Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 15:10

Even een brainstorm topic!

Ik heb afgelopen mei mijn huis (tussenwoning) gekocht en van binnen helemaal verbouwd. Ik heb de tuin toen bewust gelaten voor wat het is, gezien mijn portemonnee ook een bodem kent. :D
Nu ben ik rustig aan aan het nadenken over wat ik met mijn tuin wil.

De huidige situatie is als volgt: de tuin is 11 meter diep en 6 meter breed. Het heeft 1 border met wat planten/struiken, maar niet bepaald mijn smaak, verder is het een ratjetoe van verschillende tuintegels. De schuttingen zijn eigenlijk wel aan vervanging toe, maar dat moet ik nog met beide buren bespreken, gezien ik aan beide kanten de schutting deel. Er staat een houten schuurtje in de tuin wat op zich nog prima is, maar ik gebruik hem eigenlijk ook niet echt, gezien ik ook een (aangebouwde) stenen berging heb.

Voor het beeld:

Afbeelding

Afbeelding


Ik zou graag een tuin willen die een stuk groener is, met bijvoorbeeld wat stapstenen of een grindpaadje. Het liefst een tuin die onderhoudsvriendelijk is, waar ik in de zomer niet iedere week een paar uur mee bezig ben. Maar zo nu en dan iets snoeien of harken vind ik geen probleem.

Wat ik bijvoorbeeld mooi vind is dit:

Afbeelding

Afbeelding


Nu heb ik echt geen idee waar te beginnen. Moeten eerst de schuttingen nieuw? Tegels eruit? Schuurtje plat (of laten staan)?
Uiteraard kan ik een hovenier inschakelen, plan laten uittekenen etc., maar ik wil toch eerst een beetje een idee krijgen van hoeveel werk het is en wat voor kosten ik aan moet denken.

Dus de vraag aan jullie: wat zijn jullie ervaringen? En wat heeft je tuin uiteindelijk ongeveer gekost? Wat was de grootsten kostenpost? :)

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:14

Als allereerst nieuwe schuttingen, nu kun je erbij.
Afhankelijk wat je met de buren kunt afspreken kan dat ook een groene afscheiding zijn. Bvb gaas waar klimop tegen aan groeit.
Maar kijkend naar je foto’s ? Ene buur heeft grote klimplanten tegen schutting aan en de andere kant lijkt nogal mee te vallen. Bij die groen/zwarte zou ik gaas tegenaan zetten met klimop, is niet zo groot en binnen twee jaar een mooie groene oplossing.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:19

Ooo ik ga volgen, wij willen de tuin ook aanpakken en jouw smaak qua wat je wilt is ook helemaal onze stijl!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:39

Het resultaat bij onze tuin is anders dan wat jouw smaak is, maar wat wij gedaan hebben;

- aantal grote bomen/planten eruit, steeds in delen in de groene kliko
- schuttingen vervangen
- bestrating eruit
- tegels en zand laten bezorgen
- in de voortuin de plantenbak gelijmd
- planten uit de achtertuin in de plantenbak voor gezet
- voor gevlakt en bestraat
- overige beplanting achter eruit
- achter plantenbakken gelijmd
- achter gevlakt en bestraat
- achter planten in de bakken (fruitbomen)
- losse bakken gevuld

Alles laten doen kwam rond de 10.000 uit, het zelf doen kostte 3500 aan materiaal, afvalcontainer voor de bestrating en een paar dagen hulp van een puber die wel wat bij wilde verdienen.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:41

Voor;

Afbeelding
Afbeelding

Na;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elanor

Berichten: 6779
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 16:28

Wij hebben het laten doen, maar onze tuin is een stuk groter, was totaal 'verwoest' en moest volledig opnieuw geëgaliseerd worden. Die is eerst helemaal leeggehaald. Ik denk dat als ik jou was, ik eens twee hoveniers zou bellen en vragen of zij een offerte voor je willen maken. Dat is doorgaans kosteloos en hebben wij ook gewoon bij een drietal bedrijven laten doen. Kosten van het werk vielen ons toen echt wel mee. Ik werk graag in de tuin, maar zo'n groot renovatieproject zou mij teveel werk zijn (en me daardoor ook véél te lang duren). Ik had wel een paar schetsjes gemaakt van wat ik graag wilde, maar ik denk dat een goede hovenier op basis van jouw foto's (die ik overigens wel erg verschillend vind, wil je wel of geen gazon?) vast een goede suggestie doen. :j

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 16:56

WenK schreef:
Voor;

[ [url=m/WjARcr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lTRy94.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na;
[ [url=m/LCNyFF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vOq12y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JSNRtn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk niet dat TS dit bedoelt aan haar voorbeeldfotos te zien. Die wil groen en plantjes.

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 16:58

In het kader van kostenbesparing & hergebruik:
Is het een idee/mogelijkheid om de schuur als overkapping te gebruiken? Mogelijk kan je (een deel van) de voorkant eruit halen&open laten?
Kijk ook of/welke stenen je kan&wil hergebruiken (de rode stenen zien er op de foto nog wel mooi/redelijk uit en zou je bijvoorbeeld als stapstenen kunnen gebruiken.
Als je foto 2 na zou willen maken, zou je ook andere van je stenen nog kunnen hergebruiken voor de muurtjes.

Mbt schutting. Is de schutting nog in goeie staat maar vind je hem niet mooi? Of is die echt op&aan vervanging toe?
Is schoonmaken met harde borstel of verven in enkele kleur ook een goeie optie (bv wit verven, waardoor je 1 geheel hebt met je berging)?
Hier het effect van borstelen met water op onze schutting, niet de beste foto, maar je ziet wel duidelijk het verschil Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rintah op 27-01-24 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 17:00

Suzanne F. schreef:
Ik denk niet dat TS dit bedoelt aan haar voorbeeldfotos te zien. Die wil groen en plantjes.


Dat geef ik dan ook letterlijk aan in mijn post. Het geeft echter wel een beeld van kostenverschil tussen laten doen en zelf doen en welke stappen genomen kunnen worden, de hoeveelheid bestrating/beplanting is daarin natuurlijk niet direct relevant.

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 17:30

Afbeelding
Bij ons redelijk aan het begin van de renovatie.
Schutting stond er niet (gemeente groen er naast wat als schutting fungeerde, en dat stuk was door gemeente leeggehaald/opnieuw ingericht. Er stond een (compleet verrot) schuurtje rechtsachter, en op verhoging lag doek met daarop grind.

Afbeelding
Een paar jaar later/redelijk recente foto (twijfelkonten mbt knopen doorhakken& ondertussen 2 kids gekregen :+ )
Zelf ontwerp gemaakt, gehele tuin ~30-40cm diep losgeschept, gezeefd (2,5 speciekuipen aan grind/puin/ander spul er uit gehaald) en bemeste tuinaarde bijgemengd (waren bij zeven maar 1 regenworm tegengekomen, zo arm&verhard was de grond) borders gemaakt, terras gelegd, en na deze foto nog nieuw tuin schuurtje geplaatst.

Kosten van alles bij elkaar, ik schat een krappe €2000?

Enige kosten waren dus dat van het materiaal&planten. Geen ontwerp of aanlegkosten gemaakt.

Afbeelding
Tussentijds ergens een foto van border. Ik had destijds berekend dat er voor ~€50 aan planten in deze border stond. Klein kopen&geduld hebben scheelt een boel geld ;)



Als je een plattegrond (op schaal, incl plek van deuren/ramen/tuinpoort/andere elementen wat moet blijven staan) van je tuin hebt wil ik wel een ideetje voor je uitrekenen qua indeling :)

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 17:53

Wij hebben de achtertuin laten doen. Zelf tegels eruit gewipt en nieuwe ingekocht. Rest door een hovenier laten doen: oude planten eruit, inkoop nieuwe planten, afgraven, grasmatten, borders opnieuw maken, paadje leggen. Kosten: €5000. Tuin is een stuk kleiner dan die van jou schat ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vraag me wel af of jouw wens voor een groene redelijk onderhoudsarme tuin realistisch is. Ik ben echt wel wekelijks tijd kwijt om het netjes en gezond te houden…

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:05

De voorbeeldfoto’s vind ik echt prachtig.
De tip om het huisje te laten staan en er een soort veranda van de maken is imo geweldig. Mooie kleur verven of beitsen en doortrekken naar de schuttingen?
Wat betreft de schuttingen: als ze nog goed zijn lekker pimpen met een verfje, schoonmaakbeurt en dan mooie klimmers ervoor. Hoewel ik zeker niet tegen klimop ben, raad ik je wel af om klimop achter een border te laten groeien. Minimaal twee keer per jaar snoeien is niet veel werk, maar wel als je door je borderplantwn moet klooien. (Ervaring!) clematis is een fijne en zeker met verschillende bloeimaanden.
Als je weinig onkruid wil wieden, zorg dan voor veel planten zodat er geen kale grond zichtbaar is.
Koop je planten klein en bij een kweker, het groeit toch wel goed en scheelt heel veel in kosten.
Veel van de verschillende tegels kan je hergebruiken als borderrand (jouw tweede voorbeeldfoto)
Gras? (Foto 1) ik houd ervan, maar wel vaak maaien.

Als je een groter stuk opnieuw wil betegelen, dan is het wel het overwegen waard om een vakman in te huren, want dat moet gewoon goed liggen. Maar met alle soorten tegels die je al hebt is wel een eenheid te maken met bepaalde patronen. Lekker speels en bespaart kosten.

En tot slot: maak een keuze voor een bepaalde stijl en vraag je altijd af: ok, ik vind dit mooi, maar past dit in het plaatje. Zorgt voor eenheid en eenheid is iets anders dan strak.
Hier een border die ik zelf heb aangelegd met kleine plantjes en de foto eronder is van het jaar erna.
Afbeelding
Afbeelding

marleen_88

Berichten: 14071
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:18

Ik zou hier een Hoveniersbedrijf voor laten komen. Die kunnen meedenken over het materiaal, geschikte grond en planten etc.

JudithGigi

Berichten: 4217
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:26

Wat een leuk idee ts! Ik zou ook even voor je planten e.d. uit gaat kiezen goed kijken waar je zon hebt enzo, dat kan veel invloed hebben op je plan namelijk. Ook goed kijken naar de kwaliteit van de grond en hoe je deze kan verbeteren.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 10:04

Bedankt voor al jullie reacties en ideeën! Ik vind de border van Rintah heel leuk <3 En de tuin van Ceetje_bokt ook super mooi! Alleen die is niet zo vergelijkbaar met mijn tuin qua omvang haha.

Het schuurtje opknappen is een optie, alleen hij neemt echt veel ruimte in beslag. Half afbreken en er een overkapping van maken zou kunnen, alleen ik zie nog niet zo goed hoe dat te doen zonder de dragende delen te moeten verwijderen. Zal eens een handig familielid vragen of het uberhaupt kan. :P

Meer inspiratie en ideeën is altijd welkom! :D Binnenkort komt ook een oude kennis van mij langs die hovenier is. :)

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:24

Schuurtje zou ik trouwens laten staan. Berging is zo vol en tuingereedschap/ kruiwagen/ grasmaaier etc neemt erg veel ruimte in. En gezien je plannen ga je dat nodig hebben.

Qua onderhoud: tijdvreters zijn gazons (wekelijks maaien) en borders met kale grond in zicht (wekelijks onkruid eruit). Dat laatste lost zich op als je het laat dichtgroeien met grondbedekkers en natuurlijkeen flinke onkruidtolerantie helpt ook (onkruid zijn ook plantjes). Maar planten hebben ook ruimte nodig om te groeien dus helemaal dicht gaat ook niet, dat is een fijne balans. Onderhoudsarm krijg je alleen met tegels. En ik snap dat je dat niks vind.

Kosten: vermijd de intratuin en houd marktplaats in de gaten! Veel mensen verkopen stekken uit eigen tuin voor veel minder geld. Nadeel is natuurlijk dat het een paar jaar duurt voor ze echt groot en mooi zijn.

Zebraatje
Berichten: 141
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:50

Een paar tips:
- vraag offertes op bij verschillende hoveniers. Wij hebben deze zomer ongeveer 10m2 zand laten afvoeren en gras met staptegels laten aanleggen op dit stuk. De opgevraagde prijzen varieerden van 1400 euro tot 5000 (!) euro. Degene voor 1400 euro heeft zeer goed werk geleverd.
- kijk wat je zelf kan doen. Wij hebben bijvoorbeeld de klinkers voor 80 euro op marktplaats verkocht incl er zelf uithalen door de koper (waren wel mooie ijsselsteentjes, maar scheelde ons een hoop werk en extra uurloon van de hovenier). Ook hebben we zelf 2 pergola's gebouwd. Plantenbakken gemetseld van de stenen die ik uit het terras heb gehaald.
- Qua beplanting dit kan je denk ik prima zelf doen met wat uitzoek werk. Plantjes inderdaad klein kopen. Denk wel goed na qua planten. Niet alles doet het op alle grond, in zon, schaduw etc. Sommige planten worden standaard opgegeten door slakken etc. denk ook na over wat wanneer in bloei staat. Je wil het hele jaar door een mooie tuin. Niet de ene maand een explosie van bloemen en groen en in de winter alles kaal.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:03

Ik zou wat je wilt en kunt doen, vooral zelf doen. Ik was € 15000,- kwijt aan een hovenier voor een klein stuk achtertuin, een nieuwe schutting en een borderbak aan de voorkant. Het loopt ontzettend in de papieren.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:13

ik weet niet hoe handig je bent en wat het budget is.

Ik heb destijds via een of andere actie waarbij je voor een paar tientjes een half uurtje om tafel kon zitten met een tuinarchitect een basisontwerp voor de tuin laten maken. Dus waar verharding, waar planten en waar bomen. De invulling heb ik later zelf gedaan. Dit was destijds via de Groei en Bloei.

Mijn tuin was klein en ik kon de rest zelf doen, alleen het straatwerk heb ik laten doen.

Je kan ook een ontwerp door de hovenier laten maken en hun het grove werk laten doen en zelf de rest. Scheelt ook weer een hoop geld. Dit wel vooraf bespreken. Mijn ouders hebben dit destijds gedaan en dat was geen probleem.

Begin met een goede basis, dus nieuwe schutting/afscheiding en een goed ontwerp. Het uitvoeren kan je altijd nog in gedeelten doen. Maar werk altijd met een vooraf bepaald ontwerp.

Ik was destijds begonnen met hoekje hier en hoekje daar, daar kwam ik niet uit, de architect heeft echt geholpen een structuur aan te brengen, ik had geluk dat hij bij mij om de hoek woonde en vaak langsliep met de hond en de situatie goed kende.

Het tuinhuis kan omgevormd worden naar overkapping, een knappe timmerman kan dit doen.

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:35

Ik heb het vorig jaar eindelijk gedaan!

Toen ik mijn huis kocht zag het er ongeveer zo uit...
Afbeelding
Van achter huis naar de sloot toe bekeken
Afbeelding
Vanaf de andere kant naar het huis toe bekeken

De schutting links hebben we twee jaar geleden al vervangen omdat hij door een storm is omgewaaid.

Daarnaast hadden mijn ouders nog flink wat stenen over uit hun tuin. Die hebben we omgedraaid en bij mij rond de bijkeuken gelegd, ook twee jaar geleden al.

Afbeelding


Ik heb het ontwerp al jaren geleden gemaakt en uiteindelijk stond m'n vader vorig jaar ineens in mijn thuis om het halve schuurtje dat er nog stond af te breken :') De vorige eigenaar had het oorspronkelijke tuinschuurtje dat bij het huis hoorde al voor de helft afgebroken. Hierdoor droeg de constructie niet meer goed en dat ging behoorlijk ten koste van de schuur van mijn buren.
We hebben de muur verstevigd en opnieuw een fundering er onder aangelegd.

We hebben werkelijk ALLES met z'n tweeën gedaan en ik kan je zeggen, dat vind ik zó waardevol!

Het ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet alleen nog een goed schaduwdoek kopen wat in de zomer open en dicht kan in de pergola.

De kosten zijn wel schrikbarend hoog hoor. Ik geloof ik dat ik zeker wel voor 5000 euro aan materialen heb aangeschaft (dat is exclusief het tuinmeubel dat er nu staat). En dan heb ik verschrikkelijk veel geluk dat mijn vader zelf heel erg veel kan en veel materialen tot zijn beschikking heeft. Het afvoeren van 4 kuub puin heeft me bijvoorbeeld maar 50 euro gekost omdat we een trekker met kipper hadden.

Dus zelf dingen doen is wel heel erg aan te raden!

Wat ik echt een must vind is dat alles netjes op afschot ligt. Daar gebruiken we lasers voor. Als je dat niet hebt, zou ik het straten echt aan de pro overlaten. Mijn terras achter ligt echter niet op afschot maar echt mooi recht. Daardoor zit er een verzetje in de bestrating. Het gras ligt wel volledig op afschot.

Wij hebben geen grond hoeven afvoeren, het gras was verschrikkelijk onregelmatig, dus alle grond van het uitgraven van het terras (om er zand onder te krijgen) hebben we terug in de tuin kunnen verwerken.

Nu is dit een vrij basic tuin- ook qua materialen, 25 meter diep, 6 meter breed ongeveer. Maar ik had niet verwacht dat het zo duur zou worden terwijl we alles zelf deden. Begin met een goed ontwerp en ga dan eens inventariseren wat het kost aan materialen alleen. Wellicht kan je op basis daarvan besluiten wat je zelf kan doen.

Edit: In mijn onderschrift staat de insta pagina waar ik in de hoogtepunten alle vorderingen heb getoond over de aanleg van mijn nieuwe tuin.

123_456
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:44

Wij gaan ook aan de slag met onze tuin. Ik hou net als jij van veel groen. En veel bloeiende planten in de tuin. De hoveniers in deze omgeving maken veel dezelfde tuinen, vind ik. Grijze tegels en van die hoge grassen. Vind ik saai.
Ik heb gezocht naar tuinontwerpers met een wat natuurlijkere portfolio.
En heb er eentje gevonden. Ze heeft een mooi ontwerp gemaakt met bijv een wadi in de tuin.
Ons grasveld wordt een soort bloemenweitje dat gemaaid kan worden als we dat willen, maar het hoeft niet. Scheelt weer werk en zorgt voor meer insecten.
Ze maakt ook het beplantingsplan. Ik kies namelijk altijd net de verkeerde planten.
Zij schakelt een hovenier in waar ze veel mee werkt.
Is misschien niet de goedkoopste oplossing, maar krijg ik wel wat ik hebben wil.
Ontwerpkosten incl beplantingsplan kost ca 1000 euro. Alleen een ontwerp ongeveer de helft. Voor een tuin van 100 m2
Offerte aanleggen heb ik nog niet.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:51

xLoki schreef:
Bedankt voor al jullie reacties en ideeën! Ik vind de border van Rintah heel leuk <3 En de tuin van Ceetje_bokt ook super mooi! Alleen die is niet zo vergelijkbaar met mijn tuin qua omvang haha.

Nee, dat klopt, onze tuin is iets groter. ;) Maar ik wilde laten zien dat je met kleine planten al heel snel een volle border hebt. Dat scheelt aanzienlijk in kosten. Behalve de hosta’s van de Aldi (doen het erg goed, slakken vinden ze ook lekker :( ). Heb ik de meeste planten heb online besteld bij https://www.kwekerijvlastuin.nl/ en ze waren keurig verpakt en prima geleverd. Vond het wel spannend om online te bestellen, maar alle planten zijn aangeslagen.

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:59

xLoki schreef:
Bedankt voor al jullie reacties en ideeën! Ik vind de border van Rintah heel leuk <3 En de tuin van Ceetje_bokt ook super mooi! Alleen die is niet zo vergelijkbaar met mijn tuin qua omvang haha.

Het schuurtje opknappen is een optie, alleen hij neemt echt veel ruimte in beslag. Half afbreken en er een overkapping van maken zou kunnen, alleen ik zie nog niet zo goed hoe dat te doen zonder de dragende delen te moeten verwijderen. Zal eens een handig familielid vragen of het uberhaupt kan. :P

Meer inspiratie en ideeën is altijd welkom! :D Binnenkort komt ook een oude kennis van mij langs die hovenier is. :)


Tnx :D

Mijn tuin is ook aardig vergelijkbaar met die van jou trouwens, 6*12

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:28


Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:01

Mooie upgrade Janine!