We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 07:57

Shiloh schreef:
Ik heb vandaag goed nieuws gehad.

Onze subsidie aanvraag voor isoleren van de woning is goedgekeurd *\o/*

Wordt binnen een week overgemaakt. Ga ik daarna linea recta door overmaken naar DUO. Scheelt weer een paar euro rente in de maand en maakt dat ik weer een paar maanden eerder klaar ben met aflossen. Zoals het er nu uitziet ongeveer mei volgend jaar.

Ook had ik lunch met mijn werkgever waar ik te horen heb gekregen dat ik weer loonsverhoging krijg. Ook weer fijn.


En ga je dan niet isoleren?... Of begrijp ik het gewoon verkeerd?

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:13

Hebben we al gedaan. Je vraagt de subsidie aan nadat je de maatregelen hebt laten uitvoeren en betaald. Je krijgt dus achteraf geld terug. :)

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:48

Ah!
Maar eigenlijk hadden jullie het dus helemaal niet nodig? :o
Want nu gaat het naar DUO.
En pist misschien iemand anders naast de pot die het wel nodig heeft daar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:51

Needje schreef:
Ah!
Maar eigenlijk hadden jullie het dus helemaal niet nodig? :o
Want nu gaat het naar DUO.
En pist misschien iemand anders naast de pot die het wel nodig heeft daar voor.


Je vraagt toch geen subsidie aan alleen als je het nodig hebt? Als je een investering doet en hierdoor recht hebt op een subsidie ben je toch een dief van je eigen portemonnee als je hier geen gebruik van maakt?

gaucho

Berichten: 9525
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:53

Needje schreef:
Ah!
Maar eigenlijk hadden jullie het dus helemaal niet nodig? :o
Want nu gaat het naar DUO.
En pist misschien iemand anders naast de pot die het wel nodig heeft daar voor.


Je moet eerst zelf betalen, dat had je anders toch ook ergens voor kunnen besteden, zoals afbetaling DUO?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:06

In een mooie wereld vraag je het natuurlijk alleen aan als je het nodig hebt.
Maar als je zelf geen spaargeld hebt voor dit, werkt dit dus niet omdat je het eerst zelf moet betalen. En dan pis je dus naast de pot.
Subsidies zijn er ook om bepaalde acties te stimuleren/makkelijker te maken. En dan hoop je dat iemand met meer dan genoeg geld dat gewoon uit eigen zak betaald ja.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:08

Wat een ontzettend rare conclusies worden hier getrokken door sommigen.

De subsidie voor isolatie gaat helemaal niet over wel of niet nodig hebben of het wel of niet kunnen betalen. Het is een stimulans om het aantrekkelijker te maken om je woning te isoleren. Daar hebben we, net als iedere andere Nederlander dat kan doen, gebruik van gemaakt. Er pist helemaal niemand naast de pot, want die pot zit vol zat 8)7 . Iedereen die isolatie maatregelen neemt heeft daar recht op.

Daarnaast is het een druppel op een gloeiende plaat, want we hebben voor bijna 30k aan spaargeld en overwaarde in het huis geïnvesteerd kwa isolatie en krijgen daar nu 2700 subsidie voor. Als je die 2700 echt hard nodig hebt, dan kun je die isolatie überhaupt niet doen. We hebben genoeg voor moeten laten om dat überhaupt te kunnen doen. Maar wonen in een huis met 90% enkelglas en een lege spouwmuur en net als de vorige eigenaar 3000 kuub gas per jaar verstoken vonden we ook niet echt een optie.

Ga me daar echt niet schuldig om voelen.

En omdat ik het geld naar DUO stuur zou ik het niet nodig hebben? Je beseft dat DUO een schuld betreft? Dat terug betalen is niet echt optioneel of zo 8)7

Vind het nogal wat dat er gezegd word dat ik het allemaal maar makkelijk kan betalen. Ik ben momenteel super zuinig aan het leven, koop bijna niks, ga niet op vakantie, niet uit eten, bijna geen uitjes, alles staat wat dat betreft 1,5 jaar stil omdat mijn volle doel is die schuld aflossen. Maar ja hoor, je hebt gelijk. Het geld groeit me op mijn rug. }:0

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:47

Nou indd Shiloh.
Vreemde conclusies.

Wij hebben een paar maand geleden een warmtepomp laten plaatsen, met een zonneboiler en van die speciale solarpanelen voor warm water.
Deze hebben wij zelf betaald à 30.000 euro. Daar kregen wij ook na de tijd 6500 euro van terug door de subsidie die er op zat.
Daar is toch niks raars aan %)

Mijn man wilde graag een andere auto dus die 6500 heb we oa gebruikt om bij te leggen op die auto.

Anoniem

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:32

Shiloh, je hoeft je hier echt niet voor te verdedigen, dit is weer Bokt ten voete uit :n Je hebt groot gelijk dat je aanvraagt waar je recht op hebt. En ook al ga je er wel lekker van op vakantie omdat het kan, gewoon lekker doen +:)+

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:37

Ah ik zie dat ik op wat lange tenen gestapt heb.
Mijn excuses

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:42

Oh ja natuurlijk. Het ligt aan mijn lange tenen. :roll:

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:21

Shiloh, let it go. Volkomen terecht dat je die subsidie hebt aangevraagd en gekregen.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 19:10

Ik hoop niet dat je op mij doelde want ik geef je groot gelijk!!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 19:40

Ik geef je ook groot gelijk, je hebt er recht op.
Wij hebben ook subsidie aangevraagd toen wij het asbest dak van de garage hebben verwijderd.

Vandaag ben ik bij een kilo slagerij geweest, zijn een paar dagen per week open en hebben zelf een slachterij. 3 kilo gehakt, ruim 1 kilo varkenshaas, 2 kilo spek, ruim 1,5 kilo spare-ribs en 8 krokante kipschnitzels voor 58 euro. Diepvries zit aardig vol nu.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:34

Neonlight schreef:
Vandaag ben ik bij een kilo slagerij geweest, zijn een paar dagen per week open en hebben zelf een slachterij.


Dit heb ik hier in de omgeving nog niet gevonden. Tijd om de zoektocht weer op te pakken

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 16:21

Het is allemaal wat :7
Reminds me of the fact dat ik nog subsidie moet aanvragen voor mijn auto :j

Hier geen vleeseter, maar dat weten jullie. Ik zou wensen dat er zoiets was voor vis :Y)

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 21:54

Dag allemaal, rustig hier :7

Ik weet dat enige tijd terug hier de vraag was hoe je subsidie aanvraagt bij aankoop van een electrische auto. En hoe lang het dan duurt voordat je dat op je rekening hebt staan. Ik heb dat inmiddels gedaan en was blij verrast want binnen twee weken na aanvraag had ik de 2000 Euro subsidie binnen :D

We zitten nu 'in between houses', in een vakantiehuisje, mijn appartement woont nu mijn zoon 100% in met een huisgenoot. Ik ga samenwonen met mijn vriend, ons huis wordt 1 mei opgeleverd. Vind het razend spannend.

En ik heb (vandaag) een grote opdracht afgerond. Ben erg trots op het eindresultaat (was een online training die ik heb ontwikkeld). Heb nu nog wel wat kleinere opdrachten maar neem even niets aan tot september. Ff rust in de tent, verhuizing doen en genieten van een hopelijk mooie zomer.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:29

De subsidie ging hier ook super snel :j
En spannend, verhuizen! Moet er nog veel geklust worden?

Gaaf zeg, zo’n online training opzetten!
Goed dat je wat meer tijd voor jezelf neemt. Dat is ook wel eens nodig.
Herkenbaar hoor. Ik heb me dit jaar ook voorgenomen om minder werk aan te nemen.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:06

De subsidie geldt alleen voor een nieuwe volledig elektrische auto?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:10

Tweedehands auto’s (met een cataloguswaarde tot €45.000) krijgen €2000 subsidie ongeacht de aankoopprijs. Nieuwe auto’s krijgen iets meer, volgens mij rond de €3000?
Bij beide onder voorwaarde dat je de auto minimaal 3 jaar rijdt, en alleen voor particulieren.
En alleen 100% EV’s inderdaad.

Dus koop je een Renault ZOE van €5000, dan krijg je daar €2000 van terug. En dan wordt het ineens ook betaalbaar voor lagere inkomens :D

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:30

Ik heb net weer zitten Googlen want elektrisch klinkt echt wel interessant ..
Een Zoe van 5000 euro is uit 2014 (bron: autotrack) dat maakt ze dit jaar 10 jaar oud.
De garantie op een accu is tot 8 jaar (160.000km) (bron: verkopende garages), de meeste accu’s gaan tussen de 10-20 jaar mee, kosten van een nieuwe accu: tussen de 3000 en de 13.000€ (bron: anwb)

Ik blijf t echt nog wel een gok vinden.. want na die 5000 euro (en dat is best even sparen) is dat geld voor die eventuele accu er niet meer (en met die 2000€ die je bespaard dmv subsidie ben je er ook niet zeg maar)
Ik blijf t lastig vinden..

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:40

Ik twijfel ook heel erg, ben toe aan een nieuwe tweedehands maar ik hoorde dat wegenbelasting straks op gewicht gaat en electrische autos zijn zwaar. Daarnaast ga ik graag op roadtrip met de auto, dan wil ik niet steeds lang moet laden onderweg. Daarnaast hoor ik veel over dat de accu na zoveel jaar vervangen moet worden dus vind ik tweedehands ook wel wat spannend.

Heb nu gewoon een benzine auto waar ik jaren fijn in heb gereden.

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 13:41

Wij hebben in 2021 een nieuwe Hyundai ionic geleased. Eind januari 2025 loopt de lease af. Ik hoop dat hij het tot die tijd volhoudt en ik hem niet in de fik heb gestoken.

Wat een k*t auto qua betrouwbaarheid en gezeik. En dat ellenlange laden is ook echt irritant als je wat verder weg wil.

Wij gaan weer gewoon lekker diesel en benzine stoken en zien over 5 jaar wel weer verder :P

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 13:44

Ik keek net wat een laadpaal kost aan huis. Jeetje, daar schrok ik wel van hoor. Zou op bijna 2000 euro komen. Iemand andere ervaringen hiermee? En moet de meterkast altijd worden aangepast?

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 13:46

Suzanne F. schreef:
Ik keek net wat een laadpaal kost aan huis. Jeetje, daar schrok ik wel van hoor. Zou op bijna 2000 euro komen. Iemand andere ervaringen hiermee? En moet de meterkast altijd worden aangepast?


Bij ons moest er een groep bij worden gemaakt, maar als je een groep over hebt hoeft dat misschien niet.
En ik geloof niet dat wij 2000€ hebben betaald, eerder de helft ofzo.