Wel of geen droger?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:11

paars schreef:
Zou niet zonder droger willen; komt er veel te veel vocht in huis. Hier gaat alles erin, het 2 temperaturen, de handdoeken gaan op heet (snel klaar) en bovenkleding op koud, geen idee hoe koud, maar duurt iets langer. Spijkerbroeken bijvoorbeeld komen er dan zacht en zonder kreukels uit. Ideaal.
Strijkijzer is wel aanwezig maar ziet nooit het daglicht.
Grootste probleem hier sinds mijn nieuwe wasmachine is vlekken op de donkere was. Mss door het vloeibare wasmiddel. Gebruik er al minder van (en spoel nu 3 x) maar dan gaan sommige vlekken er weer niet uit -O- . Had voorheen een oude Miele van 25 jaar en daarmee had ik dat nooit. Weliswaar OT maar sta open voor tips.


Waspoeder met een scheutje azijn ipv vloeibaar wasmiddel. Beter voor je wasmachine ook!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:17

Paloedie schreef:
paars schreef:
Zou niet zonder droger willen; komt er veel te veel vocht in huis. Hier gaat alles erin, het 2 temperaturen, de handdoeken gaan op heet (snel klaar) en bovenkleding op koud, geen idee hoe koud, maar duurt iets langer. Spijkerbroeken bijvoorbeeld komen er dan zacht en zonder kreukels uit. Ideaal.
Strijkijzer is wel aanwezig maar ziet nooit het daglicht.
Grootste probleem hier sinds mijn nieuwe wasmachine is vlekken op de donkere was. Mss door het vloeibare wasmiddel. Gebruik er al minder van (en spoel nu 3 x) maar dan gaan sommige vlekken er weer niet uit -O- . Had voorheen een oude Miele van 25 jaar en daarmee had ik dat nooit. Weliswaar OT maar sta open voor tips.


Waspoeder met een scheutje azijn ipv vloeibaar wasmiddel. Beter voor je wasmachine ook!

Azijn droogt de rubbers uit. Dus daar moet je wel mee oppassen.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 12:59

Als het goed is komt onze droger morgen! We hebben nu een soort stevige plank in de kast gemaakt die ook rust op de wasmachine, dus als het goed is zou het nu moeten kunnen.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:15

Ik lees hier vaak dat handdoeken in de droger gaan omdat ze anders hard/ruw zouden zijn. Maar hoe dan? Ik heb geen droger. Mijn handdoeken zijn niet super super zacht, maar zeker geen schuurpapier.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:27

Gebruik jij wasverzachter?
Dat maakt natuurlijk wel verschil

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:43

Ik gebruik altijd wasverzachter maar de handdoeken zijn echt niet zacht als ze aan de lucht drogen.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:51

Wel een droger!
Ik doe erg veel in de droger en zou niet die niet willen missen.
Het is zo fijn als alles binnen een paar uur weer schoon en fris in de kast ligt.

Op dure wandelsokken, wol, dure merkkleding en spullen die al bijna droog uit de wasmachine komen na doe ik alles in de droger.

BeFunny

Berichten: 10553
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:14

Picopico schreef:
Ik lees hier vaak dat handdoeken in de droger gaan omdat ze anders hard/ruw zouden zijn. Maar hoe dan? Ik heb geen droger. Mijn handdoeken zijn niet super super zacht, maar zeker geen schuurpapier.


Hier ook geen schuurpapier. Maar uit de droger superzacht. En de meneer hier wil graag superzacht. Dus dan hop in de droger. Maar voor mij zijn ze ook prima uit de wasmachine hoor.

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:21

Ik zit op dit moment zonder wasmachine omdat de mijne niet meer centrifugeert of überhaupt goed wast.
Ik kan godzijdank wel bij kennissen terecht om een wasje draaien maar mijn god wat een gedoe zeg. :')
Gelukkig krijg ik vrijdag een wasmachine van een familielid die toch al een nieuwe wilde kopen voor zichzelf (met meer luxe snufjes) én heeft diegene een droger gekocht voor me. :wow: <3

Handdoeken die aan de lucht gedroogd zijn zijn hier niet superhard maar de waterhardheid is hier vrij laag en ik gebruik een scheutje azijn ipv wasverzachter, dat scheelt ook een stuk in harde/ruwe handdoeken. :)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:33

Toen ik vorig jaar terug kwam van vakantie ging mijn droger stuk. De volgende dag was er een nieuwe. Mocht mijn vaatwasser stuk gaan precies hetzelfde. Aan beide apparaten ben ik echt heel erg gehecht. Ik heb een een persoons huishuiden in een poppenhuisje. Ik heb geen zin om tegen was en afwas aan te kijken.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:33

De azijn tip heb ik ooit eerder gehad en gedeeld met de Miele monteur, de arme man kreeg zowat een hartverzakking. Dat is echt een van de slechtste dingen die je in de wasmachine kunt gooien. Dat doen wij dus nooit meer, het had overigens ook 0,0 effect op de handdoeken. Nu hebben wij hier wel heel hard water.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:47

Ik doe altijd azijn bij de handdoekenwas, en bij gewone was die muf ruikt. Geen schoonmaakazijn want dat is idd veel te sterk om vaak in je machine te gooien, maar gewoon tafelazijn werkt al prima. Ik heb daar harde verkalkte handdoeken ook weer zacht mee gekregen, maar wel pas na maanden consistent azijn gebruiken.

Ik lees ook veel mensen hier zonder droger die dan 3 dagen (of langer) natte was hebben hangen, maar wordt jullie huis daar niet vochtig van en wordt jullie was niet vreselijk muf als het elke keer zo lang nat hangt? Ik moet het echt max 2 dagen aan de lijn hebben hangen, liefst binnen een dag droog, anders komt er echt zo’n geurtje in :o

BeFunny

Berichten: 10553
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:02

Het duurt hier nu ook best lang voor het droog is naar het ruikt nooit muf. Het ruikt lekkerder dan als het uit de droger zou komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:07

Memories schreef:
Ik doe altijd azijn bij de handdoekenwas, en bij gewone was die muf ruikt. Geen schoonmaakazijn want dat is idd veel te sterk om vaak in je machine te gooien, maar gewoon tafelazijn werkt al prima. Ik heb daar harde verkalkte handdoeken ook weer zacht mee gekregen, maar wel pas na maanden consistent azijn gebruiken.

Ik lees ook veel mensen hier zonder droger die dan 3 dagen (of langer) natte was hebben hangen, maar wordt jullie huis daar niet vochtig van en wordt jullie was niet vreselijk muf als het elke keer zo lang nat hangt? Ik moet het echt max 2 dagen aan de lijn hebben hangen, liefst binnen een dag droog, anders komt er echt zo’n geurtje in :o

Gewone azijn is net zo slecht voor je machine.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:11

Ik gebruik geen wasverzachter.
Nergens voor nodig.
En dat zou ook slecht zijn voor de machine?

Ik ontkalk hem soms met van dat speciale spul er voor.


https://www.waterhardheid.nl/
volgens deze site is het water 8,23 en behoorlijk hard

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:22

Memories schreef:
Ik doe altijd azijn bij de handdoekenwas, en bij gewone was die muf ruikt. Geen schoonmaakazijn want dat is idd veel te sterk om vaak in je machine te gooien, maar gewoon tafelazijn werkt al prima. Ik heb daar harde verkalkte handdoeken ook weer zacht mee gekregen, maar wel pas na maanden consistent azijn gebruiken.

Ik lees ook veel mensen hier zonder droger die dan 3 dagen (of langer) natte was hebben hangen, maar wordt jullie huis daar niet vochtig van en wordt jullie was niet vreselijk muf als het elke keer zo lang nat hangt? Ik moet het echt max 2 dagen aan de lijn hebben hangen, liefst binnen een dag droog, anders komt er echt zo’n geurtje in :o


Ook gewoon azijn is killing voor je machine.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:57

De droger vind ik een sta in de weg ding.
Want gebruik het echt nooit, dus hoef ik het niet.

Gewoon omdat ik het niet nodig heb, alles droogt snel binnen een dag tot anderhalve dag. Hangt ervanaf of het om kleding gaat of beddengoed.

Belangrijkste is goed ventieleren en niet te koud in een ruimte waar het te drogen hangt.

Maar voor een gezin of huishouden met honden is het wel erg fijn, dan zou ik het wel gaan doen. Dan kun je niet zonder!

BeFunny

Berichten: 10553
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:00

Hier een huishouden met hondjes die haren. Maar voor honden spul en Bankhoezen gebruik ik de droger ook niet hoor.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:12

Tazzey schreef:
Ook gewoon azijn is killing voor je machine.


Nuh, ik vind het wel best. Zal wel dat de rubbers sneller slijten maar van m’n witgoed verwacht ik toch niet dat het meer dan 10 jaar meegaat, dan vervang ik tegen die tijd wel weer wat. De AEG monteur die laatst kwam (voor de droger) raadde het ook aan dus ik blijf het lekker gebruiken, werkt als een tiet.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:14

Ik wil ook graag een droger.
Weet iemand of zo ding ook op de bestaande wasmachine kan? En of een bedrijf uiteraard tegen extra vergoeding , dit voor je doet(hoe krijgen zij hem op de wasmachine want mijn badkamer is klein)?
Er schijnt dan een tussenstuk tussen te kunnen maar welke moet je dan hebben?
Doe daarom al 10 jaar zonder droger want eigenlijk geen plek en droog de was achterin de huiskamer, daar is een kamer doorgebroken. Maar ben dit zat. Daarnaast lakens etc in badkamer of aparte kamer. Het huis wordt inderdaad wel wat vochtig maar zet wel wat open snachts dan en verder valt het wel mee kwa vochtigheid. Er zijn ook mensen die bakken water aan de verwarming hingen zeg maar omdat anders de lucht te droog is. Daar heb je dan geen last van. Liefst zou ik ook een droger willen, het uitzicht op wasgoed begint steeds meer te vervelen, maar kom er niet achter of dat op de oude wasmachine kan in een kleine badkamer..Iemand misschien tips?

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:19

Ik heb mijn droger altijd los op de wasmachine gehad. Ik heb hem er destijds zelf opgetilt, zo'n droger op zichzelf weegt niet zo idioot veel. Inmiddels heb ik een combi en dat bevalt eigenlijk beter.

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:28

BeFunny schreef:
Hier een huishouden met hondjes die haren. Maar voor honden spul en Bankhoezen gebruik ik de droger ook niet hoor.

Hier een niet verharende hond en een die 2x per jaar flink verhaart en daartussen weinig.
Oh en een oppashond die ook 2x per jaar flink verhaart.
In die 2 periodes per jaar is een droger toch echt wel heel fijn, al was het maar omdat ik anders kleding, beddengoed etc heb wat een laagje hondenhaar heeft. :+
Even goed uitschudden voor het de wasmachine in gaat en daarna met een ramenwisser/trekker erlangs gaan werkt wel aardig maar alsnog is het hariger dan wanneer je het in de droger gooit.
En wanneer mijn teef loops is is het ook fijn om bijvoorbeeld beddengoed ff snel in de wasmachine en daarna droger te kunnen steken, zonder droger kom ik in zo'n periode tijd, ruimte en hoeveelheid beddengoed en dekbedden tekort om dat zonder droger op te vangen.

Daarnaast vind ik het grootste voordeel van een droger wel dat je niet alles strak hoeft te plannen qua wassen, uithangen, volgende was draaien etc.
Mijn huis is ouder, heeft een houten fundering waardoor je veel warmte verliest en met hoge luchtvochtigheid droogt de was erg traag als ik niet ga stoken.
Geen nare geurtjes trouwens, vooral omdat het uithangt, het huis geventileerd wordt en de was niet in de wasmachine ligt waar het dan gaat liggen schimmelen etc.
Mijn wasrekken zullen wel blijven staan voor spul dat te kwetsbaar is of bijvoorbeeld de dikke dekbedden die niet helemaal droog uit de droger komen.

Kleding die aan kleerhangers de kast in gaan doe ik momenteel al aan een kleerhanger bij het uithangen, dat geeft extra ruimte aan de wasrekken en wanneer het droog is pak ik het op en gang het in mijn kledingkast.
Heb daar inmiddels een fijn roulatiesysteem voor ontwikkeld.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:33

Hier staat de droger los op de wasmachine, zonder problemen, maar dat kan idd zeker niet altijd los, ligt een beetje eraan; maar daar zijn die steunen dan wel een uitkomst voor. Hier is het dus gelukkig ook echt geen sta in de weg ding, want hij staat bovenop de wasmachine dus het neemt alleen maar ruimte in welke anders ‘verloren ruimte’ zou zijn geweest bv. want met die open ruimte konden/deden we eerder echt niks. Beiden staan in een klein/apart hokje bij keuken en wc, waar ook de cv ketel hangt en een grote rechtopstaande vriezer staat dus dat staat niet in het zicht en niet in de weg.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:02

Ragdollcat schreef:
Maar voor een gezin of huishouden met honden is het wel erg fijn, dan zou ik het wel gaan doen. Dan kun je niet zonder!


Met een huishouden met 3 kinderen en een boerenbedrijf gaat het ook prima hoor. Je moet er alleen rekening mee houden en ja in ons geval betekent het dat we vaak een droogrek in de woonkamer hebben staan. Het is niet anders en niet perse vervelender dan de bakken speelgoed die er naast staan :')

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:05

Wij hebben ondanks een droger alsnog een droogrek staan in huis idd. Maar heb ook wel echt een graftakken hekel eraan dat die hier moet staan, vreselijk. Maar buiten is niet echt een optie merendeel vh jaar - geen overkapping. En zolder ga ik niet aan beginnen met 2 trappen omhoog en omlaag, met een zoldertrap die zeer steil en smal is dus volle wasmand meenemen is dan gewoon niet fijn.

We gooien echt niet alles erin bij de droger, maar veel dingen wat er wel in gaan scheelt gewoon enorm qua tijd en energie bij mezelf - ik moet al selectief zijn met wat ik elke dag doe door oa restklachten covid e.d. dus wat niet hoeft, hoeft niet en wat mij kan helpen zoals een droger, is mooi meegenomen. Beddengoed, handdoeken e.d. en ook ondergoed. Als je dat al niet hoeft op te hangen allemaal, scheelt gewoon enorm veel tijd en energie voor mij (en m’n man die zeer vaak uithelpt) en dat maakt het voor ons echt al waard. Qua kleren doen we weinig erin, hangen we veel toch wel nog gewoon uit. Maar moet er niet aan denken als we ook nog elke week alle dekens van de bank, beddengoed, handdoeken en ondergoed moesten ophangen. De hel. (gezin van 3 met langharige hond en langharige kat)