Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 12:13

Hoi allen, ik wist even geen betere titel :+

Ik wil in mijn woonkamer graag wandplanken maken. De 'kant en klare' planken van de bouwmarkten vind ik niet helemaal mooi qua kleur en stijl, en vaak is de lengte net niet goed. Dit is wat ik mooi vind:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu had ik zelf bedacht om een mooi stuk (lang) hout te kopen en zelf in stukken te zagen en evt. in te oliën tegen houtrot etc. en dan via internet te kijken hoe je ze 'blind' kan monteren. Echter denk ik dat dit te makkelijk van mij gedacht is en dat het misschien best lastig is om te doen :+

Hebben jullie voorbeelden, tips of ideeën hoe dit het beste aan te pakken?

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:18


xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:51

Misschien een gekke vraag, maar waarom bestel je de planken van de afbeeldingen niet? Ik heb zelf 2 linkerhanden en kan totaal niet klussen, ik zou het wel weten haha. Zelf hebben wij de planken van je onderste afbeelding hangen, of iets wat er heel erg op lijkt. Heel blij mee!

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:02

Volgens mij is dat blind monteren niet eens zo lastig maar vooral een kwestie van de juiste spullen hebben.

Ik zou een oproepje op een Facebook groep zetten. Genoeg mensen die ergens een grote boom hebben omgezaagd en zulke dingen als hobby maken.

Hou er wel rekening mee dat het waarschijnlijk heel erg zwaar is.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 13:33

De afbeeldingen zijn van Pinterest, dus niet Nederlandse sites waar je iets kan kopen…

xMaritt waar heb jij ze vandaan?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:46

Laatst bijgewerkt door Lijsken op 03-01-24 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:49


xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:56

xLoki schreef:
De afbeeldingen zijn van Pinterest, dus niet Nederlandse sites waar je iets kan kopen…

xMaritt waar heb jij ze vandaan?


Wij hebben ze bij Dimehouse gekocht

Omaro
Berichten: 410
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:06

Wij hebben in onze keuken een lange wandplank met blinde montage.

Die hebben wij via dit bedrijf op maat laten maken. (Wij hebben met spots maar kan ook zonder) https://houtmerk.nl/pages/wandplanken
Je kunt bij hun kiezen uit verschillende houtsoorten. Wij hebben eiken.

In onze keuken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Blinde bevestiging is met een gleuf gefreesd in de achterkant (maar wij hebben er ook spotjes in dus dat zal deels daarvoor zijn) en om de zoveel cm gaten voor de bevestiging. Bevestiging is een soort metalen T-stuk. Plat aan de muur bevestigd met flinke schroeven en een lange dikke pen die in het gat gaat. Hoe het verder nog bevestigd zit zodat het niet schuift heb ik geen idee van. Het is voor ons geïnstalleerd door de aannemer tijdens verbouwing van de benedenverdieping.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 14:59

Dank voor de tips!
Ik vind de kant- en klare planken echt te prijzig voor de hoeveelheid en maten die ik wil...
Maar mochten mensen nog meer voorbeelden hebben van hoe ze het zelf hebben gedaan, hoor ik het graag! :)

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:10

Wij hebben lange gaten geboord in beuken aanrechtblad en dan aan de andere kant een zo lang mogelijk draadeind in de muur en als je het dan op z’n plek schuift wat lijm ertussen, maar als je weinig ervaring hebt met boren zou ik t niet aanraden of anders alleen in relatief dikke planken, want je boor rechthouden is best een uitdaging.. (een plank is hier mislukt..)

Afbeelding

De balken links en rechts hebben er in het begin alleen onder gestaan zodat de lijm goed kon uitharden.

Angelaa2
Berichten: 4227
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:30

Wij hebben onze plank bij een houthandel vandaan en die hebben de gaten voorgeboord. Zijn later nog een keer terug gegaan om een nieuw gat te laten boren omdat de electra leiding in de muur op die plek zat :Y)
Zit er niet een houthandel in je omgeving?

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Re: Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:34

Wij hebben zulke planken ook via een houthandel, Woodend in de Bilt. Hadden toen heel veel keuze en zij hebben de gaten voorgeboord om blind te monteren.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:04

Als je zoekt op 'blinde wandplanken bast' dan krijg je wel verkoopsites

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:50

Afbeelding

Wij hebben een spoorbiels op maat laten zagen. Dit is eikenhout van het hart van de boom en komt qua uiterlijk denk ik wel redelijk overeen met je voorbeeld. Eikenhout is echter wel duur.

Om zelf op te hangen is onze manier makkelijk. Maar blind is denk ik ook wel te doen. Ik heb er alleen geen ervaring mee.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wandplanken in woonkamer, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:56

Je zou het ophang systeem van de IKEA blinde wandplanken kunnen gebruiken... dan hoef je dat niet zelf te maken/bedenken, en heb je standaard afmetingen van wat je moet laten infrezen/boren.