Mogelijkheden warm water zonder gas

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 11:56

Wij gebruiken gas alleen nog voor het warme water in huis en zitten er aan te denken om helemaal van het gas af te gaan. Maar wat ga je dan gebruiken om jaar rond warm water te kunnen hebben.

We zijn met 4 mensen in huis, hebben een regendouche en hoekbad. Die laatste lig ik zelf vooral graag in.
Ik vind het wel belangrijk om niet zonder warm water te komen zitten, dus er moeten wel fatsoenlijk 3 a 4 mensen achter elkaar kunnen douchen.


Ben heel benieuwd naar opties!!

ajesca123

Berichten: 1933
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:57

Een grote boiler?

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 11:58

ajesca123 schreef:
Een grote boiler?


En hoe laat je die verwarmen? De meeste boilers worden door gas verwarmd he ;)

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:58

Elektriciteit.

ajesca123

Berichten: 1933
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:59

Liselot schreef:
ajesca123 schreef:
Een grote boiler?


En hoe laat je die verwarmen? De meeste boilers worden door gas verwarmd he ;)

Nee hoor bestaan gewoon elektrische boilers

Schuur_

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:00

Warmtepompboiler. Alles wat die niet uit de lucht haalt verwarmt die bij met electriciteit

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:02

Doorstroom kraan/boiler. Die verwarmt alleen als er warmwater nodig is.

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:03


8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:04

Wij zitten min of meer met hetzelfde, dus ik lees even mee. Ik ben benieuwd naar ervaringen.
Bij de keukenkraan enzo is natuurlijk vrij makkelijk; kleine boiler en je hebt daar direct heet water. Maar wij hebben ook een hoekbad waar redelijk wat water in kan.
Ik vind het niet erg om na het vullen van het bad niet direct ook nog te kunnen douchen.
Ik heb er wel eens aan zitten rekenen; als je een elektrische boiler op 70 graden zet, en het leidingwater is 10 graden, dan heb je een deel koud water op een deel heet water nodig voor een douche/badtemperatuur van 40 graden, dus met een boiler van 80 liter kun je een bad vullen van 160 liter.
Of dat in de praktijk ook zo werkt durf ik niet te zeggen.

Een waterbesparende douchekop zal sowieso wel heel veel schelen als je met meerdere personen langere tijd wil douchen.

Ik heb ook naar doorstromers gekeken, maar die hebben behoorlijk veel stroom nodig, waardoor vaak weer een aanpassing in de meterkast nodig is.

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:12

Liselot schreef:
ajesca123 schreef:
Een grote boiler?


En hoe laat je die verwarmen? De meeste boilers worden door gas verwarmd he ;)

Zonne boiler (ook stiekem een beetje elektrisch dus) , elektrische boiler... zijn veel verschillende opties in.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:16

Wij hebben geen gas in ons huidige huis, het is in 1990 gebouwd en heeft nooit gas gehad.
We hebben een boiler (200L) in het washok hangen. Voor zover ik er iets van ken, is het een gewone elektrische boiler. We zijn maar met 2, maar durven regelmatig 45min. onder de douchte te blijven staan. Pas dan wordt het water iets frisser haha. Als je dan blijft staan, wordt het wel ijskoud. Is een vrij nieuwe boiler, ik woon hier nu 4 jaar en heb hem nog geïnstalleerd zien worden.

Ik ben er gewoon tevreden over.
De enige moment dat ik eens heb gevloekt, was toen er iets mis was met één van onze meters (los van de boiler), en ik héél lang moest wachten tot de boiler weer was opgewarmd. Verder nooit problemen gehad.

Met dezelfde boiler konden we ook ons bad altijd ruim vullen. Ik bleef daar 60-90 min in liggen en draaide met mijn teen regelmatig nog eens aan de hete kraan. Ging altijd goed. Nu hebben we helaas geen bad meer :)

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:51

Voor douche/bad geen ervaring. Wel voor een simpele wasbak (in de keuken bijvoorbeeld). Als je voor een (elektrische) boiler gaat, zou ik nooit 1 boiler voor het hele huis doen. Verlies je mega veel warmte mee in alle leidingen.

Ik heb een close in boiler in mijn slaapkamer. Ik heb daar in een kast een wastafel gerealiseerd waar ik alleen koud water had. Super fijn. Heb bewust gezocht naar een energie zuinige boiler met weinig stilstandsverlies (elektriciteit dat het kost om het water warm te houden zonder dat je water aftapt). Het gebruik is super prettig. Direct warm water uit de kraan is echt heerlijk.

Piekosjj

Berichten: 5475
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:07

Wij hebben geen gas in ons huis (is heel ongewoon / niet mogelijk in Zweden, iets met veel houten huizen :+) en hebben een boiler in ons huis die dus ook elektrisch verwarmd is. We zijn maar met ons tweeën maar hebben echt nog nooit gehad dat het warme water op was, en ik douche in de winter heel heet en en vrij lang. We hebben ook een bad en die gaat ook helemaal vol zonder enig probleem. Dus het kan zeker :) Ons huis is best verouderd dus een moderne boiler is het ook niet :)) De boiler staat op iets van 65 graden geloof ik.

Biebz

Berichten: 5530
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:09

Wij zijn helemaal van het gas af.
Voor het warm water hebben wij een grote elektrische boiler, werkt voor ons prima.

_bloempje01_

Berichten: 1409
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:59

Wij hebben geen gas in huis dus het warm water gaat via een elektrische boiler. Nog nooit zonder warm water gezeten, ook niet na meerdere keren achter elkaar douchen of een bad.

ievie

Berichten: 2236
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 23:00

Bij ons worden morgen een warmtepomp en boiler geïnstalleerd en we gaan dan ook van het gas af.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 00:12

Olie }>
Je mag onze oude installatie voor een vriendenprijsje hebben :P

Zonder gekheid, wij zijn net overgestapt van olie naar aardsonde. Ofwel: electriciteit.
Je warm water verwarmt dan via een leidingssysteem via je verwarmingswater. Het bevalt prima en het is heel rustig kwa geluid.
Anders gewoon lucht-water watmtepomp?

DuoPenotti

Berichten: 29971
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 06:57

Liselot schreef:
ajesca123 schreef:
Een grote boiler?


En hoe laat je die verwarmen? De meeste boilers worden door gas verwarmd he ;)

Ik wist niet eens dat ze op gas bestonden :D
Zegt dat genoeg?

40 jaar geleden hadden wij een boiler om te douchen.
Daarna kwam pas het gas bij dat huis.

Op stal heb ik hier ook alweer 20 jaar een elektrische boiler hangen voor de paarden af te spuiten of slobber te maken.

En als onze cv kapot gaat komt er ook een boiler voor terug. Want voor verwarming is hij al een jaar niet aan geweest.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:05

Ik heb op stal ook een elektrische boiler (80liter). En voor in huis hebben we nu een warmtepomp (met 320liter boiler). We zijn volledig van het gas af, onze gas aansluiting is vorige week helemaal weggehaald.

Kimddddd

Berichten: 466
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:13

In Zweden hebben wij ook een electrishe boiler :) en voor de keukenkraan gebruiken al heel veel mensen dit

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:27

Wij zijn met onze boerderij uit 1932 ook helemaal van het gas af. Koken op inductie, verwarmen met houtkachel en voor nood elektrische warmtepanelen en we hebben een elektrische boiler van 120 liter hangen voor het douchen. We hebben wel zonnepanelen op de stal liggen, anders haalt dit ook niet zoveel uit.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:58

Voor een gericht advies zijn meerdere gegevens nodig. Dus gasverbruik, opgesplitst min en max. En gelijktijdig heid. Op basis van de sumiere huidige gegevens raad ik af doorstroombouler en electrische boiler. Hoofdreden electra met Scop 1 wordt 3 keer duurder. Niet genoemd en voor jou kans ongeschikt de Flamco zout batterij ook Scop 1 maar lage stilstand verliezen. Dus blijft er over de warmtepompboiler liefst rvs en met r290, eerste raming minimaal 270 liter. Heb aangenomen dat je huidige verwarmingssysteem voor tapwater ongeschikt is voor voorraad boiler. Uiteraard zijn er nog andere warmtepompboilers die gemiddeld niet de optimale keuze is.

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 09:10

Nico12 schreef:
Voor een gericht advies zijn meerdere gegevens nodig. Dus gasverbruik, opgesplitst min en max. En gelijktijdig heid. Op basis van de sumiere huidige gegevens raad ik af doorstroombouler en electrische boiler. Hoofdreden electra met Scop 1 wordt 3 keer duurder. Niet genoemd en voor jou kans ongeschikt de Flamco zout batterij ook Scop 1 maar lage stilstand verliezen. Dus blijft er over de warmtepompboiler liefst rvs en met r290, eerste raming minimaal 270 liter. Heb aangenomen dat je huidige verwarmingssysteem voor tapwater ongeschikt is voor voorraad boiler. Uiteraard zijn er nog andere warmtepompboilers die gemiddeld niet de optimale keuze is.


Het is mij enigzins abracadabra wat je zegt, maar hier even wat meer info;
Wij gebruiken de cv niet voor verwarming. We hebben een houtkachel en airco die ook kan verwarmen. We willen het hele centrale verwarming systeem er ook af halen tzt.
Gas is dus echt alleen voor tapwater. Het verbruik is gemiddeld 12m3 per maand.
Heel soms pak ik warm tapwater in de keuken als er wordt gedoucht. Maar dat zou al makkelijk met een kleine elektrische boiler in de keuken opgelost kunnen worden

We hebben overigens ook zonnepanelen, maar zijn natuurlijk wel op zoek naar een manier die ons zo min mogelijk gaat kosten. Zowel in aanschaf als in maandelijkse kosten

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:27

Liselot schreef:
Nico12 schreef:
Voor een gericht advies zijn meerdere gegevens nodig. Dus gasverbruik, opgesplitst min en max. En gelijktijdig heid. Op basis van de sumiere huidige gegevens raad ik af doorstroombouler en electrische boiler. Hoofdreden electra met Scop 1 wordt 3 keer duurder. Niet genoemd en voor jou kans ongeschikt de Flamco zout batterij ook Scop 1 maar lage stilstand verliezen. Dus blijft er over de warmtepompboiler liefst rvs en met r290, eerste raming minimaal 270 liter. Heb aangenomen dat je huidige verwarmingssysteem voor tapwater ongeschikt is voor voorraad boiler. Uiteraard zijn er nog andere warmtepompboilers die gemiddeld niet de optimale keuze is.


Het is mij enigzins abracadabra wat je zegt, maar hier even wat meer info;
Wij gebruiken de cv niet voor verwarming. We hebben een houtkachel en airco die ook kan verwarmen. We willen het hele centrale verwarming systeem er ook af halen tzt.
Gas is dus echt alleen voor tapwater. Het verbruik is gemiddeld 12m3 per maand.
Heel soms pak ik warm tapwater in de keuken als er wordt gedoucht. Maar dat zou al makkelijk met een kleine elektrische boiler in de keuken opgelost kunnen worden

We hebben overigens ook zonnepanelen, maar zijn natuurlijk wel op zoek naar een manier die ons zo min mogelijk gaat kosten. Zowel in aanschaf als in maandelijkse kosten


Die 12 m3 gas is globaal per jaar 12m3 x 12 maand x 10 factor uit hoofd 1300 KWh stroom per jaar exclusief de eventuele stilstand verliezen, bij elektrische voorraad boiler globaal 400 KWh.
Dus, aanname geschikte ruimte aanwezig. een warmtepompboiler vanaf 270 liter liefst koudemiddel R290.Electra verbruik raming een derde tot de helft.
Een installateur heeft detail gegevens nodig van gelijktijdigheid.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:33

Nico, ietwat off-topic wellicht, maar ik vind het interessant dat je Propaan noemt.
Ik heb me een slag in de rondte gezocht naar een pomp met propaan maar heb het moeten opgeven.
Bijna geen enkel bedrijf wilde ze leveren. Uiteindelijk 1 gevonden maar daarvan had ik na 6 maanden nog altijd geen offerte. Ook mogen ze bij ons niet binnen geplaatst worden. Heb een ander middel uitgekozen die niet op de „rode lijst“ staat.
Is dat in Nederland makkelijker?