Mogelijkheden vloerverwarming zonder cv of warmtepomp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Mogelijkheden vloerverwarming zonder cv of warmtepomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 16:11

Ik ben me langzaam aan het orienteren naar de mogelijkheid van vloerverwarming bij een nieuw te storten goed geisoleerde betonvloer. Daarop komen zeer waarschijnlijk plavuizen bij gebrek bedrijven van andere harde vloeropties. -O- Er is alleen geen centrale verwarming en ook geen warmtepomp aanwezig.

Ik wil het eigenlijk vooral gaan gebruiken om de woonkamer en het gedeelte erboven vorstvrij te houden en indien nodig af en toe in de nacht het rond de 10/12 graden te houden nadat de pelletkachel is uitgedaan, vanwege de ventilator en het invallen van de korrels teveel herrie maken mocht ik er willen slapen. Ik heb dan ook een electrische kachel naast het bed staan

Wat is er aan electrische vloerverwarming dan wel bestaan er systemen die met een heet waterboiler en slangen een vloer kunnen verwarmen?

Of bestaat er zoiets als een cv op stroom met een of twee radiatoren die in een woonkamer kunnen worden geinstaleerd?

Mando

Re: Mogelijkheden vloerverwarming zonder cv of warmtepomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:14

Wij willen electrische vloerverwarming aan gaan leggen in onze serre, hebben we ook in de douche en is echt ideaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:17

Je hebt dus een reservoir heet water, buizen door de vloer, temperatuur regelaar en iets om het rond te pompen nodig. Normaal is dat zeg maar 1 systeem, maar daar moet wel maatwerk voor mogelijk zijn.
Maar als je een warmte accu zegmaar wil om de boel boven 0 te houden 's nachts en je hebt een pelletkachel, kan je dan niet die kachel gebruiken om een paar platen speksteen op te warmen overdag?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:17

Wij gaan ook voor elektrische vloerverwarming in de badkamer :j ook handig dat dan de vloer niet omhoog hoeft vanwege de slangen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:24

Elektrische vloerverwarming is vrij simpel te installeren. Nadeel is dat je er niet meer bij kan als er eens een spiraal stuk gaat. Maar ze zijn wel plat, dat scheelt freeswerk.
Voordeel aan vloerverwarming via buizen is dat je er later nog altijd een warmtepomp op zou kunnen aansluiten. Als het eenmaal ligt dan heeft het verder geen onderhoud nodig.. en volgens ons CV mannetje zou het mogelijk zijn om met een warmwater boiler de vloerverwarming te stoken. In een klein huis, of voor vorstvrij houden, lijkt me dat prima te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 16:46

tamary schreef:
Je hebt dus een reservoir heet water, buizen door de vloer, temperatuur regelaar en iets om het rond te pompen nodig. Normaal is dat zeg maar 1 systeem, maar daar moet wel maatwerk voor mogelijk zijn.
Maar als je een warmte accu zegmaar wil om de boel boven 0 te houden 's nachts en je hebt een pelletkachel, kan je dan niet die kachel gebruiken om een paar platen speksteen op te warmen overdag?

Het zal vooral zijn om vorstvrij (en daardoor ook vochtarm) te houden bij afwezigheid. :j En incidenteel warmer als ik binnen slaap. Ombouw om deze pelletkachel is lastig. Rondom openingen waardoor er geen extra laag mogelijk is. En bij afwezigheid is de kachel uiteraard uit en dan is er ook geen warmte buffer.

Ik heb gelukkig nog wel even de tijd. Enige is de aanleg van de betonvloer staat los van de verwarming. De bouwer doet alleen de vloer, stroom/verwarmingsmeneer doet naast stroom ook verwarming,cv,zonnepanelen warmtepompen en zo. Alleen voor zonnepanelen is er een vergunningsaanvraag nodig, en de stroom meneer werkt helaas liever met losse electrische plaatverwarming. Maar omdat de muren ruwe kalk zijn boor ik daar liever niet in om te voorkomen dat ik een hele muur moet restaureren voor een paar panelen. En ga ik liever de vloer in of een electrische cv wat buizen en twee of drie radiatoren.

Radiator kan op de grond staan desnoods.

Kan een al bestaande electrische boiler voor zowel vloerverwarming als douchen gebruikt worden of is daar een aparte kleinere boiler nodig, ik heb een enorme joekel staan van 200 l :+ maar die staat aan de verkeerde kant van de woning en ook nog gescheiden door een halve meter muur van de woonkamer -O-

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:06

Je kunt geen warmwater boiler direct voor vloerverwarming gebruiken. Water in de boiler is vers water en in de vloerverwarming zit 'vuil' water in een gesloten systeem. Wat zou kunnen is via een warmtewisselaar tussen boiler en vloerverwarmingspomp. Maar er zijn hier op bokt mensen die er meer verstand van hebben dus die hebben misschien nog suggesties.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:44

Ik schrik enorm van de vraag en enkele reacties. Is dit serieus? In Nederland puur elektrisch cop1 verwarmen is financieel je faillissement. Uiteraard slechts 1 m2 in de douche dat gaat nog. Elektrisch verwarmen cop1 is ongeveer 3 keer duurder als gas. Voor de genoemde 2 of 3 radiatoren met elektrische cv, nogmaals niet doen, maar als je toch wilt dat kan zelfs zonder die cv. Voorbeeld, schroef een elektrisch element, bijvoorbeeld therma, onderin water radiator, identiek aan principe handdoek radiator.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 19:14

Ja dit is heel erg serieus :j en het is geen nederland.

Mijn verwarm opties zijn een houtkachel in de keuken, een pelletkachel in de woonkamer en losse electrische kachels. Geen gas of warmtepomp. En nog geen zonnepanelen, die komen uiteindelijk wel maar dat zal nog wel even duren. Dat is het. :+ wel een halve meter dikke graniet muren met een kalkafdekking met relatief weinig warmte verlies

Bij afwezigheid is alles uit en ik wil het liefst woonkamer vorstvrij houden zodat mijn meubels het fijner vinden en de plantjes niet bevriezen. Dus ja ik wil graag graag de mogelijkheden voor onderzoeken. Bij voorkeur van onderaf zodat de warmte over de hele vloerruimte komt.

Afgelopen milde winter met olie radiator bij het slapen aangehad en het redelijk kunnen hebben. Maar toen er veel regen net boven 0 kwam blijkt het wat klammig te worden binnen. Dat wil ik graag voorkomen

Ik snap je laatste zinnen totaal niet :?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:39

karuna schreef:
Ja dit is heel erg serieus :j en het is geen nederland.

Mijn verwarm opties zijn een houtkachel in de keuken, een pelletkachel in de woonkamer en losse electrische kachels. Geen gas of warmtepomp. En nog geen zonnepanelen, die komen uiteindelijk wel maar dat zal nog wel even duren. Dat is het. :+ wel een halve meter dikke graniet muren met een kalkafdekking met relatief weinig warmte verlies

Bij afwezigheid is alles uit en ik wil het liefst woonkamer vorstvrij houden zodat mijn meubels het fijner vinden en de plantjes niet bevriezen. Dus ja ik wil graag graag de mogelijkheden voor onderzoeken. Bij voorkeur van onderaf zodat de warmte over de hele vloerruimte komt.

Afgelopen milde winter met olie radiator bij het slapen aangehad en het redelijk kunnen hebben. Maar toen er veel regen net boven 0 kwam blijkt het wat klammig te worden binnen. Dat wil ik graag voorkomen

Ik snap je laatste zinnen totaal niet :?

Laatste zinnen.
1. Je neemt een radiator waar water in kan en kijkt onderaan een aansluiting 1/2 zit, bijna altijd, kijk ook bij type handdoek radiator.
2. Radiator openingen dicht maken en bovenaan een standaard ontluchter iets openen.
3. Voorbeeld Hudson Reed, Terma Elektrisch Thermostatisch verwarmingselement nemen en onderaan inschroeven.
4. Stekker aan draad en in stopcontact
5. Terma heeft thermostaat en instelbaar.
Er zijn talloze alternatieven maar de terma is kwa bediening simpel en betrouwbaar.
6. Watt naar keuze
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 20-10-23 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 19:44

Dan snap ik het nog steeds niet sorry :o ik ben technisch onderlegt maar mijn hersens zijn een beetje niet werkend zeg maar op dit moment.

Wat is een terma? Welke draad sluit je waarop aan? En zet je die dan gewoon neer naast een stopcontact? Dan heb je toch een olieradiator gemaakt maar dan met water ipv olie? Daar heb ik er drie van een twee losstaanden met een termostaat die ook vorstvrij kan.

Maar het liefst heb ik iets gekoppeld ipv losse dingen en nog beter de vloer in de woonkamer iets verwarmd

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:47

Inderdaad je kunt ook olie radiator nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:51

Steek je zeg maar een los warmte-element in de radiator? Net zoiets als heel vroeger zo'n rare dikke melkklopper in een kop met water om het heet te maken voor thee of koffie?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 20:00

Nico12 schreef:
Inderdaad je kunt ook olie radiator nemen.

Die heb ik nu dus al. Maar dat bevalt me niet echt top voor als ik wegben. :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:08

Mag je wel electrisch verwarmen als „hoofdverwarming“?
In veel landen is het niet meer toegestaan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:12

Wij hebben elektrische vloerverwarming op de badkamer, die lag er al, hadden wij nooit laten aanleggen.
Die gebruikt 5kwh per dag. Onnodig te zeggen dat die meer uit dan aan staat hier.

Alternatief zou evt infrarood vloerverwarming zijn, maar die schijnt ook niet geweldig te werken, gebruikt minder energie, dat dan weer wel:
https://www.infraroodverwarming-info.nl ... erwarming/
https://www.infraroodverwarming-soest.n ... verwarmin/

Ik begrijp het ergens wel, er ligt geen gas, en je wil een veilige vorstbescherming voor de tijden dat je niet in Frankrijk bent. Zou ik ook niet met een losse olieradiator aan de slag gaan eerlijk gezegd.

@Sizzle, in NL mag het niet, maar blijkbaar gebeurd het nog wel steeds.
Hoe dat in FR wettelijk geregeld is weet ik niet?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 20:17

Het is geen hoofdverwarming bij me maar dat mag wel. Heel wat huizen hebben niks anders of hout. In bv finland is waar ik was een stroomverwarming in toeristen appartementen. Ik zou ook niet weten hoe je anders moet verwarmen als je geen houtkachel hebt. Alternatief is een olie gestookte cv met tank.

Ik heb mijn stroomcontract daar ook op aangepast overigens.

Infrarood vloerverwarming, ook best ik sta open voor alles en ga er gern 15/20 graden mee stoken :n zo te lezen lijkt het op mijn terrarium vrrwarming. Van die plakken

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:22

Of een cv op gas met een (grote) gastank, dat is zeker in buitengebieden niet zo heel vreemd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 20:35

Ellende daarvan is, dan ben ik weer afhankelijk van iets dat mogelijk peperduur wordt of verdwijnt, dat is net zo als met olie tanks. En een dure optie los daarvan. Tank aanschaffen, voor gasafvoer moeten zorgen. Dure aanleg en aanschaf. En de tank kan niet aan de voorkant ivm septic tank waar geen gewicht op mag en aan de achterkant kan onmogelijk iets afgevuld worden omdat je daar niet komt met een voertuig. Niet een optie voor me dus :n

Vandaar dat ik een electrische optie wil, ook met het oog op toekomstige zonnepanelen die ik hopelijk binnen een paar jaar kan aanschaffen en installeren en stel dat het ooit gaat komen voor partikulieren een windwokkel in de tuin of op het dak en een dikke accu opslag in de schuur) Maar dat zal wel bij dromen blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:37

Waarom dan geen warmte pomp?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 20:55

Omdat ik geen geluidsbron bij huis wil hebben, het peperduur is in aanschaf en installatie en ik daar het geld niet ook voor heb. Het enorme stroomvreters zijn, lastige aan en afvoer ivm een halve meter dikke muur. Geen plek voor de doorvoer op eigen terrein waar ik er geen hinder van heb, de enige plek die er is hangt over het perceel van de buren. De buitenkant van de muur is ook meteen de erfgrens.

Waar het op eigen terrein kan moet ik mijn bed weghalen die ik toch graag laat staan omdat ik soms beneden moet slapen, zou ik hem in de schuur laten installeren moet er twee keer door een halve meter muur heen en moet ik of mijn bank weghalen, of mijn buffetkast.

En voor een eventuele aardwarmte pomp komt geen toestemming ivm de grond structuur en plek van het perceel.

Vandaar dus de bodem optie, eventueel plafond zou nog maar ik heb het idee dat daarmee het moeilijker is een lage vorstvrije temperatuur te houden. En warmte stijgt op en ik hem heb liever in de woonkamer ipv meteen boven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:56

Warmtepomp lijkt mij dan ook de meer logische stap, na natuurlijk eerst isoleren.
Maar dat vergt meteen wel een flinke investering.

Edit, ok net bijgelezen dat een warmte pomp het niet gaat worden.

Als ik het goed begrijp verwarm je als je er bent gewoon met de hout- en pelletkachel, en gaat het puur om vorstvrij houden als je er niet bent, en voor evt de nachten?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:04

Sansevieria schreef:
Of een cv op gas met een (grote) gastank, dat is zeker in buitengebieden niet zo heel vreemd.

Gas in Frankrijk zou ik niet doen.

@karuna
Er bestaan ventilatiewarmtepompen, dan heb je niets te maken met buiten en ze maken niet allemaal herrie plus het vreet sowieso minder energie dan elektrisch verwarmen. Elektrisch verwarmen is altijd cop 1 en met zelfs een slechte warmtepomp zit je al aan cop 3,5.
Cop 1 houdt in dat als je ee 1 kWh instopt je dat er ook uitkrijgt. Cop 3,5 houdt in dat als je er 1 kWh instopt er 3,5 voor terugkrijgt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:06

Ik heb nu in drie ruimtes elektrische vloerverwarming. Kan op vrijwel alle ondervloeren en onder de meeste 'bedekkingen', tegels, laminaat etc.
Je regelt het met een thermostaat, het leggen is een eitje en je hebt er maar een groep per verwarming voor nodig. Je koopt sets van het benodigde aantal m2. Ik heb een set van 8 m2, een van 12 m2 en 1 van 20m2, elk voor een andere ruimte. Je bestelt ze gewoon online en het leggen is niet moeilijk, zijn duidelijke instructiies en ook instructiefilmpjes online. Wiij hebben gekozen voor Magnum, maar er zijn veel meer merken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 21:07

Klopt. Normaal slaap ik niet in de woonkamer en is het extra verwarmen niet nodig, de pelletkachel samen met de kalkmuur houdt de warmte aardig vast tot de ochtend erop. :j alleen als ik daar slaap (bij echt niet fit is iets warmer dan een graad of 5 wel welkom :brr: ) de olieradiator doet dan redelijk zijn werk bij bed maar verderop is het gewoon brrr.

En als ik er niet ben is vorstvrij wel erg fijn zodat de planten niet bevriezen en de meubels droog blijven. Ik kan voor nu nooit lekker plannen wanneer ik er ben. Op termijn zal ik er blijven en dan is de vorstvrij optie minder hard nodig, maar geen idee wanneer dat zal zijn.

Het zal nooit echt vol hoeven te stampen of op 15/20 graden houden. De houtkachel houdt de keuken en boven de badkamer goed op temperatuur. De pelletkachel zorgt voor de woonkamer en de slaapkamer erboven.

Als die vloer ook vervangen is komen er weer sleuven die de warmte naar boven geleiden ook. Maar dat werkt dus alleen als de houtoptie aan is.

Mocht de stroom uitvallen heb ik voor de woonkamer een petroleum kachel (en eventueel een diesel agregaat als nood achter de hand) en de keuken werkt hoe dan ook zonder stroom

Voor een warmte pomp mist het budget voor de komende jaren hoe dan ook, er zijn dringender zaken die voorrang hebben :j en dan los van het geld is het gewoon heel lastig die te kunnen installeren, ik heb het daar wel over gehad met de stroom/verwarming man overigens, maar hij kwam dus met de praktische installatie problemen.