. waar ben je hier op bokt naar op zoek?

ieder weldenkend mens kan bedenken toch dat jij geen grond aan de buurman gaat verkopen terwijl je er zelf plannen mee hebt. en wat je zelft, het heeft jaren te koop gestaan, had hij toen maar zijn kans moeten grijpen.

zoals je het nu verwoord wat jullie van plan zijn, voelt voor mij ook een beetje als voor het karretje spannen. je houdt de deur op een kier voor je eigen gewin. prima, maar dan ben je voor mijn gevoel ook niet oprecht bezig.

je zou toch prima kunnen aangeven dat jullie zelf ook plannen hebben en jullie niet helemaal zien hoe hij dat dan wil hebben. wil hij de grond dan van jullie kopen? en welk bedrag had hij daar in zijn gedachte. ik bedoel, je kan ook de hoofdprijs vragen en dan hou je misschien geld over.

ik lees vooral dat je zo verbolgen bent dat die man je dit aandoet, dat je dus wel wat terug mag doen. maar het één rechtvaardigd het ander niet. jullie staan in jullie recht om gewoon rustig nee te zeggen. en dat is ook precies wat iedereen hier adviseert. jij haalt er voor mijn gevoel zelf vooral alles bij omdat je had gehoopt veel bijval te krijgen hier.

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:11

ik zie na 10 pagina's ook nog steeds niet het probleem om vriendelijk te zeggen:

We hebben zelf al plannen met die grond, dus willen het niet verkopen. Snap dat het vervelend is voor jullie, en ik hoop dat jullie een andere oplossing vinden om jullie doelen te bereiken.
( en zoals eerder voorgesteld , fles wijn en een bos bloemen voor de overlast van de verbouwing)

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:21

Alle berichten van ts nu gelezen zonder die van de bokkers.

Ik begrijp oprecht het onder druk zetten niet.
Waarmee dan?
Als het antwoord nee is het nee. Wat valt er dan onder druk te zetten?
Dat je je overrompelt voelde, ja dat geloof ik wel, maar dat is wat anders dan onder druk.
En dat je dan in eerste instantie ook hebt gezegd ga het er met mijn man over hebben een heel goed antwoord als je je voor blok gezet voelde.

Maar zelf nu niet willen antwoorden en wachten tot de vergunning binnen is is net zo min niet netjes en verlaagd je tot hetzelfde nivea.

En hoe je hier reageert....als je dat zo ook tegen de buren gaat doen is de verstandhouding idd kapot...

Dus adem in...adem uit.
Geef gewoon nu al eerlijk aan de buren aan dat je er over na hebt gedacht maar dat jullie zelf de grond graag willen houden omdat hij voor jullie fijn is, diepe tuin en brede oprit.

Kirrietje
Berichten: 515
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:27

Maar waarom zou je slapende honden wakker maken?
Het kan twee kanten op als je nu al nee zegt tegen buurman zijn wensen. Namelijk gewoon een “prima oke het was te proberen” maar je kan ook een zure buurman krijgen die dan vind dat jij er ook niks mee mag. En geloof me zulke mensen zijn er echt en het is niet een klein select groepje, en die zullen er alles aan doen om je te dwarsbomen. Waarom dat risico nemen?
Ik zou wachten tot het bezwaartermijn verstreken is en je daar geen last meer mee kan krijgen :j

Ik verbaas me trouwens ook dat mensen zeggen dat TS dan overlast veroorzaakt etc. Wat wil je dan dat ze doen? Maar in een oud huis blijven zitten zonder er wat aan te doen? :') Is toch te verwachten dat er geklust gaat worden aan zo’n huis of ben ik nu gek?

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:30

Ze hoeft de slapende honden niet wakker te maken ze hoeft toch niet te gaan vertellen dat ze een vergunning aan gaat vragen?
Maar wel vertellen dat ze de grond niet verkoopt. Niet van daar zetten we zelf x op.
Maar iemand valse hoop geven daarmee zet je net zo goed de verstandhouding op scherp.

Koper

Berichten: 30330
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:31

Kirrietje schreef:
Ik verbaas me trouwens ook dat mensen zeggen dat TS dan overlast veroorzaakt etc. Wat wil je dan dat ze doen? Maar in een oud huis blijven zitten zonder er wat aan te doen? :') Is toch te verwachten dat er geklust gaat worden aan zo’n huis of ben ik nu gek?

Tuurlijk wil ze het opknappen. Maar daarmee is dat niet ineens geen overlast. Overlast kan een prima reden hebben.
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-04-24 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14800
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:39

Een andere insteek die volgens mij nog niet voorbij is gekomen, ik geloof dat ik ergens las dat ts een aannemersbedrijf heeft, of iets in die richting? de vraag van de buurman vind ik absoluut brutaal, máár stel dat hij denkt dat jullie het huis niet hebben gekocht om er zelf te gaan wonen, maar alleen om het op te knappen en door te verkopen zodat jullie er je geld mee kunnen verdienen. In zo'n geval zou het voor jullie wellicht niet per se een issue zijn om een stuk grond te verkopen, als de prijs ervoor ook juist zou zijn. Dat hij daarmee een aanname heeft gemaakt die niet klopt, zeg maar.

Dat is maar een gok van mijn kant uiteraard, ik kan ook niet in zijn hoofd kijken. Anders kan ik mij geen reden bedenken waarom iemand het in zijn hoofd zou halen om meteen te beginnen over verkoop van iets wat iemand notabene net zelf heeft gekocht.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:43

Joltsje schreef:
TS, wat leuk dat jullie een klushuis hebben.

bijzonder dat de buurman er over begint en erg ongepast.
ik lees dat je eigenlijk al bedacht hebt hoe je het gaat aanpakken. waar ben je hier op bokt naar op zoek?

ieder weldenkend mens kan bedenken toch dat jij geen grond aan de buurman gaat verkopen terwijl je er zelf plannen mee hebt. en wat je zelft, het heeft jaren te koop gestaan, had hij toen maar zijn kans moeten grijpen.

zoals je het nu verwoord wat jullie van plan zijn, voelt voor mij ook een beetje als voor het karretje spannen. je houdt de deur op een kier voor je eigen gewin. prima, maar dan ben je voor mijn gevoel ook niet oprecht bezig.

je zou toch prima kunnen aangeven dat jullie zelf ook plannen hebben en jullie niet helemaal zien hoe hij dat dan wil hebben. wil hij de grond dan van jullie kopen? en welk bedrag had hij daar in zijn gedachte. ik bedoel, je kan ook de hoofdprijs vragen en dan hou je misschien geld over.

ik lees vooral dat je zo verbolgen bent dat die man je dit aandoet, dat je dus wel wat terug mag doen. maar het één rechtvaardigd het ander niet. jullie staan in jullie recht om gewoon rustig nee te zeggen. en dat is ook precies wat iedereen hier adviseert. jij haalt er voor mijn gevoel zelf vooral alles bij omdat je had gehoopt veel bijval te krijgen hier.


Heldere reactie waar ik me goed in kan vinden. Doe volwassen, hij vroeg of grond te koop was en jullie antwoord moet gewoon recht voor zijn een duidelijk: nee we verkopen niet. En waarom hoef je niet eens aan te geven.
Wij hebben een bijna vergelijkbaar verzoek gekregen: tuin compleet opnieuw inrichten inclusief nieuwe schutting. Vraag buurman:omdat jullie een hoekhuis hebben is het wel makkelijk als jullie een poort/deur in de nieuwe schutting maken ivm kliko's aan de weg zetten, hoeven we niet meer door het huis.
Antwoord van ons: helaas dat gaan we niet doen, ons huis en onze tuin. Geen heibel of kwaaie gezichten, prima buurtjes nog steeds.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:47

Wij krijgen ook nieuwe buren, kwamen ook even melden dat ze graag gedeelte van ons land erbij wouden kopen. Konden ze een fatsoenlijke oprit maken en tuin stuk groter.

Gelijk verteld, dat we dat niet gaan doen. Want het is ook nog eens land op onze huiskavel.

Maar hij kwam nog wel keer weer om te vragen. Vermeld dat het antwoord dan precies hetzelfde zal zijn _O-

Maar relatie is verder niet verstoord oid.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78559
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:53

Ik vermoed zelf dat de buurman eerst bot heeft gevangen bij de verkopers, vermoedelijk omdat het huis dan nog moeilijker te verkopen is of het ingewikkelder werd met de erfenis en belasting. En het nu weer opnieuw probeert, want nee heb je, ja kun je krijgen.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:55

Gewoon zeggen dat je het overlegt hebt en jullie het niet willen verkopen. Als hij vraagt waarom zeg je dat dat jullie keuze is en er geen behoefte aan hebt om daarover te praten. En anders laat je je man dealen met die kerel. Dan heb je er ook geen omkijken meer naar. Je vent klinkt een stuk zekerder van zijn zaak dan jij .

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:56

cobiie schreef:
Als jij een vergunningsaanvraag doet voor een schuur of zo op het stuk wat de buurman wil kopen, dan heb je hem echt wel op de stoep staan als hij de krant leest.


Ok.... ken jij hun buren dat je dit zo zeker stelt? Er zijn meerdere aannames door anderen gepost en dat is toch wel apart. Wij kennen die buren totaal niet, hooguit eenzijdige info van TS.
Kan best zijn dat het allemaal prima gaat, we weten het gewoon niet.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:15

Ik zou me niet te druk maken over een verstoorde relatie. Je weet nog niet hoe hij gaat reageren als je nee zegt. Zou dit op een directe manier brengen; zoals hij jou ook benaderd.

Verder niet nu al slechte dingen gaan denken.

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:29

Jillz1 schreef:
Ben beetje bang om nu al een verstoorde verhouding te krijgen.
Ze zijn erg onrealistisch en het feit dat ze dit al jaren zo blijken te willen maakt mij voorzichtig.

Eerst onze plannen de vergunning rond en dan de botte bijl erin.

Geen zin in Meester Frank Visser op de stoep.

Ze hebben nergens recht op maar ze denken van wel


Daarom, ik snap het want wij hadden ook 20 jaar een eikel van een buurman, en we hebben hem maar met zijden handschoentjes behandeld, en zo min mogelijk contact gehad. Ik ben denk ik 2 x bij hen binnen geweest in die 20 jaar. Wel vriendelijk gebleven over 'zakelijke' dingen als goten schoonmaken (daarvoor moesten we even in hun tuin) maar meer niet. Groeten, zwaaien, en doorlopen.

Bedenktijd tot na de verbouwing is niet zo vreemd en dan tegen de tijd dat hij erop terugkomt vriendelijk nee zeggen, maar dat je het stuk grond van jullie prima vindt en er niets van kwijt wilt. Daar moet hij het maar mee doen.

Balou_k

Berichten: 14084
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:30

Dorine92 schreef:
cobiie schreef:
Als jij een vergunningsaanvraag doet voor een schuur of zo op het stuk wat de buurman wil kopen, dan heb je hem echt wel op de stoep staan als hij de krant leest.

Als. Ja
Maar je hoeft het hem niet te makkelijk te maken om te gaan klagen.. en hem lekker extra tijd te geven om s.h...t. te gaan bekokstoven


Tegenwoordig krijgen je omwonende buren gewoon een melding hiervan. Daar hoef je de krant niet meer voor te openen.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:35

In veel gemeenten zijn er achterstanden met het behandelen van aanvragen, dus het kan maar zo zijn dat de aanvraag vele malen langer duurt dan gehoopt/verwacht/normaal gesproken. Hier in de gemeente kan het maar zo tot een half jaar of langer aanlopen voordat een aanvraag in behandeling wordt genomen. Iets met achterstanden van corona en te kort aan personeel.
De beste buurman kan maar zo elke keer aanpakken om het te vragen of ze er al over nagedacht hebben. Of hij heeft wel het fatsoen om te wachten tot ze er zelf over gaan beginnen, dat weten we allemaal niet want we kennen hem niet.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:38

Balou_k schreef:
Tegenwoordig krijgen je omwonende buren gewoon een melding hiervan. Daar hoef je de krant niet meer voor te openen.

Je krijgt alleen een melding als je je hier voor hebt aangemeld, veel gemeenten hebben geen rubriek meer in de krant waarin de melding wordt gepubliceerd.

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:43