Verwarmen met zonnepanelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Verwarmen met zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 22:09

.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje_

Re: Verwarmen met zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:15

Wij hebben zonnepanelen én een airco welke ook verwarmt. Heerlijk warm in de winter en geen lege beurs. Heb al 2j de gewone verwarming niet aan gedaan.
Dus ja voor ons zeker voordeliger!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:16

Als het mogelijk is dan zou ik een airco die kan verwarmen laten installeren :j

Een gewone elektrische kachel kan interessant zijn als je echt te veel zonnepanelen hebt en aan het eind van het jaar nog overproductie over hebt, maar het rendement is eigenlijk wat te laag om duidelijk voordeel te hebben tov een cv op gas.

Wat wel een idee is; infrarood verwarming op de plek waar je vaak zit.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:19

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Ik heb een kacheltje van 1900 watt, en sinds deze zomer ook zonnepanelen.

Afgelopen maanden met de zon natuurlijk veel teruggeleverd. Heb eigenlijk net te weinig kijk op hoe rendabel het is in de winter dus ik lees graag mee. :j

Wij zetten de verwarming erg weinig aan, ook in de winter. Als ik dat nog meer kan verminderen door af en toe het kacheltje te gebruiken zou dat top zijn.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:50

Wij hebben afgelopen winter verwarmt met airco ivm hoge gas prijzen maar ik vind het geen prettige warmte. De warmte blijft hoger hangen lijkt het terwijl radiator vanaf beneden verwarmt en ook de kou vanuit de muur/ramen tegenhoudt. Wij hebben ons energie contract vast laten zetten zodat we gewoon weer kunnen stoken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:50

Wij hebben een kachel van 1800 watt en die maakt vrij weinig verschil in een wat grotere ruimte en kost best veel stroom. Wij gebruiken hem alleen om even warm af te kunnen drogen na het douchen in de winter, maar als hoofdverwarming zou ik het niet gebruiken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:51

Dat kan alleen met salderen. Voor ‘live’ verbruik is de opbrengst van je zonnepanelen in de winter wrs te laag. Ik heb 12 panelen liggen op het westen:

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 22:56

Wat bedoel je met salderen?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:56

Little_Gift schreef:
Hoi,
Is het volgens de kenners op bokt interessanter om in de winter de woonkamer te verwarmen met elektrische vuurtjes als je zonnepanelen liggen hebt?

Standaard is de woning voorzien van een gaskachel om te verwarmen maar ik dacht dat gezien de zonnepanelen het elektrisch voordeliger zou kunnen uitdraaien ipv het via gas te verwarmen?

Ik ben een leek wat dit betreft.
Alternatieve verwarming mag ook voorgesteld worden maar ik ga geen ingrijpende veranderingen doen zoals warmtepomp, vloerverwarming, centrale verwarming etc...

In NL is gas ongeveer 3,5 keer goedkoper dan electra. Voor exact uw eigen tarieven nemen en in berekening meenemen dat 1 m3 gas ongeveer 8,8 KWh is. Hieruit volgt puur electrisch verwarmen en inductie alleen door gerichte studie overwegen.
Daarom wordt overgegaan op warmtepomp omdat die globaal vaak 4,5 keer rendement haalt. Airco meer rendement maar comfort verlies.
De techniek van zonnepanelen is beperkt en in winterperiode heb je er als particulier weinig aan om direct te verbruiken of de saldering zou van toepassing moeten zijn. Saldering zodat je mag verbruiken in de winter wat in de zomer opgewekt is. Helaas wordt deze regeling in NL binnenkort afgebouwd. De kosten van hybride omvormer met accu zijn in NL niet interessant kwa geld.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 23:25

Ehhh Nico... Ik gaf al aan een leek te zijn... Met jouw tekstje kan ik dus echt helemaal niks... Kun je het me ook in simpele mensentaal uitleggen aub?

Let wel, ik ben van België...

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:26

Als aanvulling: omdat je gaskachel hebt is er een andere warmwater voorziening douche. Soms is het interessant (laag verbruik) om bij een boiler de stroom van de zonnepanelen te verbruiken. Bij laag verbruik, tot 2 personen, kan ook een zout batterij gebruikt worden voor douche, Flamco Flexterm. Tijdens opladen is verbruik 2800 Wh. Helaas zijn exacte verbruiks gegevens noodzakelijk als financieel belangrijk is.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:29

Little_Gift schreef:
Ehhh Nico... Ik gaf al aan een leek te zijn... Met jouw tekstje kan ik dus echt helemaal niks... Kun je het me ook in simpele mensentaal uitleggen aub?

Daarom NL al toegevoegd.
Zonder exacte verbruiks cijfers lukt het mij niet iets aanvullend. Ik heb aangenomen dat financieel plaatje belangrijk is.
Als je electrisch verwarmt met olie radiator, elektrisch kachel/ ventilator is gemiddeld niet interessant. Er stond al gas 3,5 keer goedkoper als electra, daar komt dat door.
Samenvattend is meestal het goedkoopste zonnepanelen en Airco. Het lagere comfort van airco door rond te kijken of dat een probleem is. Die airco heeft door het betere rendement voordeel. Een airco is ook een warmtepomp maar dan lucht buiten wordt warmte uitgehaald. Door transport, met koudemiddel, wordt die warmte in het koudemiddel weer omgezet in warme lucht.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 05-09-23 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:36

Little_Gift schreef:

In de winter, dus zeg november tot maart is de opbrengst van zonnepanelen ongeveer 1/5e van wat er op een zomerdag opgewekt wordt.
Zolang je 1 op 1 mag wegstrepen, dus 2000 Kwh opgewekt in een kalender jaar = 2000 Kwh opmaken in dat kalenderjaar, is in de winter veel stroom gebruiken interessant. Zodra je opwekken en verbruik losgekoppeld worden, betaal je de prijs voor aankoop stroom die geldt op het moment van vraag.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 23:44

En wanneer wordt dit dan precies losgekoppeld?

Zonnepanelen zijn nog maar enkele maanden geleden geïnstalleerd en ondanks ik dagelijks stroom verbruik, loopt de teller hier gigantisch terug van verbruik waarop hij stond voor de zonnepanelen geïnstalleerd werden.

Hij stond toen op 74900 en staat nu na amper 2 maand nog op 73400...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:47

Heb jij nog een oude draaischijf meter? Dat maakt de zaken iets anders nl. Meestal zit er een slimme meter vast aan zo'n installatie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 23:53

Nee wel al melding gehad dat ze deze uiteindelijk zullen komen installeren in het nieuwe jaar maar ondertussen dus nog de oude meter

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 01:23

Het ligt ook wel aan je woning, is die goed geïsoleerd? Weet je je gasverbruik van afgelopen jaar tijdens de wintermaanden? Gas kan wel 3.5 keer zo goedkoop zijn volgens Nico, maar ik ben veeeeel duurder uit als ik op gas/cv-ketel verwarm dan lokaal een IR paneel en/of elektrische dekens te gebruiken. Maar goed, ik zit in een slecht geïsoleerde woning met een gigantische woonkamer en enkel glas in de slaapkamers. Tegen de kou was niet op te stoken, ik heb het een paar dagen geprobeerd maar toen het én niet warmer werd/bleef én ik zag dat ik per uur meer aan gas kwijt was dan m'n IR paneel op volle kracht verbruikt voor een hele dag...was de keuze snel gemaakt om niet op gas te verwarmen.
Dus wat ook belangrijk is, hoe verwarmd wil je het hebben, lokaal of de hele ruimte, meerdere ruimtes, hoe groot zijn die ruimtes en ben je alleen of met meer. Ik hoef alleen de warmte daar waar ik zit en ben alleen (ok en een hond, maar die heeft z'n eigen IR paneel) dus heb ik genoeg aan een (mobiel) paneeltje/dekentjes, maar ik kan me voorstellen dat als je een gezin hebt, je ook een paar slaapkamers moet verwarmen en niet slechts lokaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 06:14

Little_Gift schreef:

Volgens mij is er in België helemaal geen salderingsregeling, dus zorg dat je een energieleverancier hebt die zo veel mogelijk aan jou betaalt voor de stroom die je terug levert aan het net.
Kun je in België ook dynamische tarieven kiezen? Dan kan het voordelig zijn om daar eens naar te kijken. Dan kun je redelijk voordelig (bij)verwarmen op stroom op momenten dat de energieprijzen laag zijn, zoals in de weekenden en ‘s winters bij veel wind, wat gunstig is omdat een woning dan ook sneller afkoelt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:48

TS, je vroeg wat salderen is. Dat is dat je per jaar al je eigen opgewekte stroom mag opgebruiken. Ook stroom die je in de zomer opwekt, mag je gebruiken in de winter. Aan het einde van je leveringsjaar krijg je een jaarafrekening waarbij er een verrekening plaats vindt. Bij stroom die je extra hebt opgewekt, krijg je een terugleververgoeding. De leverancier betaalt jou dan voor de extra elektra die je hebt opgewekt. Mocht je juist meer elektra hebben verbruikt dan dat je zonnepanelen hebben opgewekt, betaal je bij.
Je kunt aan je leverancier vragen (of kijken op de website/je overeenkomst) wat je betaald versus wat je krijgt per kwh. Bekijk ook even of je mag salderen. Als je een slimme meter hebt, krijg je daar mee te maken, maar nu nog niet.

Dan komt omdat jij nu nog een conventionele of domme meter hebt. Deze meter kan alleen maar verder draaien of terugdraaien en geeft de meterstand niet automatisch door aan je leverancier en netbeheerder. Als je verbruikt, draait hij verder, als je opwekt, draait hij terug. Aan het einde van je leveringsjaar geef jij de meterstand door aan de leverancier, staat je meterstand hoger dan het jaar ervoor, betaal je. Als de meterstand lager staat, krijg je geld toe.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:55

Probeer die oude draaischijfmeter zo lang mogelijk te houden, want die is ideaal. Hij saldeert (verrekent leveren en verbruiken van stroom) automatisch door terug of vooruit te draaien!

Ik wou dat ik zo'n ouderwetse elektriciteitsmeter had hangen :o

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:59

Little_Gift schreef:
Hoi,
Is het volgens de kenners op bokt interessanter om in de winter de woonkamer te verwarmen met elektrische vuurtjes als je zonnepanelen liggen hebt?

Standaard is de woning voorzien van een gaskachel om te verwarmen maar ik dacht dat gezien de zonnepanelen het elektrisch voordeliger zou kunnen uitdraaien ipv het via gas te verwarmen?

Ik ben een leek wat dit betreft.
Alternatieve verwarming mag ook voorgesteld worden maar ik ga geen ingrijpende veranderingen doen zoals warmtepomp, vloerverwarming, centrale verwarming etc...

Aangezien jij in BE woont, heb je niks met een salderingsregeling te maken, zoals de mensen in NL (wat dat inhoudt hebben mensen hier in dit topic al uitgelegd, maar voor jou niet van toepassing).
https://www.vlaanderen.be/prosumententa ... nde-teller

Als je al bij wil verwarmen met elektrisch, kies dan tenminste voor een airco die energiezuiniger is dan een kleine elektrische kachel, die meer energie verbruikt voor dezelfde warmte dan een airco.

Zolang jij nog een teruglopende teller hebt, heb jij nog het meeste voordeel van de zonnepanelen, je krijgt immers het bedrag wat de stroom kost zo gezien 1 op 1 retour...
Wat Albertina ook al zegt.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:37

In BE is de situatie inderdaad helemaal anders dan in NL. Als je een terugdraaiende teller hebt, kan je het zeker overwegen.

Indien dat niet het geval is moet je ermee rekening houden dat de opbrengst in de koude maanden een pak minder is dan nu én dat je enkel de zonne energie kan gebruiken exact op het moment dat ze zon schijnt. Dus als je overdag niet thuis bent en enkel savonds na het werk de verwarming aandoet, ga je veel betalen want dan moet je alles van het net kopen. Tenzij je een thuisbatterij hebt.

Of een combinatie van beide, zo doen wij het. Met de gasketel een constante temperatuur houden en met de airco savonds wat bijverwarmen om het net een paar graden aangenamer te krijgen. Volledig met de airco verwarmen zou voor ons niet interessant zijn, zelfs met thuisbatterij.