Beelden pony ongevraagd op tiktok

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:22

Ik vind ook dat je op een pensionstal een zekere mate van privacy mag verwachten, en dat dus niet Jan en alleman op stal kan komen en foto’s en filmpjes van jouw paard specifiek gaat maken , zonder toestemming. Ik vind ook dat pensionklanten onderling daarover met elkaar afspraken over kunnen maken. Als ik film in de bak, dan meld ik het altijd even, als ik het ook op Insta wil posten, vraag ik toestemming. Doorgaans probeer ik zoveel mogelijk om paarden van een ander uit beeld te houden en (bij het voorbeeld met een andere ruiter ook in de bak) daar niet de focus op te hebben. Op de wei kan het wel eens voorkomen dat een ander paard in beeld staat, maar zolang dat ergens op de achtergrond en niet scherp is, dus zeker niet het “onderwerp” van de foto, dan is dat voor mij helemaal prima, ook als anderen foto’s van hun paarden post met de mijne ergens op de achtergrond.

Maar ik heb mijn jongste paard in haar jeugd ook 3 jaar op een kudde in een groot natuurgebied gehad, daar liep een wandelroute doorheen en een deel van het natuurgebied grensde aan de dijk met n-weg. Ik verwachtte daar geen mate van privacy, omdat het terrein openbaar was voor wandelaars. Veel natuurfotograven kwamen daar ook en soms zag ik mijn paard op Instagram voorbij komen, van dichterbij of verder weg. Aangezien ze als Shire met 4 witte benen nogal opviel tussen de rest (voornamelijk warmbloed paarden), was ze geregeld opvallend in beeld.

Het enige dat ik echt vervelend vond was toen ze “gered” werd uit de modder, het hele verhaal stond gedramatiseerd op insta, voordat de beheerder überhaupt de kans had gehad mij in te lichten. Er was ook (zo bleek later) helemaal niets aan de hand, ze had lekker liggen rollen en relaxen in de modder op een hete dag en wandelaars hadden aangenomen dat ze vast was komen te zitten in de modder en hadden Haar met een groepje “gered”. De beheerder had de commotie meegekregen (brandweer was blijkbaar gebeld toen Pleun geen zin had om uit de modder te komen, die heeft de beheerder eerst gebeld), die is komen controleren en heeft er hartelijk om kunnen lachen, want Pleun was blijkbaar dol op modderbaden en was uiteindelijk, omdat er echt wel een grote groep mensen bij gekomen was, toch maar zelf uit de modder gelopen.
Maar ik had via via de link naar de insta post al gekregen en was me lam geschrokken, vlak daarna belde hij al met het hele echte verhaal en dat er echt niets ernstigs aan de hand was geweest. Voor de zekerheid heeft hij wel tijdelijk het modder deel van de plas afgezet met lint, niet zozeer ter bescherming van de paarden, maar meer ter bescherming van zijn eigen gemoedsrust. Hetzelfde als dat ze standaard in het geval van een ietswat kreupel paard een verbandje om het been deden (na controle door de dierenarts), omdat hij anders plat gebeld werd over een kreupel paard.

Afijn, mijn punt is dat je op bepaalde plekken een mate van privacy mag verwachten ook voor je paarden en een pensionstal is daar IMO één van. Op openbaar terrein is dat anders.

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:26

Ik ben juist wat blij als mensen mijn paarden leuk genoeg vinden om er foto's van te delen. Hier deze week mensen op bezoek gehad die indertijd 2 jonge paarden van me kochten. Ik vond het fijn dat ze een foto van de vader van hun paarden, mijn intussen 26jarige hengst op hun FB gezet hadden.

Zeker als het mede-pensionklanten zijn zou ik het normaal vinden dat er foto's genomen worden. Als hier een pensionklante de paarden filmde als ze gek aan het doen waren, kwamen de mijne ook wel es mee in beeld. Zolang je geen vijanden hebt en je voor niets of niemand hoeft te verbergen, why not? Ik had er zelfs nog nooit bij stilgestaan dat sommigen dat niet zo leuk vinden, die meiden wss ook niet.

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:43

anjali schreef:
@sammyvriend, ik begrijp wel wat je bedoelt. een dier is niet alleen iemands bezit maar ook gewoon zichzelf, in feite zijn eigen bezit. Maar dan zou je aan dat dier toestemming moeten vragen om foto's van hem te mogen maken en die zelfs op internet te gooien. Echter dieren zullen de mogelijke gevolgen en zelfs gevaren daarvan niet kunnen inzien, dat moet hun eigenaar voor hen doen. Net zo goed als dat je geen kinderen van anderen gaat fotograferen zonder de ouders te vragen. Een kind is ook geen eigendom van de ouders maar die zijn er wel verantwoordelijk voor.


Ja! Fijn dat we elkaar toch ook begrijpen.

Ik vind het verschil met kinderen, wat Jis_ in haar comment ook al aangeeft, dat het paard het geen bal kan schelen en het kind er later nog iets anders van kan vinden, simpelweg omdat het opgroeit. Mijn punt is niet dat ik niet weet wie ik dan toestemming moet vragen; mijn mening is dat er geen toestemming nodig is voor het maken van een foto van een dier. Tenzij ik dus weet dat de eigenaar daar niet op zit te wachten, dan is het alleen maar een kwestie van respect om daar rekening mee te houden.

Edit: de mogelijk gevolgen die je noemt zijn zelden voor het paard, soms voor de eigenaar, maar meestal helemaal niet aan de hand. In het geval van TS lijkt me het laatste. Beslissen in het belang van het paard, gaat dus naar mijn mening zelden op.

Iemand wees me erop dat het paard niet openbaar staat maar op een stal, en dat vond ik wel een hele goeie. Zeker ook na het lezen van Daphara's post (waar ik me van begin tot eind in kan vinden); er gelden dan gewoon andere normen en waarden mbt privacy. Zolang er vriendelijke gecommuniceerd kan worden en elkaars wensen gehoord en gerespecteerd kunnen worden, ook al verschil je van mening, blijven eventuele problemen klein, denk ik.

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:42

Ik heb dit ook wel eens gehad, de andere kant op. Mijn paard staat in een kudde en kroelt soms enorm lief met andere paarden. Dit zet ik wel eens op de foto, of mijn stalgenoten/verzorger en dan sturen ze dit door bijvoorbeeld. Mijn paard werd echt dikke mik met een ander en ik heb denk ik wel eens een fotootje of twee van hun samen geplaatst met een verhaaltje over dat hij het zo goed doet in de kudde en een vriendinnetje heeft gevonden. Bleek stalgenoot achteraf niet te kunnen waarderen, oeps? De rest van mijn stalgenoten vond dit overigens ook wat raar, maar goed de meesten van ons hebben ook een eigen paarden Instagram. :')

Nou zou ik hier in bijna alle gevallen respect voor hebben gehad en de foto's eventueel weghalen (al waren het gewoon wat leuke foto's waarbij ik nog gelet had ook dat de hoek enigzins flatteus was :+). Helaas werd dit toch een iets minder gezellig gesprekje omdat me werd verteld dat mijn paard ook niet meer met haar paard om mocht gaan. Like, hoe dan? Ze staan in een kudde. Daar zakte mijn mond toch wel van open kan ik je vertellen.

nine1987

Berichten: 8354
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:07

Lijsken schreef:
nine1987 schreef:
Wat een drama om niks zeg.. :))


Ja, lach maar.
Tot iemand waarvan je echt niet wilt dat diegene weet waar je paard staat*, er door zo’n “schattig filmpje” toch achterkomt. Met alle gevolgen van dien. Echt, plaats geen filmpjes zonder toestemming.

*of waar diegene je hond of kat kan vinden, of waar diegene jou kan vinden


Ik men met mijn paard over de Veluwe.. Elke rit worden we minstens 5x gefilmd/gefotografeerd.. Ik kan me er werkelijk niet druk om maken..

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:39

Celebi schreef:
Helaas werd dit toch een iets minder gezellig gesprekje omdat me werd verteld dat mijn paard ook niet meer met haar paard om mocht gaan. Like, hoe dan? Ze staan in een kudde. Daar zakte mijn mond toch wel van open kan ik je vertellen.


Wtf ???? Bestaat dit soort mensen echt?

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:26

Helaas wel.. Verbaas me er ook nog steeds over hoor. :')

moonfish13
Berichten: 18248
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:49

Right dan mis je geen schroefje maar een hele gereedschapskist.

(Bordje stond bij een dorpsgek voor de deur lamgs een looproute vol bordjes, hij had deze. :
Ik mijn moeder appen: wat wil jij hier nou mee zeggen?
Met het naambord op de achtergrond, en recent mot gehad, om ja, fotograferen van mij nadat ik verzocht dit niet te doen. (Brandweer was er).

Noraafjord
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-08-15

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:17

Ik lees al even mee en wilde toch ook nog even een ander kijk erop delen.

Ik vind het ook niet zo'n probleem als mijn paard gefotografeerd word zowel op stal als op buitenrit. (Een hele fotoshoot met mijn paard door pennymeisje zou mij wel een beetje ver gaan, maar dat zal vast niet vaak voorkomen)

Maar ik snap het soms wel als mensen geen foto willen van hun paard (zeker als het op stal is) op sociale media van stalgenootjes. Aangezien je daar zou kunnen afleiden waar jouw paard gestald staat. Je zult maar net gestalkt worden door iemand en die dan op die manier jouw weet te vinden of nog erger je paard iets aandoet. Natuurlijk zal dit maar voor een paar mensen gelden, maar je zal net diegene zijn. Het is ook niet iets wat je even rondbazuint tijdens de koffie op stal.
Daarnaast hoor je tegenwoordig ook zulke rare verhalen van honden die gekidnapt worden door vreemde, omdat ze er leuk uitzien.

Haha nu ik het zo terug lees klink ik wel erg paranoïde. Misschien iets te veel crimeseries gekeken deze week

akishino
Berichten: 1881
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 00:57

Ik zou er in deze context (zoals in de op) zelf geen probleem mee hebben.
Maar ik leer mijn dochter (12 jaar) eel dat ze niet zomaar filmpjes/foto's van de paarden op de privéstal waar ze vaak helpt, mag plaatsen. Eerst overleggen met de eigenaar. Ook heeft ze toestemming moeten vragen aan de eigenaresse van haar bijrijdpaard of ze daar beeldmateriaal van online mag zetten. Ik vind dat niet meer dan normaal.

Mijn kinderen mogen ook geen foto's/filmpjes van andere mensen/kinderen online zetten zonder toestemming. Daar ben ik best streng in en misschien ook wel wat ouderwets.

anjali
Berichten: 15212
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:24

hwn schreef:
Ik ben juist wat blij als mensen mijn paarden leuk genoeg vinden om er foto's van te delen. Hier deze week mensen op bezoek gehad die indertijd 2 jonge paarden van me kochten. Ik vond het fijn dat ze een foto van de vader van hun paarden, mijn intussen 26jarige hengst op hun FB gezet hadden.

Zeker als het mede-pensionklanten zijn zou ik het normaal vinden dat er foto's genomen worden. Als hier een pensionklante de paarden filmde als ze gek aan het doen waren, kwamen de mijne ook wel es mee in beeld. Zolang je geen vijanden hebt en je voor niets of niemand hoeft te verbergen, why not? Ik had er zelfs nog nooit bij stilgestaan dat sommigen dat niet zo leuk vinden, die meiden wss ook niet.

Het verschil is dat jij kennelijk paarden ook verkoopt en zelfs een hengst hebt die dekt. Dan is het gunstig en zelfs nodig in zakelijk opzicht dat jouw dieren veel in de aandacht komen. Zoiets als reclame.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:09

akishino schreef:
Ik zou er in deze context (zoals in de op) zelf geen probleem mee hebben.
Maar ik leer mijn dochter (12 jaar) eel dat ze niet zomaar filmpjes/foto's van de paarden op de privéstal waar ze vaak helpt, mag plaatsen. Eerst overleggen met de eigenaar. Ook heeft ze toestemming moeten vragen aan de eigenaresse van haar bijrijdpaard of ze daar beeldmateriaal van online mag zetten. Ik vind dat niet meer dan normaal.

Mijn kinderen mogen ook geen foto's/filmpjes van andere mensen/kinderen online zetten zonder toestemming. Daar ben ik best streng in en misschien ook wel wat ouderwets.


Helemaal mee eens. Al dat gekick op likes op social media.

Cambionn

Berichten: 874
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:27

Celebi schreef:
Helaas werd dit toch een iets minder gezellig gesprekje omdat me werd verteld dat mijn paard ook niet meer met haar paard om mocht gaan. Like, hoe dan? Ze staan in een kudde. Daar zakte mijn mond toch wel van open kan ik je vertellen.
Dit vind ik dan wel weer een rare reactie. Vraag me af hoe ze dit voor zich ziet. Je kan moeilijk je paard uitleggen dat hij niet met dat ene paard mag kroelen. Ik zie nu in mijn hoofd haar al als een moeder die niet wil dat z'n kind met een bepaald vriendje speelt steeds jouw paard wegsturen 8)7 .

sammyvriend schreef:
mijn mening is dat er geen toestemming nodig is voor het maken van een foto van een dier. Tenzij ik dus weet dat de eigenaar daar niet op zit te wachten, dan is het alleen maar een kwestie van respect om daar rekening mee te houden.
Maar dit is toch enorm achterstevoren? Waarom niet gewoon niet doen tenzij je weet dat de eigenaar het prima vind? Als we het over een kwestie van respect hebben, lijkt dat mij een heel stuk respectvoller...

Als je een topic als dit leest zie je dat sommige het prima vinden, anderen niet. En dat vele de hoop ook al hebben opgeheven want ze kunnen moeilijk voor iedereen stoppen om te vragen niet ve filmen. Dus als je weet dat het niet altijd gewaardeerd wordt, vraag je toch ff ipv gewoon te doen? Dat lijkt mij juist een kwestie van respect :+ .

akishino schreef:
Maar ik leer mijn dochter (12 jaar) eel dat ze niet zomaar filmpjes/foto's van de paarden op de privéstal waar ze vaak helpt, mag plaatsen. Eerst overleggen met de eigenaar. Ook heeft ze toestemming moeten vragen aan de eigenaresse van haar bijrijdpaard of ze daar beeldmateriaal van online mag zetten. Ik vind dat niet meer dan normaal.

Mijn kinderen mogen ook geen foto's/filmpjes van andere mensen/kinderen online zetten zonder toestemming. Daar ben ik best streng in en misschien ook wel wat ouderwets.
Vind ik niet ouderwets hoor. Eerder gewoon basis respect dat je kinder bijbrengt, zo hoort het imho ook.

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:21

Cambionn schreef:
sammyvriend schreef:
mijn mening is dat er geen toestemming nodig is voor het maken van een foto van een dier. Tenzij ik dus weet dat de eigenaar daar niet op zit te wachten, dan is het alleen maar een kwestie van respect om daar rekening mee te houden.
Maar dit is toch enorm achterstevoren? Waarom niet gewoon niet doen tenzij je weet dat de eigenaar het prima vind? Als we het over een kwestie van respect hebben, lijkt dat mij een heel stuk respectvoller...

Als je een topic als dit leest zie je dat sommige het prima vinden, anderen niet. En dat vele de hoop ook al hebben opgeheven want ze kunnen moeilijk voor iedereen stoppen om te vragen niet ve filmen. Dus als je weet dat het niet altijd gewaardeerd wordt, vraag je toch ff ipv gewoon te doen? Dat lijkt mij juist een kwestie van respect :+ .


Omdat iedereen andere motivaties heeft bij het maken/posten van dieren.

Ik persoonlijk voel niet de behoefte om zomaar dieren op social media zetten voor de leuk, dus vind je vraag moeilijk te beantwoorden, omdat ik die neiging niet zo ken. En hoe meer ik dit topic lees, hoe meer ik daar ook mee op zou passen, mocht die neiging wel komen, inderdaad uit respect voor de eigenaar die het niet leuk zou kunnen vinden. Maar ik vind nog steeds wel dat het je vrij staat, omdat (ik denk) de meeste eigenaren er geen probleem van maken en het dier in kwestie er al helemaal geen mening over heeft. Uiteraard binnen de lijntjes van 'het dier of de eigenaar niet in kwaad daglicht zetten'. Binnen een gesloten (pensioen)stal vind ik het al wel anders inderdaad, omdat je daar toch een andere mate van privacy verwacht, dan bv een weitje aan een openbare straat.

Echter ben ik (af en toe) hobbyfotograaf en beroepscameravrouw voor documentaires, dus in een artistieke context heb ik die behoefte wel. Het is lang geleden, maar ik zet dan graag een mooi resultaat op bv instagram, ook gewoon om mijn werk te promoten. Het is dan haast niet te doen om eerst de eigenaar te traceren, en de kans dat diegene het niet wil of er uberhaupt van gaat weten (en er dus problemen mee gaat hebben) is dan zo klein, en het is wettelijk gewoon oké, waardoor ik er dan voor kies om het wel openbaar te gooien. Omdat het om een mooi plaatje zou gaan, en dat voor mij artistieke waarde heeft. Het gaat dan dus nadrukkelijk niet om het paard zelf, maar om de esthetiek van het plaatje, waar het paard wellicht de hoofdrol in speelt.

Die intentie is dan dus wel om de artistieke kwaliteit van de foto, en niet 'stoer lopen doen met het paard van een ander', zoals het eerder genoemd is in dit topic. Daar zit denk ik heel veel tussen en daar mag denk ik ook anders naar gekeken worden (?). Het klakkeloos op internet gooien van een spelend veulen van iemand anders snap ik volledig vanuit die kids, maar vind het ook goed dat TS ze gaat aanspreken, zodat ze nadenken over of je dat eigenlijk wel kan maken (en natuurlijk omdat TS zich er niet helemaal lekker bij voelt, en ik hoop van harte dat ze het niet meer doen daarna). Maar de kinderen waren duidelijk vermaakt door het veulen en voelden de behoefte om die leuke beelden te delen (en ongetwijfeld zijn er andere mensen ook door vermaakt, waaronder TS zelf, dat is ook wat waard, toch? Zeker voor die kids).

Ik begrijp je punt wel hoor, Cambionn. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die niet eens stilstaan bij het feit dat er een eigenaar is die dit misschien niet leuk vindt. Dat is denk ik ook een antwoord op je vraag; onwetendheid (die bij mij persoonlijk nu wel weg is, dus, goed topic!). Uit enthousiasme posten ze dan gewoon, ik kan me niet voorstellend dat dit bij die kids niet ook het geval was.

Binnen werk gelden er weer andere normen, waarden en wetten, maar dat wijkt wel erg van het topic, dus daar blijf ik graag vandaan.

Ik zou na het lezen van dit topic in elk geval niet meer zo snel een foto van een dier op internet gooien, tenzij uit artistieke overwegingen waarbij ik zeker weet dat de eigenaar niet benadeeld wordt (en ja, los van of ik toestemming heb, maar ik zou wel kritischer zijn dan hiervoor over of het posten het wel waard is, met de eigenaar in m'n achterhoofd).

foxy80

Berichten: 7937
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:29

sammyvriend schreef:
TS, wat een fijne oplossing heb je, en wat stel je je probleem op een prettige manier.

Een andere, wellicht interessante invalshoek; wat heeft het (in dit geval) veulen wat speelt in de wei in die situatie nog met jou als 'eigenaar' te maken? Als je niet zelf op de foto/video staat.

Ik merk dat veel mensen in dit topic 'hun' paarden als hun bezit ('dingen', soms) zien. En hoewel dit op papier natuurlijk waar is, heb ik er moeite mee er volledig zo naar te kijken. Je betaalt en zorgt er natuurlijk voor, maar het geclaim dat het dier volledig jouw eigendom is, daar kan ik niet helemaal inkomen, omdat het een levend wezen is. Dus ik snap niet zo goed hoe je zou willen claimen dat anderen daar geen foto's/filmpjes van mogen maken en delen, mits ze het dier of jou als 'eigenaar' niet in kwaad daglicht zetten. (niet specifiek naar TS, maar hypothetisch).
Het is een dier in een openbare ruimte, imo heb je daar als 'eigenaar' zijnde op dat moment weinig mee te maken.


Vervang "paard" door kind en misschien gaat het lampje dan branden. Portretrecht is een bezit en zolang de person in kwestie daar legaal niet op kan ingrijpen (kind is minderjarig, paard heeft geen stem) mag de voogd dat wel. Helemaal omdat de beelden hier niet op openbaar terrein gemaakt zijn. Waar Jorex zich tijdens het mennen wel bevindt, en je dus rekening moet houden met dashcams, verkeerscamera' s ed.

Ik heb aan mijn verzorgster ook aangegeven dat ze mijn paard, wat op een privéstal staat, niet elke 5 sec en uitvoerig op socials mag posten (inbrekers kijken maar wat graag mee, stalgenoten willen niet op een ongelukkig moment bij het rijden gefilmd worden).

Resultaat: ik kreeg van een jaloerse derde een link naar een tiktok filmpje waarbij een onbekende op mijn paard zat. Heeeeeerrlijk, die social media troep!

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:39

foxy80 schreef:
Vervang "paard" door kind en misschien gaat het lampje dan branden.

Mijn lampje blijft uit hoor.

Citaat:
Portretrecht is een bezit en zolang de person in kwestie daar legaal niet op kan ingrijpen (kind is minderjarig, paard heeft geen stem) mag de voogd dat wel.


Een paard heeft geen voogd, en ook geen portretrecht. En het delen van foto's op social media is niet beperkt vanwege het portretrecht maar vanwege de AVG die veel strenger is. Maar de AVG geldt ook niet voor paarden.


Citaat:
Resultaat: ik kreeg van een jaloerse derde een link naar een tiktok filmpje waarbij een onbekende op mijn paard zat. Heeeeeerrlijk, die social media troep!


Wat is het probleem hier? De socials, of dat er iemand ongevraagd op je paard zat? Ik zou zelf wel weten welk aspect ik daar het ergste van zou vinden... maar dat komt niet door socials. Dat was al een verhaallijn in Dik Trom en da's een boek uit de 19e eeuw.

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:56

Ik moet ook zeggen dat ik het niet helemaal begrijp. Heel eerlijk gezegd als ik een foto maak van mijn paard in de wei en er staan nog 4 friezen op moet ik zelf even kijken welke die van mij was :Y) . Laat staan dat een of andere stalker via de social media van iemand anders mijn super doorsnee paard gaat herkennen om mij achterna te komen ofzo? Ik vind dat echt een soort mentale gymnastiek om je soort jaloerse gevoel over je paard ter rationaliseren. Paard van de TS ziet er wat mij betreft ook uit als 13 in een dozijn, sorry TS, ik zou me niet zo'n zorgen maken om privacy. Ik zou enkel altijd oppassen met een paard met naam noemen en/of dan subjectieve opmerkingen over bijvoorbeeld het gedrag van andermans paard voor het geval dat paard nog eens te koop komt ofzo.

Als je echt wil dat je paard anoniem blijft zou ik m een vliegenmasker opdoen heeft ie tenminste een balkje voor zijn ogen.

BrankaZ

Berichten: 3904
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:45

Dus omdat er mensen zijn die er geen moeite mee hebben moet iedereen het maar normaal vinden en accepteren?

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:45

BrankaZ schreef:
Dus omdat er mensen zijn die er geen moeite mee hebben moet iedereen het maar normaal vinden en accepteren?


Dat vind ik net zo'n dooddoener als 'je mag tegenwoordig ook niks meer'. Ik denk dat het per situatie en per persoon verschilt en dat je daar in je omgeving gewoon afspraken over zou kunnen maken of stalregels over zou kunnen hebben maar het lijkt mij zeker geen gegeven dat een foto openbaar maken van een dier over het algemeen not done is of dat het echt heet gauw reëel gezien leid tot een inbreuk op de privacy van de eigenaar.

Wij hebben ook wel eens iemand gevraagd om iets van social media te verwijderen/wijzigen. Iemand die ons paard omschreef op een manier die wij niet perse flatteus vonden en nogal subjectief was en haar volledige naam stond er bij en onze naam. Dat is herleidbaar en kan je schaden stel dat je ooit nog iets commercieels doet met het paard (verkopen, verleasen, les geven etc).
Maar een blij paard wat speelt op de wei daar zou ik me nooit druk om kunnen maken. Ik zou alleen maar blij en trots zijn dat mijn paard blijkbaar zo blij en vrolijk is in de wei dat mensen het mensen raakt en ze het willen delen en dat mensen zich dan zo bezwaart zouden moeten voelen om mij dat eerst te vragen vind ik nogal verstikkend.

Cambionn

Berichten: 874
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:11

liedje89 schreef:
BrankaZ schreef:
Dus omdat er mensen zijn die er geen moeite mee hebben moet iedereen het maar normaal vinden en accepteren?
Dat vind ik net zo'n dooddoener als 'je mag tegenwoordig ook niks meer'. Ik denk dat het per situatie en per persoon verschilt en dat je daar in je omgeving gewoon afspraken over zou kunnen maken of stalregels over zou kunnen hebben maar het lijkt mij zeker geen gegeven dat een foto openbaar maken van een dier over het algemeen not done is of dat het echt heet gauw reëel gezien leid tot een inbreuk op de privacy van de eigenaar.

Wij hebben ook wel eens iemand gevraagd om iets van social media te verwijderen/wijzigen. Iemand die ons paard omschreef op een manier die wij niet perse flatteus vonden en nogal subjectief was en haar volledige naam stond er bij en onze naam. Dat is herleidbaar en kan je schaden stel dat je ooit nog iets commercieels doet met het paard (verkopen, verleasen, les geven etc).
Maar een blij paard wat speelt op de wei daar zou ik me nooit druk om kunnen maken. Ik zou alleen maar blij en trots zijn dat mijn paard blijkbaar zo blij en vrolijk is in de wei dat mensen het mensen raakt en ze het willen delen en dat mensen zich dan zo bezwaart zouden moeten voelen om mij dat eerst te vragen vind ik nogal verstikkend.
Maar hiermee sla je de discussie toch net zo goed dood als met wat BrankaZ zegt? Zeker als reactie daarop. Jij zou iets, maar maakt dat het de norm? Hoop toch dat die niet door 1 iemand wordt besloten. Dat jij iets zou, dat betekend toch niet dat anderen het dus ook maar bij default zo zullen?

Deze discussie is juist goed om beide kanten te zien. Dat sommige het erg vinden zegt niet de norm is dat foto's nooit mogen. Dat sommige het niet erg vinden zegt niet dat het maar normaal moet zijn. De realiteit zal altijd ergens tussen in liggen, en de norm daarmee ook.

Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen om zonder toestemming foto's van anderen hun dieren te nenen en te posten, en wil eigenlijk helemaal geen foto's van mij noch mijn dieren online. En binnen civiele mogelijkheden zal ik daar ook wat aan doen. En ik vind ook dat ff vragen een kleine moeite is, en dat niet posten omdat je geen toestemming hebt om wat voor reden dan ook je echt geen schade doet. Met wat nuances, bijv. voor shows op publieke events.

Maar ik weet ook dat de norm niet gebaseerd is op enkel mij, maar op de combinatie van iedereen. Extremisten zoals ik houden dat wat in toom, maar ook aan de andere kant heb je die die mijn kant weer in toom houden. En uiteindelijk heb je ze beiden nodig om een functionerende norm te krijgen. Zegt nogsteeds niet dat ik het ermee eens ben, maar zo werkt het nou eenmaal wel. Immers, de wereld draaid niet om mij en mijn mening.

En die norm, ja daar mag soms best wel eens vragen bij gesteld worden. Vanuit beide kanten uit. En dat gebeurd ook in een topic als deze, dat is juist goed. Al is het maar voor awareness over andere meningen. En soms he, blijkt die norm dus best wel te kloppen. Ook dat kan. Maar dan nog is het goed om dat af en toe te controlleren.

In die zin vind ik dat sammyvriend hem mooi op pakt, hij is het niet eens met mij maar ziet wel de verschillende meningen en neemt die mee in zijn eigen afweging. Of iig, dat is het gevoel dat ik van zijn laatste post kreeg.

Ik vind BrankaZ quote dan ook echt geen dooddoener, maar puur een betwisting van de norm. En zoals gezegd is dat helemaal niet verkeerd. En dat andere mensen zeggen "ik vind het prima" is evenmin verkeerd, hoe oneens ik het ook met ze ben.

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:34

anjali schreef:
hwn schreef:
Ik ben juist wat blij als mensen mijn paarden leuk genoeg vinden om er foto's van te delen. Hier deze week mensen op bezoek gehad die indertijd 2 jonge paarden van me kochten. Ik vond het fijn dat ze een foto van de vader van hun paarden, mijn intussen 26jarige hengst op hun FB gezet hadden.

Zeker als het mede-pensionklanten zijn zou ik het normaal vinden dat er foto's genomen worden. Als hier een pensionklante de paarden filmde als ze gek aan het doen waren, kwamen de mijne ook wel es mee in beeld. Zolang je geen vijanden hebt en je voor niets of niemand hoeft te verbergen, why not? Ik had er zelfs nog nooit bij stilgestaan dat sommigen dat niet zo leuk vinden, die meiden wss ook niet.

Het verschil is dat jij kennelijk paarden ook verkoopt en zelfs een hengst hebt die dekt. Dan is het gunstig en zelfs nodig in zakelijk opzicht dat jouw dieren veel in de aandacht komen. Zoiets als reclame.


Nee hoor, al zeker 10 jaar geen dekkingen of verkoop meer (hengst heeft zelfs geen dekboek meer), en ondanks mijn diploma marketing ben ik helaas nooit erg commercieel aangelegd geweest. Ik weet wel dat sommigen in het Arabierenwereldje juist geen amateur foto's van hun paard online willen, omdat ze enkel foto's van hun hengsten in de glitter en glamour van de show gepubliceerd willen, dan is een foto op de wei soms antireclame.

BrankaZ

Berichten: 3904
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:35

Dank je voor de reactie Cambionn, je geeft precies aan wat ik bedoel. Ik wil geen discussie doodslaan, maar probeer aan te geven dat wat voor de één geen probleem is voor een ander niet prettig kan zijn.
Ik ben trots op en blij met mijn dieren, maar ik wil wel graag zelf bepalen wat er van hen op social media terecht komt.

foxy80

Berichten: 7937
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:22

Shadow0 schreef:
Een paard heeft geen voogd, en ook geen portretrecht. En het delen van foto's op social media is niet beperkt vanwege het portretrecht maar vanwege de AVG die veel strenger is. Maar de AVG geldt ook niet voor paarden.

Wat is het probleem hier? De socials, of dat er iemand ongevraagd op je paard zat? Ik zou zelf wel weten welk aspect ik daar het ergste van zou vinden... maar dat komt niet door socials. Dat was al een verhaallijn in Dik Trom en da's een boek uit de 19e eeuw.


Wij kennen geen AVG in BE. Maar als ik je reactie zo lees, betekent dat dat iemand zelfs met een telelens foto' s mag maken van dieren op privéterrein? Iemand mag jouw training in de bak filmen vanop straat zolang je hoofd er niet op staat?

En voor mij was het probleem de socials: ik krijg ongevraagd een bemoeizuchtige tiener (zo bleek achteraf) op mijn dak, die stookt en hoop dat ik uit mijn plaat ga, terwijl ik rustig 's avonds op de bank zit. Gelukkig niet ingetrapt, gewoon naar stalhoudster gebeld die ik 100% vertrouw en zij heeft idd bevestigd dat daar, nadat ze het gevraagd had (ik was niet bereikbaar zo bleek) 5 minuten een vriendinnetje op gezeten heeft en dat het eenmalig was. Voor de goede orde: ik sta op een heel kleine stalling en stalhoudster weet sommige dingen alvast beter dan ik uit ervaring. Mijn paard is niet van suiker (anders had hij geen bijrijder) dus daar kan ik mee leven. Waar ik niet mee kan leven, is dat een onbekende meent mij even te gaan gebruiken om persoonlijk gram te halen door een fragment op tiktok te framen en er fijntjes aan toe te voegen 'dat dat niet alles was en dat ze er met 2 tegelijk opzaten'. Ik hoef die ongein niet. Paard staat op een goede stal met toezicht die ik vertrouw en die goede verstandhouding hoeft niet door een derde onderuit gehaald te worden. Wat niet verhinderde dat ik weer met een schuldgevoel zat dat ik uberhaupt een bijrijder heb wegens tijdgebrek. Filmpje zelf was trouwens ook ongelukkig gemaakt en zou ik zelf nooit online hebben gezet.

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:48

Ik snap niet waar iedereen de link legt met ‘vijanden kunnen je pakken via je paard’

Ja, je paard/pony staat bv op insta of fb via een ander.
En dan? Jouw naam staat daar toch niet bij? Hoe zou die eventuele vijand dan via een ander persoon zijn foto of filmpje jouw paard kunnen vinden en kwaad gaan doen?

Naar mijn idee kan je ook overdrijven in doemdenken.
Stel je hebt een grote vijand, en die wil je echt ‘pakken’, dan vindt die je wel, met of zonder ergens een foto van je paard op het www zonder je naam erbij.

Ik veronderstel dat het gros van de mensen geen zo’n vijanden heeft en dat het het gros van de mensen niet interesseert van wie de bv pony of het paard op de foto is, het is enkel leuk om naar te kijken, dus maakt het mij ook echt niet uit.

marleen_usar

Berichten: 24686
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:44

Bijna niemand weet toch van wie het paard is, als het nou rare foto's waren dan snap ik het wel.