Vreemde MS spikes (internet) wat is de oorzaak?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Vreemde MS spikes (internet) wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 11:01

Hallo,

Ik heb een vreemd probleem met mijn internet, ziggo wordt er ook niet helemaal wijs uit en komt maandag langs. Ik wil alleen niet achterover zitten en wachten voor het geval het iets blijkt te zijn dat ik zelf kan oplossen.

Probleem: Elke paar minuten MS pieken tussen de 100 en 1200.

Afbeelding
Afbeelding

Symptomen:
- Als ik een pagina laad tijdens een MS piek dan verschijnt alleen de tekst en de links.
- Zoom is onmogelijk om te gebruiken. Loopt volledig vast, of alleen de camera of het gedeelde scherm loopt vast. Soms beiden maar dan hoor ik de persoon nog wel praten.

Wat ik heb geprobeert:
- Splitter er tussenuit
- Nieuwe internetkabel binnen huis
- Restart modem
- Reset modem

Wat Ziggo constateer:
- Medewerker 1: Vindt het zeer rare symptomen (?) op basis van mijn omschrijving en een verstoord signaal naar het modem.
- Medewerker 2 na mijn bovenstaande probeersels: Niks.

Overige info:
- Wifi is stabiel, maar daar zoom ik ook niet op. Medewerker 2 constateerde wel een wat zwak/verstoord signaal, maar hier merk ik zelf niks van.
- Modem is uit 2018
- Bekabeling buiten ook ergens rond die tijd. Nadien is wel de weg 2x volledig opengebroken (vervanging van riolering, waarvan 1x door amateurs).
- Pc is splinternieuw en internet is bekabelt.
- Geen VPN.
- Alleen windows defender.

Ik hoor graag wat jullie denken?

Thanks!

Exitium

Berichten: 7171
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Vreemde MS spikes (internet) wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:29

Even voor de duidelijkheid: dit is via een bekabelde PC, maar als je via wifi verbindt dan ervaar je dit niet? In dat geval kun je alles vanaf je router naar buiten uitsluiten en is het ofwel een issue met je PC (als je wifi via een ander apparaat, bijvoorbeeld je telefoon, getest hebt), ofwel met de interne bekabeling. Meest praktische manier om te testen is een andere PC/laptop rechtstreeks met een nieuwe netwerkkabel op je router aansluiten en even kijken hoe dat gaat.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Vreemde MS spikes (internet) wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 14:27

Klopt, het is een bekabelde pc, ik heb de ping getest op de telefoon net zoals ik dat op de pc heb gedaan. Deze spikes zijn niet te zien op de telefoon.

Ik heb de bekabeling in het huis al vervangen dus dat kan het niet zijn (ik heb in totaal 3 kabels geprobeerd waarvan 1 helemaal nieuw is). Daarnaast gaf de eerste medewerker ook aan dat er iets mis was met het signaal naar het modem toe (maar de 2e kon het dus niet zien nadat ik de instructies had gevolgd van de 1e) maar ik ervaar nog steeds dezelfde problemen.

De pc is net 3 maanden oud dus ik acht de kans dat er daar iets mis mee is nihil. Maar hoe zou ik dat eventueel kunnen testen? Ik heb geen andere pc of laptop.

Exitium

Berichten: 7171
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:19

In dat geval wordt dat lastiger. Kort gezegd zijn er drie punten waar het mis kan gaan:

    1. PC
    2. Bekabeling
    3. Router en wat daar achter zit

De eerste twee zijn je eigen probleem, het derde is Ziggo. Paar opties die je kan proberen:

  • Als je meerdere netwerkpoorten in je PC hebt, prik de kabel eens in een andere om een defecte netwerkpoort uit te sluiten
  • Zelfde voor de router. Die beschikt vaak over vier poorten, prik 'm eens in een andere
  • Je kan een tijdje via je telefoon tetheren vanaf je PC, om Ziggo en de interne bekabeling helemaal te ontwijken. Als je dan problemen ervaart, ligt het aan je PC (je gebruikt punten 2 en 3 dan niet). Ervaar je dan geen problemen, dan kan het aan 2 of 3 liggen
  • Als je je PC uitgesloten hebt als oorzaak, kun je de bekabeling uitsluiten door via wifi te werken. Afhankelijk van je PC kan het zijn dat die wifi ondersteunt (mijn PC van begin dit jaar kan dat wel bijvoorbeeld), en anders zijn er wifi dongels zoals deze te koop, kosten een paar tientjes. Die prik je via een USB-poort in je PC en dan kun je via wifi met je router verbinden. Ethernetverbinding uitschakelen op je PC of de kabel er even uittrekken, en dan kijken hoe het gaat. Als je in dat geval geen problemen ervaart en het vorige punt geprobeerd hebt, ligt het toch aan de interne bekabeling (want je gebruikt 1 en 3 dan en ervaart geen problemen)

Als je hiermee je PC en de bekabeling uitsluit en toch problemen blijft ervaren, dan kun je weer met Ziggo bellen en uitleggen wat je getest hebt. Dan moet het toch in de router of in de verbinding naar de wijkcentrale zitten, en dat is hun verantwoordelijkheid. Maar gezien je via je telefoon niets ervaart, vermoed ik dat het intern moet zitten.