Bestandextentie wijzigen in pc

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Bestandextentie wijzigen in pc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 10:35

Hey bokkertjes,

ik heb een nieuwe PC en per ongeluk op de 1 of andere manier ingesteld dat alle word bestanden automatisch weergeven als pdf bestanden terwijl ik ze wel gewoon als word bestanden opsla. De ellende is dat zodra ik dat bestand weer wil openen, en ik doe dit simpelweg door deze te selecteren, dat het pdf document eerst een paar seconden nodig heeft om te genereren - terwijl ik het bestand gewoon in word wilde openen.

Ik weet hoe ik losse bestanden van extentie kan veranderen, maar ik wil dat alle word bestanden ook automatisch als word bestanden worden opgeslagen en google is niet behulpzaam (die denkt dat ik het over individuele bestanden heb).

Hebben jullie voor mij het verlossende antwoord? :') _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:37

Klik met de rechtermuisknop op het bestand en selecteer Naam wijzigen in het vervolgkeuzemenu. Stap 3. Typ de nieuwe bestandsextensie om de oude extensie te vervangen. En druk vervolgens op Enter op het toetsenbord of klik op de lege ruimte op het paneel om de nieuwe wijzigingen op te slaan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:51

Morganlefay schreef:
Klik met de rechtermuisknop op het bestand en selecteer Naam wijzigen in het vervolgkeuzemenu. Stap 3. Typ de nieuwe bestandsextensie om de oude extensie te vervangen. En druk vervolgens op Enter op het toetsenbord of klik op de lege ruimte op het paneel om de nieuwe wijzigingen op te slaan.

Dit zou ik niet aanraden. Dat vervangt de extensie, maar niet de bestandsindeling. Grote kans dat je het bestand dan niet meer kan openen. (als dat het geval is, kun je 'm weer aanpassen van .doc of .docx naar .pdf en 'm weer als PDF openen)

Probleem kan een paar dingen zijn, maar in principe slaat Word niet standaard als PDF op. Wat je kan doen is een testbestandje maken in Word, en die via Bestand > Opslaan als > Bladeren opslaan als 'Word-document'. Onder het veld waar je de bestandsnaam intypt kun je het type kiezen, daar staat onder meer 'Word-document' en 'PDF' tussen.

Als je als Word-document opslaat, kun je het bestand daarna proberen te openen via de Windows Verkenner. Vraag is of het in dat geval met Word of met je PDF-reader geopend wordt. Als dat het laatste is, staat de docx-extensie gekoppeld aan je PDF reader. Dat kun je aanpassen door met de rechtermuisknop op het bestandje te klikken, te kiezen voor 'Openen met' > 'Kies een andere app'. In het scherm wat verschijnt kun je in dat geval voor Word kiezen. Probeer dat eerst één keer en als het bestand dan wel in Word opent, kun je hetzelfde nog een keer doen en dan voor 'Altijd' kiezen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 10:52

Dat werkt helaas niet, ook niet om een individueel bestand aan te passen (al zou dat wel moeten kunnen). Ik heb Windows 11, misschien dat het hem daar in zit, maar ik kan er verder niks over vinden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 10:55

Exitium schreef:
Morganlefay schreef:

Dit zou ik niet aanraden. Dat vervangt de extensie, maar niet de bestandsindeling. Grote kans dat je het bestand dan niet meer kan openen. (als dat het geval is, kun je 'm weer aanpassen van .doc of .docx naar .pdf en 'm weer als PDF openen)

Probleem kan een paar dingen zijn, maar in principe slaat Word niet standaard als PDF op. Wat je kan doen is een testbestandje maken in Word, en die via Bestand > Opslaan als > Bladeren opslaan als 'Word-document'. Onder het veld waar je de bestandsnaam intypt kun je het type kiezen, daar staat onder meer 'Word-document' en 'PDF' tussen.

Als je als Word-document opslaat, kun je het bestand daarna proberen te openen via de Windows Verkenner. Vraag is of het in dat geval met Word of met je PDF-reader geopend wordt. Als dat het laatste is, staat de docx-extensie gekoppeld aan je PDF reader. Dat kun je aanpassen door met de rechtermuisknop op het bestandje te klikken, te kiezen voor 'Openen met' > 'Kies een andere app'. In het scherm wat verschijnt kun je in dat geval voor Word kiezen. Probeer dat eerst één keer en als het bestand dan wel in Word opent, kun je hetzelfde nog een keer doen en dan voor 'Altijd' kiezen.

Ahh dank je wel! Het was inderdaad het laatste (gekoppeld aan PDF-reader) het is opgelost, dank je wel!!!

Exitium

Re: Bestandextentie wijzigen in pc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:01

Glad to be of service :D