Beelden pony ongevraagd op tiktok

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silvericathy

Berichten: 1925
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 14:34

Hallo,

Wist niet helemaal in welke forum groep dit hoort dus maar even gegokt.

Wat is jullie mening rondom de volgende situatie en wat zouden jullie ermee doen :+

Ik heb een super schattig pony veulentje, zij loopt in kudde bij een stalling waar meerdere paarden diverse eigenaren staan.

Nu snap ik dat mensen haar gewoon echt lief en schattig en leuk vinden. Ze heeft ook een behoorlijk karakter dat leidt tot de meest funny gekkigheid die ze uithaalt in de weide.

Zelf heb ik een tiktok account, doe niks uploaden maar kijk en volg wat mensen.

Nu heb ik inmiddels ontdekt dat er meerdere mensen ongevraagd filmpjes op hun tiktok gezet hebben van mijn veulen haar gekkigheid of waar ze ook opstaat.

Natuurlijk vind ik het aan de ene kant super leuk om haar gekkigheid te kunnen zien die ze uitvreet op momenten dat ik er zelf niet ben. Ook groeit ze zo snel en maak ik zelf amper fotos en filmpjes.

Maar aan de andere kant zit het me ook ergens een beetje dwars dat mensen ongevraagd mijn veulen op tiktok zetten. Het gaat hier om jonge meiden zo tussen de 10-15 jaar oud die dit doen.

Wat vinden jullie hier nou van, en hoe zouden jullie reageren.
Vind het zelf dus wat dubbel. Kijk met plezier naar de filmpjes maar het ongevraagde gedeelte zit me ook een beetje dwars.

laura_estee

Berichten: 151
Geregistreerd: 07-12-21
Woonplaats: Drenthe

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:40

Als je de beelden voor de rest wel leuk vindt om te zien, dan zou ik eens een keer tegen die meiden zeggen van 'joh, ik zou het fijn vinden als jullie het mij eerst even laten weten voordat jullie mijn veulentje op TikTok of waar dan ook online zetten'. Ikzelf zou inderdaad ook niet erg te spreken zijn over het ongevraagde gedeelte, ook al zullen de intenties niet verkeerd zijn

Goof

Berichten: 28970
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:47

Superleuk toch? Kennelijk genieten anderen net zo van je veulentje als jij dat doet.
'We' kijken ook massaal graag naar kittens en puppies op internet toch?

Lijsken
Berichten: 1042
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:54

Er is over mijn dieren bewust weinig te vinden door een erg vervelende ervaring in het verleden. Ik zou dan ook niet willen dat iemand mijn dieren online zet. Nou ben ik daar ook zelf heel duidelijk over in nieuwe situaties, juist om dit te voorkomen.

Vanuit die meiden is het vast geen kwade wil, maar ik zou het wel netjes vinden als ze het zouden vragen voor ze iets online zetten, zéker omdat het ook herleidbaar is naar jou persoonlijk.

NinaCharlie

Berichten: 3182
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:58

Op dieren rust geen portretrecht dus ik denk dan toch dat je in gesprek zal moeten met de kinderen en misschien de ouders.
Dat kan gewoon vriendelijk en niet aanvallend maar wel met een verzoek om niet meer jouw dier online te plaatsen.

juval

Berichten: 13306
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:58

ik zou er niet boos om worden, maar wel even tegen de meiden zeggen dat ze het in het vervolg even moeten vragen.

Daphne__
Berichten: 12492
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:02

Als het positief gedeeld word, dus niet: Kijk deze zielige verwaarloosde pony |( |( Dan maakt het mij niet zoveel uit.

Toen ik een stuk jonger was had een kind foto's van mijn shetlander online gezet met dat het haar pony was etc. Toen was ik woest en ook echt niet vriendelijk tegen haar... Nu ik ouder ben denk ik echt, arm kind, nu zou me dat niet meer boeien :') Zolang de pony bij mij op stal staat, doen ze maar met foto's en filmpjes :))

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:04

Hoe ik zou reageren?

Apart account maken voor het veulen.

Dan de @naam van het account op een halster laten borduren en dat standaard omdoen.

If you can't beat them, join them. 8-)

dalena

Berichten: 3152
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:16

Als het leuke filmpjes zijn, zou ik er niks op tegen hebben. Ik maak ook wel eens foto's van koeien in de wei of paarden. Heb er nooit bij nagedacht dat sommige mensen dat niet willen. Onze inmiddels overleden buurman had schapen en die konden we vanuit onze tuin zien. Heb zo veel foto's gemaakt van lammetjes <3 ook zonder toestemming maar was vanuit onze tuin en buurman zou er geen probleem mee hebben gehad.

Maak ook wel eens foto's van paarden op de manege, kan daar natuurlijk ook een particulier paard tussen zitten :o

Jis_

Berichten: 11674
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:17

Anders had je die grappige, lieve en leuke filmpjes en foto’s niet van je veulen gehad, ik zou het lekker zo laten en er alleen maar van genieten (nieuwsgierig nu naar jouw veulen)

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:20

Je kunt er helaas toch niks aan doen. Als je bang bent dat ze de wei in komen zou ik inderdaad een bordje plaatsen met dat ze van harte welkom zijn om te filmen maar niet in de wei mogen komen en niet voeren. En inderdaad misschien een # er bij :')

DuoPenotti

Berichten: 30111
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:25

Zo lang ze niet in de wei komen en op gaan jagen of zo zou ik het laten.
Je veulen word ook ouder en dan doen ze vaak minder maffe dingen. Dus het gaat ook weer voorbij dat filmen.

Zouden ze in de wei komen is het een ander verhaal.

Kaitlyn

Berichten: 9738
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:27

Oh dat zou ik ook totaal geen probleem vinden. Meisjes zijn gewoon enthousiast om je veulen, helemaal leuk toch?

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:28

Dieren hebben geen portretrecht, dus wettelijk staan ze in ieder geval in hun recht. Je kan er natuurlijk wel wat van zeggen als je het niet fijn vindt.

Ik heb dit een keer gehad met iemand die mijn shireveulen ongevraagd op een kalender had gezet. Zei ze: "wil je er één?" Dus ik zeg: "ja is goed", zegt ze "dat is dan 25 euro!" :wow: :') ehh..

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:32

Gewoon eens het gesprek aan gaan met die meiden. Ze zullen er geen kwaad in zien om zoiets te posten en er waarschijnlijk niet eens bij stil staan dat de eigenaar dat mss niet leuk vindt.

Je kunt ook je nr geven en ze het filmpje eerst laten sturen zodat je het kunt checken voordat ze het plaatsen.

De toon maakt de muziek. Als je gewoon rustig en netjes aangeeft dat je het niet fijn vindt dan moet dat kunnen lijkt me

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:54

Ik begrijp wat je bedoelt, ik zou het ook niet heel fijn vinden als er ongevraagd filmpjes of foto's van mijn paard online komen. Simpelweg omdat ik dan de controle niet zelf heb.
Als ik vrienden/familie bij mn paard langs heb en die maken foto's of filmpjes vraag ik ook altijd of ze eerst even met mij willen delen wat ze op sociale media willen zetten zodat ik "toestemming" kan geven.
(overigens vraag ik mensen ook altijd absoluut geen foto's van mij op sociale media te zetten)
De meeste mensen hebben hier begrip voor.
Ik zou inderdaad de meiden even aanspreken en vriendelijk vragen of ze elke keer dat ze wat willen delen eerst even toestemming aan jou vragen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat goedbedoelde filmpjes of foto's er een beetje ongelukkig uit zien en hun eigen leven gaan lijden.

Doubtless

Berichten: 8525
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:03

Ik zou er niet zoveel van vinden. Als de paarden aan de weg staan kunnen er ook foto's gemaakt worden. Tja... Geloof dat mijn paarden niet zoveel om privacy gaven :')

marleen_usar

Berichten: 24686
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:05

Ik zou het ook niet erg vinden, ze bedoelen er niks mee.

BrankaZ

Berichten: 3904
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:15

Kan mij voorstellen dat je het ongevraagde dwars zit. Ik bepaal ook liever zelf wat er wel of niet van mijn paarden online komt. Bij mijn jongste paard had ik hulp van een tiener die er op een gegeven moment op zat. De foto die ik toen maakte vroeg ze en zonder er iets achter te zoeken stuurde ik de foto. Ik werd niet vrolijk toen ze de foto op sociale media mikte met bijschrift 'mijn nieuwe projectje'. Ongevraagd en zeker niet haar project, hoe graag ze dat ook wilde. Dat heb ik haar wel duidelijk geprobeerd te maken. Het is niet meer gebeurd, maar het leek er niet op dat ze het begreep.
In het geval van de ts ga ik mee met het advies dat ze even in gesprek moet gaan met de kinderen die de filmpjes maken en ongevraagd plaatsen. Uitleggen dat ze even met haar afstemmen zodat ze weet wat er van haar veulen online staat.

Westhof

Berichten: 2936
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:22

Zo lang ze er niet ongevraagd bij in de wei komen en niks forceren bij het veulen zou ik dit ook niet erg vinden. Vind het juist wel schattig dat ze zo enthousiast zijn over je veulen.

Toen mijn pony nog op een manege stond deelden manege-meisjes ook wel eens foto’s/filmpjes van hem en was het bij sommigen hun “lievelingspony”. Helemaal prima, met name in de leeftijdscategorie die jij aanhaalt hoort het er een beetje bij denk ik.

silvericathy

Berichten: 1925
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 19:33

Ze kunnen wel gewoon de wei in he, mijn pony's staan in de kudde dus ze komen ook voor hun eigen paard /verzorgpaard.

Ze mogen van mij wel gewoon aaien hoor, mijn veulen is super sociaal en vind alles en iedereen leuk, en haar mamma vind alles prima. Veulen is heel zelfstandig en trekt haar eigen plan :+
Opjagen of gekke dingen zullen ze er niet mee doen daar ben ik niet bang voor.

Denk dat ik ze wel gewoon een keertje ga aanspreken inderdaad. Ik wil op zn minst zelf de filmpjes _O- is altijd leuk om te bewaren.
Maar dat ze wel een beetje opletten wat ze op social media zetten. Filmpjes waarbij ze toevallig in beeld komt omdat ze hun eigen paard aan het filmen zijn is helemaal niet erg natuurlijk. Maar dat ze inderdaad even toestemming vragen als het mijn veulen betreft specifiek.

Voor het idee...dit was mijn gekke veulen met zes weken....:

https://youtube.com/shorts/l_TnYyWtpJA?si=9S_JMWSHCfmi461E

Inmiddels is ze bijna vijf maanden. En nog altijd een grote grappige stuiterbal.

zonnebloem18

Berichten: 24867
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Beelden pony ongevraagd op tiktok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:42

Haha moeder staat er ook zo onverstoord bij, die is zijn gekkigheid al gewend.

anjali
Berichten: 15212
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:08

Westhof schreef:
Zo lang ze er niet ongevraagd bij in de wei komen en niks forceren bij het veulen zou ik dit ook niet erg vinden. Vind het juist wel schattig dat ze zo enthousiast zijn over je veulen.

Toen mijn pony nog op een manege stond deelden manege-meisjes ook wel eens foto’s/filmpjes van hem en was het bij sommigen hun “lievelingspony”. Helemaal prima, met name in de leeftijdscategorie die jij aanhaalt hoort het er een beetje bij denk ik.

Een manegemeisje had een t-shirt laten bedrukken met een foto van haarzelf met MIJN pony. Niet erop maar ernaast.Anderen zeiden toen tegen mij dat dat niet kon maar ik vond het wel grappig.Het was een kind. Maar als volwassenen dat zouden doen zou ik het niet goed vinden, zoiets hoort eerst gevraagd te worden.

silvericathy

Berichten: 1925
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 20:20

zonnebloem18 schreef:
Haha moeder staat er ook zo onverstoord bij, die is zijn gekkigheid al gewend.


Ze loopt ook gewoon mee en vergeet haar mamma compleet....
Zoek mamma: :+
Afbeelding

Ze kan ook mooi lopen
Afbeelding

En tis een karaktertje:

Afbeelding

JuutJarig

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:26

Wat een pretletter :+
Gewoon even rustig de kinders aanspreken.

Maken zij dan tenminste nog hun eigen video's. Bij mij had een kennis ongevraagd mijn foto van mijn verzorgpony, van facebook gekopieëerd, en op haar eigen facebook gezet als zijnde haar verzorgpony. Vond ik dan toch wel wat vreemd. :')