Euomynus Paloma blanca zaaien of kopen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Euomynus Paloma blanca zaaien of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 18:16

Oke, wie wil met mij mee denken?

Ik wil graag een haag maken van Euonymus Paloma Blanca. De lengte is 4 meter. Ik las dat ik 3 plantjes per m2 nodig heb. Dat loopt nog al in de papieren op. (€100+) Maar ik kan nergens vinden dat het ook gezaaid kan worden. Dat duurt misschien wat langer voor het totaal plaatje. Maar dat is vast goedkoper. :) Of zeg ik nu iets heel geks?

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Euomynus Paloma blanca zaaien of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:50

Ik vraag mij af of daar wel aan te komen is. Maar hoe kleine de plant, hoe meer je nodig hebt per strekkende meter,, dus die 3 per meter gaat dan al niet op.
deze aanbieder is trouwens niet zo duur. https://www.buxuskoning.nl/product/euon ... ma-blanca/
Dan zou je de kleinste plantjes nog iets meer uit elkaar kunnen zetten, maar te veel ruimte er tussen zal geen mooie haag geven.

Misschien kun je een of twee plantjes kopen en ze stekken? Al ben ik zelf niet zo thuis in het stekken.

KittyDylan

Berichten: 8889
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:54

Euonymus is goed te stekken. Als je een paar goede planten hebt om mee te beginnen en wat potjes, die warm neer zet gaat dat goed.

Wij hebben ze op mijn werk en stekken ze ook, al werk ik er zelf niet veel mee.

Of je ze ook kunt zaaien weet ik niet, ik ken alleen het stekken.

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:56

annepaardoes schreef:
Maar hoe kleine de plant, hoe meer je nodig hebt per strekkende meter


Je moet planten alsof de plant op uiteindelijk formaat is, anders gaan ze zichzelf verdrukken en gaan ze dood.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:56

Ook kleine plantjes moet je op dezelfde plantafstand zetten. Ze groeien uiteindelijk tot hetzelfde formaat uit.
Ik vermoed dat Paloma Blanca een cultivar is die niet soortecht uit zaad terug komt. Wat je zou kunnen doen is stekken - en dan is afleggen vermoedelijk het allermakkelijkst. Koop een wat grotere plant (of meerdere), buig daar een aantal takken van naar de grond, aanaarden (= hoopje grond over de tak aanbrengen - evt de tak vastpinnen of het hoopje grond verzwaren) en binnen een seizoen heb je een goed bewortelde tak die je apart verder kunt opkweken.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 18:57

KittyDylan schreef:
Euonymus is goed te stekken. Als je een paar goede planten hebt om mee te beginnen en wat potjes, die warm neer zet gaat dat goed.

Wij hebben ze op mijn werk en stekken ze ook, al werk ik er zelf niet veel mee.

Of je ze ook kunt zaaien weet ik niet, ik ken alleen het stekken.


Hoe lang duurt het dan dat je een goede haag hebt?

Ik zie ook inderdaad verschillende maten, dan moet ik eerst een kijken welk formaat ik nodig ben.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:59

Qimm schreef:
annepaardoes schreef:
Maar hoe kleine de plant, hoe meer je nodig hebt per strekkende meter


Je moet planten alsof de plant op uiteindelijk formaat is, anders gaan ze zichzelf verdrukken en gaan ze dood.


Goed dat je het zegt. Ik dacht altijd hoe kleiner, hoe meer.

KittyDylan

Berichten: 8889
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:00

Herfstblad schreef:
KittyDylan schreef:
Euonymus is goed te stekken. Als je een paar goede planten hebt om mee te beginnen en wat potjes, die warm neer zet gaat dat goed.

Wij hebben ze op mijn werk en stekken ze ook, al werk ik er zelf niet veel mee.

Of je ze ook kunt zaaien weet ik niet, ik ken alleen het stekken.


Hoe lang duurt het dan dat je een goede haag hebt?

Ik zie ook inderdaad verschillende maten, dan moet ik eerst een kijken welk formaat ik nodig ben.


Dat durf ik niet te zeggen, ik heb er weinig werk mee (staan nl alleen op een andere locatie waar ik af en toe werk), ik weet alleen het stekken op P9 potten. Hoe lang het duurt voor ze aan de wortel zijn of op uiteindelijke grootte durf ik niet te zeggen, ze worden op P9 verkocht, geloof niet dat dat maximale grootte is.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 19:03

Herfstblad schreef:
KittyDylan schreef:
Euonymus is goed te stekken. Als je een paar goede planten hebt om mee te beginnen en wat potjes, die warm neer zet gaat dat goed.

Wij hebben ze op mijn werk en stekken ze ook, al werk ik er zelf niet veel mee.

Of je ze ook kunt zaaien weet ik niet, ik ken alleen het stekken.


Hoe lang duurt het dan dat je een goede haag hebt?

Ik zie ook inderdaad verschillende maten, dan moet ik eerst een kijken welk formaat ik nodig ben.


Dat durf ik niet te zeggen, ik heb er weinig werk mee (staan nl alleen op een andere locatie waar ik af en toe werk), ik weet alleen het stekken op P9 potten. Hoe lang het duurt voor ze aan de wortel zijn of op uiteindelijke grootte durf ik niet te zeggen, ze worden op P9 verkocht, geloof niet dat dat maximale grootte is.[/quote]

Wat is P9? Sorry ik ben nog in de tuinieren leer. Ik ben mijn gazon aan het vernieuwen met mijn leken kennis. Maar iedereen is ergens begonnen.

KittyDylan

Berichten: 8889
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:04

P9 is een formaat potje.

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:04

P9 is een 9x9 potje. Vierkant potje met zijden van 9 cm. Passen er 24 in een standaardkrat.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Euomynus Paloma blanca zaaien of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 19:09

Ah zo! Ik was bij de Lidl en daar stonden dus ook P nummers op bij de zaden. Allemaal verschillenden. Weer wat geleerd dus.

Maar het gaat dus om een lengte van 4 meter. De breedte zal 20 cm zijn ongeveer.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:10

Oh deze variatie kende ik nog niet. Ik heb stekjes van wel een kardinaals muts maar deze sprietjes zijn kaal nog.
Maar deze variantie groenblijvend zou een mooie aanvulling zijn op wat ik heb staan. *\o/*

Ik ga dus even meelezen

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:11

Die P-nummers bij de Lidl staan ongetwijfeld voor 'produkt' en niet voor 'potmaat' :))

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 19:22

Ibbel schreef:
Die P-nummers bij de Lidl staan ongetwijfeld voor 'produkt' en niet voor 'potmaat' :))


Oeps :')

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:49

Ik heb hem zelf ook maar niet als haag. Hij wordt niet hoog trouwens dus hoe hoog had jij je haag bedacht? En het is niet zo’n snelgroeiende plant dus als je kleintjes neerzet duurt het echt jaren voordat er iets staat. En dan nog schat ik de eindhoogte rond 40-50 cm in, na een jaar of 5.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 20:57

Suzanne F. schreef:
Ik heb hem zelf ook maar niet als haag. Hij wordt niet hoog trouwens dus hoe hoog had jij je haag bedacht? En het is niet zo’n snelgroeiende plant dus als je kleintjes neerzet duurt het echt jaren voordat er iets staat. En dan nog schat ik de eindhoogte rond 40-50 cm in, na een jaar of 5.


Hij hoeft ook niet heel hoog. Meer als afscheiding tussen mijn graslandje en dat van de gemeente.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:02

Die zijn toch ook gevoelig voor motten?
Ik begin nooit meer aan buxus soorten, uiteindelijk moet je zo ongeveer of alle insecten in je wijde omgeving doden met gif of je zit met een kale struik.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:03

Euonymus is in de verste verte geen familie van de buxus.
Net als Ilex wordt Euonymus juist als alternatief voor buxus aangeboden.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:09

Oh, ok dan heb ik dat verkeerd begrepen, excuus

Edit: haha, ik zie nu dat ik er zelf eentje hebt staan, had geen idee dat hij zo heette (stond er al) :')

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:00

Sizzle schreef:
Die zijn toch ook gevoelig voor motten?
Ik begin nooit meer aan buxus soorten, uiteindelijk moet je zo ongeveer of alle insecten in je wijde omgeving doden met gif of je zit met een kale struik.


Nee geen buxussoort en geen motten. Taxuskever is er wel gek op. En ik heb er eentje gehad die een soort zwarte vlekken kreeg op de takjes. Werd ook kaal van binnen.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:01

Herfstblad schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik heb hem zelf ook maar niet als haag. Hij wordt niet hoog trouwens dus hoe hoog had jij je haag bedacht? En het is niet zo’n snelgroeiende plant dus als je kleintjes neerzet duurt het echt jaren voordat er iets staat. En dan nog schat ik de eindhoogte rond 40-50 cm in, na een jaar of 5.


Hij hoeft ook niet heel hoog. Meer als afscheiding tussen mijn graslandje en dat van de gemeente.


Oké dan zou ik gewoon plantjes kopen, meestal zijn ze dan 20 cm hoog ofzo. Dan zijn ze over paar jaar wel redelijke hoogte.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 22:08

Herfstblad schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik heb hem zelf ook maar niet als haag. Hij wordt niet hoog trouwens dus hoe hoog had jij je haag bedacht? En het is niet zo’n snelgroeiende plant dus als je kleintjes neerzet duurt het echt jaren voordat er iets staat. En dan nog schat ik de eindhoogte rond 40-50 cm in, na een jaar of 5.


Hij hoeft ook niet heel hoog. Meer als afscheiding tussen mijn graslandje en dat van de gemeente.


Oké dan zou ik gewoon plantjes kopen, meestal zijn ze dan 20 cm hoog ofzo. Dan zijn ze over paar jaar wel redelijke hoogte.[/quote]

Ik zal eens bij een Intratuin kijken naar grootte wat mooi is. Wellicht kan ik ze dan online goedkoper bestellen.

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:13

Een kweker is vaak de beste keuze. Goedkoop (in vergelijk met een Intratuin) en je kunt zelf kiezen welke plantjes je het meest aanstaan. Zou zoiets niet gauw online bestellen.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 22:18

Qimm schreef:
Een kweker is vaak de beste keuze. Goedkoop (in vergelijk met een Intratuin) en je kunt zelf kiezen welke plantjes je het meest aanstaan. Zou zoiets niet gauw online bestellen.


Kennen jullie een goede kwekerij in Drenthe? Ik kom alleen bij standaard tuincentra uit.