Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 21:25

En dan bedoel ik qua werkzaamheden en tijd dat iemand er mee bezig is.
Het is een appartement van ongeveer 100 m2.

Ik wil laten doen: de badkamer, het toilet, stoffen en zuigen.
Hoe lang is iemand daarmee bezig?

En wat mag je verwachten qua eigen initiatief als het sneller gaat dan gepland? Mogen ze dan zelf wat verzinnen of gaan ze weg als de klus af is?

En last but not least: wat betalen jullie per uur?

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:29

Hoe lang je daar mee bezig bent hangt af van je inrichting, hoe netjes het is, huisdieren, kinderen etc. Hoe lang ben je er zelf mee bezig?

Ik geef altijd aan wat er gedaan kan worden als ze tijd over hebben, dus bv keukendeurtjes afnemen, boekenkast, etc.

In de grote stad betaalde ik 15 euro per uur volgens mij. We wonen nu buitenaf en ik heb het idee dat de prijzen hier hoger liggen. Kan ook want t is echt moeilijk om een betrouwbaar iemand te krijgen, mij nog niet gelukt in ieder geval!

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:29

Tja dat ligt aan hoe vaak je haar wilt laten komen en hoeveel tierelantijntjes je hebt staan. Hoe grondig moet de badkamer, elke keer ook alle tegels afnemen of hoeft dat maar 1 keer per maand. Moet de keuken niet gedaan worden? Ramen wassen?

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:34

Hier iets meer dan 100m2 en schoonmaak Incl keuken en dat gaat prima in 2 uur per week. Dan wordt uiteraard niet alles elke week grondig gedaan (dus niet wekelijks bijv alle plinten afnemen of de hele badkamer ontkalken) maar over het jaar heen wordt alles wel meegenomen en blijft het netjes. In onze omgeving is 15 euro per uur vrij standaard met uitschieters tot 25-30 euro per uur. Ik heb er (gelukkig) nauwelijks omkijken naar, ze doet wat ze goed acht en als ik eens wat aan te merken heb of specifiek iets gedaan wil hebben dan laat ik het weten.

Alja

Berichten: 25623
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:40

Ik ben niet super tevreden over die van mij maar het is altijd beter dan niks denk ik dan.
Betaal haar 15 euro per uur en ze doet alleen beneden.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:44

Hangt er echt vanaf hoeveel je zelf nog doet. Wij betalen die van ons €15 per uur. Ze doet het op zich wel goed, maar mijn ervaring is wel dat je het gewoon zelf moet doen als je wil dat het écht grondig gebeurd. Dat is ook de ervaring van vrienden met een schoonmaakster. Die van ons slaat stug hetzelfde hoekje in de badkamer voor de douche deur over bijvoorbeeld en stoft heel vrolijk overal omheen. En dan hebben wij echt geen huis vol met prullaria := Er iets van zeggen helpt 1 keer en daarna gebeurt t gewoon weer.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:49

Zoals velen zeggen het ligt er echt aan hoe je huis is ingericht en ook hoe vies het op het moment is

Ik werk zelf als huishoudelijke hulp en kan prima 2 uur met 1 badkamer bezig zijn maar kan ook in 10 minuten klaar zijn. Ligt er allemaal aan wat er staat en wat je zelf wilt dat we gebeurt en hoe goed je het bijhoudt de rest van de week

Mijn tip is in iedergeval om alles al opgeruimd te hebben. Het vreet namelijk tijd om alles op te moeten pakken/verplaatsen

Alja

Berichten: 25623
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:51

Amber_anne schreef:
Zoals velen zeggen het ligt er echt aan hoe je huis is ingericht en ook hoe vies het op het moment is

Ik werk zelf als huishoudelijke hulp en kan prima 2 uur met 1 badkamer bezig zijn maar kan ook in 10 minuten klaar zijn. Ligt er allemaal aan wat er staat en wat je zelf wilt dat we gebeurt en hoe goed je het bijhoudt de rest van de week

Mijn tip is in iedergeval om alles al opgeruimd te hebben. Het vreet namelijk tijd om alles op te moeten pakken/verplaatsen

Die van mij ruimt echt helemaal niks op en ik zorg voor een opgeruimd huis.
Nu was ik twee weken geleden een shirt in de badkamer vergeten wat op de badrand lag, ook dat haalt ze dan niet weg dus mijn shirt is compleet geruïneerd :(
Nadat ik dat haar had geschreven niet eens een excuus :(

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:54

Jeetje dat vind ik wel slecht. Ik ruim in principe gewoon op als mensen dat willen maar vaak beseffen ze zich niet hoeveel tijd dat kost. Als ik eerst een rondje door de woonkamer moet om al het kinder speelgoed, kopjes, knutselspullen etc weg te halen kan ik ook al hebben gestofzogen bij wijze van spreken

Net als een aanrecht, een doekje erover halen is veel makkelijker als ik niet allemaal spullen hoef te verplaatsen of terug te zetten in de kastjes

Benzz
Berichten: 2904
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:57

Ik heb mijn hulp vorige week verteld dat ze niet meer hoeft te komen. Ik woon op 60m2 ( oke iets groter, maar de slaapkamer hoeft ze niet te doen). Met 4 uur per week bleef ze alleen de simpele dingen doen, badkamer, woonkamer en keuken stofzuigen en dweilen. Nooit een keer de oven, de ramen enz. Ik verzocht haar om wc eend te gebruiken voor het toilet, maar ze bleef maar bleek gebruiken. Waardoor ik door spetters ( wasmachine staat ernaast) meerdere best dure kledingstukken kon weggooien.
Betaalde haar 18 euro per uur. Maar ga het zelf wel weer doen.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:18

Betaal hier 22,50 per uur. Komt elke week 4 uur en heb er geen omkijken naar. Is 200m2 en ze doet alle ruimtes.

Pakt alles en meer mee en soms komt ze niet lekker uit met de tijd als er bijvoorbeeld ook ramen gelapt moeten worden en dan geeft ze dat netjes aan dat ze wat meer tijd nodig heeft.

Ze gaat echt als een razende roeland door het huis. Als ik zo af en toe om mij heen hoor, dan tel ik mijn zegeningen en is er ook elk jaar een mooi kerstpakket met bonus. Deze wil ik echt niet kwijt <3

Ohja, wij maken de avond vantevoren het huis "naam huishoudster"-proof. Ze is hier inderdaad om schoon te maken en niet op te ruimen. :j

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:29

Yessy schreef:
Hier iets meer dan 100m2 en schoonmaak Incl keuken en dat gaat prima in 2 uur per week. Dan wordt uiteraard niet alles elke week grondig gedaan (dus niet wekelijks bijv alle plinten afnemen of de hele badkamer ontkalken) maar over het jaar heen wordt alles wel meegenomen en blijft het netjes. In onze omgeving is 15 euro per uur vrij standaard met uitschieters tot 25-30 euro per uur. Ik heb er (gelukkig) nauwelijks omkijken naar, ze doet wat ze goed acht en als ik eens wat aan te merken heb of specifiek iets gedaan wil hebben dan laat ik het weten.


Ik ben wel verbaasd. Denk dat ik ook zo'n 100 m2 heb, maar mijn hulp doet dat maar deels (stofzuigen), want anders is het te veel voor de tijd die ze heeft. Ze dweilt de badkamervloer en de wc-vloer, maakt beide wc's schoon en dat is het wel. 2 uur per week. Als ik iets extra wil, moet iets anders vervallen. Afstoffen doet ze eigenlijk nooit, plinten ook niet, hoekjes niet, deuren niet, keuken niet, ramen niet, alleen de vloeren (allemaal steen of laminaat). Ik moet echt alles weghalen, anders zuigt/dweilt ze eromheen; ben dus altijd veel tijd kwijt van tevoren met opruimen en weghalen.

Ze is heel aardig en is lief voor mijn katten, maar de hoeveelheid werk die ze doet is wel erg afgenomen, en ze is totaal niet grondig.

Badkamertegels afnemen heeft ze nog nooit gedaan, ontkalken ook niet. wc's, vooral even spul erin... tsja...

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:42

Wij betalen €15,- per uur.
Woning van +/- 120 m2, boven verdieping gebruiken we niet, alleen de katten komen daar. Dus dat doet ze eens per 2 weken even stofzuigen / vensterbanken afnemen en eens per maand dweilen.
We hebben een waterontharder wat enorm helpt, dus minder kalk aanslag.
Wij zorgen dat alles opgeruimd is.

Zij stoft alles af, stofzuigen, dweilen, badkamer, toilet, ze vouwt ook alle was op (rot werk :+ ik was en droog de hele week en zij vouwt), verschoont ons bed en die van onze dochter en als ze tijd over heeft neemt ze iets extra’s mee zoals koelkast, buiten/binnenkant keuken kastjes of (een deel van) de ramen etc.
Ze komt wekelijks 3 uren.
We hebben overigens 2 honden en 3 katten in huis en dus een dochter van net 1 jaar.

Wij zorgen wel dat we alles in huis hebben om haar ook tijd te besparen, zo hebben we zowel boven als beneden een stofzuiger, een afstof dingetje speciaal voor de luxaflex, een speciaal opzet stuk voor de stofzuiger voor dieren haren etc.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:57

Hier 4 schoonmaakster gehad en allen waren een ramp. Zolang je er met je neus bovenop zit gaat het nog maar zelfstandig werken en nadenken zat er bij allen niet in.
Ik deed 3 uur per 2 weken. Maakte een lijstje met wat er moest gebeuren maar een aanrecht kruimelvrij afleveren lukte ze nog niet. Te gemakkelijk, niet de moeite nemen om de waterkoker aam de kant te zetten bijv.
Ik betaal ze om schoon te maken niet voorbijer bijhoudwerk wat ik in de tussenliggende tijd doe.
En 3 van de 4 waren ook officiële huishoudelijk hulp

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:57

Wij betalen 20 per uur. Best redelijk veel, maar ze werkt ook wel echt stevig door. Ons huis is 144m2. En ze komt elke week 3 uur en doet dan in principe het hele huis. De ene keer pakt ze de ene ruimte wat grondiger mee, de andere keer de andere. Pakt ook elke week iets anders mee wat ze extra doet. Zoals de oven of een raam. En geeft de planten water.

Dus wij vinden haar tarief het wel waard. Geen geteut of koffie geleur (hoewel we dat wel aanbieden), maar ze gaat echt als een orkaan dat hele huis door.

Wij zorgen wel dat het huis is opgeruimd, zodat ze overal goed bij kan en efficiënt kan werken.

Ik heb een aantal verschillende gehad de afgelopen jaren en ze waren ook heel verschillend in hoe goed ik vond dat ze het deden. Het is ook een beetje geluk hebben.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 00:30

Wij hebben een appartement van ruim 50 m2 en betalen onze hulp 40 euro per keer en daarvoor verwachten wij dat ze een aantal vaste dingen doet en elke keer 1 ding extra. Als ze dat allemaal naar behoren doet (en dat doet ze) maakt het ons niet uit hoe lang ze bezig is. Als zij het in een uurtje voor elkaar krijgt heeft ze een goed uurloon en als ze er een dag mee bezig is mag dat ook. Wij zijn er toch noet dus merken het niet.

Ze komt om de week. En krijgt dan dus gewoon een lijstje met wat er gedaan moet worden en dat zijn klussen waar ik zelf (heeeeeeel erg slechte huishoudster) ca. 2,5 tot 3 uur zoet mee zou zijn in totaal en zij is hoe dan ook een heel stuk rapper dan ik.

De buren zeggen dat ze meestal 1,5 tot 2 uur bezig is. Zoals ik al zei, de werkzaamheden doet ze naar wens. Dus ik vind het best.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 00:42

Ik ben zelf professioneel huishoudelijke hulp bij mensen met oa dementie of somatische klachten.

Gemiddeld krijg ik 3 uurtjes per cliënt, ik overleg met ze wat ze graag willen dat ik doe. Meestal is dat het bed verschonen, slaapkamer stoffen zuigen en evt dweilen, badkamer, benedenverdieping stoffen zuigen en dweilen en dan is er nog tijd over, hierin doe ik klusjes zoals de ramen wassen, achter de verwarming zuigen, de koelkast, onder moeilijk bereikbare meubels schoonmaken, trap zuigen etc. Meestal heb ik nog een half uurtje koffiepauze, mensen vinden het fijn om een kletspraatje te maken (en daar ben ik ook voor, een luisterend oor)

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 01:44

Ik verbaas me over hoeveel de meesten betalen. Mijn vorige hulp betaalde ik afhankelijk van mijn inkomen tussen de €6 en €13 per uur. Ze kwam soms een maand of twee niet, sowieso maar 1x in de twee weken 4u. Ze was eigenlijk altijd vroeger klaar, maar het was ook niet echt grondig gedaan (spinnenwebben werden bv niet weggehaald).

Mijn huidige hulp komt wekelijks 4u en doet dan in principe alles. Boven heeft ze niet zoveel werk. Ik betaal, ongeacht mijn inkomen €9 per uur. Ze ziet zelf werk, onlangs vroeg ze of ze de lichtkoepel op mijn plat dak mocht schoonmaken.
Tevreden dat ik overgestapt ben….

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 01:58

pateeke schreef:
Ik verbaas me over hoeveel de meesten betalen. Mijn vorige hulp betaalde ik afhankelijk van mijn inkomen tussen de €6 en €13 per uur. Ze kwam soms een maand of twee niet, sowieso maar 1x in de twee weken 4u. Ze was eigenlijk altijd vroeger klaar, maar het was ook niet echt grondig gedaan (spinnenwebben werden bv niet weggehaald).

Mijn huidige hulp komt wekelijks 4u en doet dan in principe alles. Boven heeft ze niet zoveel werk. Ik betaal, ongeacht mijn inkomen €9 per uur. Ze ziet zelf werk, onlangs vroeg ze of ze de lichtkoepel op mijn plat dak mocht schoonmaken.
Tevreden dat ik overgestapt ben….


Dat vind ik echt zo weinig! (niet persoonlijk naar jou bedoeld maar in het algemeen). Ik heb ook jarenlang als schoonmaakhulp gewerkt, en op het laatst verdiende ik €30 per uur. Voor minder dan €20 zou ik het nog nieteens overwegen.

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 02:51

Snap ik helemaal hoor. Ze verdienen ook echt niet veel en dat vind ik ook best erg voor huishoudelijke hulpen, dat ze zo ondergewaardeerd worden.
De prijzen zijn wettelijk bepaald in België. Ik heb een beperking en mijn vorige hulp kwam via een thuiszorg organisatie. De uurprijs is afhankelijk van je inkomen, ongeacht de organisatie. Mijn huidige huishoudhulp is via een ander systeem, niet via een thuiszorgorganisatie. Iedereen, mensen met en zonder extra zorgnoden, kan daar beroep op doen (zij het wel dat mensen met een handicap er jaarlijks meer gebruik van kunnen maken dan mensen zonder handicap) en die prijs ligt wettelijk vast op €9. Deze poetshulpen verdienen ook minder dan die via thuiszorgorganisaties. Je moet er echt geluk mee hebben. Er zitten er heel wat tussen die echt slecht werk leveren, onbeleefd zijn, stelen (zal wel minderheid zijn, maar heb het al wel meegemaakt)… over mijn huidige hulp heb ik echt geen klagen, daar heb ik echt geluk mee.

Schuur_

Berichten: 4890
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 06:39

Jij betaald 9 euro per uur maar het loon van de hulp wordt dan wel aangevuld met een dienstencheque oid.
Voor alleen 6 -13 euro verdien je het zout in de pap niet, zelfs onofficieel is dat extreem laag.

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:56

Een hulp met dienstencheques verdient zo rond de 1100€ - 1200 per maand. Iemand die werkt in de thuiszorg zal zoiets van een €1300-1400 verdienen.rijk wordt je van geen v beide…

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:02

- 15 euro per uur.
- 110 m2
- alles stofzuigen en dweilen
- afnemen en soppen
- beide wc’s
- de badkamer snel elke keer en soms goed
- extra klusjes zoals oven, ramen etc

boemel

Berichten: 8447
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:58

Eur 15,00 per uur
2 uur per week. Alleen de benedenverdieping van 100m2.

Huis is altijd strak opgeruimd als ze komt.
De ene keer poetst ze de badkamer, de andere keer de keuken.

Ben matig tevreden. Ze werkt hard, maar denkt gewoon niet na.
Zo wordt de verlichting iedere week van onder tot boven afgesopt, maar schakelaars of deurklinken nooit.

Moet echt zeggen” vandaag geen lampen soppen, maar schakelaars en deurklinken “.

Ze heeft 3 kinderen die blijkbaar regelmatig ziek zijn. Ze kan minimaal 10 x per jaar niet komen door ziek kind.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:10

boemel schreef:
Eur 15,00 per uur
2 uur per week. Alleen de benedenverdieping van 100m2.

Huis is altijd strak opgeruimd als ze komt.
De ene keer poetst ze de badkamer, de andere keer de keuken.

Ben matig tevreden. Ze werkt hard, maar denkt gewoon niet na.
Zo wordt de verlichting iedere week van onder tot boven afgesopt, maar schakelaars of deurklinken nooit.

Moet echt zeggen” vandaag geen lampen soppen, maar schakelaars en deurklinken “.

Ze heeft 3 kinderen die blijkbaar regelmatig ziek zijn. Ze kan minimaal 10 x per jaar niet komen door ziek kind.


Misschien omdat ze thuis de schakelaars en deurklinken ook niet schoonmaakt.. :=

(Sorry :') )