Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:41

Arnhem is inderdaad leuk

Mijn zusje studeert er en is helemaal ingeburgerde vanuit Amsterdam. Het zit dicht bij de Veluwe maar heeft ook een heel groot park.
Je hebt wijken waar het ontzettend rustig is en het helemaal niet op een stad lijkt. Mijn zusje woonde aan het park Sonsbeek.

Het enige probleem is dat huizen niet voor het oprapen liggen en als je een paard hebt of van plan bent aan te schaffen schijnt stalling daar ook echt een probleem te zijn

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 01:31

Wij hebben de stap naar België gemaakt.
We wonen net over de grens, vlak bij een stad maar tegen het bos aan.
Ik kon vrij makkelijk aan een baan komen, ligt misschien ook aan de sector waarin je zoekt.
Er zijn hier veel huurwoningen beschikbaar, wij huren hier zelfs een huis met een paar hectare grond.
Geen spijt van die stap.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110732
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 07:19

Doubtless schreef:
Fearn schreef:
Een tijdje terug ben ik op vakantie geweest in de buurt van natuurgebied de Maashorst (dichtbij Oss/Uden) en dat vond ik daar erg fijn <3 ik kom gewoon helemaal tot rust daar :)


Ik woon op 5 min van dat natuurgebied af, nu iets langer dan een jaar. Vind zelf niet dat het in NB of specifiek deze regio lastig is om nieuwe contacten op te doen :) kan het dus van harte aanbevelen :D past goed bij wat je zoekt.


Deze ervaring heb ik ook. Volgens mij wonen wij redelijk bij elkaar in de buurt?
Tijdens het wandelen in de natuur kom ik geregeld mensen tegen die even een praatje willen maken.
Ook in de winkels is het contact etc heel makkelijk en bij de sportschool maakte ik ook meteen al vrienden.
Mijn ervaring is dat Brabanders over het algemeen enorm open en vriendelijk zijn, ook naar "buitenstaanders".
Het ligt er natuurlijk ook wel aan hoe je er zelf in staat. Ik zeg bijvoorbeeld altijd iedereen gedag tijdens het wandelen en dan krijg je vanzelf antwoord en soms een heel gesprek :D

Lieser
Berichten: 1521
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:09

Is het een idee om eerst te kijken waar je werk kunt vinden en daar je woonplaats bij uit te zoeken? Wonen in de natuur klinkt heerlijk, tot je elke dag twee uur in de file staat om bij je werk te komen ...

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 17:08

Cayenne schreef:
Deze ervaring heb ik ook. Volgens mij wonen wij redelijk bij elkaar in de buurt?
Tijdens het wandelen in de natuur kom ik geregeld mensen tegen die even een praatje willen maken.
Ook in de winkels is het contact etc heel makkelijk en bij de sportschool maakte ik ook meteen al vrienden.
Mijn ervaring is dat Brabanders over het algemeen enorm open en vriendelijk zijn, ook naar "buitenstaanders".
Het ligt er natuurlijk ook wel aan hoe je er zelf in staat. Ik zeg bijvoorbeeld altijd iedereen gedag tijdens het wandelen en dan krijg je vanzelf antwoord en soms een heel gesprek :D


Dat klinkt wel leuk! :D

Ik zeg op straat geen gedag tegen vreemden, maar dat komt omdat je in de stad best vreemd wordt aangekeken als je dat doet :') (of je krijgt rare figuren achter je aan)

Maar ik kan me voorstellen dat dat in een dorp of klein stadje best kan!

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 17:10

Lieser schreef:
Is het een idee om eerst te kijken waar je werk kunt vinden en daar je woonplaats bij uit te zoeken? Wonen in de natuur klinkt heerlijk, tot je elke dag twee uur in de file staat om bij je werk te komen ...


Ja zeker het moet wel een beetje samengaan. Maar ik heb geen haast erbij, dus het is dan in elk geval handig om een beetje regio's te weten waar je werk kunt zoeken.

Ik zou liever niet een baan ergens nemen waar ik het absoluut niet fijn zou vinden om te wonen.. natuurlijk wat compromissen maken hoort erbij, maar een middenweg zou het beste zijn :D

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:27

Noordoostpolder - Kuinderbos

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:36

Ten zuiden van Amsterdam tegen het Amsterdamse bos aan : Amstelveen, Aalsmeer
Of Amsterdam Noord, tegen Twiske aan.
Ik ben negen jaar geleden naar Amsterdam verhuisd, en nog elke dag blij om.
Zoveel makkelijker om nieuwe mensen te leren kennen.
En zolang je niet in het centrum woont ook mogelijkheden genoeg tot natuur ( ok het is geen Veluwe, daarvoor moet je een klein uurtje in de auto, De gooische hei heb je dan weer binnen een half uur)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:44

Ik lees hier Amsterdam, Utrechtse Heuvelrug etc. Super tof, maar hoe ga je daar ooit iets betaalbaars vinden? Ik verdien goed, maar daar iets kopen of particulier huren is volgens mij niet eenvoudig.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:51

Beekbergen, Loenen, Klarenbeek, Eerbeek, Brummen, Dieren, Rheden, Velp. Dicht bij de steden Arnhem, Apeldoorn en/of Zutphen. En dicht bij de Veluwezoom.
Stalling is inderdaad wel een dingetje.

Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:54

Cayenne schreef:
Hier in de buurt zit je ook goed :j (Omgeving Den Bosch, Noord-Brabant).
Veel verschillende natuurgebieden (Loonse & Drunense Duinen, Kampina, Oisterwijkse bossen en Vennen, Moerputten, Velder, Heerenbeek etc :+ )
Je zit vlakbij Den Bosch en Tilburg en het is ook allemaal makkelijk met het openbaar vervoer te bereiken.
Werkgelegenheid genoeg.
Huurwoningen vindbaar weet ik niet precies.

Idd, contacten moet je zelf zien te maken, maar ik heb gemerkt dat dit in Brabant erg makkelijk gaat :+ :D
Ik ben zelf ook import (kom oorspronkelijk uit Noord-Holland) en voel me hier helemaal thuis!
Ik ga nooit meer weg <3


Of omgeving Oss. Je zit dicht bij berghem, hier heb je herperduin. Je bent zo in heesch met een groot bos en bomenpark die weer doorloopt richting de maashorst. Ook heb je openbaarvervoer en kan je zo ergens zijn en via den bosch/nijmegen weer verder. Omgeving Oss ben je ook snel op de snelweg waar je alle kanten heen gaat.

Werk is hier in de omgeving ook best veel te vinden. Oss is wel een stad, maar geen drukke stad en als je op de ring woont woon je erg rustig.

Misschien bevooroordeeld als Ossenaar zijnde. :o

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:56

Misschien is omgeving Waalwijk/Drunen/Loon op Zand/Kaatsheuvel/Udenhout wel wat. Tilburg is 15min. Den Bosch ook 20min met de auto. En natuurlijk gelegen om de Loonse en Drunense duinen! Geweldig rijden/wandelen/fietsen. :)

Marjo

Berichten: 37248
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:13

Omgeving Amersfoort, Leusden/Hooglanderveen/Nijkerkerveen/Hoevelaken zijn allemaal dorpen die aan deze wensen voldoen. Je bent in relatief korte tijd in Amersfoort (ook op de fiets).

boeflover

Berichten: 6046
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:13

Trekt Zeeland je? Rust, ruimte en veel werkgelegenheid.
Steden als Goes of Middelburg hebben beide flink groene stukken, en buiten de steden vind je genoeg rust en natuur. De natuur hier is natuurlijk geen Veluwe qua bos, het zijn veel open polders, heggengebieden, stranden en wat bos.
Qua werkgelegenheid hebben we de laagste werkloosheid van Nederland en veel tekorten. Niet alleen in de steden maar ook in het havengebied en in de industrie is veel werk te vinden.

Britta31

Berichten: 13151
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:47

Groesbeek?Dicht bij Nijmegen,Arnhem en Duitsland.Ook veel natuur.

Wonkeydonkey

Berichten: 136
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:03

Ik moet denken aan Nuenen als ik dit lees, tussen Helmond en Eindhoven. Prachtig mooie omgeving, veel bos en leuke mensen.

Elin_

Berichten: 9652
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:05

Tiggs schreef:
Ik lees hier Amsterdam, Utrechtse Heuvelrug etc. Super tof, maar hoe ga je daar ooit iets betaalbaars vinden? Ik verdien goed, maar daar iets kopen of particulier huren is volgens mij niet eenvoudig.


Dat denk ik bij bijna alle comments :+ Arnhem en omgeving net zo.

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:09

Reuver in Limburg is een ontzettende aanrader veel bosgebied maar Venlo, Maastricht en Roermond zijn dichtbij en enorm rustig en gunstige huizenprijzen :D

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:45

Elin_ schreef:
Tiggs schreef:
Ik lees hier Amsterdam, Utrechtse Heuvelrug etc. Super tof, maar hoe ga je daar ooit iets betaalbaars vinden? Ik verdien goed, maar daar iets kopen of particulier huren is volgens mij niet eenvoudig.


Dat denk ik bij bijna alle comments :+ Arnhem en omgeving net zo.


De vraag was ook breed gesteld. Hopelijk geeft dit TS ideeen.
Wat wel duidelijk is , is dat je overal natuur kan vinden :D

Wellicht is nadenken over wat ze aan cultuur, soort mensen, religie, scholen en winkels wil een volgende stap.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:53

Ik ben zelf verhuist van Brabant naar Ittervoort/Thorn Limburg, echt prachtige omgeving met heel veel voordelen *D

Ik zit midden in een toeristisch gebied, prachtige natuur, natuurgebieden, bossen,
de maas stranden en met vele havens, terrassen, is erg veel te beleven (ook qua evenementen).
Dichtbij steden, Roermond, Heinsberg, Maaseik, Maasmechelen 10 a 20 minuten,
en Eindhoven, Maastricht, Valkenburg half uurtje. Dusseldorf, Aken, Genk, Hasselt 3 kwartier.
Ik zit 2 minuten van België en 20 minuten van Duitsland, erg voordelig boodschappen doen en tanken!
Veel werkgelegenheid in de buurt.
Hartelijk ontvangen hier door de buurt, super aardige mensen ook in het dorp en omgeving.
Het is erg bourgondisch leven hier, veel restaurants, boerderijwinkels, streekproducten.
Veel voorzieningen dichtbij, alles bij de hand.
Gunstige huizenprijzen en ook huur meer mogelijkheden.

Ik woon hier nu vanaf mei 2022 en het is echt geweldig wonen <3

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:57

Gewoon België.

Denk dat betaalbaar wonen in heel Nederland een heel stuk moeilijker is dan in België. Hier heb je overal huizen die te huur staan en gewoon vrij zijn.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:59

Ik vond Ittervoort dus weer geen bal aan :')

Ik woon nu in Budel, niet mijn eerste keus maar onze plek is prachtig. Eindhoven is goed bereikbaar, net als het zuiden en het noorden en Duitsland. Ik woon letterlijk aan het Leenderbos en de Achelse kluis.

Net over de grens in Hamont Achel zou je ook kunnen kijken.

Ik weet niet hoe vaak je terug naar het noorden wil gaan en op welke manier, maar kijk dan wel hoe bereikbaar iets is.

Ik zit nu bijvoorbeeld 8 minuten van de A2 af.

We hebben ook in Mill naar huizen gekeken, maar voordat je dan op een snelweg bent, ben je zo een half uur verder, want alles 80km weg.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:07

Ik heb in en rondom Eindhoven, Nijmegen en tussen Den Bosch en Tilburg gewoond en het heeft allemaal wel iets. In elk geval natuur en bereikbaarheid. Rondom Groesbeek is prachtig, leuk volk maar wel moeilijk verstaanbaar en heel erg ons kent ons, maar wel open. Eindhoven super leuk, en qua dorpen in de buurt denk ik dat het qua huur ook nog wel haalbaar is (Geldrop, Mierlo ect).
Tussen/in Tilburg en Den Bosch zit je qua bereikbaarheid en activiteiten goed, natuur is prachtig en zo veel opties… alleen is deze regio erg duur.

Wel leuk dat je denkt over zo’n ommezwaai, klinkt ook als ultieme vrijheid om gewoon ergens heen te kunnen gaan.

MarjanB

Berichten: 16485
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:09

Prairy schreef:
Ik vond Ittervoort dus weer geen bal aan :')

Ik woon nu in Budel, niet mijn eerste keus maar onze plek is prachtig. Eindhoven is goed bereikbaar, net als het zuiden en het noorden en Duitsland. Ik woon letterlijk aan het Leenderbos en de Achelse kluis.

Net over de grens in Hamont Achel zou je ook kunnen kijken.

Ik weet niet hoe vaak je terug naar het noorden wil gaan en op welke manier, maar kijk dan wel hoe bereikbaar iets is.

Ik zit nu bijvoorbeeld 8 minuten van de A2 af.

We hebben ook in Mill naar huizen gekeken, maar voordat je dan op een snelweg bent, ben je zo een half uur verder, want alles 80km weg.


Vanaf Mill zit je in een kwartiertje op de snelweg (A73) woon zelf iets meer richting Boxmeer en t is hier heerlijk wonen

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:47

listiglistje schreef:
Ik ben zelf verhuist van Brabant naar Ittervoort/Thorn Limburg, echt prachtige omgeving met heel veel voordelen *D

Ik zit midden in een toeristisch gebied, prachtige natuur, natuurgebieden, bossen,
de maas stranden en met vele havens, terrassen, is erg veel te beleven (ook qua evenementen).
Dichtbij steden, Roermond, Heinsberg, Maaseik, Maasmechelen 10 a 20 minuten,
en Eindhoven, Maastricht, Valkenburg half uurtje. Dusseldorf, Aken, Genk, Hasselt 3 kwartier.
Ik zit 2 minuten van België en 20 minuten van Duitsland, erg voordelig boodschappen doen en tanken!
Veel werkgelegenheid in de buurt.
Hartelijk ontvangen hier door de buurt, super aardige mensen ook in het dorp en omgeving.
Het is erg bourgondisch leven hier, veel restaurants, boerderijwinkels, streekproducten.
Veel voorzieningen dichtbij, alles bij de hand.
Gunstige huizenprijzen en ook huur meer mogelijkheden.

Ik woon hier nu vanaf mei 2022 en het is echt geweldig wonen <3



En als je een paard(en) wilt houden? Is daar ook knappe stalling voor te vinden?