Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37564
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:38

Dorus schreef:
ikke schreef:
Waterpomp loopt op de distributie dus die gaan altijd tegelijk. Kans is klein dat je waterpomp stuk is, tenzij je distri er ook aan zit te komen.

Ze geeft aan dat de distributie riem recentelijk vervangen is. Zouden ze alleen de riem hebben gedaan en de pomp laten zitten? En dat de pomp het nu begeven heeft?

Die had ik gemist maar als ze echt die waterpomp "vergeten" zijn, dan hadden ze bij mij een probleem!

Om heel eerlijk te zijn lijkt me dat onwaarschijnlijk maar TS, check de rekening want de waterpomp staat daar gewoon bij. Zo uit het hoofd kost dat ding richting 100 euro maar pin me niet vast op het laatste tientje.

PascalB

Berichten: 1796
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:17

redelijke kans themosthaat blijft hangen (dicht)
Je hebt normaal een kort en lang circuit voor het water. kort is door motor en waterpomp, lang is motor , waterpomp radiator.
Kort is voor als motor temperatuur / water koud is.je wil de motor zo snel mogelijk op temperatuur hebben , en ook de kachel in de auto.
blijft de thermostaat hangen of gaat niet / niet goed open dan kan het zijn dat water temperatuur te hoog gaat worden omdat er geen of weinig koeling is . Dit is niet erg zolang de motor koud is.
Als de temperatuur te hoog gaat worden wat gebeurt er als je de kachel op hoogste temperatuur zet en ventilator laat blazen ? zakt de temperatuur dan ?

Bij een thermostaat die open blijft (lang circuit) zie je meestal de temperatuur zakken als je kachel op hoog zet en ventilator vol laat blazen . Het warme water van de motor gaat dan vol door de radiator en door de kachel.

Een thermostaat kost vaak een paar tientjes en is een slijtage onderdeel in een auto.

Vaak bij het vervangen van de distributie riem kijken ze ook naar km stand voor de waterpomp.
Als de riem er af is kunnen ze ook meteen makkelijk bij de waterpomp.

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:08

Inderdaad is de thermostaat de 1e verdachte maar dat maakt geen geluid.

Oskarrino schreef:
Vandaag vanaf stal naar de Macdonalds begint het weer: herrie en het metertje loopt op. Vanzelf koelt hij weer, maar nu doet hij het meerdere keren. Oplopen, herrie maken, temperatuur daalt en is weer even stabiel en begint vervolgens weer te stijgen.


Normaal gesproken wordt met de distributieriem ook de waterpomp vervangen. Als dat niet gedaan is of niet goed kan dat het probleem zijn. Verklaart ook waarom de verwarming het niet goed doet, als het koelwater niet wordt rondgepompt komt het ook niet bij de radiator voor de interieurverwarming.

PascalB

Berichten: 1796
Geregistreerd: 06-07-03

Re: Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:11

Wat voor geluid hoor je ?
lager ventilator kapot? die zal van tijd tot tijd inschakelen
temp omhoog boven waarde is ventilator aan
temp zakt tot onder een waarde is ventilator uit

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:38

Ik heb dit ook een keer gehad met mijn Fiat Panda, zelfde bouwjaar. Bij mij ging toen op korte termijn de waterpomp kapot.

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:42

Heb ik ook een voor gehad met mijn auto (volkswagen), was blijkbaar een of andere klep die dicht ging als het niet moest. Vervangen in de garage.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:45

Misschien heel simpel , maar zit er nog voldoende koelvloeistof in?

Ik ga voor de rest mee met naar de garage gaan. Hoe langer je wacht hoe meer schade er kan ontstaan. Ik heb mijn motor een keer aan de kook gehad inclusief rook en alles lekte er aan de onderkant uit. Koelvloeistof was helemaal op , tja nooit aan gedacht ik vulde wel elke maand keurig de olie aan :+ moest toen wel het een en ander aan vervangen worden en ik was iets meer als 300 euro kwijt.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:12

Vriendin had dit ook, olie was bij haar te veel gevuld

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 12:34

Zebrastreep schreef:
Misschien heel simpel , maar zit er nog voldoende koelvloeistof in?

Ik ga voor de rest mee met naar de garage gaan. Hoe langer je wacht hoe meer schade er kan ontstaan. Ik heb mijn motor een keer aan de kook gehad inclusief rook en alles lekte er aan de onderkant uit. Koelvloeistof was helemaal op , tja nooit aan gedacht ik vulde wel elke maand keurig de olie aan :+ moest toen wel het een en ander aan vervangen worden en ik was iets meer als 300 euro kwijt.


Zit genoeg vloeistof in :) Mag m’n auto straks langsbrengen en als ze tussendoor tijd hebben kijken ze ff. Hij verdenkt de pomp. Ben benieuwd! Wel rot met de feestdagen, ze hebben het erg druk en als het niet lukt qua tijd ben ik hem langer kwijt…

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 13:24

PascalB schreef:
Wat voor geluid hoor je ?
lager ventilator kapot? die zal van tijd tot tijd inschakelen
temp omhoog boven waarde is ventilator aan
temp zakt tot onder een waarde is ventilator uit


Alsof een vliegtuig gaat opstijgen :+ Zomers maakt hij dit geluid ook maar dan ben ik het gewend, na een stuk te hebben gereden in de hitte. Je hoort hem echt aanslaan, dan koelt de auto temp ook weer wat.

Ik ben benieuwd ik houd jullie wel op de hoogte :+