Hoe is de fotokwaliteit van jouw telefoon?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3763
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Hoe is de fotokwaliteit van jouw telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:13

Ik heb nu een huawei p30 pro, en ben best tevreden over de foto's, maar wil misschien ook wel een keer een andere telefoon.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:52

Iphone 12 pro max. Print formaat valt alleen wel tegen, maar op telefoonscherm ben ik zeer tevreden :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Hoe is de fotokwaliteit van jouw telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:03

Afbeelding
Deze is ver uitgezoomd

Afbeelding
Macro stand


Afbeelding

Afbeelding
Portetstand

Afbeelding
Macro

Afbeelding
Macro

Iphone 13 pro.
Als je voor een iphone gaat neem dan een pro. Die heeft meer functies qua fotografie.

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Hoe is de fotokwaliteit van jouw telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 01:28

Wat is precies het verschil met de zoom stand en de macro?
Waar zit de macro bij de s23 ultra of is dit hetzelfde als de zoom?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe is de fotokwaliteit van jouw telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:07

Macro ligt aan de scherpstelafstand. Dat is meestal geen aparte lens maar zal wel per camera verschillen. De ene kan dichterbij scherpstellen dan de ander, en kleine objecten daardoor groter in beeld krijgen zonder te croppen.

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:43

8nnemiek schreef:
Macro ligt aan de scherpstelafstand. Dat is meestal geen aparte lens maar zal wel per camera verschillen. De ene kan dichterbij scherpstellen dan de ander, en kleine objecten daardoor groter in beeld krijgen zonder te croppen.


Ah ok dankjewel. Bij de 23 ultra zou er een aparte macro stand op zitten maar die is dan misschien hetzelfde als de gewone zoom lens.

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Hoe is de fotokwaliteit van jouw telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:52

Weet er iemand in welke stand je het beste bewegende beelden kunt maken? Bijna een sportauto of rennend paard?
Ik heb het over een samsung s23 ultra.

Cambionn

Berichten: 774
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:19

Ik zou een Sony flagship aanraden. Bijvoorbeeld de Xperia 1 V.

Camerasoftware is gebaseerd op die van Sony Alpha cameras en hebben zowel point to shoot als uitgebreide proffesionele modes, foto's zijn realistisch en scherp. Kleuren zijn natuurgetrouw en zeker in "rare" of niet ideale foto omstandigheden zijn de foto's beter dan mijn vriend's iPhone. Mijne heeft ook een echte optische lens (heb zelf de Xperia 1 IV). Ding kan zels RAW schieten.

De foto's van Samsung en Apple, en ook veel andere merken, hebben een automatische AI bewerking. Dat vertekend vaak de vergelijkingen. Ziet er leuk uit, maar is een soort auto-photoshop en niet de daadwerkelijke output (welke Sony wel levert). Je moet als je het eerlijk wil houden het dan dus eigenlijk minimaal vergelijken met "Sony + goede auto-photoshop app" ofzo.

Eigen handmatig aangepaste photoshop is vaak toch alsnog beter dan zo'n automatische AI versie in een app en in sommige situaties werkt het ook echt suboptimaal. Zeker in ongebruikelijke of lastige foto-omstandigheden. Dus als je beetje serieus bezig wil zou ik juist een natuurgetrouwe Sony pakken en de foto's achteraf bewerken indien nodig.

Kortom, als je echt op camerawerk wil focussen maar een telefoon wil ipv een camera, zou ik een Sony pakken. Kun je gewoon proffesioneler mee werken. Wil je gewoon point and shoot werk doen, is een Samsung of Apple wellicht beter. Maar dan zie ik niet een reden om niet je reguliere telefoon te gebruiken.

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Hoe is de fotokwaliteit van jouw telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 07:29

@Cambion, hoi,
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg.
Ik heb al een Samsung s23 Ultra. Het is dat ik er niet zoveel vanaf weet en probeer wat kennis en info te verzamelen van de opties die er op zitten.
Momenteel ben ik wat oefenen en maak dan foto's met verschillende instellingen van hetzelfde object om te vergelijken.
Op mijn toestel zit ook de RAW functie maar daar ben ik zelf nog niet handig genoeg voor.
Maar dankjewel voor je tips!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe is de fotokwaliteit van jouw telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:06

Apple kan vanaf de 12 Pro ook RAW foto’s maken, en vanaf de 15 dus ook RAW video.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:52

Niqui schreef:
Ik heb een Samsung A52. De fotokwaliteit is matig vind ik. Het is natuurlijk ook een goedkopere serie..

Die van de A50 is ook beroerd. Ik had verwacht dat het met een upgrade wel beter zou zijn. Volgens mij is de opvolger van de A50 tegenwoordig de A54 (kan net zo veel als de A50, maar kost wel het dubbele :P met kennelijk nog steeds een beroerde camera).

CupCakes_

Berichten: 3326
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:21

Ik heb de Oneplus 10 pro en deze maakt prachtige foto's. Inmiddels is de 11 en 12 ook uit en die schijnen nóg betere foto's te kunnen maken.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe is de fotokwaliteit van jouw telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:00

Als ik hier zo naar de voorbeelden kijk, dan maakt de Huawei P30 gewoon kiekjes. Alleen binnen lijkt deze wel goed. Buiten te flets zo op de upload (ik weet dat bokt upload ook dingen verziekt). Maar de kleuren komen heel erg flets over.

De oneplus 10 heeft hier geen voorbeelden van macrofoto's. Lijkt wel prima bij gewoon groothoekfoto's. De zoomfunctie?

Maar de Iphone en de S23/24 geven hier echt hele mooie voorbeelden. Volgens mij is de zoomfunctie van de Iphone ook goed.

Van de A50 of de A52 hoef ik hier geen voorbeelden te plaatsen, die zijn nog erger dan van de Huawei P30 (ik had toen de P30 op het oog of de A50, het is de A50 geworden). Maar het zijn ook al weer iets oudere toestellen.
Voor mij is het niet zo belangrijk dat de telefoon goede foto's kan maken, ik heb immers een gewone camera voor goede foto's.
Maar ik vind hier zeker mooie foto's tussen zitten waarbij je niet direct zegt dat het met een telefoon gemaakt is.

De maan van de S23 is overigens niet scherp, maar je moet ook twijfelen aan de echtheid van de foto, want: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... -foto-maan

Ik vrees dat ik over niet al te lange tijd een nieuwe telefoon nodig heb, want mijn A50 wordt traag en loopt vooral snel leeg. Ik twijfel dan tussen de A54 of de A15. Dus juist niet de telefoons met een goede camera.

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:16

Ik heb een Google Pixel 8 pro. Hij maakt heel natuurlijke foto's dus het zijn meestal geen foto's die je zo op Instagram kunt gooien zoals dat bij een samsung S23 ultra vaak wel zo is.
Het voordeel van deze telefoon is dat alle camera's goed zijn. Dus ook die voor selfies is geloof ik 50 mp.
Ik vind wel dat Iphone de foto's veel makkelijker indeelt in mapjes. Op deze telefoon is het 1 grote chaos, zeker als je foto's gaat bewerken vind je ze nooit meer terug als je ze wilt delen, want dan staan ze onder de dag waarop je ze bewerkt hebt, ipv onder de dag waarop je de foto hebt gemaakt. Of de bewerkte staat "achter" de originele foto waardoor je alleen de originele foto kunt selecteren en niet de bewerkte. Heel irritant dus als ik een fotoboek wil maken zal ik dat op de laptop gaan doen.
Hier een selectie van wat verschillende soorten foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding






Maar ik denk dat je er hier op bokt weinig aan kunt zien omdat de kwaliteit zo achteruitgaat. Deze heb ik via whatsapp gekregen, gemaakt met een iPhone 14 pro

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



En deze heb ik bijvoorbeeld gemaakt met mijn oude telefoon, een iPhone 8.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De verschillen nu met mijn nieuwe telefoon merk ik vooral met zoomen. Ja en in het donker is het verschil giga. Ook kan mijn nieuwe telefoon véél beter met groen omgaan. Foto's in de jungle werden met mijn oude telefoon nooit mooi, en met mijn nieuwe wel, net als foto's genomen op plekken met weinig licht:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus daar zit het grote verschil denk ik. Een foto in perfecte omstandigheden, je ziet het, daar kwam met mijn iPhone 8 ook een prima foto uit. Het gaat om alle momenten dat de omstandigheden niet perfect zijn.
Ik heb trouwens een protector over de camera heen, en ik vermoed dat de foto's zonder de protector nog mooier zouden zijn. Misschien tijd om dat ding er weer af te halen

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe is de fotokwaliteit van jouw telefoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:03

In welke cenotes ben je geweest Doriene?

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:42

germie schreef:
In welke cenotes ben je geweest Doriene?

Oohh heel veel maar die laatste fotos met dat hele blauwe water is in de Dominicaanse

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:46

Dorine92 schreef:
Ik heb een Google Pixel 8 pro. Hij maakt heel natuurlijke foto's dus het zijn meestal geen foto's die je zo op Instagram kunt gooien zoals dat bij een samsung S23 ultra vaak wel zo is.
Het voordeel van deze telefoon is dat alle camera's goed zijn. Dus ook die voor selfies is geloof ik 50 mp.
Ik vind wel dat Iphone de foto's veel makkelijker indeelt in mapjes. Op deze telefoon is het 1 grote chaos, zeker als je foto's gaat bewerken vind je ze nooit meer terug als je ze wilt delen, want dan staan ze onder de dag waarop je ze bewerkt hebt, ipv onder de dag waarop je de foto hebt gemaakt. Of de bewerkte staat "achter" de originele foto waardoor je alleen de originele foto kunt selecteren en niet de bewerkte. Heel irritant dus als ik een fotoboek wil maken zal ik dat op de laptop gaan doen.
Hier een selectie van wat verschillende soorten foto's

[ [url=m/P0XHmw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KaxZ3Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/APGTnn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5gOI0p.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt hele mooie foto's! Leuk.
[ [url=m/OutBcJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rhyGLD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6qoT5a.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gYDq3i.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Wp17yM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7f5k7K.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xzaWLW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/naYipo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l0OKRt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/36DHlp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UPHiQi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/96sxWG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/GjBiuq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/306KM7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kLiSFb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mU5awj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qrMxbk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dnnCv9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kqg1Li.jpg]Afbeelding[/url] ]






Maar ik denk dat je er hier op bokt weinig aan kunt zien omdat de kwaliteit zo achteruitgaat. Deze heb ik via whatsapp gekregen, gemaakt met een iPhone 14 pro

[ [url=m/41o4R2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xz56AW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x496G0.jpg]Afbeelding[/url] ]



En deze heb ik bijvoorbeeld gemaakt met mijn oude telefoon, een iPhone 8.

[ [url=m/XH2vEp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FOwg2e.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lcfhTt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EK1CVY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2gFH72.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sY1EiE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EAHvwY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7Pepnw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/v66YdL.jpg]Afbeelding[/url] ]


De verschillen nu met mijn nieuwe telefoon merk ik vooral met zoomen. Ja en in het donker is het verschil giga. Ook kan mijn nieuwe telefoon véél beter met groen omgaan. Foto's in de jungle werden met mijn oude telefoon nooit mooi, en met mijn nieuwe wel, net als foto's genomen op plekken met weinig licht:

[ [url=m/nr60Ot.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uWQDoc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cVnQKe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sbMeac.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BiOGr0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1faLkS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UdoZC4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/naHDpO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fXnGYn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus daar zit het grote verschil denk ik. Een foto in perfecte omstandigheden, je ziet het, daar kwam met mijn iPhone 8 ook een prima foto uit. Het gaat om alle momenten dat de omstandigheden niet perfect zijn.
Ik heb trouwens een protector over de camera heen, en ik vermoed dat de foto's zonder de protector nog mooier zouden zijn. Misschien tijd om dat ding er weer af te halen

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:57

Ik ben in fotokwaliteit achteruit gegaan met de OnePlus nord3. Maar wel fijne telefoon verder. En verder wel prima fotos.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ik heb hem nog niet zo lang. Dus nog niet heel veel fotos.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding