'Goedkopere' KitchenAid?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:11

Is een KitchenAid of een dergelijk apparaat echt verschil makend voor een hobby bakker? Ik maak gemiddeld 1 á 2 keer in de maand iets lekkers met een simpele handmixer met verschillende opzetstukken, maar daarmee ben je zeker wel beperkt want deeg maken zou ik niet over nadenken om hiermee te maken.

Probeer de prijs voor mezelf recht te praten uiteraard. :+

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:13

Wistaire schreef:
Ik heb een Kenwood Kmix, en de opzetstukken (vlinder/garde) zijn gewoon met een schroevendraaier in hoogte verstelbaar zodat ze precies heel de kom meenemen. Ik ben super tevreden over de Kmix :j


De hoogte kun je bij de Kenwood inderdaad heel precies afstellen, dat is heel fijn, maar de zijkanten van de kom kun je niet goed afstellen. En dat is bij dingen als royal icing wel echt een must, want als je ergens geen klontjes in wilt hebben.


Niniane schreef:
Is een KitchenAid of een dergelijk apparaat echt verschil makend voor een hobby bakker? Ik maak gemiddeld 1 á 2 keer in de maand iets lekkers met een simpele handmixer met verschillende opzetstukken, maar daarmee ben je zeker wel beperkt want deeg maken zou ik niet over nadenken om hiermee te maken.

Probeer de prijs voor mezelf recht te praten uiteraard. :+


Dat was exact het dilemma waar wij hier thuis ook mee liepen. Wij zijn uiteindelijk toch overstag gegaan en zijn zelfs wat meer gaan bakken. Hij heeft echt een enorm verschil gemaakt. Er zijn ook wel verschillende varianten, je hebt geen pro variant nodig als je niet heel veel bakt en dat scheelt ook veel geld.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:45

Voor mij zou het echt gaan om brood, pizza, pannenkoek beslag.

Maar daar moet het apparaat dan niet op vastlopen. Ik wil ook wat gaan experimenteren misschien met verschillend brood. Maar om te beginnen zal ik simpel brood maken. En bolletjes want die zijn lekker.

Maar ik zal geen taarten of geglazuurde dingen gaan maken. Eet zelf niet teveel zoet want dan ben ik net een big op een gegeven moment. Maar mij lijkt het heerlijk om gewoon vers gebakken brood te kunnen eten <3

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:57

De Mum gaf bij ons problemen met steviger brooddeeg. Mijn man is dol op broodbakken en maakt ook graag steviger brood en dat ging niet goed. Dus als je echt wilt gaan experimenteren met verschillende soorten (steviger) brood dan zou ik de Mum overslaan.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:22


pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:30

Ik ben juist blij met de mum.
Maak er ook voornamelijk brood mee.

ook nog geen probleem gehad met de randen die hij niet mee zou pakken. Dat is vaak gewoon een kwestie van even door laten draaien en dan neemt hij gewoon alles mee.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:47

Ik ben nu de bourgini aan het proberen.

Eerste rijs gedaan. Melk staat niet op de foto maar zit er wel in :j

Afbeelding

Benieuwd na de bulkrijs wat het resultaat is.

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:48

BeFunny schreef:
Ik ben opzoek naar een keukenmachine voor met name deeg kneden.

Na een zoektocht lijkt deze me het meest geschikt
https://www.bol.com/nl/nl/p/bourgini-ki ... 013108427/

Niet de mooiste. Maar ik wil dus gaan beginnen met mijn eigen brood maken en heb echt geen verstand van dit soort apparaten. Maar ik vind dit nog wel een leuke prijs ook. Maar geen idee of die echt geschikt is.

Deze vind ik mooi maar relatief prijzig en ik lees dat de deeghaak niet tot onder komt en zo niet alle deeg kneed (je schijnt een andere haak te kunnen kopen?)
https://www.bol.com/nl/nl/p/kenwood-kmi ... 075677208/

Deze zou zelfs 2000 watt hebben aan vermogen en vind ik ook niet duur en mooi om te zien maar de recensies die ik gelezen heb staan op Amazon en niet op de site van deze winkel
https://www.klarstein.nl/Keukenapparatu ... -Rood.html

Misschien heb je hier iets aan: https://broodsmakelijk.nl/gereedschap/kneedmachine

Oh, ik zie nu dat je al iets gekocht hebt. Veel plezier daarmee.
Mogelijk heeft iemand anders iets aan de link.
Laatst bijgewerkt door herr_balou op 23-11-23 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:54

Ik heb hem dus al gekocht de Bourgini en was wel tevreden over het kneden dus lijkt of hij het goed doet. Gister avond ook pannenkoek beslag gemaakt dus ben er blij mee. Het is er wel één met max 1700watt vermogen. Dus een sterkere dan de eerdere modellen.

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:41

Hier al jaren de mum in de kast staan. Met al jullie positieve berichten moet ik hem toch eens uit de kast trekken en wat gaan prutsen ermee :j

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:56

Ik heb deze ook nog gemaakt gister

Afbeelding

Ik ga nu even opzoek naar een rijsmand en wat andere benodigdheden om een bruin of wit brood te kunnen maken. Dat zou wel echt super zijn als dat zou lukken. Ik tot nu toe heel blij met de machine. Ik heb ook de goede keuze gemaakt.

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:20

ziet er :9 uit!

Wat is een goed recept voor heerlijk brood? Of broodjes?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:32


BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:34

Dit is het recept voor de vlecht broodjes, super simpel. Ik heb het dus iets anders gedaan ivm tekort aan patent bloem dus een ander bloemsoort gemengd met patentbloem.
Ze waren echt heerlijk.

https://kookmutsjes.com/recept/zachte-vlechtbroodjes/

Ik ben nu een bruin brood aan het rijzen. Dat wordt mijn eerste en ik heb daar wat aangepast op het recept zoals ik hem vond als die geslaagd is deel ik hoe ik die heb gemaakt.

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:26

Dank voor het delen van de recepten! @8nnemiek, interessante site verder :j
Van het weekend eens proberen.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 00:14

Voor van alles over brood bakken vind ik dit ook een hele leuke site:
uitdekeukenvanlevine.nl
En ik heb ook de Bosch, al jaren. Wel tevreden, maar met kneden moet ik in het begin steeds met de houten lepel het deeg losmaken van de kom. Anders maait hij alles aan de kant en wordt er niet gekneed.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:48

Dit was mijn geslaagde eerste bruin brood van gister. Het deeg was een beetje raar vind ik maar na het uitslaan en een mooie bol van maken voor de laatste rijs fase was hij een stuk beter en echt lekker brood

Afbeelding

Afbeelding

Recept

250 gr volkorenmeel
250 gr tarwebloem
280 gr water ca 25 graden
25 gr margarine (heb ik vervangen door roomboter en heb er ook ongeveer 2 eetlepels zonnebloem olie doorzitten)
8 gr zout
7 gr droge instant gist
5 gr witte basterdsuiker (ik heb vanille suiker gebruikt)



Alles in de kom behalve zout. En een beetje water achter de hand houden. Mengen en als het goed gemengd is de zout erbij dan kneden. Als het wat droog blijft meer water erbij. Ik had ook nog extra water gepakt. Na het kneden in de machine 15 min op stand 1 en laatste minuut op 2. Nog even na gekneed met de hand (de kom schoongemaakt en ingevet en het deeg er weer in gedaan) en deeg in de oven op 30 graden weg gezet 20 minuten

Daarna weer beetje gekneed met de hand en weer weg gezet oven nu op 25 graden.

Daarna deeg aangevuld met meer tarwebloem omdat ik hem te kleverig vond tot ik hem goed vond voelen. Toen lucht eruit geslagen/gekneed en een mooie ronde bal van gemaakt en 40 min in de oven verder laten rijzen in de pan met rijszak op 25 graden.

Daarna de rijszak met deeg op een broodplank bij de verwarming gezet en de pan met de oven op 200 graden voorverwarmen na 25 min na rijzen bij de verwarming was de oven goed en ging het deeg in de pan (eerst ingesneden aan de bovenkant. De oven heb ik naar 180 graden gezet en het brood 45 min met deksel in de oven laten bakken. Toen deksel eraf en nog 20 min op 200 graden zonder deksel.

Best wel wat handelingen maar het is lekker zacht brood geworden :j

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:54

BeFunny schreef:
Dit is het recept voor de vlecht broodjes, super simpel. Ik heb het dus iets anders gedaan ivm tekort aan patent bloem dus een ander bloemsoort gemengd met patentbloem.
Ze waren echt heerlijk.

https://kookmutsjes.com/recept/zachte-vlechtbroodjes/


Ik heb net voor het eerst van mn leven volkoren meel meegenomen. Welliswaar nog uit de supermarkt maar iig wel biologisch. Maar denk dat ik me eerst eens aan bovenstaande ga wagen. Ik moet ook de oven nog leren kennen (hij kan vast meer dan pizza's lekker afbakken :o )

Denk dat ik voor mezelf een broodbakblik onder de <|- ga leggen, of mss nog even snel bij de <:) in de zak schuiven

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:07

Ik zat te kijken naar het recept van die vlechtbroodjes op de site van kookmutsjes maar was totaal afgeleid door een filmpje waarop ze kip-pesto broodjes maken :9 :9

(ik moet echt even gaan eten denk ik :+ )

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:17

Haha. Ik ben nu pizza aan het maken. Met zelf gemaakt deeg. Die voor mijn vriend was al klaar die van mij moet nog een paar minuten in de oven. Lekker hoor zelfgemaakte bizabodem. Die keukenmachine gaat zijn geld wel opbrengen zo.

fjordwijk
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-12-09

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:23

Dan wil je het overnight pizzadeeg zeker ook proberen! Is nog lekkerder :)

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:55

Pizzadeeg maak ik gewoon nog met het handje,maar dat gaat dus ook prima met de machine?

Kom maar door met het recept voor de overnight pizzadeeg

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:16

Kom maar door zou ik zeggen haha.

Ja gaat prima. Alleen bij het opbollen even extra nog kneden met de hand dus je krijgt wel deeg op je handen. Maar scheelt toch 20 minuten met de hand kneden. En de machine doet het in 10 en dan kan je zelf wat anders doen.

Niet helemaal rond wel heel lekker


Afbeelding

fjordwijk
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:31

https://www.kitchenaid.nl/recepten/overnight-pizza

Gewoon vd kitchenaid recepten. Het recept doen wij x3 voor 4 personen. Dat zijn dan 2 plaatpizza's.

Het deeg doe ik in de kitchenaid, gaat prima. Met de hand doe ik het niet meer nakneden voor de lucht. Het deeg vind ik veel mooier en luchtiger dan met de hand.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 'Goedkopere' KitchenAid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:11