WC spoelt niet goed door, maar geen verstopping

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

WC spoelt niet goed door, maar geen verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 10:49

Hoi allemaal,

Onze WC spoelt niet goed door. Het borrelt naar boven maar loopt daarna wel weer weg. Alle leidingen zijn gecontroleerd en er is geen verstopping te vinden.

Weet iemand hier toevallig waardoor dit zou kunnen komen?

Alvast bedankt!

Gitana

Berichten: 2715
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: WC spoelt niet goed door, maar geen verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:51

Misschien een rioolverzakking?

Roodvos

Berichten: 6725
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:11

Ja, dat is toch echt een verstopping of idd een verzakking. Maar die kan ook bij de gemeente zitten.

Als het goed is zit er op op de grens een ontstoppingsstuk. Graaf dat op.
Is die droog: verstopping bij jou
Staat daar water in: verstopping bij de gemeente
In het laatste geval: gemeente bellen en laten oplossen. De kosten zijn dan voor hun. In het eerste geval is het voor jouw kosten en risico.

Ik had zoiets afgelopen voorjaar. Gemeenteriool bleek bij mijn aansluiting vol te zitten met boomwortels.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: WC spoelt niet goed door, maar geen verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:15

Hier zelfde probleem gehad. Bij ons ook de afvoer vol gegroeid met wortels. Helaas wel onder ons eigen huis, dus eigen kosten...

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:34

Het kan ook komen, doordat het leidingsysteem gewoon vol zit. Dan loopt het wc alleen maar door bij voldoende druk. het borrelen wat je hoort, komt doordat er eerst lucht uit het systeem moet voordat er water voor in de plaats kan komen. Maar meestal is er wel iets aan de hand, van wat de reacties.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:55

Misschien een probleem in de beluchting? Om te voorkomen dat het systeem vacuüm trekt heb je aanvoer van lucht nodig.
Simpel gezegd, misschien heb je nu alleen naar beneden gekeken maar zit het probleem in de leiding naar boven.

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 15:13

Roodvos schreef:
Ja, dat is toch echt een verstopping of idd een verzakking. Maar die kan ook bij de gemeente zitten.

Als het goed is zit er op op de grens een ontstoppingsstuk. Graaf dat op.
Is die droog: verstopping bij jou
Staat daar water in: verstopping bij de gemeente
In het laatste geval: gemeente bellen en laten oplossen. De kosten zijn dan voor hun. In het eerste geval is het voor jouw kosten en risico.

Ik had zoiets afgelopen voorjaar. Gemeenteriool bleek bij mijn aansluiting vol te zitten met boomwortels.


We hebben een bedrijf ingehuurd dat hier naar gekeken heeft. Ze konden echt niets vinden in de leidingen onder de grond. Ze hebben met camera's gekeken en verschillende putjes oid. uitgegraven om te kijken.

Hoe kun je erachter komen of er een rioolverzakking is?

nikkel schreef:
Het kan ook komen, doordat het leidingsysteem gewoon vol zit. Dan loopt het wc alleen maar door bij voldoende druk. het borrelen wat je hoort, komt doordat er eerst lucht uit het systeem moet voordat er water voor in de plaats kan komen. Maar meestal is er wel iets aan de hand, van wat de reacties.


Kun je dit oplossen?

Maeve schreef:
Misschien een probleem in de beluchting? Om te voorkomen dat het systeem vacuüm trekt heb je aanvoer van lucht nodig.
Simpel gezegd, misschien heb je nu alleen naar beneden gekeken maar zit het probleem in de leiding naar boven.


Hoe kun je dit controleren?

speurneusc

Berichten: 5428
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:25

melden bij de gemeente, kan ook zijn dat er ergens werkzaamheden zijn dat ze delen afgesloten hebben waar jouw afvalwater door tegen gehouden wordt. Er zijn nogal wat werkzaamheden overal, kempenbaan hier heerbaan linker en rechterkant ook in de wijk hier naast de kempenbaan achter de jumbo burg v hooflaan.

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 15:30

speurneusc schreef:
melden bij de gemeente, kan ook zijn dat er ergens werkzaamheden zijn dat ze delen afgesloten hebben waar jouw afvalwater door tegen gehouden wordt. Er zijn nogal wat werkzaamheden overal, kempenbaan hier heerbaan linker en rechterkant ook in de wijk hier naast de kempenbaan achter de jumbo burg v hooflaan.


We hebben echt enkel problemen met de wc beneden, dus ik denk niet dat het afgesloten is. We wonen in Zeelst, volgens mij zijn hier geen werkzaamheden in de buurt.

speurneusc

Berichten: 5428
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:59

weet je de ligt? daar zijn ze bezig met van alles in de grond

en je woont vlak bij mij ik woon sophiadreef (wij geen last van verstoppingen op moment)

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:35

Ik zou eerst eens de aansluiting van de w.c. op de riolering controleren en daarna op de erfgrens. Het probleem kan zich ook voordoen, na een lange droge periode ( bij een gecombineerd systeem). Het kan zelfs voorkomen, als de buitenriolering te veel helling heeft, of een te grote diameter.

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Re: WC spoelt niet goed door, maar geen verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:20

Al eens geprobeerd om de watertoevoer bij het doorspoelen wat te verhogen? Geen idee of dit iets uitmaakt, maar met meer water/druk spoelt het misschien makkelijker/verder weg?

Utixo

Berichten: 6616
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: WC spoelt niet goed door, maar geen verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:48

Heb je wel eens van die wc blokjes in je wc hangen (die onder de bril)? Hier willen die er nog wel eens afvallen en dan vast komen te zitten net bij de afvoer. Dan verstopt de boel ook niet, maar loopt de wc eerst vol en dan langzaam leeg.

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 16:31

Bedankt voor alle tips. Ik ga ze aan mijn vader voorleggen.

Hij zit dus niet echt verstopt, maar loopt eerst vol en daarna weer leeg tot het normale niveau. Andere wc's, douche, kranen etc. hebben dit probleem niet.

Utixo schreef:
Heb je wel eens van die wc blokjes in je wc hangen (die onder de bril)? Hier willen die er nog wel eens afvallen en dan vast komen te zitten net bij de afvoer. Dan verstopt de boel ook niet, maar loopt de wc eerst vol en dan langzaam leeg.


Nee niet zo vaak eigenlijk. Hoe kun je dat controleren of die erin zitten?

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: WC spoelt niet goed door, maar geen verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:54

Er zitten nogal eens dingen in het toilet, die er duidelijk niet in horen.

lor1_1984

Berichten: 12070
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: WC spoelt niet goed door, maar geen verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:02

Hier hetzelfde probleem gehad toen ik net in mijn huis aan het klussen was.
Iets van 3x in 2 weken tijd de woningbouw gebeld, telkens van de gestuurde loodgieter te horen gekregen dat ik geen tampons of grote proppen toiletpapier mocht doorspoelen terwijl ik geen tampons gebruik en al ontzettend oplette met het toiletpapier.
Bij de vierde keer hebben ze de toiletpot losgemaakt en bleek dat de leiding vernauwd was doordat er allemaal aanslag in de pijp zat.
Probleem lag dus niet bij mij zoals daarvoor beweert werd. :+
Kan bij jou ook prima zoiets zijn. :)

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: WC spoelt niet goed door, maar geen verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:21

Loshalen van de toiletpot en je weet inderdaad al een stuk meer.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:42

Rare vraag misschien, maar hebben jullie (tamme) vogels?

Ik wel, en spoel hun waterbakjes af in de wasbak. Nu zit daar vaak nog wat zaadjes bij. Die spoel ik dan door de gootsteen.

Maar die gaan natuurlijk ontkiemen…. Dus bij ons was dat het probleem van de minder goede door loop.

We hebben een spiraal trekveer door het riool heen getrokken, en daar na was het opgelost.

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 18:32

Bedankt allemaal weer!

manumol schreef:
Rare vraag misschien, maar hebben jullie (tamme) vogels?

Ik wel, en spoel hun waterbakjes af in de wasbak. Nu zit daar vaak nog wat zaadjes bij. Die spoel ik dan door de gootsteen.

Maar die gaan natuurlijk ontkiemen…. Dus bij ons was dat het probleem van de minder goede door loop.

We hebben een spiraal trekveer door het riool heen getrokken, en daar na was het opgelost.


Nee geen vogels, enkel honden. Ik post wel eens iets over kippen en konijnen hier op bokt, maar die wonen op een bedrijfslocatie haha.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:54

Joy_Mennings schreef:
Bedankt allemaal weer!

manumol schreef:
Rare vraag misschien, maar hebben jullie (tamme) vogels?

Ik wel, en spoel hun waterbakjes af in de wasbak. Nu zit daar vaak nog wat zaadjes bij. Die spoel ik dan door de gootsteen.

Maar die gaan natuurlijk ontkiemen…. Dus bij ons was dat het probleem van de minder goede door loop.

We hebben een spiraal trekveer door het riool heen getrokken, en daar na was het opgelost.


Nee geen vogels, enkel honden. Ik post wel eens iets over kippen en konijnen hier op bokt, maar die wonen op een bedrijfslocatie haha.


:D _/-\o_