Bouwgrond, niet meteen bouwen en hypotheek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Bouwgrond, niet meteen bouwen en hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 18:09

Misschien dat er hier een paar slimme mensen op bokt zitten die hier meer van weten.

Wij wonen in een bedrijfswoning van mijn man zijn werk. We hebben toen we hier gingen wonen ons appartement verkocht en dachten we zien het later wel weer.
Nu hebben we het hier prima naar ons zin maar we willen graag iets opbouwen voor "later". Nu zagen we in de buurt bouwgrond te koop, een mooi stukje wat nu als paardenwei wordt gebruikt. Ik vroeg mij af, als je een hypotheek neemt op bouwgrond of je dan ook binnen een bepaalde tijd moet gaan bouwen? Ik weet bij een klushuis/bouwval dat je het bouwdepot binnen een bepaalde tijd wel moet aanspreken maar vroeg mij af hoe dat bij bouwgrond zit.

Stel je koopt de bouwgrond met hypotheek voor een te bouwen huis, is het dan mogelijk om het huis pas later te bouwen? Of nu de bouwgrond kopen en op termijn een hypotheek afsluiten voor een te bouwen huis? We hebben zelf inmiddels ook meer spaargeld maar een huis kan je daar nog niet mee bouwen.
Laatst bijgewerkt door bloemm op 27-02-24 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:14

Dat hangt van meerdere factoren / partijen af. Bij de aankoop van onze kavel was de eis van de gemeente dat de bouw uiterlijk twee jaar na aankoop gestart moest zijn. En de bank wilde alleen financieren als we de omgevingsvergunning én een afbouwgarantie van het bouwbedrijf konden aanleveren.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:17

Dat hangt inderdaad van het stuk grond af.
Wij hebben nu bijna 4j geleden onze bouwgrond gekocht en daar hing toen geen enkele verplichting aan vast,
dus het kan wel!
Best na te vragen dus.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:18

Het is mogelijk om een stuk bouwgrond te kopen, zonder daar te gaan bouwen. Mijn ouders hebben dat gedaan, volgens mij zit er ook een (kleine) hypotheek op. Ze hebben er ook een schuur opgezet, maar omdat de welstandscommissie wel al wat dingen had voor het huis (locatie op het kavel, vorm van het huis etc.) moest die schuur wel op een bepaalde locatie staan.
Het is geen heel eenvoudig proces geweest, maar het is wel gelukt.

hwn
Berichten: 4706
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bouwgrond, niet meteen bouwen en hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:28

Best goed informeren, hier in België heb je percelen met en zonder bouwverplichting.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Bouwgrond, niet meteen bouwen en hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:42

Informeren bij de eigenaar inderdaad. Bij ons stelt de gemeente ook dat je binnen 2 jaar moet starten, dat gaat dan om kavels die je bij de gemeente koopt. Als het een particuliere kavel is zou het best kunnen dat die regel er niet is, maar dat moet je dus eens navragen.