Zuid Holland: Leuke plekken om te wonen als hondeneigenaar?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Zuid Holland: Leuke plekken om te wonen als hondeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 18:31

Zoals de titel al zegt;

Wat zijn leuke plekken in Zuid-Holland om te wonen als hondeneigenaar? Dus denk aan een groene buurt met genoeg (losloop) wandelmogelijkheden en het liefst ook grote aansluitende parken of (aangelegde) natuurgebieden.

Dus geen eindeloos platteland of polders waar geen wandel routes zijn. Maar ook geen volgebouwde stad/dorp waar alleen een miezerig randparkje naast de snelweg is.

Helemaal een pluspunt zou zijn als het een beetje 'charme/gezelligheid' heeft en/of leuke recreatieve gelegenheden. Ik ben géén uitgaanstype, dus dat bedoel ik hiermee zeker niet. Ik neig zelf eerder naar een rustige of zelfs boerse plek. Maar bv. wel leuke restaurantjes, een markt, recreatie dingetjes buiten, cultuur activiteiten, wat schattige winkeltjes etc.

Ik neig zelf naar west Zoetermeer, Vlaardingen vlakbij de Broekpolder of vlakbij de 'Rotte' Rotterdam, maar ik lees enorm negatieve reacties over met name de eerste twee plaatsen! (Saai, Grauw, etc.)

Zelf komen we beide uit Denhaag. We zijn uiteraard langs geweest bij deze plaatsen, maar al die korte bezoekjes zeggen me nog niet heel veel.

Groetjes.

Warboel
Berichten: 14706
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:55

Uhm, lastig denk ik :+

Ik wilde zeggen bij wandelbos Groenendaal, maar dat is al Noord Holland.

Misschien Noordwijk richting Langevelderslag?
Of Wassenaar? Op het strand kan je je ook uuuuren vermaken met de honden haha.

Ik woon zelf in Leiden, we hebben wel een redelijk wijkpark hier in de wijk wat ook losloopgebied is, maar dat doorkruis je ook in een half uurtje 3 kwartier. De grootste ronde is dan weer polder en dat zoek je niet.

Zoetermeer is niet de meest gezellige stad nee haha. Je zit dan wel vlakbij het Bentwoud. Maar dat is ook niet mega groot.

En Delft, bij Delftse Hout oid?
Oh of bij de Reeuwijkse Plassen?

Zuid Holland is gewoon een erg volle provincie helaas…

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zuid Holland: Leuke plekken om te wonen als hondeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:03


Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zuid Holland: Leuke plekken om te wonen als hondeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:43

Oostvoorne/Rockanje al eens aan gedacht? Strand, duin, bos in overvloed, maar ook gezellige dorpen.

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:25

Als je tussen de Nieuwe Driemanspolder, het Buytenpark en het Westerpark in een huis kunt vinden heb je hele mooie plekken om te wandelen. Of wat meer richting het Balijbos. Tussen Delft en Rotterdam schijnt het ook erg mooi te zijn. Mijn ouders zijn toevallig vandaag voor het eerst bij de Reeuwijkse plassen geweest met de hond en dat beviel ze ook erg goed. In Voorschoten zit je natuurlijk aan de Vlietlanden, je hebt het Bentwoud tussen Zoetermeer en Hazerswoude en het duingebied van Wassenaar is natuurlijk ook prachtig, maar wel wat duur om te wonen. Keuze genoeg in het Groene Hart, maar een huis vinden is lastiger.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Zuid Holland: Leuke plekken om te wonen als hondeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:44

Ik woon zelf in Katwijk en vind het echt heerlijk hier (afgezien van de drukte in de zomer met de steeds meer toenemende toeristen…).

‘s Zomers zijn er vaak elke week wel marktjes/braderieën. Sowieso 9 weken lang op elke dinsdag de toeristenmarkt. We hebben strand, duin, bos en je zit zo in Noordwijkerhout met een nog groter bos. Dichtbij Leiden en Zoetermeer. Genoeg eetgelegenheden.

En ik vind ‘ons’ dorpje en winkelstraat erg gezellig! Ik woon zelf in een hele groene wijk die erg hondvriendelijk is.

BeFunny

Berichten: 10853
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:05

Zoetermeer is bij het balijbos mooi om te wandelen. Ik vind Zoetermeer wel druk. Zou dan eerder in Den Haag (Loosduinen e.o) gaan wonen of het Westland.

Zelf woon ik dus in Alphen aan den Rijn. Veel polder maar heel veel groen en prima wandelmogelijkheden.

Leiden heeft o.a polder Park cronestyn en daarachter ligt ook een mooie oude wijk maar die huizen zijn relatief duur.


Allemaal foto's bij mij in de buurt gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

little_birdy
Berichten: 12234
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Zuid Holland: Leuke plekken om te wonen als hondeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:07

Oostvoorne Rockanje Hellevoetsluis brielle .. of Tinte

Jessica_1998

Berichten: 3404
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:09

Monster is misschien ook wel wat
Of anders richting Hellevoetsluis, Rockanje

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:11

Ik denk dat het ook uitmaakt waar in Den Haag je nu zelf woont.
Denk dat het meeste in de buurt niet per sé beter hoeft te zijn, behalve als je echt buitenaf gaat wonen.

Boheme

Berichten: 2114
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Zuid Holland: Leuke plekken om te wonen als hondeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:16

Dordrecht en omgeving misschien iets?

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:22

BeFunny schreef:
Zoetermeer is bij het balijbos mooi om te wandelen. Ik vind Zoetermeer wel druk. Zou dan eerder in Den Haag (Loosduinen e.o) gaan wonen of het Westland.

Zelf woon ik dus in Alphen aan den Rijn. Veel polder maar heel veel groen en prima wandelmogelijkheden.

Leiden heeft o.a polder Park cronestyn en daarachter ligt ook een mooie oude wijk maar die huizen zijn relatief duur.


Allemaal foto's bij mij in de buurt gemaakt.
[ [url=m/tgEdGg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/brsN2X.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lJYa3U.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EmLEUV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/b7rfpz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/D8xO0Q.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een mooie foto's zeg! Prachtig gebied. Het liefst woon ik gewoon op een boerderij, maar dat is in deze regio een timkeltje te duur :o

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:29

Celebi schreef:
Als je tussen de Nieuwe Driemanspolder, het Buytenpark en het Westerpark in een huis kunt vinden heb je hele mooie plekken om te wandelen. Of wat meer richting het Balijbos. Tussen Delft en Rotterdam schijnt het ook erg mooi te zijn. Mijn ouders zijn toevallig vandaag voor het eerst bij de Reeuwijkse plassen geweest met de hond en dat beviel ze ook erg goed. In Voorschoten zit je natuurlijk aan de Vlietlanden, je hebt het Bentwoud tussen Zoetermeer en Hazerswoude en het duingebied van Wassenaar is natuurlijk ook prachtig, maar wel wat duur om te wonen. Keuze genoeg in het Groene Hart, maar een huis vinden is lastiger.


Ja al die gebieden ten westen van Zoetermeer trekken me heel erg. Stuk voor stuk erg groot en leuk om te wandelen, waar honden op veel plekken los kunnen.

Als ik het goed begrijp kan je vanuit het Balijbos zelfs helemaal doorlopen tot aan het delftse hout zonder echt weer de bebouwde kom in te gaan.

Helemaal in het zuiden van Delft zit inderdaad het Abtswoude bos. Nog nooit geweest, maar lijkt op een enorm gebied met daar om heen nog polder. Is ook wel de moeite waard om eens heen te gaan en kijken hoe het staat met losloopgebieden daar.

Bentwoud vond ik zelf niet zo... Honden gedeelte in het oosten ben je echt in 30min. rond. Het losloopgebied ten westen stikt van de konijnen!

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:33

Mijn twijfel zit m echt in Zoetermeer. Ik hoor vrijwel alleen maar negatieve opmerkingen over de stad zelf :') Ik woon nu in een grote stad maar kom echt nóóit in het centrum en ben veel thuis of aan de wandel met de honden. Misschien ben ik net zo 'saai' als Zoetermeer en bevalt het me juist heel goed _O-

Ik ben nu wel benieuwd naar mensen 'zoals mij' (buitentype, gesteld op rust, introvert etc.) die in Zoetermeer wonen en wat ze ervan vinden? Is het echt zo grauw?

Bedankt voor alle reacties!
Laatst bijgewerkt door tempura op 07-10-23 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10853
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:34

Wij wonen op een industrieterrein en met loods etc. Naast ons staan regelmatig de Galloway runderen

En dit was vanmorgen mijn uitzicht vanaf onze eigen vlonder.

Afbeelding


Soms hoef je niet op een boerderij te wonen om toch vrijheid en ruimte te hebben ;)

Zoetermeer is helemaal niet zo saai hoor. Ga er anders eens lekker wandelen. En ga dan lekker naar het balijbos of Westerpark. En ga na afloop lekker wat drinken/eten bij bijv de balije tuin.

En op een mooie dag kun je ook mooi fietsen richting Zoeterwoude dorp langs bijv het Geertje.

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:45

Ik ben een buitenmens, dorpsmeisje van origine (kop van NH) en woon nu 7 jaar in Zoetermeer (Noordhove) en eerlijk? Grauw herken ik absoluut niet. Dat beeld had ik ook, toen we in Den Haag huurden en een koophuis zochten. Maar in Zoetermeer konden we veel meer huis voor ons geld krijgen. En wat bleek? Ik vond het eigenlijk best een hele groene gemeente!

Ik woon op loopafstand van de meren en wandel daar dus vaak met de hond. Benthuizerplas en noorderplas is ons dagelijkse rondje en willen we langer gaan we rond het Noord Aa. De polder richting Zoeterwoude is mooi!

We wandelen ook wel veel in Bentwoud thv Benthuizen of het deel tegen Boskoop aan. Bentwoud loopt van Benthuizen tot Boskoop en is best een heel eind. Het losloopdeel is inderdaad niet enorm maar daarbuiten is er ook genoeg. Onze hond gaat dan lekker aan de lange lijn waar hij niet los mag.

Verder heb je het Balijbos, kun je ook een leuke ronde van 8 a 9 km doen. Buytenpark is mooi (wel aanlijngebied). Vlietlanden op 15 minuten rijden. En ik ga regelmatig richting Meijendel (30 minuten met de auto).
Laatst bijgewerkt door Leo op 07-10-23 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10853
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:50

In Boskoop heb je ook nog het Rietveld. Randje met Alphen aan den rijn hier wandel ik regelmatig.

En is te combineren met de omgeving. Met veel losloop mogelijkheid.

Als je het polder stuk los kan laten zou je dus ook juist Boskoop of Benthuizen kunnen bekijken. Vaak nog ietsje goedkoper en Boerser. Boskoop denk ik niet veel goedkoper trouwens.

Maar ook plaatsen als ter aar, aarlanderveen, Bodegraven, Gouda, Reeuwwijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34773
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:52

Wij zijn vorig jaar een klein weekje in Dordrecht op vakantie geweest met de hond. Perfect geregeld in die gemeente wbt honden, overal aan de randen van de bebouwing mag de hond los., en geldt geen opruimplicht. Op de website van de gemeente staat een duidelijk kaartje hier voor.

beegee
Berichten: 957
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:01

In Zoetermeer is echt geen hol te beleven en toch heb ik het er naar mijn zin. Wij zijn 15 jaar geleden verhuisd vanuit Den Haag. Wat ik fijn vind: het is heel rustig en je zit toch in de buurt van de grote steden. Den Haag, Delft, Rotterdam, Leiden, je bent er zo. Balijbos is echt wel leuk om te wandelen, Buytenpark ook, Bentwoud vind ik niet zo maar dat is misschien omdat het net is aangelegd. Zelfde geldt voor de driemanspolder. Westerpark ook hartstikke mooi (voor zover dat kan in de randstad). Je kunt idd vanaf het Balij doorlopen naar Delftse Hout, al kom je dan eerst langs de Bieslandse Bos en dat is echt een heel ver stuk lopen. Ik deed het rondje met mijn paard en je komt idd geen bebouwde kom tegen, maar het is écht flink ver.

Je kunt ook een stukje rijden naar Bleiswijk en daar in de Rottemeren gaan wandelen met je hond.

Zelf vind ik de polder vreselijk maar dat heb je ook in de omgeving, Stompwijk, Hazerswoude-Dorp, Boskoop.

Altijd gezegd dat ik Zoeterminder wil ontsnappen maar toch ben ik aan ‘t wachten tot m’n nieuwbouw-appartement wordt opgeleverd in… jawel … Zoetje |( }> Het is er eigenlijk ook heel fijn. Grauw is het niet. Als ik het vergelijk met Den Haag woon ik hier 10000x liever. Maar je moet wel rekening houden met de wijk waarin je terecht komt. Straten als mini-Den Haag heb je ook maar goed, daar kun je op selecteren toch?

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Zuid Holland: Leuke plekken om te wonen als hondeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:13

Toen we 7 jaar terug door Bentwoud wandelden vonden we het ook nog erg kaal maar vorig jaar heeft het ons toch verrast hoe groen en begroeid het al is. :j Zowel het stuk tegen Zoetermeer aan als het oostelijke deel. Nog steeds vrij jong maar zeker niet vervelend wandelen!

Stadshart komen wij zelden. :') Af en toe bios (al gaan we net zo lief naar Den Haag met de metro) of een restaurantje maar ik mis het ook niet. Voor winkelen of terrasje zit je ook zo in Leiden of Den Haag.

Oh met een uurtje zit je ook op de Veluwe. :D doen we ook geregeld. De A12 is volgens mij voor alle wijken maximaal 10 minuten aanrijden.

mavantos

Berichten: 3636
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:17

Ik zou zeggen kijk naar de gemeente Midden-Delfland. Het wordt ook wel het groene hart van Zuid-Holland genoemd. Dat zijn kleinere dorpjes in een groene gemeente, maar wel een heel goede bereikbaarheid via de A4 en A20. Je zit nabij diverse groene gebieden (o.a. Vlietlanden, Broekpolder, Abtwoudse Bos) en ook nog op 20 minuten afstand van het strand van Hoek van Holland en Monster. De Biesbosch is ook maar een halfuurtje rijden afstand.

Persoonlijk zou ik nooit in Zoetermeer/Vlaardingen gaan wonen :=

Ladyson

Berichten: 3234
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Zuid Holland: Leuke plekken om te wonen als hondeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:29

Zoetermeer is heel fijn wonen hoor. Alleen een echt bruisend, sfeervol centrum zoals bijv Delft ontbreekt. En het ligt er wel aan waar in welke buurt je wil gaan wonen natuurlijk.

mavantos

Berichten: 3636
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:37

Ladyson schreef:
Zoetermeer is heel fijn wonen hoor. Alleen een echt bruisend, sfeervol centrum zoals bijv Delft ontbreekt. En het ligt er wel aan waar in welke buurt je wil gaan wonen natuurlijk.


En laat centrum Delft vanaf gemeente Midden-Delfland nou +/- 15 minuten met de auto zijn en een halfuurtje op de fiets (afhankelijk waar je woont, maar gemiddeld gezien). Je hebt ook veel boeren in deze regio met kleine boerderijwinkels.

De woningprijzen liggen wel hoog. Je zal meer huis voor je geld hebben in Vlaardingen en Zoetermeer.

KootMiraDrum

Berichten: 8332
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:48

Celebi schreef:
Als je tussen de Nieuwe Driemanspolder, het Buytenpark en het Westerpark in een huis kunt vinden heb je hele mooie plekken om te wandelen. Of wat meer richting het Balijbos. Tussen Delft en Rotterdam schijnt het ook erg mooi te zijn. Mijn ouders zijn toevallig vandaag voor het eerst bij de Reeuwijkse plassen geweest met de hond en dat beviel ze ook erg goed. In Voorschoten zit je natuurlijk aan de Vlietlanden, je hebt het Bentwoud tussen Zoetermeer en Hazerswoude en het duingebied van Wassenaar is natuurlijk ook prachtig, maar wel wat duur om te wonen. Keuze genoeg in het Groene Hart, maar een huis vinden is lastiger.

Nieuwe Driemanspolder mogen honden in ieder geval niet los.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:00

Zelf woon ik in Den Haag Mariahoeve. Ik vind het ideaal. Veel groen, Marlot, park Oosterbeek, Haagse bos, Clingendael, Meijendel, Wassenaarse slag(strand), Voorlinden, bos bij het puntje Wassenaar, de natuurgebieden bij Zoetermeer vlakbij. Delfste Hout/Vlietlanden op 15 minuten en dan is er nog ontzettend veel op te noemen minder dan een half uur afstand. Voor kleine markt/winkels is Voorburg, Wassenaar en Leidschendam ook lekker dichtbij. Gebied bij Warmond/Oegstgeest ook mooi. Vanaf hier in 20 minuten aan te rijden.
Denk dat je vooral moet kijken waar je hier nog ergens een betaalbare woning kunt krijgen. Zoetermeer ligt ook gunstig.