Lynk & Co 01 als trekauto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Lynk & Co 01 als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 17:39

Aangezien Bokt alles weet...

Ik mag binnenkort mn zakelijke leaseauto vervangen, elektrisch wordt aangemoedigd door het werk, maar volledig elektrisch zie ik (nog) niet zitten aangezien hij ook mijn trailer moet kunnen gaan trekken. Nu viel mijn oog op de Lynk & Co 01, welke een hybride is, waardoor je misschien het beste van beide werelden hebt? Of misschien juist de slechtste haha....

https://www.autoweek.nl/auto/102909/lynk-co-01/

Heeft er iemand misschien ervaring met de Lynk & Co 01 in het gebruik voor de trailer?
Hij is dus hybride en mag 1.800 kg trekken, zou in de praktijk voor een 1,5 paard trailer komen te staan. Mijn huidige (benzine VW T-Roc) auto mag 1.500 kg trekken en trekt deze trailer incl paard met gemak.

Hoe werkt het hybride rijden in de praktijk? Hij heeft een volledig elektrisch bereik van 70 km, hoe ga je hier mee om? Thuis en op het werk kan ik opladen en valt (ruim) binnen die 70 km range. Maar als je verder moet, laad je hem dan tussendoor op, of ga je op benzine verder? Hoe is het verbruik als je (zonder trailer) op benzine rijdt? En met trailer?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Lynk & Co 01 als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:44

Wij gebruiken hem voor de trailer. Voor woon werk is hij ideaal en red je die 70km elektrisch echt makkelijk. Met de trailer ben je dat zo kwijt en is hij zuiniger in de power modus. Dan rij je gewoon benzine. Hij trekt mijn 1,5paards trailer verder ook makkelijk.

Als ik verder moet dan die 70km laad ik niet op, maar pas als ik op plaats van bestemming ben. De hybride motor zorgt dat je nog wel wat terug wint aan stroom als je bijvoorbeeld remt ook na die 70km. Hierdoor is hij relatief zuinig. Ik denk dat hij zeker 1 op 15 loopt als je de elektrisch kilometers kwijt bent.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Lynk & Co 01 als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:19

Ik heb er in proefgereden, ik vond het echt een heerlijke auto.
Voor mij werd elektrisch toch verplicht en is hij dus afgevallen.

Prive vind ik m nog te spannend mbt wegenbelasting regels die mogelijk veranderen.

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 16:18

MerelV schreef:
Wij gebruiken hem voor de trailer. Voor woon werk is hij ideaal en red je die 70km elektrisch echt makkelijk. Met de trailer ben je dat zo kwijt en is hij zuiniger in de power modus. Dan rij je gewoon benzine. Hij trekt mijn 1,5paards trailer verder ook makkelijk.

Als ik verder moet dan die 70km laad ik niet op, maar pas als ik op plaats van bestemming ben. De hybride motor zorgt dat je nog wel wat terug wint aan stroom als je bijvoorbeeld remt ook na die 70km. Hierdoor is hij relatief zuinig. Ik denk dat hij zeker 1 op 15 loopt als je de elektrisch kilometers kwijt bent.


Bedankt voor het delen van je ervaring! Goed in te horen dat hij prima fungeert als trekauto. Zou je met de ervaring die je nu hebt, hem nogmaals aanschaffen/leasen, of zou je toch voor iets anders gaan?

Ik ga binnenkort eens een proefrit inplannen!

Lente
Berichten: 27792
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Lynk & Co 01 als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:32

Wat een prachtige auto! Die gaat om mijn lijstje om uit te proberen!

Lys_PPA

Berichten: 1341
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:59

carina schreef:
Hoe werkt het hybride rijden in de praktijk? Hij heeft een volledig elektrisch bereik van 70 km, hoe ga je hier mee om? Thuis en op het werk kan ik opladen en valt (ruim) binnen die 70 km range. Maar als je verder moet, laad je hem dan tussendoor op, of ga je op benzine verder? Hoe is het verbruik als je (zonder trailer) op benzine rijdt? En met trailer?

Geen Lynk&Co, wel een hybride die 1800 kg mag trekken voor de trailer staan. Gaat perfect. Volledig elektrische auto voor de trailer durf ik niet aan. Wij rijden onze hybride altijd gecombineerd verbruik. Verbruik is aanzienlijk hoger wanneer je de trailer erachter hebt, maar dat is niet anders met een 'normale' auto. De auto laad zichzelf op tijdens het rijden (als je vaart mindert).

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:35

Lente schreef:
Wat een prachtige auto! Die gaat om mijn lijstje om uit te proberen!

Prachtig??
Serieus?

Lente
Berichten: 27792
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:41

Nielojram schreef:
Prachtig??
Serieus?


Ja serieus :')
Ik vind het lijnenwerk heel spannend :)

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:45

Nielojram schreef:
Prachtig??
Serieus?


Lente schreef:
Ja serieus :')
Ik vind het lijnenwerk heel spannend :)


Ik wist niet dat er naast leasers mensen waren die hem ook echt zelluf wilden kopen.
Weer wat geleerd.

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Lynk & Co 01 als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:49

Check even of het mag, ik mocht geen Chinese auto kiezen namelijk...

Lente
Berichten: 27792
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:49

Dan gooi ik hem ook in de lease hoor. :D Maar ik heb vrije keuze.

miranda_147

Berichten: 50
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:53

Ik zou er niet voor kiezen veel slechte reviews over de klantenservice. Er zijn geen reserve onderdelen te krijgen (plaatwerk, vooruit). Problemen worden niet of slecht opgelost en duurt maanden. Eerst was het blijkbaar via de volvo dealer maar die hebben hun samenwerking opgezegd. Dit was de reden voor ons om er prive iig niet voor te kiezen. We hebben nu een Ford Kuga hybride gekocht.

sasja0705
Berichten: 1983
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:17

Verdiep je goed in het "hybride "
Wij hebben een aantal maanden verschillende Hybride Stekkers bekeken en gereden.
O.a. een Volvo V60 , 2e hands dan bij de dealer. Bereik zou 50 /60 km zijn.
Maar ook andere
Perfect voor woon werk verkeer, dachten wij

Echter : de aangegeven kilometers kloppen nooit, want die zijn altijd gemeten onder perfecte omstandigheden.
In realiteit was de accu al op voordat wij de 36 km heen en weer gereden hebben ...
Plus dat het eigenlijk gemaakt is om bij het starten van de auto elektrisch te gaan, want daar gebeurt de meeste uittstoot.
En zonder gebruikt de gemiddelde hybride meer brandstoff want natuurlijk zwarder.

Verder: verdiep je in de laadmogelijkheid : moet er een extra paal (á 2-3000 euro) aangeschaft worden of heeft de auto ook de mogelijkheid om met een adapter op het gewoone stroomnet te komen ( bij Landrover bvb niet mogelijk, bij Volvo kost de adapter ca 300)
En uiteraard heb je de kosten van het opladen ook .

En : informeer na de Motorrijtuigenbelasting... ook hier zijn er inmiddels verschillen en bij sommigen betaal je het volle pond omdat de subsidie eraf gaat.

Ook kritisch naar uistoot enz kijken, want ook deze worden mooier voorgedaan als daadwerkelijk.

Ik zelf rij een Toyota CHR Hybrid - uiteraard geen trekauto maar zonder stekker en die rijdt wel in de 30km zones en als je n beetje speelt, elektrisch.


Na echt een lange zoektocht zijn wij qua trekken weer bij een diesel uitgekomen - omdat er ook lange afstanden gereden moeten worden en wij meer dann 2ton moeten trekken.
En persoonlijk denk ik dat de nieuwe dieselmotoren (Eur 6 of 5) zijn niet voor niets uitgevonden en als je die combineert met biobrandstof (ok duurder) haal je de uitstoot nog meer na beneden.

Al met al : verdiep je dus erin of het waar is wat - welke Hybridfabrikant ook ever- je graag willen laten geloven

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:34

Lynk & Co is echt een fijne auto, maar ik heb gekozen voor de Ford Kuga Titanium. Die mag namelijk 2100kg trekken, is ook hybride.

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 16:17

sasja0705 schreef:
Verdiep je goed in het "hybride "
Wij hebben een aantal maanden verschillende Hybride Stekkers bekeken en gereden.
O.a. een Volvo V60 , 2e hands dan bij de dealer. Bereik zou 50 /60 km zijn.
Maar ook andere
Perfect voor woon werk verkeer, dachten wij

Echter : de aangegeven kilometers kloppen nooit, want die zijn altijd gemeten onder perfecte omstandigheden.
In realiteit was de accu al op voordat wij de 36 km heen en weer gereden hebben ...
Plus dat het eigenlijk gemaakt is om bij het starten van de auto elektrisch te gaan, want daar gebeurt de meeste uittstoot.
En zonder gebruikt de gemiddelde hybride meer brandstoff want natuurlijk zwarder.

Verder: verdiep je in de laadmogelijkheid : moet er een extra paal (á 2-3000 euro) aangeschaft worden of heeft de auto ook de mogelijkheid om met een adapter op het gewoone stroomnet te komen ( bij Landrover bvb niet mogelijk, bij Volvo kost de adapter ca 300)
En uiteraard heb je de kosten van het opladen ook .

En : informeer na de Motorrijtuigenbelasting... ook hier zijn er inmiddels verschillen en bij sommigen betaal je het volle pond omdat de subsidie eraf gaat.

Ook kritisch naar uistoot enz kijken, want ook deze worden mooier voorgedaan als daadwerkelijk.

Ik zelf rij een Toyota CHR Hybrid - uiteraard geen trekauto maar zonder stekker en die rijdt wel in de 30km zones en als je n beetje speelt, elektrisch.


Na echt een lange zoektocht zijn wij qua trekken weer bij een diesel uitgekomen - omdat er ook lange afstanden gereden moeten worden en wij meer dann 2ton moeten trekken.
En persoonlijk denk ik dat de nieuwe dieselmotoren (Eur 6 of 5) zijn niet voor niets uitgevonden en als je die combineert met biobrandstof (ok duurder) haal je de uitstoot nog meer na beneden.

Al met al : verdiep je dus erin of het waar is wat - welke Hybridfabrikant ook ever- je graag willen laten geloven


Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik denk dat het een voordeel is dat het zakelijke lease is. Er komt een vaste prijs, incl brandstof, en of hij dan werkelijk 70km elektrisch rijd, of maar 40km, dat is voor mij persoonlijk dan niet meer zo belangrijk. Prive zou ik hem ook zeker niet overwegen, maar was ik lekker diesel blijven rijden. Helaas bied onze zakelijke leasemaatschappij dat niet meer aan. De keus is beperkt tot volledig elektrisch, hybride of volledig benzine.

Ook wat je hoort over service die wat moeizaam verloopt, dat ligt bij de leasemaatschappij, dan komt er gewoon vervangend vervoer, en verder ligt dat niet bij mij. (luxe!!)

Morgen ga ik een proefrit maken, ik ben heel benieuwd!!

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 21:01

Zaterdag een proefrit gemaakt, en een heel fijne auto! Alles erop en eraan. Knoop doorgehakt, en besloten dat dit hem gaat worden. *\o/*

Nu de lastigste vraag... Zwart of blauw.... :+

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:07

Qimm schreef:
Check even of het mag, ik mocht geen Chinese auto kiezen namelijk...

Tegenwoordig zijn al veel meer auto's chinees.. Zelfs Volvo is sinds 2010 in Chinese handen.

Citaat:
Lynk & Co is een merk van de Chinese autofabrikant Geely Auto, waaronder ook Volvo en Polestar vallen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Lynk & Co 01 als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:13

Wij hebben hem ook.
Hij rijdt makkelijk die 70 km elektrisch hoor.

Sasja, je kan hem gewoon opladen via een normaal stopcontact, hebben wij de eerste 3 maand ook gedaan.
Nu hebben we een laadunit gekocht (à500 euro) en dat gaat wel een stukje sneller uiteraard.

Onze gaat onderhoud via Volvo.
Het onderdeel duurde inderdaad wel wat langer maar is netjes opgelost.

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 11:20

Inmiddels is hij er, en fantastische auto om te rijden!

Ik schrik wel van zijn verbruik op de benzinemotor... Heb nu een 1000km op de teller, waarvan zeker 850km elektrisch. De weinig km die in gemaakt heb op benzine, 13l/100km op de snelweg met 100 km/h... 20l/100km met de trailer erachter en 90km/h op de snelweg....

Hoop dat dit nog wat gaat settelen naarmate de benzinemotor wat meer km gemaakt heeft, maar dit verbaasd me toch wel wat om heel eerlijk te zijn...

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Lynk & Co 01 als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:45

Hoe zou het zich meer gaan 'settelen' dan?

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 19:53

Nielojram schreef:
Hoe zou het zich meer gaan 'settelen' dan?


Ik heb werkelijk geen idee :') :Y) Staat niet voor niks “ik hoop”…

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 20:30

Nielojram schreef:
Hoe zou het zich meer gaan 'settelen' dan?


carina schreef:
Ik heb werkelijk geen idee :') :Y) Staat niet voor niks “ik hoop”…

Laat de auto lekker settelen, de overheid heeft besloten geen WB te vragen voor dit soort vehikels.
Geniet ervan!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Lynk & Co 01 als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 20:52

Ik heb er 1 en ik ben fan!