Ervaringen met private lease (auto)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 00:22

De reden dat ik lease overweeg is dat ik niet zomaar een nieuwe/tweedehands auto kan kopen...

Geen of minder hypotheek is voor mij geen probleem. Ik kan toch geen hypotheek krijgen in mijn eentje. Het eraan vast zitten lijkt me een nadeel, maar daar tegenover staat wel dat als er iets is dat het dan ook opgelost wordt.

Ik zou dan gaan voor een occasion.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 01:03

ANWB preekt hier wel een beetje voor eigen parochie… maar wat wel een punt is om rekening mee te houden is dat eventuele schadevrije jaren (no claim korting) na een aantal jaren vervallen. Dus als je dan toch weer een auto zelf wilt kopen, is de verzekeringspremie een stuk hoger.[/quote]


Bedoel je dit:

Schadevrije jaren of premiekorting
Sinds 1 januari 2022 kun je met een leaseverklaring (externe) zuivere schadevrije jaren in Roy-Data laten opvoeren door de verzekeraar. Verzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars moeten hieraan meewerken. Promovendum en National Academic zijn niet aangesloten. Ze laten ons wel weten ook de regeling van het Verbond te zullen volgen. Met deze ontwikkeling stel je de schadevrije jaren die je tijdens het leasen hebt opgebouwd veilig.

Hoe was het geregeld?
De meeste autoverzekeraars kenden op basis van een leaseverklaring al schadevrije jaren toe. Maar sommige verzekeraars deden dit niet en gaven alleen een premiekorting. Het nadeel is dat je die korting verliest als je van verzekeraar wisselt.

Hoe zit het met de jaren die je daarvoor hebt opgebouwd?
We hebben deze vraag voorgelegd aan de autoverzekeraars. Bij de meeste autoverzekeraars behoud je opgebouwde schadevrije jaren van zowel vóór als tijdens het leasen. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

De periode van een eigen autoverzekering en leasecontract sluiten op elkaar aan.
Je levert een leaseverklaring aan.
Voldoe je aan de voorwaarden? Dan worden de schadevrije jaren opgebouwd tijdens het leasen opgeteld bij de jaren die je daarvoor hebt opgebouwd. Let wel op dat een leaseverklaring ook een bepaalde geldigheid kan hebben. Dit is vaak 1 jaar. Zit er langer tussen? Dan kun je soms wel een premiekorting krijgen.

Check bij de verzekeraar hoe zij met schadevrije jaren omgaan na een periode van (private) lease.

Bron: Consumentenbond[/quote]

Ja precies wat de Consumentenbond schrijft, check het bij de verzekeraar. Dat het veranderd is, wist ik trouwens niet.

Hutcherson

Berichten: 7368
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 02:24

Ik heb wel gewoon een hypotheek gekregen terwijl ik twee leaseauto's op mn naam had staan bij BKR. Ik heb een zaak en blijkbaar kan je in NL niet een zakelijke auto op je eenmanszaak zetten en staat ie dus altijd prive. Was even schrikken bij regelen van de hypotheek maar heeft bij ons niets tegengehouden of verminderd.

magicmist

Berichten: 3337
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 02:56

Ik heb al 6 jaar private lease. Zeer tevreden over.
Geen gedoe met aanrijdingen etc.
Geen spaargeld kwijt
En hypotheek was hier ook geen probleem.

newt

Berichten: 2044
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 03:57

Plat gezegd kost het je meer dan wanneer je een nieuwe auto of occasion kan kopen.
En de keuze ligt hem in; heb je het er voor over.
Als ik mijn maand bedrag optel dan kan ik aan het eind van mijn lease contract een nette nieuwe auto kopen. Ja dat is misschien dan zuur geld en ben je een dief van je eigen portemonnee :o. Maar nu heb ik geen zorgen. Bij problemen bel ik de garage.
We zijn van 2 auto's (1 nette en 1 voor nood) naar 1 lease auto gegaan

Ons laatste eigen auto had 2x!! Ad blue pomp kapot in 1,5jr tijd a €1500 +rest welke een garantie heeft van 6mnd (belachelijk), roetfilter, chip storing, koelvloeistof lek plus pomp, distributieriem enz enz. Auto was 6jr jong en de kosten bleven komen ondanks onderhoud.
Alleen heb/ hadden wij dat geld vorig jaar niet om weer een jonge occasion te kopen, want de prijzen voor een degelijke occasion met de opties die ik nodig ben (trekkend) was niet onder de €10.000 te krijgen met nog respectievelijke kilometer stand zonder direct met opnieuw kosten te zitten. Hierdoor na gesprek met de dealer over gegaan van eigen naar private lease occasion en nog geen greintje spijt.

In mijn contract staat dat ik 20.000 km mag/kan rijden (dit rij ik gemiddeld per jaar), boven de 2000 meer p/j wordt er per km extra kosten in rekening gebracht. Ik zit nu op 20.600 en 14 januari is mijn eerste jaar om.

Voor mij geldt
Voordeel: Je weet waar je aan toe bent, maandelijks vaste last. Geen extra kosten, geen zorgen.
Nadeel: Je zit er gedurende een periode aan vast.
Hypotheek/BKR was voor ons geen overweging omdat wij al een woning hebben en niet van plan zijn te gaan verhuizen.

Wel zitten we nu na te denken over die schadevrije jaren en het behoud hiervan mochten we over 4 jaar wel "vermogend" genoeg zijn te kunnen kopen i.p.v leasen. Fijn om hierover mee te kunnen lezen in dit topic!

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 06:23

Ik lease nu 6 jaar. Heerlijk, onder aan de streep zul je wat meer kwijt zijn, maar je hoeft je spaargeld niet aan te spreken, hoeft niks te regelen (lekke band, je belt centrale en ze regelen alles,...Mijn Picanto heb ik een jaar langer geleast, nu een atto 3, kost 140 meer maar ik heb geen brandstofkosten meer en ik kan thuis laden, zeker bij hoge brandstofprijs goedkoper uit. Bij inleveren rekenen ze normale gebruiksschade niet, staat duidelijk omschreven, echte schade moet je wel melden anders wordt dat achteraf aangerekend (bv 250 euro eigen risico, maar valt nog te overzien). Ik heb altijd een flexibel contract zodat ik bv mn km's omhoog of omlaag kan doen.
Ik lease bij justlease en tevreden over.

Paardjes83
Berichten: 206
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 07:35

Duurder echt niet. Ik verdien er serieus geld mee zelfs. Ik heb een private lease voor hetzelfde geld als wat mijn oude (lees veel goedkopere auto in 11 jaar heeft gekost per maand inclusief afschrijving onderhoud etc).

Ik heb nu een auto die twee keer zo duur is in aanschaf als de vorige. Was een eindejaarsaanbieding trouwens. Ik heb het 5 keer nageteld kon het bijna niet geloven. Snel getekend ik heb de aanbieding ook nooit meer gezien.

Ik beleg de investering die ik normaal kwijt zou zijn aan de investering in een auto. Theoretisch gezien maak ik nu zelfs elke maand winst.
Beleggingsopbrengst minus maandtermijnen staan royaal in de plus elke maand. Afgelopen jaar kon ik van de opbrengst zelfs 2 auto’s rijden als ik zou willen dan heb je een beetje een idee.

Hypotheek is iets om rekening mee te houden als je die nog wilt afsluiten.

Je hebt tegenwoordig ook werkeloosheidsclausules en flex contracten die laatste tegen meerprijs. Misschien iets om mee te nemen in je overweging.

future_vet
Berichten: 2620
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 07:45

Ik private lease al jaren.
Gestart met een Vw up en uiteindelijk een Opel crossland.

In juni weggedaan ivm hypotheek, maar nu een leaseplan feel free “abonnement”. Is eigenlijk gewoon lease maar geen bkr en minimaal 6mnd maar je mag m ook langer rijden.
Ik rij een fiat panda nu. Puur als vervoer ;) en m’n hond past achterin.

Zowel direct lease, anwb als leaseplan vind ik fijne partijen

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 08:07

Roquen schreef:
Een auto is voor mij onmisbaar en echt een gebruiksvoorwerp. Ik heb weinig eisen, als ie me maar van A naar B rijdt.

Hoeveel km rijdt je gemiddeld per jaar?

s1993

Berichten: 2124
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 09:46

ikke schreef:
s1993 schreef:
Na heel veel pech met onze vorige auto was ik mijn vertrouwen een beetje kwijt. Mijn grootste nachtmerrie is met de trailer ergens langs de snelweg staan met autopech en toen heeft mijn vriend me overtuigd voor private lease te gaan. Geen zorgen meer, geen stress dat er iets mis is en het geld voor een volledig nieuwe auto hadden wij niet liggen. Wel wat testritjes gemaakt met tweedehands maar met ons totale gebrek aan kennis waren we bang een miskoop te doen.

Ik heb een Ford Kuga occasion nu als private lease en betaal rond de vierhonderd per maand met 10.000k per jaar. Voor nu heel blij mee, hypotheek hadden we toch net een jaar ervoor afgesloten :) Geen idee nog wat we hierna gaan doen.

ANWB heeft ook een stuk geschreven over vergelijking lease of koop:
https://www.anwb.nl/auto/private-lease/ ... -goedkoper

Maar ik rijd ca 20k per jaar. Wat kosten die extra km?

Zie mijn bovenstaande berekening; in jouw geval 12 x 400 = 4800 per jaar.


Ja het is ook niet voor iedereen, ik ben niet perse voor of tegen daarom schrijf ik ook dat ik niet weet wat ik hierna ga doen. Voor mij was dus de stress die ik kreeg van de vorige auto wat de knoop doorhakte.

We hadden in een jaar tijd al zon 4000 euro onderhoud/reparatie kosten aan de vorige auto en toen ging de motor kapot... Tsjah toen waren we wel even klaar met alle onverwachte kosten + de keren dat ik dus langs de weg heb gestaan ver van huis.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:59

s1993 schreef:
ikke schreef:
Maar ik rijd ca 20k per jaar. Wat kosten die extra km?

Zie mijn bovenstaande berekening; in jouw geval 12 x 400 = 4800 per jaar.


Ja het is ook niet voor iedereen, ik ben niet perse voor of tegen daarom schrijf ik ook dat ik niet weet wat ik hierna ga doen. Voor mij was dus de stress die ik kreeg van de vorige auto wat de knoop doorhakte.

We hadden in een jaar tijd al zon 4000 euro onderhoud/reparatie kosten aan de vorige auto en toen ging de motor kapot... Tsjah toen waren we wel even klaar met alle onverwachte kosten + de keren dat ik dus langs de weg heb gestaan ver van huis.

Dan zet ik toch ook vraagtekens bij de kwaliteit van je garage.

Ik was lange tijd tevreden over de garage waar de Volvo vandaan kwam maar in de tijd zijn er wisselingen geweest en ging de kwaliteit achteruit (dingen vergeten zoals de dop voor olie vullen terug erop zetten).
Dat ging opvallen en dus ben ik daar weg gegaan. Garage in de buurt genomen waar ik goede ervaring mee heb en zij stellen niet teleur.
Auto had een bijgeluid wat die andere garage al twee keer niet opgelost had, deze garage keek er eens naar: joh, je homokineet van de 4x4 is stuk. Goed, zo'n geintje kost 400 euro maar daar heb ik geen andere auto voor.

Gemiddeld kost de Volvo zo'n 1500 euro per jaar aan onderhoud, inkl de distributie, rondje nieuwe banden en laatst eens een lekke band (40 euro).
Daarnaast gebruikt hij een beetje olie, wat niet raar is met 395k op de teller.

Daar zit ook een belangrijk punt: ik ben niet bang om met een 22 jaar oude auto te rijden die de 400k nadert. Er zal nog wel een ton of zo bij komen :j en ja, dan zit daar ook weer een distributieriem vervangen bij. Dat doen we ook gewoon als het zo ver is.

Dees

Berichten: 18922
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:07

Ik rijd nu al 2 jaar in een relatief jonge Mazda CX-5 met trekhaak. Ik rijd max 10.000 km per jaar. Ben er jaarlijks een 600 euro aan onderhoud voor kwijt (dealer onderhoud), dat is 50 euro in de maand. Belasting is 60 in de maand, verzekering een 35 euro per maand. Afschrijving is de grootste kostenpost, ik houd rekening met 220 euro per maand (gecalculeerde schatting). Na bijv 72 maanden heeft het me een € 26.280 gekost (365 per maand). Op dat moment ben ik gewoon de eigenaar en dus ook eigenaar van de restwaarde.

Zo'n zelfde auto leasen kost ruim 640 euro per maand. In een looptijd van 72 maanden kost de auto me dan € 46.080. Vooruit, ik heb bij Private Lease nu mijn spaargeld zelf kunnen houden, dat brengt weer een 2% rente op. Laat dat € 3.000 euro zijn over de gehele looptijd. De Private Lease kost van € 43.080 in 72 maanden (598 per maand).
Er is op dat moment echt geen boutje van mij geworden, terwijl de dan 6 jaar oude auto met max 60.000 km op de teller een heel behoorlijke restwaarde heeft.

Met private lease ben je echt serieus duurder uit. In mijn voorbeeld bespaar ik me in 6 jaar tijd € 16.800. Daar kun je een toffe auto van kopen. (het is niet voor niets dat automerken zo graag willen dat je gaat private leasen ;) zij verdienen zo heel veel meer geld aan dezelfde auto)
Je bent ook met nieuwkoop eigenlijk altijd al duurder uit. De afschrijving is het hoogst in de eerste jaren.

Ik geloof dat wij al zo'n 15 verschillende auto's hebben gekocht uit verschillende prijsklasses, maar ben eigenlijk nog nooit echte pechgevallen meegemaakt. Een ooit nieuw gekochte auto (Suzuki Swift) begon op latere leeftijd jaarlijks 1.500 euro aan onderhoud te kosten. Een keertje kan, maar na de derde keer hebben we die ingeruild voor een andere. Wees dus niet te bang voor de aankoop van een tweedehands. Ook die zijn uiteindelijk bakken geld voordeliger dan een private lease auto.

Pallatin

Berichten: 2511
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 21:50

@ Dees; bedankt voor dit rekenvoorbeeld!!!

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:46

Interessant om verschillende ervaringen te horen. Ik zag dat mijn garage ook aan private lease (occassions) doet. Daar ga ik eens informeren.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:27

Dees schreef:
Ik rijd nu al 2 jaar in een relatief jonge Mazda CX-5 met trekhaak. Ik rijd max 10.000 km per jaar. Ben er jaarlijks een 600 euro aan onderhoud voor kwijt (dealer onderhoud), dat is 50 euro in de maand. Belasting is 60 in de maand, verzekering een 35 euro per maand. Afschrijving is de grootste kostenpost, ik houd rekening met 220 euro per maand (gecalculeerde schatting). Na bijv 72 maanden heeft het me een € 26.280 gekost (365 per maand). Op dat moment ben ik gewoon de eigenaar en dus ook eigenaar van de restwaarde.

Zo'n zelfde auto leasen kost ruim 640 euro per maand. In een looptijd van 72 maanden kost de auto me dan € 46.080. Vooruit, ik heb bij Private Lease nu mijn spaargeld zelf kunnen houden, dat brengt weer een 2% rente op. Laat dat € 3.000 euro zijn over de gehele looptijd. De Private Lease kost van € 43.080 in 72 maanden (598 per maand).
Er is op dat moment echt geen boutje van mij geworden, terwijl de dan 6 jaar oude auto met max 60.000 km op de teller een heel behoorlijke restwaarde heeft.

Met private lease ben je echt serieus duurder uit. In mijn voorbeeld bespaar ik me in 6 jaar tijd € 16.800. Daar kun je een toffe auto van kopen. (het is niet voor niets dat automerken zo graag willen dat je gaat private leasen ;) zij verdienen zo heel veel meer geld aan dezelfde auto)
Je bent ook met nieuwkoop eigenlijk altijd al duurder uit. De afschrijving is het hoogst in de eerste jaren.

Ik geloof dat wij al zo'n 15 verschillende auto's hebben gekocht uit verschillende prijsklasses, maar ben eigenlijk nog nooit echte pechgevallen meegemaakt. Een ooit nieuw gekochte auto (Suzuki Swift) begon op latere leeftijd jaarlijks 1.500 euro aan onderhoud te kosten. Een keertje kan, maar na de derde keer hebben we die ingeruild voor een andere. Wees dus niet te bang voor de aankoop van een tweedehands. Ook die zijn uiteindelijk bakken geld voordeliger dan een private lease auto.

Als je jouw rekensom los laat op CX-5 van 5 - 7 jaar oud (2017-2019) met 40 - 80k op de teller dan ligt de marge tussen 20k en 35k verkoopprijs. Trek daar heel grof 5k vanaf dan heb je een idee van de inruilwaardes van deze auto's.

https://www.gaspedaal.nl/mazda/cx-5?bmi ... 0&srt=pr-a

Zo slecht is je berekening niet:
Specs nieuw uit 2018:
https://www.autoweek.nl/auto/94647/mazd ... -g-165-ts/


uit 2018:
https://www.vakgaragebsc.nl/occasions?u ... Dgaspedaal

Afschrijving: 34250 - 23700 + 5000 (marge) = 15550 afschrijving (2592 per jaar, is 215 per maand)


Paardjes83 schreef:
Duurder echt niet. Ik verdien er serieus geld mee zelfs. Ik heb een private lease voor hetzelfde geld als wat mijn oude (lees veel goedkopere auto in 11 jaar heeft gekost per maand inclusief afschrijving onderhoud etc).

Ik heb nu een auto die twee keer zo duur is in aanschaf als de vorige. Was een eindejaarsaanbieding trouwens. Ik heb het 5 keer nageteld kon het bijna niet geloven. Snel getekend ik heb de aanbieding ook nooit meer gezien.

Ik beleg de investering die ik normaal kwijt zou zijn aan de investering in een auto. Theoretisch gezien maak ik nu zelfs elke maand winst.
Beleggingsopbrengst minus maandtermijnen staan royaal in de plus elke maand. Afgelopen jaar kon ik van de opbrengst zelfs 2 auto’s rijden als ik zou willen dan heb je een beetje een idee.

Hypotheek is iets om rekening mee te houden als je die nog wilt afsluiten.

Je hebt tegenwoordig ook werkeloosheidsclausules en flex contracten die laatste tegen meerprijs. Misschien iets om mee te nemen in je overweging.

Ik ben dus wel benieuwd naar een wat concretere onderbouwing van deze stelling.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:42

Wij private leasen via BMW een auto en niks anders dan lof. Ons contract loopt in juni af en het liefste zou ik opnieuw willen leasen, ware het niet dat we voor precies dezelfde auto ruim 300 euro per maand zouden gaan betalen. Omgerekend is kopen dan goedkoper dan weer opnieuw gaan leasen.

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:28

Denk dat privat lease voor mensen die ontzorgt willen worden, niet voor onverwachte kosten willen komen te staan (denk bijv aan schade), een manier is om met stabiele kosten een nieuwe (of bijna nieuwe) auto te kunnen rijden. Het kost mss iets meer maar je hebt er verder 0 omkijken naar. Met eigen auto die toch ouder wordt denk je dan…die reparatie voor de apk van 2000€ toch maar doen…en dan het jaar erop is er weer iets anders stuk. Je moet daar echt geld voor reserveren en dat is voor sommigen toch ook een uitdaging.
Het is mooi om te zien hóe groot het verschil is hoor. Het is snel verdiend als je de initiële investering kunt doen. Alleen gaat het daar toch ook vaak mis.
Voor mij; ik heb nu een auto van de zaak in bijtelling. Ben die kosten dus gewend. Toch ook een 450 netto nu. Als ik nu een eigen auto zou moeten kopen moet ik toch een tigduizend op de plank hebben liggen. Wil ik dat daar aan besteden? Ik belandde ooit twee weken na aanschaf van mijn occasion in een kettingbotsing ik was de 5e auto van 6. Kreeg nog wat van degene die tegen mij aan reed en nog wat voor het wrak, maar dat heeft me een smak geld gekost!
Mss is dat voor mensen ook een reden om toch te kiezen voor privat lease; hogere maar stabiele kosten en geen zorgen.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:55

Plus je hoeft die grote zak geld niet te overhandigen, daar kun je andere leuke dingen mee doen of als buffer op je rekening laten staan :)

En ach, je kunt rekenen tot je een ons weegt, maar als een hobby geld mag kosten waarom dit dan niet? Van beide heb je plezier.

Het is een persoonlijke overweging.

chanicha

Berichten: 12167
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:05

Inderdaad en ik vond zorgeloos autorijden ook wel fijn hoor :j

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:05

tienus63 schreef:
Heeft het hebben van een leasecontract geen gevolgen als een hypotheek wilt afsluiten?

Voor private lease wel, het is een soort lening die je afsluit en daar zit een BKR registratie aan vast.

chanicha schreef:
Wij hadden geleased bij de Kia garage, een Picanto en waren er zeer tevreden over.
Nu al sinds een jaar niet meer en wij betaalden €239 in de maand.
Was groot zat voor ons saampjes en een heerlijke auto :j

Is dat inclusief brandstof? Want die kosten komen er nog bij en dat tikt met de huidige brandstofprijzen flink aan ondanks een Kia Picanto een zuinige auto is.

Hutcherson schreef:
Ik heb wel gewoon een hypotheek gekregen terwijl ik twee leaseauto's op mn naam had staan bij BKR. Ik heb een zaak en blijkbaar kan je in NL niet een zakelijke auto op je eenmanszaak zetten en staat ie dus altijd prive. Was even schrikken bij regelen van de hypotheek maar heeft bij ons niets tegengehouden of verminderd.

Zou dit toch even laten checken want mijn vriend heeft ook een eenmansbedrijf (akkerbouwer) en kan een auto prima op de zaak laten registreren. Buiten de aftrek van b.v. BTW was dat qua wegenbelasting (VW Caddy) ook een stuk aantrekkelijker.


Eerlijk gezegd is de BKR registratie alleen al voor mij een reden om niet aan private lease te beginnen. En ook het beperkt aantal km's dat je mag rijden. Brandstofkosten komen er nog bij.
Verder denk ik dat het ook goed kleine lettertjes lezen is bij het lease contract want volgens mij heb je bij private lease wel een eigen bijdrage bij schades.
Toen ik voor mijn werk een lease-Aygo aangeboden kreeg ben ik wel eerst gaan rekenen voor ik dat deed. Maar doordat er een tankpas bij en ik ook privé km's mag rijden is het financieel aantrekkelijk ondanks bijtelling en eigen bijdrage. Maar met private lease kom ik op bijna dezelfde maandelijkse kosten uit en moet ik nog bij de pomp mijn eigen pinpas gebruiken.

Bij private lease liggen de kosten misschien vast (op tanken na, dat is afhankelijk van hoeveel je rijdt), maar naar verhouding ben je meer kwijt aan afschrijving, onderhoud, etc.
Dat in combinatie met een BKR registratie waar ik niet op zit te wachten is voor mij een reden dat ik geen auto privé ga leasen.
Vind de km's die je tegenwoordig mag rijden volgens de commercials ook een lachertje. Voorheen was dat 10.000 en nu nog maar 7500 km. Dat rij je al heel snel.

chanicha

Berichten: 12167
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:32

Nee zonder benzine maar de auto was erg zuinig dus dat scheelde.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:02

De kilometers die je mag rijden, spreek je persoonlijk af met de gekozen aanbieder. Dat heeft niets te maken met een commercial op de radio.

Je moet goed zoeken naar de pareltjes onder de flexleasecontracten :list: Niet zomaar iets tekenen. Wachten op een mooie aanbieding die voorbij komt en dan toeslaan als je interesse hebt in privatelease.

En heb je dat niet, dan doe je het gewoon niet :)

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:04

Maar meer km's mogen rijden is een duurder contract. Dan is die scherpe aanbieding ineens minder mooi.
Ik vraag mij ook af hoeveel mensen goed de contracten doorlezen voor ze tekenen.
Linksom of rechtsom, de leasemaatschappijen zijn er niet om ons alleen een gunst te verlenen. Ze bestaan om aan je te verdienen.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:10

Jazeker. En met hen heel veel andere bedrijven die ons voorzien van alles wat we broodnodig en minder nodig hebben.

Dees

Berichten: 18922
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:17

Autorijden is duur. Met Private Lease is het nog wat duurder.
Of het "geen zin in gedoe" de meerprijs waard is, is inderdaad een persoonlijke afweging.

Toch, het leven "op de pof" is misschien inmiddels cultureel gemeengoed, het blijft een reden waarop veel huishoudens toch in de problemen komen. En alleen daarom al moet je het eigenlijk helemaal niet willen.
Kun je geen nieuwe auto betalen, dan moet je ook geen nieuwe auto willen rijden.
Er zijn veel mensen die aan private lease beginnen omdat ze iets willen wat ze eigenlijk helemaal niet kunnen betalen.

En dan het contract laag vastklikken en in praktijk vele kilometers meer rijden.... "Ach, dat zien we later wel". En dan komt uiteindelijk de rekening.....

Maar goed, onze nationale schuldsaneerders hebben zo ook weer een verdienmodel :')
Laatst bijgewerkt door Dees op 03-01-24 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt