Welke ondergrond op mijn dakterras?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 13:20

Beste bokkers,

Wellicht hebben jullie nog goede ideeen.
Ik woon nu ruim een jaar in mijn huis met dakterras. Super fijn, een groot dakterras van 3,5x 3 ongeveer. Hier liggen rubberen tegels op. Afgelopen jaar heb ik dit helemaal schoongemaakt en de planken zwart geverfd zodat het weer strak was. Echter een half jaar later is het weer volledig vies. Dit komt deels doordat er veel troep van de boom vandaan komt. Vanwege een storm is er een plank afgebroken. Van het voorjaar worden er nieuwe zwarte planken opgezet zodat de rand weer netjes is. Ik heb eerst gedacht nog een rieten strook er voor te zetten zodat hij wat dichter is, echter heb je dan nog minder wind en gezien hij op het zuiden zit is het fijn om een windje te hebben. De rand ben ik dus wel redelijk over uit.
Maar nu, de rubberen tegels. Ze worden echt gloepens heet in de zomer, dat je niet met je blote voeten er op kan lopen. Ik trek gemakkelijk slippers aan, maar het zou fijn zijn als mijn nichtje en neefjes er ook gewoon op kunnen lopen zonder schoenen. Dus nu ben ik wat aan het sparren wat ik er op kan leggen. Ik heb wat informatie bij een kennis gevraagd, maar kunststof vlonder is echt niet te betalen en ik heb mijn geld nu op andere prioriteiten staan. Houten vlonder wordt snel vies en moeilijker schoon te houden. Nu dacht ik: ik wil kunst gras! Dan heb ik een soort tuinidee; lekker groen. Loungeset er op, bloembakken en ready, een tuingevoel. Maar ik lees dat kunstgras ook erg heet kan worden? Dus dan schiet ik nog niet heel erg op.

Bokkers nog ideeen of tips?
Afbeelding

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:24

Houten vlonders? dan ben je van het heet worden af, en dan desnoods wel gecombineerd met kunstgras (dat je een looppad hebt, en de rest kunstgras)

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:36


Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:53

... ik weet niet of het goed werkt op het balkon, maar zou sadum, ofwel echte vetplantjes, iets zijn?

(Denkbaar dat je het in één seizoen kapotloopt, maar verder hoef je niet te verven, herfstbladen te verwijderen, etc.)

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:19


VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:20

Ik heb werkelijk geen idee, wilde alleen aangeven dat ik las "welk ondergoed" en dit om een dakterras ging waar mensen op konden kijken :')

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:27

Maar tapijten enzo worden door de regen ook groen en glad als je pech hebt..... en dat is helemaal niet te reinigen. Klopt wel dat het een hoop hitte scheelt.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:27

VenoSnorlax schreef:
Ik heb werkelijk geen idee, wilde alleen aangeven dat ik las "welk ondergoed" en dit om een dakterras ging waar mensen op konden kijken :')

Ik ook!! :')

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:32

Ik had ook een stuk kunstgras ter verfraaiing van een kattenspeelplaats en dat werd gewoon aangenaam warm, niet overdreven heet.

Las op de site dat het ongeveer 40 graden kon worden, dus het voelt misschien wel een beetje heet onder de voeten, maar echt last zullen de kinderen er niet van hebben.
Hoop ik ;)

Het staat wel heel gezellig :):)

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:34

Sky_As schreef:
Maar tapijten enzo worden door de regen ook groen en glad als je pech hebt..... en dat is helemaal niet te reinigen. Klopt wel dat het een hoop hitte scheelt.

Kan je juist heel makkelijk schoonmaken met een borstel en een sopje, afspoelen met tuinslang en zo goed als nieuw

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:35

Gewone tegels?

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:00

Ik las “welk ondergoed op mijn dakterras” :')

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:13

Sky_As schreef:
Maar tapijten enzo worden door de regen ook groen en glad als je pech hebt..... en dat is helemaal niet te reinigen. Klopt wel dat het een hoop hitte scheelt.


Die buitentapijten zijn gewoon af te soppen. Echt heel simpel. En anders haal je ze aan het einde van de zomer weg en leg je ze in de lente weer buiten. Scheelt al een hoop groen.

Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:17

VenoSnorlax schreef:
Ik heb werkelijk geen idee, wilde alleen aangeven dat ik las "welk ondergoed" en dit om een dakterras ging waar mensen op konden kijken :')

Ik ook! _O- Toen ik het topic aanklikte zag ik pas dat er 'ondergrond' stond. :')

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:33

Kunstgras wordt ook heel heet. Dat ligt hier in de tuin maar zonder parasol is het echt te heet om op te lopen. Maar dat geldt ook voor tegels etc. Ik zou niet weten of er iets is wat niet heet wordt...

thequeensmum
Berichten: 3534
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:59

Danielleeee_ schreef:
VenoSnorlax schreef:
Ik heb werkelijk geen idee, wilde alleen aangeven dat ik las "welk ondergoed" en dit om een dakterras ging waar mensen op konden kijken :')

Ik ook! _O- Toen ik het topic aanklikte zag ik pas dat er 'ondergrond' stond. :')


Hier nog zo iemand. Ik dacht ‘hé, dat is interessant’ :D :D :D
Valt tegen dus, heb hier verder geen zinnig woord over te zeggen

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:10

Haha, hier ook ondergoed, moest echt 2x lezen.

Maar die buiten tapijten zijn top. Wij hebben die onder de eettafel en die staat tegen de muur van de woning, op het zuiden. Tegels er onder zijn niet te doen met blote voeten maar het tapijt wel.

Eerste jaar waren we lui, heeft hij er in de winter ook gelegen maar in het voorjaar was hij niet groen of zo, bezem er langs en klaar. Dit jaar hebben we hem wel uitgesopt en op zolder gelegd voor de winter.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:13

Misschien zorgen voor een wateraansluiting in de buurt. Dan sproei je het dak lekker nat bij hitte...en de kinderen. :+

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 19:12

Bedankt voor alle ideeen! Misschien dat ik toch dan maar voor een donkergrijs buitenkleed ga. Het leek me super gaaf om kunstgras te hebben dat je echt een tuinidee had. Maar als dat net zo heet wordt dan is dat ook niet echt wat dus.

Gelukkig geen ondergoed. _O- Ik moet zeggen dat ik er na een aantal maanden achterkwam dat elke hoek van het rijtje boven en onder appartementen zijn. En dus een rijtje verder ze op dezelfde hoogte de woonkamer en keuken hebben en ze mij dus vast een keer hebben lopen in ondergoed zonder dat ik besefte dat ik goed te zien was _O-

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:23

123321 schreef:
Gewone tegels?

Te zwaar, dak is weliswaar gemaakt om wat gewicht te dragen, maar dat is niet oneindig.

Amado7 schreef:
Bedankt voor alle ideeen! Misschien dat ik toch dan maar voor een donkergrijs buitenkleed ga. Het leek me super gaaf om kunstgras te hebben dat je echt een tuinidee had. Maar als dat net zo heet wordt dan is dat ook niet echt wat dus.

Donkere kleuren absorberen meer warmte, voor een plekje op het zuiden is dat niet zo fijn met warme zomers. Ik zou dus voor een lichte kleur kiezen en 's winters juist kleed weg halen en je rubbertegels je laten helpen met huis wat warmer te houden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:23

Ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen, maar zo'n kunststof buitenkleed zal ook heus wel heet worden in de zon ;)

En bij het laatste moet je maar niet te lang stilstaan...je had tenminste nog wàt aan!

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:09

Ik zou voor een lichte kleur gaan inderdaad, hoe lichter, hoe minder heet.

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Welke ondergrond op mijn dakterras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 20:33

O ja, tuurlijk. Donker wordt heet. Hmmm. Vind een licht kleed niet heel mooi. Maar aan de andere kant moet het ook praktisch zijn natuurlijk. Het is niet breed genoeg om aan beide kanten een strook kunstgras te leggen en in het midden een paadje denk. Aan de ene kant komt mijn hangmat. Dan maar een licht kleed denk ik. Tenzij iemand nog een leuk idee heeft. :) Dank tot zover!

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 20:33

Shirley schreef:
Ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen, maar zo'n kunststof buitenkleed zal ook heus wel heet worden in de zon ;)

En bij het laatste moet je maar niet te lang stilstaan...je had tenminste nog wàt aan!

Dat scheelt :’)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:42

Uit praktische overwegingen denk ik dat wanneer het zo warm is dat het je te heet onder de voeten wordt, je wellicht toch wel gaat werken met parasols en/of schaduwdoeken.
Zeker als er ook kleine kinderen rondlopen...

Is dan de helft van je probleem al niet opgelost?

Dan zou ik liever gaan voor iets wat naar je smaak is dan iets waar je voor die weinige hete dagen rekening mee moet houden :o