Welke elektrische fiets

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 10:54

Omdat mijn oude fiets niet meer bevalt, ben ik op zoek naar een nieuwe fiets. Ik heb op dit moment een cortina met voorwielmotor. Hiervan is de vering zeer slecht (geen vering) en gaat de accu zeer snel leeg.
Ik ben op zoek naar een fiets voor woon-werk verkeer.
- Sterke motor, want ik fiets iedere dag de amerongense berg over
- accu waar je minimaal 70km mee kan fietsen op goede ondersteuning
- goede vering ivm slechte rug en slecht fietspad
- rechtop kunnen zitten

Ondertussen heb ik van alles uitgeprobeerd en zie door de bomen het bos niet meer. Wat zouden jullie adviseren en met welke fiets hebben jullie goede ervaring?

kinel
Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:21

Ik fiets zelf met een gazelle vento. Kom twee keer m’n werk op en neer in de tourstand.
Een keer op en neer is voor mij 50 km. Ben zeer tevreden.

Zoolgangster

Berichten: 9728
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:39

Wat die 70 kilometer betreft: bedoel je dat per week, of rijd je per dag zo veel?

Ik heb een (tweedehands) Gazelle Orange C8, middenmotor, heb er zelf al 26.000 kilometer mee gereden. Voorvering, goed verstelbaar stuur, verende zadelpen, en een degelijke accu, Gazelle Impulse goud. Ik rijd door weer en wind nog steeds met dezelfde accu als waarmee ik de fiets bij de fietsenmaker kocht.
Ik rijd per dag tussen de 20 en 30 kilometer. Ik kan makkelijk 70 kilometer halen zonder opladen, ook nu mijn accu dus al meer dan 25.000 kilometer meegaat. Ik gebruik de middenstand het meest, en voor hellingen of tegenwind de zwaarste ondersteuning.

Deze fiets is al minstens 5 jaar oud, en ik weet niet hoe de nieuwere modellen zijn. Maar ik ben erg blij met mijn fiets.

Lian

Berichten: 638
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:42

Gazelles staan erom bekend dat je erg rechtop kan zitten. Verder ook degelijke fietsen.

Ik heb zelf een Trek District waar ik na drie jaar nog steeds erg blij mee ben. Zit een Bosch motor op, dat is sowieso een aanrader. Hele krachtige, maar natuurlijke ondersteuning. Dat komt ook doordat het een middenmotor met krachtsensor is, vind ik veel prettiger dan een voorwielmotor met rotatiesensor. Ik fiets er regelmatig met gemak de Maarnse en Amerongse berg mee op ;)

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 11:45

Zoolgangster schreef:
Wat die 70 kilometer betreft: bedoel je dat per week, of rijd je per dag zo veel?

Ik heb een (tweedehands) Gazelle Orange C8, middenmotor, heb er zelf al 26.000 kilometer mee gereden. Voorvering, goed verstelbaar stuur, verende zadelpen, en een degelijke accu, Gazelle Impulse goud. Ik rijd door weer en wind nog steeds met dezelfde accu als waarmee ik de fiets bij de fietsenmaker kocht.
Ik rijd per dag tussen de 20 en 30 kilometer. Ik kan makkelijk 70 kilometer halen zonder opladen, ook nu mijn accu dus al meer dan 25.000 kilometer meegaat. Ik gebruik de middenstand het meest, en voor hellingen of tegenwind de zwaarste ondersteuning.

Deze fiets is al minstens 5 jaar oud, en ik weet niet hoe de nieuwere modellen zijn. Maar ik ben erg blij met mijn fiets.


Bedankt voor de reacties.
Ik fiets minimaal 38km per dag woon werk en daarna soms nog naar de paarden en winkel enzo. Dus wil inderdaad 70km kunnen fietsen zonder opladen. Zeker omdat de accu's naar verloop van tijd meestal minder worden en ik dan ook nog heen en weer kan rijden naar mijn werk. De cortina die ik heb met grootste accu moet ik nu iedere dag zowel thuis als op mijn werk opladen. En dat vind ik nogal onhandig

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:51

Koga. Hier een jaar geleden de toen 13 jaar oude koga van mijn moeder gekregen om eens te gaan zien of het hele elektrisch fietsen wel wat voor mij ging zijn ( ik heb sinds mijn rijbewijs dan ook nooit meer op een fiets gezeten, dat zijn heel wat jaartjes... ;) ). Toen deze overleed was ik al verkocht en toen dus op zoek naar een andere fiets. Ik heb op heel wat verschillende merken gezeten, maar toen als laatste toch weer op een Koga en ik was gelijk verkocht. Ik ben dus ook erg van het rechtop fietsen en ik ervaarde dit dus alleen met een Koga gelijk weer. Ook de Koga heeft tegenwoordig een Bosch motor en ik dus nu ook een middenmotor, was ook niet helemaal kapot van de voorwielmotor moet ik zeggen maar dat was meer een gevoel, want verstand heb ik er niet van. Zat trouwens ook groot verschil in de ene voorwielmotor en de ander moet ik zeggen. Trouwens nu ik er over nadenk ook in de middenmotors. Heb op een Sparta gefietst met een middenmotor en dat vond ik maar raar dat ik een klik voelde zodra ik even stopte met trappen en dan weer door trapte, voor mij was de Koga het soepelste om het zo maar te zeggen.

LoveBodin

Berichten: 4371
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:57

Afhankelijk van wat je wil uitgeven: Riese Muller fiets.
Meerdere mensen in mijn omgeving hebben die, en het zijn heel erg fijne fietsen, maar ze kosten dan ook wel wat. Daarentegen krijg je wel fietsen waar je heel erg ver mee kan fietsen, mijn moeder laadt ook zeker niet elke dag op, zij fietst bijna 60km enkele dag en is er nog altijd heel tevreden mee. Ook een zeer stabiele fiets, zodat je minder last hebt van weersomstandigheden.

snorkel1986

Berichten: 3044
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:30

Hier al paar jaar een rih erg fijn.
Voor je rug kijk naar verschillende zadel pennen ( man en schoonmoeder met hernia hebben andere los bij gekocht die veren schuin na voren en zijn voor hun rug veel fijner)
Xo iets heeft mijn man via fietsenmaker

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:39

Ik heb een Gazelle Paris die volgens mij aardig aan je eisen voldoet. Op een volle accu kan ik zo 110 km rijden.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:55

janneke584 schreef:
Zoolgangster schreef:
Wat die 70 kilometer betreft: bedoel je dat per week, of rijd je per dag zo veel?

Ik heb een (tweedehands) Gazelle Orange C8, middenmotor, heb er zelf al 26.000 kilometer mee gereden. Voorvering, goed verstelbaar stuur, verende zadelpen, en een degelijke accu, Gazelle Impulse goud. Ik rijd door weer en wind nog steeds met dezelfde accu als waarmee ik de fiets bij de fietsenmaker kocht.
Ik rijd per dag tussen de 20 en 30 kilometer. Ik kan makkelijk 70 kilometer halen zonder opladen, ook nu mijn accu dus al meer dan 25.000 kilometer meegaat. Ik gebruik de middenstand het meest, en voor hellingen of tegenwind de zwaarste ondersteuning.

Deze fiets is al minstens 5 jaar oud, en ik weet niet hoe de nieuwere modellen zijn. Maar ik ben erg blij met mijn fiets.


Bedankt voor de reacties.
Ik fiets minimaal 38km per dag woon werk en daarna soms nog naar de paarden en winkel enzo. Dus wil inderdaad 70km kunnen fietsen zonder opladen. Zeker omdat de accu's naar verloop van tijd meestal minder worden en ik dan ook nog heen en weer kan rijden naar mijn werk. De cortina die ik heb met grootste accu moet ik nu iedere dag zowel thuis als op mijn werk opladen. En dat vind ik nogal onhandig


Hoi!

Ik zie dat je in ingen woont. Ik woon zelf in Maurik en fiets ook bijna wekelijks de Amerongse berg over. Ik heb een Advanced e-Bike, gekocht bij be bike in eck en wiel. Daar heb ik erg fijn advies gehad en zadel met extra vering voor mijn rug. Ook fijne service!

Hoop dat je wat vindt!

Groetjes,
Linda

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:17

Ik lees even mee, ik woon in dezelfde regio. Op dit moment heb ik een Sparta met achterwiel motor en trapondersteuning. Deze fietst heel fijn maar de onderdelen hiervoor zijn niet meer leverbaar. Dus ik moet blij zijn zo lang die het doet.

Mijn dochter heeft een fiets met rotatieondersteuning maar dat vind ik niet zo fijn. Wat heeft de gazelle voor ondersteuning?

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 19:35

De gazelle paris heeft de accu achterop. Ik denk dat ik toch liever de accu in het frame heb ivm betere gewichtverdeling en stabiliteit.
Riese muller vind ik wel heel duur.
Op dit moment hebben de qwic premium i MN7+ en de flyer gotour6 5.4 de voorkeur na nogmaals proefgefietst te hebben. De flyer is eigenlijk boven budget en ik weet niet hoe het zo gaat ivm de financiële problemen. De qwic is iets minder goed geveerd en de ondersteuning valt even stil bij het schakelen. De vraag is of ik daaraan kan wennen

DuoPenotti

Berichten: 30116
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:39

Ik heb de gazelle paris, et middenmoter.
Juist in het midden vind ik stabiel.
Ik heb na mijn nah best een slecht evenwicht en met die fiets kan ik toch fijn fietsen.
Maar als je daar niet naar hoeft kijken zullen er best heel veel andere fijn zijn :)

Hoe ver je kunt ligt denk ik toch het meeste aan de capaciteit van je accu.

Nielojram

Berichten: 7855
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:41

RIH of Koga.

Alle andere merken zijn mindere goden v.w.b. jij wil :-)

Supervixen

Berichten: 12945
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:59

Ik ben heel erg blij met mijn RIH.
Haalt 100km op een volle accu met halve ondersteuning en iets van 80km met volle ondersteuning.
Hij heeft een voorwielmotor en ik vind dat hij heel licht fietst.

Ik fiets naar het werk over een hele lange brug over de Rijn en dat gaat prima.

RanjaRietje

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:45

Ik ben tevreden met de Victoria eTrekking 5.9 H

2e hands gekocht was 2 jaar oud. Midden motor en zit comfortabel, stuur kan mooi hoog en er zit goede vering in. Heb ook een zadel vering

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 21:58

Nielojram schreef:
RIH of Koga.

Alle andere merken zijn mindere goden v.w.b. jij wil :-)


En welk model van deze merken zou je dan aanraden?

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:03

Wat ik heb begrepen is dat Koga wel bovenaan staat qua kwaliteit

Ik heb geleerd dat het beter is om even door te sparen voor een beter merk. Bosch motor, goede remmen, middenmotor etc
Want die goedkopere modellen en merken, echt dat merk je heel snel...
En goedkoop bedoel ik onder de €2300,- ....

Ik heb een Pegasus Sierra van een paar jaar oud ondertussen
En daar ben ik zeer tevreden mee

Pallatin

Berichten: 2528
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:42

Ik ga morgen m’n nieuwe E-bike ophalen en dat is een Sparta d-rule Ultra geworden. Dat is een fiets met riemaandrijving en dus nagenoeg onderhoudsvrij, rechtop, accu 500 kWh, middenmoter, 75 m’n, traploos schakelen en met smart system. Qua onderdelen/ techniek is deze beter in prijs kwaliteit dan Koga. Koga heeft mooiere afgewerkte (niet zichtbare )lasnaden, maar is minimaal 500 duurder als je dezelfde kwaliteit motor/ techniek wil hebben. Ik vind deze Sparta al duur zat trouwens…
Wat wil je er ongeveer aan uitgeven? Ik had in m’n zoektocht ongeveer dezelfde eisen als jij behalve dat ik perse een riemaandrijving wilde ipv ketting, maar heb m’n lijst nog wel ergens met geschikte modellen :D

Rizette
Berichten: 4422
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:20

Welke fiets je ook kiest. Kijk bij 12gobiking in Moordrecht even wat daar de prijzen zijn. Scheelde voor ons enorm qua prijs. Batavus kun je ook vrijwel rechtop zitten.

Mando

Berichten: 15730
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:40

Ga naar een fietsenwinkel of meerdere en ga proef rijden zo kom je er achter wat je prettig vind.

hannelot
Berichten: 1009
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:42

Ik fiets nu al een halfjaar met batavus Altura. Een fantastische fiets. 500 Whatt accu. Ik kan op de hoogste stand (turbo) makkelijk heen en weer naar school (40 km in totaal)

Zoolgangster

Berichten: 9728
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:45

onpaard schreef:
Ik lees even mee, ik woon in dezelfde regio. Op dit moment heb ik een Sparta met achterwiel motor en trapondersteuning. Deze fietst heel fijn maar de onderdelen hiervoor zijn niet meer leverbaar. Dus ik moet blij zijn zo lang die het doet.

Mijn dochter heeft een fiets met rotatieondersteuning maar dat vind ik niet zo fijn. Wat heeft de gazelle voor ondersteuning?


Mijn gazelle Orange C8 heeft trapkrachtondersteuning. Dit voelt nog het meest als een normale fiets, en blijkt, wat de accu betreft, het meest energiezuinig te zijn en verklaart de goede staat waarin mijn accu na 5 jaar nog is. Soms lijkt het of ik net zo goed zonder hulpmotor kan rijden, zo "gewoon" voelt het rijden met mijn e-bike, maar als het flink waait of ik een brug op moet kan ik gewoon doorfietsen en kom ik op dezelfde tijd aan op mijn werk als bij windstil weer en ik ben erg blij met de hulpmotor. :D

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:29

Als je een actieve mee fietser bent dan zal elke fiets met middenmoter en 600 Wh accu op eco stand wel 75 km kunnen halen en tevens de accu in de koudere periode verwarmt opslaan. Zelf ben ik een luie fietser dus alleen voorwielmotor en de ketting eraf halen zodat je super lui kunt fietsen. Helaas wordt dan de actie radius met 600 Wh en sportstand maar 35 km.

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:12

Zoolgangster schreef:
onpaard schreef:
Ik lees even mee, ik woon in dezelfde regio. Op dit moment heb ik een Sparta met achterwiel motor en trapondersteuning. Deze fietst heel fijn maar de onderdelen hiervoor zijn niet meer leverbaar. Dus ik moet blij zijn zo lang die het doet.

Mijn dochter heeft een fiets met rotatieondersteuning maar dat vind ik niet zo fijn. Wat heeft de gazelle voor ondersteuning?


Mijn gazelle Orange C8 heeft trapkrachtondersteuning. Dit voelt nog het meest als een normale fiets, en blijkt, wat de accu betreft, het meest energiezuinig te zijn en verklaart de goede staat waarin mijn accu na 5 jaar nog is. Soms lijkt het of ik net zo goed zonder hulpmotor kan rijden, zo "gewoon" voelt het rijden met mijn e-bike, maar als het flink waait of ik een brug op moet kan ik gewoon doorfietsen en kom ik op dezelfde tijd aan op mijn werk als bij windstil weer en ik ben erg blij met de hulpmotor. :D


Bedankt. Dan ga ik die eens proberen.