Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14084
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:01

Voor jou blijkt dat in jouw openingspost erg belangrijk, want ‘je zou ze even vertellen dat het dicht moest’.

Mensen hebben recht op licht inval. Wellicht zit het raam er al 20 jaar in, dan is het sowieso verjaard. Verder is het niet zo simpel als jij stelt.

Je lijkt me geen aangename buurvrouw.

BeFunny

Berichten: 10757
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:02

Jillz1 schreef:
Je mag niet binnen 2 meter op erfgrens een raam hebben. Kan het niet anders verwoorden.



Het is op basis van artikel 5:50 lid 1 BW verboden om vensters of andere muuropeningen, balkons of soortgelijke werken binnen twee meter van de erfgrens van het naburige erf te hebben, voor zover deze uitzicht geven op dat erf. Dit verbod geldt niet als uw buren toestemming hebben gegeven. Artikel 5:51 BW gaat over lichtopeningen. Dat is onder bepaalde voorwaarden wel toegestaan.


Met andere worden het raam zit er al en misschien al voordat de buren er woonden. En als daar toestemming destijds voor is gegeven dan mag dat raam er gewoon zitten. Puur op basis van die twee meter zegt dat dus helemaal niks.

Ik begrijp wel dat buurman graag een stukje eigen overpad heeft. Die voelt de bui met jullie al hangen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 02-04-24 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41757
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:03

Jillz1 schreef:
Je mag niet binnen 2 meter op erfgrens een raam hebben. Kan het niet anders verwoorden.

Jawel, dat mag wel. Onder voorwaarden. Maar het mag.

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:08

Dit zegt de wet.:De verjaringstermijn is 20 jaar. Na 20 jaar kan een nabuur dus geen verwijdering van de lichtopening eisen. Let wel, deze buur kan ook nog op een andere manier zijn beperkt: Na verjaring mag de buurman binnen twee meter van de lichtopening óók geen bouwwerk meer plaatsen (op zijn eigen erf).

Goof

Berichten: 28933
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:14

Jillz1 schreef:
Je mag niet binnen 2 meter op erfgrens een raam hebben. Kan het niet anders verwoorden.


Even buiten beschouwing gelaten of het wel of niet mag, wat is jullie prpbleem met het raam?
Dat zij bij jullie naar binnen kunnen kijlen? Of jullie bij hun?

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:17

Jillz1 schreef:
Je mag niet binnen 2 meter op erfgrens een raam hebben. Kan het niet anders verwoorden.

Zo zwart wit is het dus niet. Het kan zijn dat ze destijds toestemming gevraagd en gekregen hebben. Het kan ook zijn dat het huis er al 50 jaar staat met dit raam erin en dat het inmiddels verjaard is. Als dat het geval is mag het raam er gewoon blijven zitten en mag jij er niet kort omheen bouwen en zo de lichtinval blokkeren/beperken.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:20

Ibbel schreef:
Dreamboy schreef:
Waar lees jij dat de woning twee jaar te koop stond? Ik lees alleen dat ts 2 jaar bezig geweest is met het kopen van een woning. Maar als de woning in deze tijd inderdaad twee jaar te koop heeft gestaan kun je je ernstig gaan afvragen wat daar de reden van is.


Jillz1 @ [HTT] Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.


Oke, nu lees ik het inderdaad. Had er over heen gelezen.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 02-04-24 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49223
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:25

Jillz1 schreef:
Zit op erfgrens


Dat mag. Het gaat om de afstand tussen de erfgrens (hun huis dus, dat op die erfgrens staat, anders zat dat raam er niet) en jouw huis. Is dat 2 meter of meer, dan heb je geen poot om op te staan.

Ibbel

Berichten: 49223
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:27


BeFunny

Berichten: 10757
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:32

Exitium schreef:
Jillz1 schreef:
Je mag niet binnen 2 meter op erfgrens een raam hebben. Kan het niet anders verwoorden.

Zo zwart wit is het dus niet. Het kan zijn dat ze destijds toestemming gevraagd en gekregen hebben. Het kan ook zijn dat het huis er al 50 jaar staat met dit raam erin en dat het inmiddels verjaard is. Als dat het geval is mag het raam er gewoon blijven zitten en mag jij er niet kort omheen bouwen en zo de lichtinval blokkeren/beperken.


Precies en die haag die ts wil plaatsen mag dus misschien ook niet als die zo dicht op het venster geplaatst wordt omdat dat de lichtval belemmerd.

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:36

Ik heb we een ideetje voor je pui. Je kunt folie krijgen die de inkijk voorkomt overdag naar buiten kijken kan naar binnen niet.

Weet niet precies hoe de oprit loopt tussen de huizen. 6 meter oprit is net eventjes te smal om groen in het midden te plaatsen

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 14:45

Paardjes83 schreef:
Ik heb we een ideetje voor je pui. Je kunt folie krijgen die de inkijk voorkomt overdag naar buiten kijken kan naar binnen niet.

Weet niet precies hoe de oprit loopt tussen de huizen. 6 meter oprit is net eventjes te smal om groen in het midden te plaatsen



Laat maar, ik heb duidelijk aangegeven dat 6 meter onze eigen oprit is.

Iedereen zwaait af over het raam.
Ik heb toch al meerdere keren aangeven dat daar nu geen plannen over zijn. We moeten nog een jaar verbouwen en dan zien we daar wel weer verder. We wonen er nog niet eens.

Verder over die Haag. 0.5 meter vanaf de erfgrens.

Koper

Berichten: 30331
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:54

Misschien dat het hele verhaal wat helderder kan worden als er foto's zijn van de situatie?

Niet dat je die moet plaatsen natuurlijk. Maar nu weten we gewoon niet hoe het eruit ziet.

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:56

Jillz1 schreef:
Iedereen zwaait af over het raam.
Ik heb toch al meerdere keren aangeven dat daar nu geen plannen over zijn. We moeten nog een jaar verbouwen en dan zien we daar wel weer verder. We wonen er nog niet eens.

Verder over die Haag. 0.5 meter vanaf de erfgrens.

Als dat de haag is die je voor het keukenraam wilde zetten, 0,5 meter als het raam er niet zou mogen zitten, 2 meter als het raam er wel mag zitten door bijvoorbeeld verjaring.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:01

Ts, je hebt natuurlijk groot gelijk dat je geen grond van jou tegen je zin aan je buren wil verkopen! Ze kunnen dat vragen, vragen staat vrij, maar een simpel "nee" van jouw kant is voldoende verder. Echter denk ik dat jullie zelf ook geen prettige nieuwe buren zijn want op de eerste plaats, dat gedoe over een raam wat er al zat toen jullie het huis kochten, dat is erg onsympathiek, en verder vermoed ik dat jullie buren best zware overlast van jullie verbouwingen ondervinden ,en je geeft aan dat dat nog een jaar gaat duren! Terwijl jullie er zelf nog niet wonen dus jullie zelf hebben daar geen last van,maar buren wel, dat kan ik je vertellen! Uiteraard mag je je pand verbouwen, maar een beetje consideratie met buren mag ook.

veneri
Berichten: 884
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:05

Gewoon even duidelijk zijn. Aangeven dat je het thuis even besproken hebt maar dat jullie geen grond willen verkopen.
Een bloemetje of flesje wijn erbij vanwege de overlast, en de lucht is geklaard en je kan op goede voet verder met elkaar.

Jolien87

Berichten: 17499
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:11

Oei TS, ik schrik erg van de toon van je berichten.
De meerderheid hier probeert met je mee te denken en lijkt het beste met je voor te hebben.
Je vraagt om advies en dat krijg je, hierbij is het ene advies bruikbaarder dan het andere maar dat kun je eenmaal verwachten in een dergelijk topic.
Wat je er uiteindelijk mee doet is natuurlijk helemaal aan jou maar je komt wat kribbig over.

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:12

veneri schreef:
Gewoon even duidelijk zijn. Aangeven dat je het thuis even besproken hebt maar dat jullie geen grond willen verkopen.
Een bloemetje of flesje wijn erbij vanwege de overlast, en de lucht is geklaard en je kan op goede voet verder met elkaar.

Dat is ook nog een goede, bloemetje en wijn/bier of desnoods een mooie limonade erbij.
altijd goed voor de relatie en kweekt begrip. Zeker als ze een jaar in de verbouwing zitten, dat is niet altijd even prettig.

Koper

Berichten: 30331
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:20

TS, ik ben trouwens ook even benieuwd wat je met dit topic wil? :) Wil je tips, wil je je hart luchten, wil je dat iedereen het met je eens is? Wat is je doel?

knollentuin
Berichten: 10403
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:28

Ik zit met verbazing dit topic door te lezen , ts stelt een vraag over hoe te reageren op een nogal bijzondere vraag en bijzondere manier van vraag stelling van de buren om te voorkomen dat de relatie verstoord raakt en het hele topic gaat los en uiteindelijk zal het de ts wel zijn die geen goede buurvrouw gaat zijn. Apart hoe iets kan lopen en een mooi voorbeeld hoe verschillend we allemaal tegen situaties aankijken en erop reageren . Ik blijf bij m'n eerste advies .
Nee buurman we verkopen niets , sorry maar we zijn er zelf erg blij mee . Eerlijk recht door zee en je goed recht

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:30

Jillz1 schreef:
Paardjes83 schreef:
Ik heb we een ideetje voor je pui. Je kunt folie krijgen die de inkijk voorkomt overdag naar buiten kijken kan naar binnen niet.

Weet niet precies hoe de oprit loopt tussen de huizen. 6 meter oprit is net eventjes te smal om groen in het midden te plaatsen



Laat maar, ik heb duidelijk aangegeven dat 6 meter onze eigen oprit is.

Iedereen zwaait af over het raam.
Ik heb toch al meerdere keren aangeven dat daar nu geen plannen over zijn. We moeten nog een jaar verbouwen en dan zien we daar wel weer verder. We wonen er nog niet eens.

Verder over die Haag. 0.5 meter vanaf de erfgrens.


Dat zeg ik toch ook. Ik val je niet aan. Ik probeer alleen constructief met je mee te denken. Ik zou ook niet willen dat iemand bij mij naar binnen keek. En zo’n halve zool plannen zou ik ook niet accepteren en mijn bouwplannen zou ik ook willen doorsluizen zonder bezwaar.
Een halve meter mag niet. Raam misschien ook niet maar je moet reeel zijn dat wanneer je Nee verkoopt je logischerwijs ook nee kunt terug verwachten. Dan heb je in elk geval een oplossing voor dat pijnpunt mocht het escaleren.

Niet meer en niet minder

Dorine92
Berichten: 5347
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:56

Ik zou als ik jou was de confrontatie proberen te rekken tot nadat de vergunning binnen is. Even heel druk op werk, lukt nu even allemaal echt niet maar we kijken later. Bla bla bla

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:08

Zodra de vergunning wordt aangevraagd door TS en haar man, is het toch hommeles met de buren. Rekken heeft gewoon geen zin, aangezien TS duidelijk aangeeft niets te willen verkopen en te willen uitbouwen. Dat van dat raam. Ik zou er met de eigen verbouwplannen wel rekening mee houden, dat je buiten de 2 m1 blijft, als dat van belang mocht zijn.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 02-04-24 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:10

Als jij een vergunningsaanvraag doet voor een schuur of zo op het stuk wat de buurman wil kopen, dan heb je hem echt wel op de stoep staan als hij de krant leest.

Winged

Berichten: 33083
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:13

Pfoeh, wat een gesloop met die quotes, maakt het lezen niet veel makkelijker!

Er is dus 6 meter afstand? Schutting erbij, een heg... en klaar. Raamprobleem ook weg.

En nog steeds: buurman bedanken voor het aanbod, maar dat het stuk grond niet te koop is.