We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babsiej

Berichten: 6240
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:58

Ik koop automatisch elke maand goud, zilver en platinum. Je kan zelf bepalen hoeveel je wil doen. Ik doe het in totaal voor 350 euro per maand. 200 euro goud, 100 zilver en 50 platinum. En als het meer waard wordt krijg je dus rendement over.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:28

Ah!

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:55

Misschien wel goed om

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:56

Misschien wel goed om te checken welke mijn en hoe de mijnwerkers behandeld worden.
Ik weet niet of je ook in Fairmined kunt investeren?

Roodvos

Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:58

_djoeke_ schreef:
Maar er zijn ook mensen die een (tweedehands) hybride auto kopen, omdat ze minder fossiele brandstof willen verstoken, maar een volledig elektrische auto nog te duur is (zoals ik). Inmiddels met deze auto 100.000 km gereden, waarvan 2/3 elektrisch. Dan is hetwel zuur dat de wegenbelasting zoveel hoger wordt dan een brandstofauto.

Omdat ik nu veel meer km's rij voor werk heb ik exact om deze reden, minder brandstof, van de week eens gekeken naar hybride auto's.
Ik moet er ook een trailer mee kunnen trekken en electrisch is dat nog heel ingewikkeld en duur.

Maar nu dit bekend is geworden doe ik nog even helemaal niets.
Als eea duidelijk is ga ik wel eens kijken wat dat doet met de prijzen voor een occasion. En dan uitrekenen of de meerkosten opwegen tegen de besparing.

Dit soort acties van de overheid helpt dus ook niet bij verduurzaming van het wagenpark.

VanHuisUit

Berichten: 6687
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 12:38

Nee het helpt niet al die onzekerheid...

Voor het appartementje van mijn zoon heb ik een energiecontract wat in april afloopt... nu kan ik 1 jaar verlengen, krijg ik geen korting, wel prima tarief (EnergieDirect).
Of ik kan voor 3 jaar verlengen, krijg ik 250 Euro korting.
En dan ga ik twijfelen...
wat zouden jullie doen?

Roodvos

Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:16

Dat is zo bijna niet te zeggen VHU.

Is het voor gas en elektriciteit? Wat is het verbruik en wat zijn de geboden tarieven? Wel/geen zonnepanelen?
Ben je flexibel met verbruik? => Dynamisch een alternatief?

Denk je dat het goedkoper kan maar heb je nu even geen tijd of zin om alles uit te zoeken=> 1 jaar doen.

Ga je voor rust en zekerheid en vind je het niet erg dat je dan wat meer betaald. Of ben je ongerust over de gasprijs en afhankelijkheid nu "Groningen" definitief dicht gaat=> 3 jaar doen.

En die €250 korting klinkt heel mooi, maar het betekent dat ze verwachten de komende 3 jaar meer aan je te gaan verdienen.

Ik ben afgelopen zomer overgestapt naar dynamisch (voor elektriciteit, heb geen gas meer). Ik heb tot dusver ca. de helft per kWh (23 ct, incl. belastingen) betaald dan het aanbod wat ik van Engie kreeg. Heb al flink bespaard zo.

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:27

Iets minder gezellige verzekering maar ik heb een uitvaartverzekering vanuit vroeger Ardanta nu ASR. Deze hebben mijn ouders vroeger al afgesloten voor mij maar wil misschien nu overstappen want vind het erg duur en ben niet bijzonder verzekerd (wat ik weet) nu mijn vraag 1 , kan ik het opgebouwde deel meenemen? 21 jaar aan betaalde premie, vraag 2 nog aanraders zit momenteel te kijken naar DELA en Monuta…

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:51

J30d schreef:
Iets minder gezellige verzekering maar ik heb een uitvaartverzekering vanuit vroeger Ardanta nu ASR. Deze hebben mijn ouders vroeger al afgesloten voor mij maar wil misschien nu overstappen want vind het erg duur en ben niet bijzonder verzekerd (wat ik weet) nu mijn vraag 1 , kan ik het opgebouwde deel meenemen? 21 jaar aan betaalde premie, vraag 2 nog aanraders zit momenteel te kijken naar DELA en Monuta…


Dat staat in de voorwaarden als het goed is.
Het kan overigens goed tegen vallen.
Voor mijn ex was al ruim 30 jaar premie betaald (mede door zijn ouders).
Ik weet niet meer hoe het precies kwam, maar toen we ernaar keken zagen we dat hij in totaal meer moest gaan inleggen (nog los van de 30 jaar die al waren ingelegd) dan er werd uitgekeerd voor de uitvaart wanneer hij zou overlijden. Destijds besloten om met die verzekering te stoppen en hij kreeg toen een paar 100 euro terug.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:55

Uitvaartverzekering destijds "afgekocht" met spaarbedrag dat belegd wordt en genoeg moest zijn. Verzekering zeurt nu ook soms dat er bij moet, maar tussen simpel is genoeg en genoeg op de spaar laat ik het zo.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 17:58

Maar waarom dat geld dan bij de uitvaart verzekering terwijl bedrag ook op je spaarrekening kan hebben met leuke rente?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:32

Had keuze aantal jaar elke maand bedragje of voor altijd betalen. En aangezien ik mijn vaste lasten graag laag houdt was een 10 jaar optie wel zo fijn. Nu blij met stukje kan ik toch niet aankomen (en iemand anders ook niet).
Praat zo over bedrag van 7-10k en dan zit er met nog wat spaar bv rap een belastingdienst oid aan te trekken.

VanHuisUit

Berichten: 6687
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 22:31

Van dat soort verzekeringen en hoe en wat heb ik geen verstand, lees graag mee.

Citaat:
En die €250 korting klinkt heel mooi, maar het betekent dat ze verwachten de komende 3 jaar meer aan je te gaan verdienen.


Dat denk ik dan ook ja...

Het appartement zit op blokverwarming (=gas, maar dat wordt via de VVE betaald) en dus heb ik alleen elektriciteit af te rekenen. Dan is 250 Euro korting best veel, want qua elektriciteit zitten ze keurig laag in verbruik....
En ik vind het wel prettig om te weten waar ik aan toe ben ja...
De blokverwarming gaat dit jaar over op stadsverwarming dan zijn we ook van dat gas af.
Denk dat ik toch voor dat 3 jaar contract ga. Bedankt voor het meedenken!

Gisteren had ik trouwens ergens een gewone koffie (oftewel americano, blijkbaar kun je tegenwoordig nergens meer gewone koffie krijgen :+ ) en een normaal stuk lemon cake moest ik 9 Euro afrekenen. Had niet eerst op de kaart gekeken en was doodgewoon koffietentje bij een museum.
Vond dat toch wel bizar... >;)

Prairy
Berichten: 9088
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 23:33

Krijg je wel de volle mep korting als je maar 1 ding afneemt dan? Kan me voorstellen dat dat alleen geldt als je zowel gas als elektra afneemt.

Hier nog steeds erg blij met dynamisch contract overigens. Scheelt me bakken met geld.

We zijn nu op Madeira, ene keer reken je Nederlandse prijzen af, andere keer is het €4,80 voor 2 warme dranken en 2 grote stukken taart.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:49

Dat is wel beter. In Nederland durf ik niet meer gebruik te maken van de horeca. Wat een prijzen tegenwoordig.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:32

Ik vind de prijzen van de horeca ook schreeuwend duur.

Helaas zit ik vast in een appartement met een relatief duur contract.
Hopelijk dalen de prijzen en kan ik over een paar maanden overstappen

fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:34

Horeca is idd duur. Toch kan ik erg genieten van een drankje op terras of cafe, dus bezuinig ik er nog niet op.

Wel weer bericht dat huur omhoog gaat met €50,00 per maand. Vorig jaar was het al €100 extra per maand.

En bericht dat energie kosten voor jn het trapportaal enorm gestegen zijn. Snap er weinig van: voor mijn hele appartement betaal ik nog geen €75,00 aan zowel gas als stroom. En krijg elk jaar geld terug. Voor enkel een paar sensor lampen en een buitenlamp die vaker stuk is dan dat ie het doet betalen we nu met 4 appartementen €15,00 per appartement. Dus €60,00 met zn 4en!! Dat kan echt niet kloppen. Heb uiteraard bezwaar gemaakt maar krijg enkel standaard antwoorden dat ze een heel duur contract hebben moeten afsluiten en dat stroom nh eenmaal heel duur is geworden. Onzin, ik ben ook net overgestapt en ben nu nog goedkoper uit want dd stroomprijs is juist gezakt!

Dan zeggen ze dat je geld terug krijgt mocht je teveel betaald hebben. Ook onzin, want dat stoppen ze gewoon in eigen zak.
Ik heb gevraagd of ik dan mag inzien hoeveel stroom er verbruikt wordt, omdat ik dit bedrag echt enorm hoog vind, maar dat kan dan niet. Nu neem ik elke week een foto van het verbruik, zodat ik zelf kan rekenen. Lijkt erop alsof we €10,00 per kWh betalen?! Wat is dat voor wurgcontract wat ze afgesloten hebben... Hier is uiteraard het laatste woord nog niet over gezegd!

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:44

Zit er in die trapportaal kosten niet ook het onderhoud van die verlichting?

Hier trouwens ook net huurverhoging binnen, wordt €30,- (afgerond).

fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:04

Nee, alleen energiekosten. En we hebben niets anders dan en paar lampen. Ook geen lift, gen stopcontact, alleen een paar lampen die op een sensor werken.

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:25

Hier huurverhoging van 22 euro, viel mij mee, ik betaal 36 euro p.m. aan servicekosten maar daar zit alles bij in:
- Licht portaal
- Schoonmaak centrale ruimte(1x per 2 weken)
- Onderhoud tuinen
- Glasfonds verzekering
- Water (van de centrale ruimte)
- Verenigings bijdrage
- Service abonnement (voor kleine reparaties in huis)
Hier krijgen we ieder jaar van terug (afgelopen jaar bijna 98 euro). Het licht van het portaal is per 1-1-24 met 5 euro omlaag gegaan, van 12 naar 7 euro

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:30

Nou op horeca bespaar ik zeker wel. Wat belachelijk duur is dat geworden zeg.

fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:54

ogidni schreef:
Hier huurverhoging van 22 euro, viel mij mee, ik betaal 36 euro p.m. aan servicekosten maar daar zit alles bij in:
- Licht portaal
- Schoonmaak centrale ruimte(1x per 2 weken)
- Onderhoud tuinen
- Glasfonds verzekering
- Water (van de centrale ruimte)
- Verenigings bijdrage
- Service abonnement (voor kleine reparaties in huis)
Hier krijgen we ieder jaar van terug (afgelopen jaar bijna 98 euro). Het licht van het portaal is per 1-1-24 met 5 euro omlaag gegaan, van 12 naar 7 euro



Ja, dat zijn service kosten ja. Die betaal ik ook. Dat staat los van die €15,00.

In de servicekosten zit ook een glasverzekering, schoonmaak en nog iets. Maar dat staat dus los van de €15,00.

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:27

Iemand nog autoverzekering tips? Ik zit nu Allrisk bij Allianz Direct (jonge auto en jonge bestuurder met 2 schadevrije jaren) betaal 114€ per maand. Nu wil ik kijken of ik ergens anders goedkoper allrisk uit kan. Iemand nog tips of hacks? En waar zijn jullie verzekerd?

Roodvos

Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:44

Als je ook andere verzekeringen hebt lopen kan je kijken of je pakketkorting krijgt.
Interpolis heeft dat bijvoorbeeld. Bij elke extra verzekering die je in het pakket stopt krijg je een paar % extra korting.

Ik heb de auto en paardentrailer nu nog verzekerd bij Centraal Beheer. Die is relatief duur maar ik had daar een flinke werkgeverskorting.

Maar goed, die werkgever is afgelopen herfst failliet gegaan en nu heb ik een andere werkgever. Mijn verzekering loopt tot juli dus ik ga ook even kijken naar opties.

VanHuisUit

Berichten: 6687
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 22:11

Als je nog maar zo weinig schadevrije jaren hebt betaal je inderdaad echt fors... helaas is het niet anders. Ik zit bij de Rabo bank maar heb pakketkorting want heb daar van alles ondergebracht. Eerst had ik het her en der (dus diverse verzekeringen bij diverse verzekeraars) maar heb alles afgelopen jaar op een hoop gegooid. Misschien betaal ik wel teveel (krijg wel pakketkorting) maar ik vond het zo onoverzichtelijk worden %)

Ik ben ook erg van de koffietjes en wat lekkers erbij en terrasjes ...
gelukkig kon ik naar binnen met m'n museum jaarkaart...
maar ik ga voortaan wel op de menukaart kijken O:)