VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:51

Eelmo schreef:
Misschien dat in Belgie de bedrijven zelf nog mogen controleren op vleermuizen in de spouw en er daarom niets genoemd is? Hier in NL is dat niet (meer) voldoende.
Zie:
https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... pouwmuren/
https://vng.nl/artikelen/vragen-en-antw ... leermuizen

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat vleermuizen in Belgie niet beschermd zijn, maar ik weet het oprecht niet. Mocht het nodig zijn: een ecologisch onderzoek is duur, maar kost ook veel tijd. Vandaar, mocht het nodig zijn: vraag nu een offerte aan, dan kan er aankomend voorjaar begonnen worden. Anders kun je nog een paar jaar wachten op je isolatie :+


Ik heb hier echt nog nooit van gehoord, wie controleert erop dan je hoeft toch geen vergunning aan te vragen voor spouwmuurisolatie..

xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:01

Baloedebeer schreef:
Eelmo schreef:
Misschien dat in Belgie de bedrijven zelf nog mogen controleren op vleermuizen in de spouw en er daarom niets genoemd is? Hier in NL is dat niet (meer) voldoende.
Zie:
https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... pouwmuren/
https://vng.nl/artikelen/vragen-en-antw ... leermuizen

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat vleermuizen in Belgie niet beschermd zijn, maar ik weet het oprecht niet. Mocht het nodig zijn: een ecologisch onderzoek is duur, maar kost ook veel tijd. Vandaar, mocht het nodig zijn: vraag nu een offerte aan, dan kan er aankomend voorjaar begonnen worden. Anders kun je nog een paar jaar wachten op je isolatie :+


Ik heb hier echt nog nooit van gehoord, wie controleert erop dan je hoeft toch geen vergunning aan te vragen voor spouwmuurisolatie..



Nee maar het is wel waar. Je moet een onderzoek laten doen. Kost klauwen met geld en als die krengen in je spauwmuur zitten en je hebt pech dan ben je zo een jaar verder voor je iets kunt.
En er wordt echt oo gecontroleerd. Nicht van mijn vriend had het die hebben moeten wachten tot er geen jongen meer waren, bedrijf moest die beesten komen vangen en uitzetten na de volgende controle mochten ze pas isoleren. Heeft ze maanden gekost (en heel veel geld)

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:32

Baloedebeer schreef:
Eelmo schreef:
Misschien dat in Belgie de bedrijven zelf nog mogen controleren op vleermuizen in de spouw en er daarom niets genoemd is? Hier in NL is dat niet (meer) voldoende.
Zie:
https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... pouwmuren/
https://vng.nl/artikelen/vragen-en-antw ... leermuizen

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat vleermuizen in Belgie niet beschermd zijn, maar ik weet het oprecht niet. Mocht het nodig zijn: een ecologisch onderzoek is duur, maar kost ook veel tijd. Vandaar, mocht het nodig zijn: vraag nu een offerte aan, dan kan er aankomend voorjaar begonnen worden. Anders kun je nog een paar jaar wachten op je isolatie :+


Ik heb hier echt nog nooit van gehoord, wie controleert erop dan je hoeft toch geen vergunning aan te vragen voor spouwmuurisolatie..


Dat je, als particulier, hier niet van op de hoogte bent is niet erg. De bedrijven zijn hier wel van op de hoogte en hebben de verantwoordelijkheid je hierop te wijzen. Dat dit niet gebeurt is iets anders. Voorheen vonden de bedrijven dat ze aan hun onderzoekplicht voldeden als ze even met een cameraatje in je muren keken. De Raad van State heeft geoordeeld dat dit niet voldoende is. Dus is er (mogelijk) aanvullend onderzoek nodig. Het alternatief is dat de vleermuizen (welke allemaal! beschermd zijn) een bijzonder nare dood sterven in je muur. Ik weet niet wat de regels in Belgie zijn, en aangezien TS in Belgie een huis heeft is het dus misschien niet relevant, maar ik ging er van uit dat TS zoals de meeste particulieren waarschijnlijk niet op de hoogte is van de onderzoek/zorgplicht omtrent vleermuizen en bepaalde vogelsoorten (wet natuurbescherming).

Ik wilde het enkel noemen om zo TS de mogelijk extra maanden/jaar tijd te besparen mocht er een onderzoek noodzakelijk zijn. Over de eventuele vergunningsplichtigheid/nut/onzin van de onderzoeken ga ik in dit topic niet verder op door. Ik wil TS haar topic niet kapen :)

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:39

Bescherming vleermuizen is een europese regel.
Maar belgie praat minder europees dan NL :)

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:12

Wat een verschil :oo

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 13:10

Long time no see!
Alles lag een beetje 'stil' in die zin dat het fysieke uitbreken op pauze stond.
We moeten nog veel wachten op anderen voor we dingen kunnen doen.

In de afgelopen weken is de knoop doorgehakt voor de ramen, die komen binnenkort definitief opmeten en dan zal het een kleine 12 weken zijn eer de nieuwe ramen komen.
Dit is een afgekeurd voorbeeldraampje dat hij bij had omdat ik graag de kleur met de frame samen wilde zien (ik ben heel visueel ingesteld :+ )

Afbeelding

We hebben ook een nieuwe keuken besteld! 3u in de toonzaal gezeten maar uiteindelijk onze zin gevonden en ook nog eens prima binnen budget.
Jullie moeten weten, waar ik nu woon (bij mijn zaak) heb ik een wasbak, koelkast en 2 kastjes. Dat is letterlijk mijn keuken :+ Mijn 1-pits inductieplaatje staat op een bijzettafeltje van Ikea onder het raam zodat het raam open kan (bij gebrek aan dampkap).

Dit is er gekomen toen mijn vriend introk omdat ik zelf dus nooit thuis kookte. Ik heb restaurant en werkte daar hele dag, dus daar at ik ook.

Maar je kunt je voorstellen dat ik als een kind in een snoepwinkel kastjes en dampkappen stond uit te kiezen *\o/*

Dit is de schets, ingetekend in ons huis zeg maar (alleen dus zwarte ramen en deur)

Afbeelding

Afbeelding


Verder heb ik de houten latjes van het plafond in de nieuwe keuken gesloopt. Geeft ons 5cm extra hoogte en de ruimte is al redelijk laag dus dat is erg mooi meegenomen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook de tegels rondom het bad al gesloopt. Heb geen opgekropte woede meer zeg maar :+

Afbeelding

Zonde eigenlijk want die badkamer was helemaal niks mis mee. Maar als we dit nu niet doen, zitten we over een paar jaar in de puin en dat zag ik niet zitten. Het was ofwel nu alles, ofwel nu een tijdelijke keuken, tijdelijke eetkamer etc en dat vind ik gewoon weggegooid geld.

Maar het bad, douche, wc etc gaan we behouden en naar boven verhuizen! Alleen dus jammer van de tegeltjes.
Kastjes ook al weg gehaald:

Afbeelding


Verder is mijn vriend aan de oude keuken begonnen
Afbeelding

De muur aan de linkse kant gaat een groot schuifraam worden en daarvoor komen ze morgen de draagbalk steken dus de keuken moest er alvast uit.
Ook deze gaan we recyclen en de kastjes komen deels in de berging en deels op stal. Alleen de marmer konden we niet redden :+ De oven en inductieplaat hebben we in de nieuwe keuken ingemeten :)

Voor wat betreft de stal, daar kunnen we nog niet heel veel.
We hadden gehoopt voor het einde van het jaar het asbestdak te kunnen verwijderen maar omdat we ook een deel van de stal willen slopen, valt dat onder afbraakwerken en moeten we daar een vergunning voor hebben.
Onze stad lijkt daar totaal geen haast bij te hebben :roll: Dus we wachten maar en dat gaat er wellicht niet meer inzitten voor 2023 helaas.

We moeten nog even wachten op de ingenieur voor het afbreken van de muren rond de badkamer, hij moet nog meten en berekenen (ik weet niet wat precies, dat is mijn vriend zijn afdeling) voor we de muren kunnen slopen en als die muren weg zijn, kan mijn vriend pas aan de stroom beginnen. En pas dàn kan de nieuwe vloer komen.

Dit huis is gebouwd na de oorlog, maar we kregen allebei het idee dat de bewoners wel gebouwd hadden met het oog op nog 3 WO. Hier had je een olifant kunnen los laten en dan stond nog alles gewoon recht volgens mij _O- Super stevig en degelijk gemaakt allemaal, erg vervelend als je het nét kapot wilt :')

Ik heb wel de voorbije maand de paardjes al naar het nieuwe huis gebracht! <3
Er is daar een mega schuilstal die leeg stond, waar ik een klein stukje 'buiten' rond had afgemaakt omdat het zoooo veel bleef regenen en het was hier een dikke blubberzooi geworden.
Heb ze gisteren wel terug thuis gehaald omdat ik ze met Oudjaar graag in de buurt wil hebben. Ik moet dan werken en kan wel tussendoor even naar buiten, maar ik kan niet helemaal naar het nieuwe huis gaan om te checken.

Dus dat!
Een snelle update even haha.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:36

Leuk om weer te zien, zag op insta al de paarden overgaan, heerlijk zeg! Ook best groot huis dacht ik te zien of niet, begrijpelijk dat je nu alles wilt aanpakken. Wij hebben dat ook gedaan en geeft zoveel rust, klaar is dan ook klaar.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:16

Ik volg!

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:52

Ik zag de titel, het raam en dacht: sjieke ramen voor de stal . Ik moet toch eens leren eerst alles te lezen voor ik een conclusie trek _O-

Oeps; maar ook sjiek voor het huis hoor!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 17:18

Ellen_ov schreef:
Leuk om weer te zien, zag op insta al de paarden overgaan, heerlijk zeg! Ook best groot huis dacht ik te zien of niet, begrijpelijk dat je nu alles wilt aanpakken. Wij hebben dat ook gedaan en geeft zoveel rust, klaar is dan ook klaar.

Was een beetje kiezen tussen 2 'kwaden', ofwel thuis in de modder met kleine schuilstal ofwel daar op veel kleiner oppervlak en ruwe ondergrond, maar met een grote loods waar ze in kunnen schuilen.
Dus zo lang het bleef regenen zijn ze naar daar gegaan :)

Ja die ramen voor de stal pfff... Ik denk altijd maar 'als deze ramen er zijn dan is de grootste kost voorbij.'
Maar die stal moet dus ook nog ramen :+

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:17

Leuke update! Hopelijk toch snel nieuws van de stad maar ja... 't is bijna vakantie hé, how hé, niet te hard werken dan hé.. *eyeroll*

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 16:54

neile schreef:
Leuke update! Hopelijk toch snel nieuws van de stad maar ja... 't is bijna vakantie hé, how hé, niet te hard werken dan hé.. *eyeroll*

Nou ze heeft al 1x het excuus gebruikt dat ze nét op vakantie ging vertrekken en het dossier daarna zou bekijken dus laten we hopen dat ze nu wat creatiever is met haar uitvluchten _O-

Vandaag al van die palen gezet om het dak te ondersteunen wanneer de muur er uit gaat

Afbeelding

De juiste namen van alles ga ik jullie schuldig moeten blijven, ik dacht altijd dat ik een goede dosis gezond verstand en handigheid had maar ik kom er steeds meer achter hoe weinig ik hier allemaal van begrijp :+

En dan nog 2 van die ijzeren balken. Hier gaat die grote schuifraam komen en als we weten wanneer die ongeveer komt, gaat de muur er verder uit en komt er nog een horizontale draagbalk boven.
11 januari komen ze de ramen exact opmeten.

Afbeelding


edit: op de eerste foto zie je door de openstaande deur deel 1 van de stal. Dit stuk zal dus weg gaan en hier komt dan wellicht een stuk paddock en dan kunnen we door ons nieuwe schuifraam fijn naar de paardjes kijken.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:21

Hier een stille meelezer.
Ik snap wel dat de gemeente het weghalen van een dragende muur niet zonder onderzoek toestaat.
Qua termen. Stutpalen. En een horizontale draagbalk heet een latei.
Succes met alles.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 09:53

Oh nee die muur snap ik ook hoor, maar daarvoor wachten we op de ingenieur.

In de stal gaan we geen draagmuren weghalen, de verdelende middenmuur in het deel dat blijft staan blijkt niet eens een draagmuur te zijn. En die gaat ook niet weg.
En voor de andere stukken lijkt het me niet erg of het dragend is aangezien dat in principe best mag instorten. Scheelt een keer slaan met de hamer :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 09:55

Vriend heeft gisteren nog de binnenmuur weg gehaald en de aannemer heeft het gat van het schuifraam mooi opgemetst
Afbeelding
Afbeelding

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:52

Gezien het materiaal lijkt die - nu verwijderde - binnenmuur deel van de dragende constructie. De gemetselde buitenmuur lijkt me enkelsteens. Gelukkig staat die stutten er.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 15:16

herr_balou schreef:
Gezien het materiaal lijkt die - nu verwijderde - binnenmuur deel van de dragende constructie. De gemetselde buitenmuur lijkt me enkelsteens. Gelukkig staat die stutten er.

Ja dat was een beetje de bedoeling ook hahaha

We staan maar elke dag te kijken van wat een bunker dit eigenlijk is. Haast niet kapot te krijgen :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 15:17

Dit deel wat hier op de foto staat, dus de oude keuken, is trouwens later bijgebouwd. Is niet deel van de oorspronkelijke bouw

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 19:21

We hebben een toilet!
Nee sorry, we kunnen naar het toilet!
Verdikke nee, ook niet. We hebben een deur naar waar ooit een toilet zal komen :+
En om heel correct te zijn zelfs niet eens een deur, maar wel al een gat! *\o/*

Vanuit de berging zicht naar de (bijna)keuken:

Afbeelding

Vanuit de keuken:

Afbeelding

Daar komt dus een klein kamertje voor het kleine kamertje. (Ja sorry, een horecajob+feestdagen, de humor is ver op voor even :') )

Dan gingen ze alvast breken in de woonkamer waar het grote raam gaat komen zodat ze een draagbalk konden steken maar die zat er dus al gewoon. Meevaller! Wel een draagbalk van 2m10 op overschot nu haha. Gelukkig nog 350m² stal die verbouwd moet worden dus zal vast ergens van pas komen :P

Afbeelding

Die radiator gaat dus weg, het raam gaat er uit en daar komt zo'n soort raam in:
https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... ByNxP2tkWM
WAAR IK HOPELIJK VOLGEND JAAR EEN KERSTBOOM VOOR KAN ZETTEN *\%/*

En ik ben me aan het uitleven op de badkamertegels:
Afbeelding

Die hadden hier echt nog 100 jaar kunnen hangen zonder slijtage pffffff.
Kan er vol op kloppen met de hamer en er zit amper een deukje in, als ik er met de pikeur (wat is het AN woord hiervoor? Klopboor? Breekhamer?) op vlieg dan komen er stukjes vanaf maar die tegels zijn niet kapot te krijgen.

Update over de stal;
Geen update. Iemand anders is nu in verlof (ik verzin het niet). Ze had wel al de bouwplannen gevonden, dat wel. Toen ik langs ging om de bouwplannen van het huis, voor de architect, kreeg ik die van de stal mee.
Heel fijn maar beetje jammer dat we nu weer 2 weken moeten wachten op de plannen van het huis omwille van, jawel, verlof van de archivist.
Zonder die plannen kunnen we de muur van de badkamer nog niet breken.

Dus:
- nog geen vergunning om de stal te slopen
- nog geen bouwplannen om de muur af te breken.

We wachten dan nog maar wat hé ja :+

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 20:00

Oohhh wauw dat raam wat daar komt _/-\o_

Geweldig wat wordt het allemaal mooi straks.
Dan nog maar wat geduld hebben. Wel moeilijk maar het wachten waard :j

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 20:24

Dat raam was volgens mij duurder dan de nieuwe schuifraam maar dat was het enige waarover we het bij de eerste bezichtiging al allebei eens waren. We hebben aan beide kanten buren dus voor het zicht naar buiten moeten we het niet doen, maar ik denk dat het voor de buitenkant van het huis wel een (goed) verschil maakt!

Ik wilde er eigenlijk een grote houten poort := Niet eens eentje die open kon, maar ik vind dat zoooooo mooi. Maar daar kreeg ik mijn vriend niet van overtuigd (en het zou ook erg donker zijn in de woonkamer)

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:05

Met dit raam wordt het in ieder geval heerlijk licht en dat vind ik zelf wel altijd heel erg fijn in een woning.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 12:48

Ja het licht is inderdaad heel fijn!

Ze hebben aan de achterzijde alsnog de hele muur verwijderd. Het ging zo hard waaien en we waren bang dat het muurtje door windtunnels ofzo zou omkiepen tegen de stellingen aan. Dat zou minder handig zijn nl. :')

Afbeelding

Licht licht licht!
Ben zo benieuwd, volgens mij wordt het echt een hele mooie eetkamer hier!
Ik tel af richting april als de ramen en de keuken komen en dan de vloer en en en ieeeehhhh

Alle tegeltjes zijn uit de badkamer, wat een rotklus bohhh
Afbeelding

Tegels waren gewoon in de mortel vastgezet. Tegellijm? Dat is voor watjes.
De gordijntjes moeten nog even blijven zo lang de wc hier nog staat hahaha

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: VOLG - van varkensstal naar paardenpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:15

Lekker sfeervol nog even zo die gordijntjes :+

Jaaaa vooral al dat en en en…
Leuk hè verbouwen. Wij hebben het ook al eens gedaan +:)+
Is zo leuk om alles naar je eigen zin te maken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 22:46

We hebben een deurgat naar het kleine zoldertje.

Afbeelding

Afbeelding

Deze werd niet gebruikt en ligt qua plattegrond boven de hier genoemde bijkeuken, badkamer, keuken en garage.
Afbeelding
Dus zo:

Afbeelding



Er was een klein luikje om er via de buitenkant in te kruipen maar geen doorgang vanaf binnen.
Wij dachten hier ooit slaapkamer te maken maar pas echt in een latere fase. Voor nu wilden we gewoon al de doorgang maken zodat we later niet opnieuw met dat puin zitten daar.

Echter zagen we dat de bodem van de zolder (en dus het plafond van de keuken) 2 verschillende hoogtes zijn.

Afbeelding

Boven het blauwe deel is gewoon deftige dikke plafond maar boven het rode deel is het plafond maar 6cm beton.
Als we die ruimte dus effectief willen gebruiken moet dat op 1 of andere manier verstevigd worden.
En hoewel we dat wel willen, was dat zeker voor nu nog niet ingepland.
We zijn aan het uitzoeken met de aannemer en ingenieur of we dit zonder te veel gesloop later nog kunnen doen, of dat dat echt nu al moet.