Onkruidvrije voortuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hiphorse

Berichten: 1033
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:46

Ik heb echt geluk met mijn buren :D

Hun zeggen; het is groen toch? Dan is het toch prima?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:47

SjonnieZ schreef:
Hou op… Anjalies aanpak zou ik ook wel willenmaar dansen ik oorlog hier in dat burger buurtje :)
Maar als iemand een goede tip heeft omvangrijk paarden bloemen af te komen dat door worteldoek heen komt graag.
Ik vind het een prachtig gezicht… de buurt wat minder.

Paardenbloemen zijn mooi. De blaadjes zijn zelfs gezond om te eten,ook voor mensen. Overigens, jij bent toch vrij om in jouw eigen tuin te doen wat je wil.Volgens de wettelijke regels dan wat betreft overhangende takken etc. maar waarom zou jij geen paardenbloemen mogen hebben en wel dure gekochte gekweekte plantjes die het vaak niet eens goed doen, te zwak zijn?

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:00

Paardenbloemen worden zeldzaam helaas maar zijn essentieel voor de insecten (en daarmee ook voor onze voedselketen en überhaupt de hele circle of life) dus die haal ik niet weg.
Hier haat de buurt ze ook maar bij klachten leg ik graag even uit waarom ik deze niet weghaal.

Exotisch onkruid haal ik wel weg.

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:43

Nou in mijn tuin zijn zijn ze niet zeldzaam kan ik je verzekeren. En ja ook ik leg het uit maar m’n 80+ buren hebben er helaas heel andere ideeën over als ik…
Dus om de vrede te bewaren wil ik dit jaar ook maar eens kijken naar grondbedekkers. In elk geval voor het gedeelte waar geen grint ligt. De boom die daar stond heeft het helaas begeven.
Die geranium en die ooievaarsbek lijken mij daar wel mooi.

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:16

Jij krijgt commentaar op paardenbloemen in je tuin? Bijzondere buren :=

Rintah

Berichten: 2923
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:19

Lalidan schreef:
Suzanne F. schreef:
Nou ik vind het toch wel fijn als mijn tuin netjes is. En daarmee bedoel ik geen onkruid, mos of groene tegels en geen onkruid tussen mijn planten. Ik houd wel van planten en bloemen en heb borders met allerlei soorten planten en wat bomen. Maar de tegels wil ik schoon hebben. En ik heb helaas nog geen heel milieuvriendelijke oplossingen gevonden hiervoor. Alles wat je gebruikt is niet goed voor het grondwater en de bodem. Ik probeer altijd zoveel mogelijk de resten richting de put het riool in te vegen zodat het zo mijn mogelijk de bodem intrekt.

Die droom kan ik je ook een beetje uit helpen, want als je gemeente een gescheiden systeem heeft (wat vrijwel alle gemeenten hebben tegenwoordig), dan loopt het water uit die put een naburige sloot in. Dus jouw bodemleven ter plaatsen heeft er minder last van, maar het bodemleven in het algemeen niet.
Dus dan blijf je toch bij trekken, of eventueel branden uitkomen. Of er veel, heel veel overheen lopen :))> Mijn hele oprit is weer mooi schoon, met dank aan de verbouwing van het dak hier.

Top dat je toch voor plantjes gaat TS! +:)+


Ik help je even uit de droom : lang niet alle gemeentes hebben een gescheiden systeem, en degenen die het wel hebben is het ook niet op grote schaal. Nieuwbouw-wijken hebben het tegenwoordig vaak wel, maar het overgrote deel van de woonwijken wordt alles gewoon met een en hetzelfde riool afgevoerd.
Simpelweg omdat het later scheiden/afkoppelen een relatief grote ingreep is (en relatief weinig opbrengt)

Maar inderdaad, top dat je voor plantjes gaat TS *\o/*

Rintah

Berichten: 2923
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:22

SjonnieZ schreef:
Nou in mijn tuin zijn zijn ze niet zeldzaam kan ik je verzekeren. En ja ook ik leg het uit maar m’n 80+ buren hebben er helaas heel andere ideeën over als ik…
Dus om de vrede te bewaren wil ik dit jaar ook maar eens kijken naar grondbedekkers. In elk geval voor het gedeelte waar geen grint ligt. De boom die daar stond heeft het helaas begeven.
Die geranium en die ooievaarsbek lijken mij daar wel mooi.


Beste optie lijkt me dan het verwijderen van de uitgebloeide bloemknop. Zo hebben de insecten ed er nog wel wat aan, maar voorkom je verdere verspreiding. En als ze in je buurt zo veel voorkomen, dan komt er waarschijnlijk alsnog wel weer wat aanwaaien/is er daar genoeg te vinden voor de insecten :Y)

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:30

Rintah schreef:
Ik help je even uit de droom : lang niet alle gemeentes hebben een gescheiden systeem, en degenen die het wel hebben is het ook niet op grote schaal. Nieuwbouw-wijken hebben het tegenwoordig vaak wel, maar het overgrote deel van de woonwijken wordt alles gewoon met een en hetzelfde riool afgevoerd.
Simpelweg omdat het later scheiden/afkoppelen een relatief grote ingreep is (en relatief weinig opbrengt)


In het kader van "het brengt weinig op" kan ik je dan weer vertellen dat gescheiden regenwaterafvoer steeds verder uitgerold zal worden. Om overbelasting van het riool bij hevige regen te voorkomen. Het brengt dus juist heel veel op.

En tenslotte: milieuonvriendelijke stoffen die wel in het riool terechtkomen verdwijnen uiteraard ook niet vanzelf, dus linksom of rechtsom, gewoon zo mijn mogelijk gebruiken graag. Niet alles is er bij zuivering uit te halen, en het zuiveringsslib zal toch ook weer érgens terecht komen, inclusief giftige rommel.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:35

Asfalt of drainage grind tegels erop en voegen. 100% onkruidvrij
Grind geen fan van de kerkhof look maar als je het doet dan een hele dikke laag van 15-20 cm minimaal. Anders kun je gelijk onkruid gaan trekken.
Bodembedekker goed te doen eenmaal dichtgegroeid dus zeker geen maagdenpalm of andere rommel maar sterk groeiende siergrassen bijv. Na 2 seizoenen is het dan redelijk dichtgegroeid wel genoeg poten niet te zuinig. Bijhouden met een elektrische heggenschaar en huppakee.

Rintah

Berichten: 2923
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:42

Ibbel schreef:
Rintah schreef:
Ik help je even uit de droom : lang niet alle gemeentes hebben een gescheiden systeem, en degenen die het wel hebben is het ook niet op grote schaal. Nieuwbouw-wijken hebben het tegenwoordig vaak wel, maar het overgrote deel van de woonwijken wordt alles gewoon met een en hetzelfde riool afgevoerd.
Simpelweg omdat het later scheiden/afkoppelen een relatief grote ingreep is (en relatief weinig opbrengt)


In het kader van "het brengt weinig op" kan ik je dan weer vertellen dat gescheiden regenwaterafvoer steeds verder uitgerold zal worden. Om overbelasting van het riool bij hevige regen te voorkomen. Het brengt dus juist heel veel op.

En tenslotte: milieuonvriendelijke stoffen die wel in het riool terechtkomen verdwijnen uiteraard ook niet vanzelf, dus linksom of rechtsom, gewoon zo mijn mogelijk gebruiken graag. Niet alles is er bij zuivering uit te halen, en het zuiveringsslib zal toch ook weer érgens terecht komen, inclusief giftige rommel.


Voor nieuwbouw absoluut, en heel terecht, alleen maar beter (mits er voldoende afvoercappaciteit is voor het regenwater ed)

Ik had het over dat het aanpassen bij bestaande bouw niet rendabel is.

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:53

Rintah schreef:
SjonnieZ schreef:
Nou in mijn tuin zijn zijn ze niet zeldzaam kan ik je verzekeren. En ja ook ik leg het uit maar m’n 80+ buren hebben er helaas heel andere ideeën over als ik…
Dus om de vrede te bewaren wil ik dit jaar ook maar eens kijken naar grondbedekkers. In elk geval voor het gedeelte waar geen grint ligt. De boom die daar stond heeft het helaas begeven.
Die geranium en die ooievaarsbek lijken mij daar wel mooi.


Beste optie lijkt me dan het verwijderen van de uitgebloeide bloemknop. Zo hebben de insecten ed er nog wel wat aan, maar voorkom je verdere verspreiding. En als ze in je buurt zo veel voorkomen, dan komt er waarschijnlijk alsnog wel weer wat aanwaaien/is er daar genoeg te vinden voor de insecten :Y)


Dat is idd de tactiek. En klopt helemaal wat je zegt tussen stoep en straat is een stuk gemeente grasland waar ook veel paardenbloemen in groeien. En de wind staat richting mijn tuin… dus tegenhouden is ook dweilen met de kraan open.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:13

Ik weet hoe waterzuivering werkt. Ik werk in de watersector. Ik probeer uiteraard zo min mogelijk milieubelastende stoffen te gebruiken.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:01

anjali schreef:
Jis_ schreef:

Mijn buurvrouw afgelopen zomer, ik weet dat je van onkruid houdt maar zou je toch even heb pad tussen ons huis willen doen? _O- Kom haar ook wel een beetje te gemoed dan.

De Rijdende Rechter heeft vaak interessante zaken tussen buren die volkomen andere ideeen hebben over tuinen en groen. :+


Ik heb er weel eens wat van gezien ja :wow: Gelukkig kan ik prima met de buren, beetje geven en een beetje nemen. Buurvrouw wilde een nieuw stuk schutting en de klimop weg en geen nieuwe planten er tegen aan, want dat geeft rommel, ik niet. Nu staat er een nieuwe schutting en heb ik er wintergroene Jasmijn (ruikt heerlijk) tegenaan gezet met hekwerk een klein stukje van de schutting af en snoei het af en toe bij haar weg. Iedereen blij :D

Buurvrouw achter is niet blij met hoe ik de Beukenhaag snoei, te weinig, ik wil hem juist wat breder hebben, fijn voor vogels maar ook met haar kan ik gelukkig prima overweg.

Paardenbloem blijft hier ook staan :j

Laurora

Berichten: 2642
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:19

Verdrietig dat mensen moeilijk doen over paardenbloemen. Het zijn bloemen. Alleen omdat iemand ooit heeft bedacht dat het "onkruid" is, vinden mensen het niet mooi.
Terwijl er in Nederland bijna geen bloemen bestaan die meer verschillende wilde bestuivers aantrekken dan de paardenbloem.

Ik zou daar echt schijt aan hebben, ik zaai zelfs expres paardenbloemen in sommige stukjes in de tuin.