We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9095
Geregistreerd: 28-12-03

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 13:47

Wij laden gewoon met een stopcontact in de carport. Duurt wat langer maar werkt al 4 jaar prima.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 15:37

Ik heb een speciale stekker gekregen (naja, natuurlijk soort van betaald maar goed) bij mijn auto, daarmee kan je 'in elk stopcontact in Nl' laden. Dus gewoon met de buitenstekker van het huis zeg maar. En ik heb een app van FastNed, kan ik langs de snelweg bijladen zo nodig.

Ik had 2000 Euro subsidie want heb een nieuwe auto gekocht maar dan met kenteken 2023, was een actie van Peugeot. Die van mij kostte 28.500 en dat was 1500 Euro meer dan een benzine uitvoering van 208 van 2023. Was actie voor 'overjarige' modellen. Maar daardoor eigenlijk elektrische auto voor prijs van benzinewagen. Kreeg hele mooie inruil voor mijn 108 van 2016 en 105.000 op de teller. Moest uiteindelijk 21.000 bijbetalen. En kreeg dus nog die 2000 Euro subsidie. Dus voor 20.000 nieuwe auto.
Is mega veel geld voor mij hoor maar ik had het geld staan en had zoiets van dit was zo'n mooie aanbieding (nieuw kostte deze wagen in 2023 37.000).
Ik heb nog nooit zoveel geld uitgegeven voor een auto :o maar ben er wel super blij mee :D en het rijdt werkelijk fan-tas-tisch.

Ik durfde 2e hands met elektrisch eigenlijk niet aan. Is misschien erg tutterig maar ik heb geen idee waar ik op moet letten bij een elektrische ...

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:06

Ik wil graag een elektrische Fiat 500 hierna. En ik hoop een goede jonge tweedehands. Maar ik hoef dus niet zelf een laadpaal?

Prairy
Berichten: 9095
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:26

Als je een buiten stopcontact hebt, nee. Onze zit ook niet op een aparte groep.

VHU, goede deal dan. Wij hebben daar ook naar gekeken maar mijn man paste er niet in.

Heb je hem zakelijk gekocht ivm bijtelling?

Needje

Berichten: 19203
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:30

Mooie deal VanHuisUit!

Ik kan überhaupt niet bij m’n huis parkeren dus dan zit ik aan openbare paal vast. Weet niet of ik dat handig vind.

8nnemiek

Berichten: 43404
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:44

Cer schreef:
Ik heb net weer zitten Googlen want elektrisch klinkt echt wel interessant ..
Een Zoe van 5000 euro is uit 2014 (bron: autotrack) dat maakt ze dit jaar 10 jaar oud.
De garantie op een accu is tot 8 jaar (160.000km) (bron: verkopende garages), de meeste accu’s gaan tussen de 10-20 jaar mee, kosten van een nieuwe accu: tussen de 3000 en de 13.000€ (bron: anwb)

Ik blijf t echt nog wel een gok vinden.. want na die 5000 euro (en dat is best even sparen) is dat geld voor die eventuele accu er niet meer (en met die 2000€ die je bespaard dmv subsidie ben je er ook niet zeg maar)
Ik blijf t lastig vinden..

Onze EV is van 2018, net de 90.000km aangetikt, en de accucapaciteit is nu nog dik 90%. Die van mijn ouders, ook een ZOE, is van 2015 en de accu is nog 91%. Die dingen gaan normaal gesproken een autoleven lang mee.
Accu vervangen wordt in principe niet gedaan. Als ze al slecht worden dan gaat dat meestal om een paar slechte cellen die dan vervangen kunnen worden in plaats van de hele accu. Dat scheelt al flink veel geld.

Suzanne F, een laadpaal van €2000 die bestaat niet volgens mij :)) Misschien hooguit met installatie bij de duurste installateur haha.
Wij hebben de Zappi, dat is toch wel het duurste merk volgens mij, en die kostte €899. Installatie hebben we zelf gedaan.
Maar je hebt ook laadpalen van €400.
Voordeel is sneller laden tov een gewoon stopcontact, en daarmee ook minder laadverliezen.

In combinatie met een dynamisch contract kun je flink profiteren van lage stroomprijzen. Vandaag twee uurtjes gratis laden *\o/*

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:01


xTammyy

Berichten: 4407
Geregistreerd: 20-09-10

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:02

Ik rij al 2 jaar elektrisch, zakelijke lease weliswaar dus ik kan niet mee praten over de kosten.
Mijn auto was 5 jaar oud eind vorige maand dus ik heb nu een splinter nieuwe, maar moet eerlijk zeggen dat ik niks aan de accu merkte na die 5 jaar gebruik en 145.000km op de teller.

Hier ook geen eigen laadpaal, we zijn afhankelijk van de openbare palen.
Gelukkig kunnen we beiden laden op het werk en zitten er in een straal van 300m 4x2 laadplekken bij onze woning.

Mocht je dus bv zakelijk met elektrisch kennis kunnen maken, dan zou ik dat zeker doen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70570
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:16

Suzanne F. schreef:
Ik keek net wat een laadpaal kost aan huis. Jeetje, daar schrok ik wel van hoor. Zou op bijna 2000 euro komen. Iemand andere ervaringen hiermee? En moet de meterkast altijd worden aangepast?

Ik weet niet of je daarvoor eigen terrein hebt? Anders in je straat het laten plaatsen door de gemeente zodat iedereen het kan gebruiken? Hier hebben we daardoor 3 dubbele oplaad punten gekregen in de buurt. Zelf geen elektrische auto maar dit is wel standaard geworden bij ons in de wijk.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 22:38

Wij gaan straks ook een echte laadpaal laten installeren en dan idd mbv zonnepanelen en dynamisch contract kun je lekker goedkoop / vrijwel gratis laden.

Citaat:
Wij hebben daar ook naar gekeken maar mijn man paste er niet in.
Heb je hem zakelijk gekocht ivm bijtelling?


Haha. Mijn zoon wonderbaarlijk genoeg met zijn 2.04 pastte er wel in. Maar dan niet achter het stuur hoor, op de bijrijdersstoel.

Nee zakelijk heb ik niet uitgezocht. Vind dat ook best lastig want ik rij vrijwel niet zakelijk :+

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:23

C_arola schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik keek net wat een laadpaal kost aan huis. Jeetje, daar schrok ik wel van hoor. Zou op bijna 2000 euro komen. Iemand andere ervaringen hiermee? En moet de meterkast altijd worden aangepast?

Ik weet niet of je daarvoor eigen terrein hebt? Anders in je straat het laten plaatsen door de gemeente zodat iedereen het kan gebruiken? Hier hebben we daardoor 3 dubbele oplaad punten gekregen in de buurt. Zelf geen elektrische auto maar dit is wel standaard geworden bij ons in de wijk.


Ik wil hem op de buitenmuur hebben. De auto staat vlak voor de deur maar de kabel moet wel de stoep over, maar daar kan ik een kabelgoot voor neerleggen. Maar op de buitenmuur was dus bij Eneco ook al heel duur. Ik kijk wel even verder dan.

manonutjuh

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:16

Bij de lidl hebben ze ook een wallbox in de folder staan, kosten 300 en 400 euro.

8nnemiek

Berichten: 43404
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:27

Dat lijkt me een mooie deal!
Wel even kijken wat het huis aan kan. Als het huis bv maar een fase heeft, en de laadpaal op 3 fase werkt, dan werkt dat niet.

En er zijn veel verschillende soorten en mogelijkheden. Sommige palen hebben load balancing; die kijken wat het huis verbruikt en stoppen dan de hoogst mogelijke stroom in de auto zonder dat de zekering overbelast raakt. Er zijn palen die je kan verbinden met je zonnepanelen zodat die 100% op zon kan laden. Er zijn palen die naar dynamische tarieven kunnen kijken en automatisch het goedkoopste moment zoeken om te laden.. en je hebt gewoon domme palen die je insteekt en gewoon laden zonder gedoe. In dat laatste geval moet je dan wat rekening houden met grote verbruikers (inductie kookplaat bv), maar vaak zul je de auto gewoon ‘s nachts laden en gaat dat altijd goed.

Fitzroy

Berichten: 25122
Geregistreerd: 11-01-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:11

Ik had het er gisteren met medebewoners van het appartementencomplex over, die een Tesla hebben. De nieuwprijs viel me nog mee. Zij hebben ook een laadpaal aangevraagd en die staat dus nu naast ons complex. Dus het wordt hier ook mogelijk interessant. Ik ga eens even zoeken op gaspedaal wat er zoal te koop is elektrisch of plug in hybride.

Sannens
Berichten: 1409
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:36

Suzanne F. schreef:
C_arola schreef:
Ik weet niet of je daarvoor eigen terrein hebt? Anders in je straat het laten plaatsen door de gemeente zodat iedereen het kan gebruiken? Hier hebben we daardoor 3 dubbele oplaad punten gekregen in de buurt. Zelf geen elektrische auto maar dit is wel standaard geworden bij ons in de wijk.


Ik wil hem op de buitenmuur hebben. De auto staat vlak voor de deur maar de kabel moet wel de stoep over, maar daar kan ik een kabelgoot voor neerleggen. Maar op de buitenmuur was dus bij Eneco ook al heel duur. Ik kijk wel even verder dan.


Is de parkeerplaats wel jullie eigen terrein dan? Aangezien het de stoep over moet. Vaak mag het namelijk niet als de kabels over gemeentegrond moeten. Kabels mogen de stoep niet blokkeren (vanwege invaliden/kinderwagens) en je eigen kabels laten ingraven in grond die niet van jou is mag vaak ook niet.

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:52

Sannens schreef:
Suzanne F. schreef:

Is de parkeerplaats wel jullie eigen terrein dan? Aangezien het de stoep over moet. Vaak mag het namelijk niet als de kabels over gemeentegrond moeten. Kabels mogen de stoep niet blokkeren (vanwege invaliden/kinderwagens) en je eigen kabels laten ingraven in grond die niet van jou is mag vaak ook niet.


Nee is niet eigen terrein. Ik weet dat kabels niet over de stoep mogen. Maar het gebeurt wel veel zie ik om me heen. Zeker als je zorgt dat het veilig is voor kinderwagens en invaliden dus door er een klein heuveltje overheen te leggen waar de kabel in loopt. Weet niet hoe zo’n ding heet maar je snapt vast wat ik bedoel. En het is maar een heel klein stukje en een niet doorgaande stoep. En een doodlopende straat zonder doorgaand verkeer in een klein rustig dorp. In praktijk loopt eigenlijk niemand er over. Maar ik laat niet zomaar de kabel los op de stoep liggen, ik zorg dat het veilig is. Ik denk niet dat dit problemen gaat veroorzaken in ieder geval.

Dit staat erover bij de anwb: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... -de-stoep#

En dit bedoel ik: https://www.kabelmatten.nl/images/2022/ ... ottoir.jpg

8nnemiek

Berichten: 43404
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:48

Je kan altijd eerst kijken wat de gemeente heeft geregeld. Sommige gemeenten werken bv met kabelgoten in stoeptegels.
En als je gewoon ‘s avonds laat de auto gaat laden en hem ‘s morgens vroeg weer loskoppelt dan hebben nauwelijks mensen last van een hobbeltje met kabel eronder.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:27

Bij ons in de wijk was het vrij normaal hoor dat er mensen laden met zo'n kabel die over de stoep liep. Ze legden er dan inderdaad zo'n kabelmat overheen.
Denk je kunt overal wel over zeuren ... }:0 :7
Maar ... ze zijn er vast wel bij ja :))

Sannens
Berichten: 1409
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:52

Het is heel erg gemeente afhankelijk in ieder geval, wat hun beleid is. Zonde als je er straks voor betaald hebt maar je krijgt gedoe.
Hier stonden de buurvrouwen bij de gemeente op de stoep omdat er een andere boom was geplaatst dan andere bomen in de straat. Sommige mensen maken zich echt overal druk om hahaha.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 18:33

Nou echt werkelijk waar mensen zich druk om kunnen maken.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:51

Een reden waarom ik niet aan elektrisch begin nog. Eindhoven werkt dus niet mee met dat soort oplossingen zoals kabelgoten.

Dan maar gewoon benzine dus (hybride)

Fitzroy

Berichten: 25122
Geregistreerd: 11-01-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:54

Ik denk dat ik er ook vanaf zie. Ik zag een staatje met wegenbelasting en daar word je niet blij van in de toekomst. :wow:

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:58

Fitzroy schreef:
Ik denk dat ik er ook vanaf zie. Ik zag een staatje met wegenbelasting en daar word je niet blij van in de toekomst. :wow:


Nou dat zat ik inderdaad net te bekijken. Jeetje zeg, daar word je niet blij van. Dan blijf ik nog wel benzine rijden.

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:08

Waar hebben jullie dat gezien? Ben ook benieuwd.

8nnemiek

Berichten: 43404
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:13

Kranten vinden het geweldig als clickbait, maar er is nog helemaal niks bekend over de hoogte, en of het gelijk getrokken gaat worden met benzine, en of het gewicht van de accu mee wordt gerekend (en gelijk trekken met benzine zou krom zijn, want diesel is bv ook hoger belast dan benzine vanwege de uitstoot, dus het zou meer dan logisch zijn om elektrisch dan ook op uitstoot een eigen klasse te geven).

Er zijn best wat mensen die zich daardoor laten afschrikken.. maar die wegenbelasting betaal je bij benzine net zo goed, en een paar tientjes per maand extra heb je er zo uit met de lage rijkosten, mits je niet de hoofdprijs betaalt voor het laden natuurlijk.

Die van ons zou (als de prijzen echt gelijkgetrokken zouden worden) zo'n 75 euro per maand gaan kosten.. Tegenover 50 euro bij onze vorige (benzine)auto in hetzelfde segment. Ik zou het wel stom vinden hoor, een hoger bedrag voor een schonere auto, maar onder de streep scheelt het ons nog steeds minstens duizend euro op jaarbasis aan stroom vs benzine, ondanks die 300 euro extra wegenbelasting.