Welke E-reader?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 08:58

Dank je wel! +:)+

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:54

Boox c67ml
Afbeelding
De Boox C67ML is een slanke, maar middelmatige e-reader met een E-inkscherm met schermverlichting. Hij heeft een aanraakscherm en fysieke bladerknoppen. Van de 4 GB interne opslagruimte is krap 2,51 GB vrij voor eigen bestanden. Het geheugen is uitbreidbaar met een MicroSD geheugenkaart van maximaal 32GB. De e-reader kan boeken met Adobe DRM lezen. Daardoor kun je bijvoorbeeld e-books lezen die je hebt geleend bij De Bibliotheek. Bijzonder is dat deze e-reader Android 4.2 heeft en een Dual Core 2 processor. Daarmee kun je bijvoorbeeld apps van Google Play installeren. Verwacht echter geen tabletervaring want daarvoor is het scherm niet geschikt.

Boox m96
Afbeelding
Afbeelding
Deze e-reader is met een halve kilo obees te noemen. De hardware is grotendeels gelijk aan die van de Icarus eXceL 9.7 E1051BK. Ook bij deze e-reader ontbreken een aanraakscherm en schermverlichting. Het scherm kan alleen met een stylus bediend worden en niet met de vingers. Gek genoeg is deze e-reader harstikke duur: wij kochten hem voor 320. Dat is deze e-reader absoluut niet waard, zelfs niet als je specifiek op zoek bent naar een e-reader met groot scherm. De M96 heeft Android als besturingssysteem, maar door zijn zwart-wit e-inkscherm en trage schermverversing is hij niet geschikt voor apps met veel beeld, of waarbij veel gescrolld moet worden. Op de 4 GB interne opslagruimte is 2,27 GB vrij voor boeken, muziek, foto’s etc. De opslag is uit te breiden met een geheugenkaart van maximaal 32GB

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 11:12

Enorm bedankt Niqui!

Ik ga maar eens even een beetje (heleboel) op een rijtje zetten. :list:

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:25

Ik heb ook een Meebook, da’s zo’n Chinees ding, enkel gekocht vanwege het feit dat je er andere apps op kan zetten. Het ging mij specifiek om MEB market, voor Engelse vertalingen van Thaïse boeken (nou ja, laten we ze veredelde fanfictie noemen). Ik heb die app ook op de iPad en iPhone, maar lees nou eenmaal toch het liefst vanaf e-ink.
Vind het verder qua kwaliteit drie keer niks, voor al het andere leesvoer gebruik ik veel liever mijn Kindle paperwhite. (Die kan alles aan, het magische woord is Calibre!, en je kan er naartoe mailen en met een browser plug-in vanuit je browser naartoe mailen.) Al sinds 2010 een Kindle lezer, en voor mij nooit meer iets anders als main lees apparaat.
Had tot voor kort ook een Kobo forma, die is inmiddels het huis uit want gebruikte ik nooit. :o

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:44

Ik heb de kobo libra 2. Erg tevreden over, zeker icm een kobo abbo. Ik lees echt veel en denk dat ik hem 2x per maand op moet laden.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:02

Ik heb een sony gehad (welke weet ik niet meer zo goed, hij was heel mooi roze :+) en een Pocketbook Touch Lux 3 en nu een Kobo Libra H20.

De Sony was prima, veel plezier mee gehad. Maar na 2 jaar gaf die wel de geest.
De Pocketbook was ook prima, maar het allergrootste nadeel, was dat er verplichte updates zijn en dat na 1 zo'n update de hele bibliotheek anders ingedeeld was (met plaatjes van de boeken, ipv de namen) en ik kreeg dat niet meer terug gezet naar de oude manier, er waren nog wat dingen die met de updates gewijzigd werden aan mijn instellingen wat dan niet meer terug gezet kon worden.
Ik had daar zo'n enorme hekel aan, ik kon gewoon niet meer wennen aan mijn eigen ereader, omdat bij elke update alles anders was...
Dus ik ben heel eerlijk, ik heb het kreng na 1,5 jaar proberen aan de kant geflikkerd en er nooit meer naar omgekeken.
Was eigenlijk daardoor zelfs helemaal klaar met ereaders, maar nadat mijn man 2 jaar terug begon te klagen over de tassen met boeken die mee moesten op vakantie (ik ben een bizar snelle lezer, dus aan 1 a 2 boeken voor een week heb ik gewoon niet voldoende aan)
Ben ik toch weer gaan kijken naar een ereader.
Op advies van bokt een Kobo Libra H20 gekocht en ik ben er oprecht zo enorm gelukkig mee <3
Hij kan mee in bad, mee in het zwembad, ik kan hem instellen zoals ik zelf wil, hij is te connecten met mijn telefoon of tablet, dus als ik hem niet mee heb maar ik wel wil lezen, kan dat via telefoon of tablet en wordt mijn voortgang nog bijgehouden.
Hij draait mee met hoe ik het scherm hou, boeken er op zetten is echt super makkelijk, hij heeft knopjes én een touchscreen, en het allerbelangrijkste, als ik updates draai gaan mijn persoonlijke instellingen niet verloren.

Ik las hier mensen die zeggen dat de batterij niet lang mee gaat, bij mij gaat de batterij gemiddeld 1 a 2 maanden mee, afhankelijk van hoe intensief ik hem gebruik. Dus dat is zeker niet slecht, zeker niet als je weet hoeveel ik lees :+

Als ik al een nadeel moet noemen, dan is het dat het oplaadsnoer zo'n usb mini uitgang moet hebben. Ik had het fijner gevonden als ik voor al mijn apparaten hetzelfde snoertje kon gebruiken (usbc) maar dat is echt oprecht mierenneuken, want ik ben er zo gelukkig mee <3

Voor mij echt geen ander merk dan Kobo meer hoor :n

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 12:24

Dank M_D_H!

De Kobo Libra H2O lijkt te voldoen aan alle eisen. Handig ook als je het kunt connecten!

Die gaat er sowieso bij op het lijstje. :)

linoleum

Berichten: 6463
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:39

Hier ook heel tevreden met de Kobo Libra, en mijn moeder en aantal andere familieleden en vrienden ook.
Grootste nadeel is dat vooral goed werkt met Bol en Kobo zelf, maar met andere partijen je altijd via pc moet werken. Maar dat is kwestie van even aansluiten en via Calibre alsnog erop zetten.

Bij met name Engels lezen, dan zou ik een Kindle aanraden. Gekoppeld aan Amazon, groter en goedkoper aanbod Engelse boeken.
Maar ik lees tegenwoordig ook bijna alleen maar Engels en red me prima met Kobo.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:08

Ik weer niet precies wat je kan zien bij de Consumentenbond, maar hier nog even de review van de Kobo Libra 2. Ik heb de vorige versie en die bevalt nog steeds prima. De Libra 2 is waterdicht.

Citaat:
Wat is er goed aan de Kobo Libra 2?
Het scherm scoort uitstekend in de test. Het contrast, de scherpte en de helderheid zijn zeer goed. Dat geldt bij daglicht in huis en buiten in de volle zon. De verlichting van het scherm is in kleine stappen aan te passen. In een donkere kamer is het prettig lezen bij gedimd licht. De kleur van het scherm is wat geel. De letters zien er haarscherp uit. Vlekjes of andere oneffenheden zijn er bijna niet op te zien.


De Kobo Libra 2 ligt lekker in de hand. Zeker als je graag in bed leest biedt hij veel leesgemak. De achterkant heeft een fijne grip. Met 1 hand houd je de e-reader vast en met de andere hand bedien je de fysieke bladerknoppen aan de zijkant van het scherm. Je kunt het scherm roteren, de positie verandert dan automatisch mee (net als bij een tablet).

Het aanpassen van de verlichting gaat erg makkelijk. Dat doe je door van boven naar beneden te vegen aan de linkerkant van het scherm. De kleur van het licht verandert automatisch. Overdag is het hard blauw, in de avond warm oranje. Het menu is overzichtelijk, maar de onderdelen zijn wat verspreid. De bediening zou vlotter kunnen.

Wat is er niet goed aan de Kobo Libra 2?
De behuizing is stevig, maar het scherm is gevoelig voor krassen. Dat blijkt uit de test waarbij we met een mechanische pen het schermoppervlak bekrassen. Al bij het toepassen van lichte druk kwamen er krasjes op het scherm. De accu gaat ongeveer 11 dagen mee op een lading. Dat is voldoende, maar beneden het gemiddelde van 18 dagen.

Waarom moet ik de Kobo Libra 2 kopen?
Vanwege zijn uitstekende scherm en het leesgemak dat hij biedt.

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 14:52

Waterdicht is inderdaad wel een eis. :o
Ding wordt gebruikt als ik in bad zit en moet mee op vakantie. :D

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:14

Ik heb een aantal jaren nu een Kobo Clara HD. Dit vind ik zelf echt een hele fijne e-reader. Reageert snel genoeg, is ook simpel genoeg, lekker lichtgewicht. Het enige nadeel wat ik heb gevonden is dat hij nogal kieskeurig is qua welke kabels er compatibel mee zijn, dus toen ik die van mij kwijtraakte, heb ik een specifieke kabel moeten bestellen om er weer mee te kunnen verbinden op de laptop. Maar dat komt eigenlijk ook omdat ik een enorme doos ben met kabels :o

Mijn grootste eisen waren eigenlijk genoeg geheugen op het apparaat zelf en een langere batterijduur en dat heeft deze allebei goed genoeg.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:14

princequillo schreef:
Ik heb een aantal jaren nu een Kobo Clara HD. Dit vind ik zelf echt een hele fijne e-reader. Reageert snel genoeg, is ook simpel genoeg, lekker lichtgewicht. Het enige nadeel wat ik heb gevonden is dat hij nogal kieskeurig is qua welke kabels er compatibel mee zijn, dus toen ik die van mij kwijtraakte, heb ik een specifieke kabel moeten bestellen om er weer mee te kunnen verbinden op de laptop. Maar dat komt eigenlijk ook omdat ik een enorme doos ben met kabels :o

Mijn grootste eisen waren eigenlijk genoeg geheugen op het apparaat zelf en een langere batterijduur en dat heeft deze allebei goed genoeg.


Je kobo e-reader is niet kieskeurig hoor, of in ieder geval, alle e-readers zijn wat dat betreft kieskeurig, dat is dus niet kobo afhankelijk. Kabels kunnen gewoon verschillen in functie en dat is gelukkig best simpel. :) Je hebt laadkabels en je hebt datakabels. Met laadkabels kan je je e-reader opladen, maar geen bestanden over en weer zetten. Vandaar dat je bij een e-reader altijd een datakabel nodig hebt, om boeken van je laptop over te zetten en vice versa.

Dit zorgt er trouwens wel voor dat ik mijn datakabel van de e-reader altijd heel secuur in het hoesje heb zitten. Zodat hij niet op mijn hoop met andere kabels beland die voornamelijk uit laadkabels bestaat. :')

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 22:59

Momenteel heb ik de keuze teruggebracht naar de Kobo Libra 2 en de Pocketbook Inkpad 3 Pro.

Iemand nog tips? :D

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 23:29

Ja, kijk of je naar een winkel kunt zodat je kunt voelen wat lekker in de hand ligt. Succes met uitzoeken en veel leesplezier!

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 07:15

Dank je wel!

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:09

Als je lid wil worden van kobo plus, is de Kobo de handigste keuze. Ik ken pocketbook niet overigens.

MayoNeighs

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-07-15

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:26

Ik ben ook heel tevreden van mijn Kobo Libra 2!

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:17

Ik wil geen abonnement, ik haal de boeken overal en nergens vandaan zeg maar. :))

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:20

Voor kobo is calibre dan handig. Bij pocketbook ook maar daar kun je de boeken ook naar je ereader mailen.

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 07:30

Dank je wel voor de tip!

Het mailen leek me zo handig en de Pocketbook lijkt me ook mooier. Specs lijken ook wat beter (zoals werkgeheugen), maar lees toch vrij veel negatieve recensies over PB dat ze toch vrij snel het niet meer doen of kapot zijn. Erg jammer, daarom neig ik naar de Kobo.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:12

Ik heb ook een Kobo en ben er heel blij mee! :j

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:20

Hier ook heel blij met mijn Kobo Libra 2! Zonder Kobo abonnement.

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 08:33

Thanks voor alle reacties! Heel fijn dat velen zo lovende zijn over de Kobo.
Ben reuze benieuwd. :D

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:23

Als je tijd hebt om nog even te wachten, dan is het de moeite waard om Black friday even af te wachten, dat scheelde mij vorig jaar 20 euro op mijn Kobo libra 2 :D

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Welke E-reader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 10:32

Goede tip... maar ik wilde hem eigenlijk meenemen op vakantie.
Nog even dubben of ik dan toch de oude meeneem en nog even wacht. €20,- is wel een leuk bedrag!