Onkruidvrije voortuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:22

Alles wat onkruid doodt, doodt ook de rest van het leven in je tuin ;( zo zonde…
Azijn is ook niet eens toegestaan om te spuiten in je tuin.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:25

Wat echt helpt is in een flat gaan wonen, geen tuin geen onkruid. Flauw misschien maar zo is het wel.

Hier een zonnige voortuin met veel Sedum.
En “onkruid” waar ik het meeste van laat staan want dat bloeit best mooi en is goed voor insecten. Er is een wilde plant aan komen waaien wat elk jaar Hommels aantrekt <3 Tussen de tegels haal ik weg.

Tips/behandelen met anti onkruidspul wat schadelijk is voor de natuur vind ik niet meer van deze tijd.

De gemeente hier gaat onkruid tussen tegels te lijf met onkruidbranders.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:30

Maagdenpalm doet het ook goed in de schaduw dacht ik.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:38

Er zijn zat bodembedekkers voor schaduw. Pachysandra doet het ook goed in schaduw. Bonte dovenetel ook. Maar ook tussen bodembedekkers groeit onkruid, zeker de eerste jaren.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:49

Jis_ schreef:
Wat echt helpt is in een flat gaan wonen, geen tuin geen onkruid. Flauw misschien maar zo is het wel.

Hier een zonnige voortuin met veel Sedum.
En “onkruid” waar ik het meeste van laat staan want dat bloeit best mooi en is goed voor insecten. Er is een wilde plant aan komen waaien wat elk jaar Hommels aantrekt <3 Tussen de tegels haal ik weg.

Tips/behandelen met anti onkruidspul wat schadelijk is voor de natuur vind ik niet meer van deze tijd.

De gemeente hier gaat onkruid tussen tegels te lijf met onkruidbranders.


Ik laat mooi onkruid ook lekker staan :)
De tegels houd ik idd netjes. In de tuin mag het best wat wild zijn. Er zitten bij ons veel vogels, egels en insecten. Die houden niet van een perfect nette tuin.
De vogels eten overigens ook veel zaadjes op van het onkruid dus ik vind het ook nog meevallen hoe snel de boel verwildert :j

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:52

Staar je niet blind op bodembedekkers!

Erg veel werk om onkruidvrij te houden, voordat het is dichtgegroeid.

Hier hebben wij ons zelf op verkeken.

Laurora

Berichten: 2642
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:56

Gewoon een leuke bodembedekker inzetten/zaaien.
Helemaal onkruidvrij zal het nooit zijn, maar "onkruid" (wilde inheemse planten) is erg goed voor de afvoer en het vasthouden van water in de huidige betegelde woonwijken omdat de wortels vaak diep zitten.
En veel is ook nog goed voor wilde bestuivers!

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:01

Mijn man haalt altijd 1 x per jaar of langer de tegels los haalt het onkruid weg en doet er dan weer onkruid werend voegzand tussen. Dan blijft het best een poosje weg. Verder wil ik echt geen zevenblad in de tuin. Dat haal ik grondig weg. Verder kijk ik een beetje waar leuke bloemetjes aankomen. Dan mag het blijven. :D
Zo hebben we best een leuke tuin waar niet zo heel veel werk aan zit.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:01

En ik denk maar, als het toch nooit onkruidvrij zal zijn kun je net zo goed wat groen hebben :D

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:10

marleen_usar schreef:
Ik wil de voortuin gaan aan pakken, het is nu betegeld en er is veel onkruid. Zijn er mensen die grind in de voortuin hebben, daar gooi je dan een anti onkruid middel over heen. Ook wil het hekwerk weg doen want dat staat nu scheef, ik wil daar een groene afscheiding plaatsen alleen weet ik nog niet welke. Iemand tips of ideeën?


er zijn heel mooi NEP bestatingen verkrijgbaar, je kunt het ook met tegelmotief doen,
https://www.parool.nl/amsterdam/neptege ... ~bba88297/

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:12

Ja, en je kan natuurlijk ook je voortuin gewoon asfalteren -O-

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:15

Gewoon kunstgras.

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:32

BigOne schreef:
Gewoon kunstgras.

Dat is toch iets voor 60-plussers?

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:45

Nee hoor, ook voor mensen die er geen omkijken naar willen hebben. Zit 1 groot voordeel aan , je hoeft niet met gif te spuiten.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:49

Maar je hebt wel plastic in je voortuin :')

boemel

Berichten: 8414
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:06

Een diversiteit aan planten in je tuin. Kies voor snelle groeiers en bloemen die variëren qua bloeiperiode. Het is even wat werk, maar als het eenmaal aangeslagen is, heb je er amper omkijken naar.

Veel vrolijker en je draagt je steentje bij aan de natuur

Telpeva

Berichten: 14729
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:13

Snelle groeiers moeten denk ik ook vaker bijgehouden worden, misschien wel iets om rekening mee te houden voor ts. Als onkruid verwijderen geen leuke klus is dan is onderhoud van ander groen misschien ook niet gewenst.

In het verlengde daarvan, als je voor iets groens wilt kiezen en niet elke keer gedoe ermee willen, ik lees bijvoorbeeld al berichten dat blaadjes vervelend zijn op grind. Je hebt ook planten en struiken die hun blad niet verliezen, dat scheelt elke herfst weer harken, vegen en kliko's vullen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:20

En gewoon simpel gras en grasmaaien?
Enige onkruid die ik uit het gras trek is de Japanse duizendknoop, de rest laat ik gewoon lekker groeien. Dan maar geen strak gazon.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 22:35

Gras in de voortuin vind ik niet echt mooi, dat doet niemand hier.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:44

Ik heb ook veel ooievaarsbek in de tuin. Dat worden hele mooie dichte grote vlakken waar echt bijna geen onkruid doorkomt. Ik vind die planten echt ideaal en overal zet ik ze weer tussen want je kunt ze heel makkelijk vermeerderen zelf. Ze groeien ook snel dus je hebt het dan best snel dicht vind ik.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:47

Ik heb kunstgras in mijn achtertuin, maar ook daar zaait zich onkruid in.
Je hebt minder werk dan met echt gras en mijn hond loopt het niet kapot, maar het is niet een keer leggen en nooit meer werk mee.
Voordat ik dit had was mijn gras altijd een grote modderpoel.

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:54

Jis_ schreef:
Wat echt helpt is in een flat gaan wonen, geen tuin geen onkruid. Flauw misschien maar zo is het wel.

Hier een zonnige voortuin met veel Sedum.
En “onkruid” waar ik het meeste van laat staan want dat bloeit best mooi en is goed voor insecten. Er is een wilde plant aan komen waaien wat elk jaar Hommels aantrekt <3 Tussen de tegels haal ik weg.

Tips/behandelen met anti onkruidspul wat schadelijk is voor de natuur vind ik niet meer van deze tijd.

De gemeente hier gaat onkruid tussen tegels te lijf met onkruidbranders.


Hier ook. En daar hebben ze brand in de spouwmuur van een woning mee veroorzaakt :+

Wij laten het mos in onze voortuin groeien. Sinds ik er over heb gelezen, heb ik ontzag voor dit fascinerende plantje. Het is heel heel oud en erg nuttig. De buurtkatten liggen er graag op te slapen. En het weert (kruipend) onkruid. En ik hoef er weinig aan te doen.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:03

Ò, hoe dan!? Dan ga je behoorlijk tekeer lijkt mij :=

In de achtertuin ook mos in het schaduw stuk tussen de tegels en laat het ook zitten, en die kieren zijn best aanwezig op sommige plekken want het is van natuursteen. Mooi spul!

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:07

Geen gras in je voortuin dan maar gewoon grond en een tegelpad.
Neem het onkruid voor lief enne het is jouw wereld.

MarliesV

Berichten: 15198
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:49

Laurier (wij hebben een kleinblijvende soort) als afscheiding is top. Dat blijft groen in de winter, valt niet af enz. Daardoor heb je dus geen los blad wat je moet harken en die van ons snoeien we maar 1 of 2x per jaar.

Streetview uitsnede van de heg:
Afbeelding

Ik houdt niet van grind en vind onkruid verwijderen een rustgevende bezigheid, dus op dat gebied geen tips van mij haha.