VPN, gratis of betalen? Slechts 1 maand nodig. En hoe werkt het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

VPN, gratis of betalen? Slechts 1 maand nodig. En hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 11:46

Komende maand heb ik mogelijk voor enkele weken een vpn nodig. Ik ben best bereid er voor te betalen.
Maar welke is dan goed?
NordVPN is betaald, kun je zo te zien per maand nemen. Werkt het dan op zowel de telefoon als de laptop?

ProtonVPN is gratis voor 1 device. Betekent dit dat je na uitloggen op de telefoon het kunt gebruiken op de laptop? Of moet je echt van te voren kiezen?

Zijn er andere (gratis) vpn's die aan te raden zijn?

Ik weet niet hoe veel ik het nodig heb en of ik het nodig heb. Maar ik ga naar een land waar niet alle websites vrij toegankelijk zijn, volgens sommigen de meesten niet, volgens anderen vrijwel alles wel. En ik zou het toch wel handig vinden om in geval van nood wel te kunnen internet bankieren. En Duolingo te gebruiken, mijn mail snel te checken, en dat soort dingen.
Ik gebruik geen bankapp op mijn telefoon. Geen social media heb ik me op ingesteld.

De gemiddelde internetsnelheid in het land is 2-3 mb/s dus erg traag. Vertraagt een vpn nog meer of valt dat mee?

LoveBodin

Re: VPN, gratis of betalen? Slechts 1 maand nodig. En hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:19

Gratis diensten zijn nooit gratis, je betaalt altijd, of met geld of met bvb data. Dus wat dat betreft zou ik altijd gaan voor een betaalde.

Verder zal een vpn het internet wellicht wel vetragen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:20

Gewoon de opera webbrowser downloaden, die heeft er een in zitten die je aan en uit kan zetten zonder gedoe.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:25

Een vpn is toch altijd handig? Je kunt met een vpn toch meer je privicay afschermen dan zonder.

Ik heb zelf een 2 jarig abonnement afgesloten via cyberghost. Dat is vpn plus een virusscanner. In totaal heb ik 90 euro betaald. Dat is 3.75 per maand.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 12:39

Azmay schreef:
Gewoon de opera webbrowser downloaden, die heeft er een in zitten die je aan en uit kan zetten zonder gedoe.

Dat kan wat zijn voor mijn laptop. Maar op de telefoon heb je er niets aan als je bijvoorbeeld whatsapp wilt gebruiken lijkt mij?

Cyberghost kan ik eens naar kijken. Ik heb eerder gebruik gemaakt van een vpn.

En gratis is niet gratis, ja dat klopt. Maar bij bokt bijvoorbeeld maak je ook gewoon een account aan. Je geeft altijd gegevens weg, ook als je betaalt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:41

capopjekop schreef:
Een vpn is toch altijd handig? Je kunt met een vpn toch meer je privicay afschermen dan zonder.

Ik heb zelf een 2 jarig abonnement afgesloten via cyberghost. Dat is vpn plus een virusscanner. In totaal heb ik 90 euro betaald. Dat is 3.75 per maand.

Klopt ware het niet dat Orange in Frankrijk het niet accepteert en ik dus niet meer kon surfen op verschillende websites van orange. Niet OK, ik weet het, dus abonnement gestopt. Gaf teveel problemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:43

Azmay schreef:

De gratis versie van Opera heeft geen VPN.
Citaat:
Zo is de naam Opera VPN erg misleidend. Het is namelijk geen echte VPN, maar een proxy. Wel heeft Opera een premium VPN op de markt gebracht in 2022: Opera VPN Pro. Dit is een echte VPN.
https://www.vpngids.nl/reviews/opera-vpn/
Je kan met de gratis versie ook niet aangeven dat je een IP van een andere regio wilt (om bv iets uit America te bekijken die alleen voor Amerikanen te zien is).
Ook verzamelen ze heel veel gegevens van je.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:53

Brainless schreef:
Azmay schreef:

De gratis versie van Opera heeft geen VPN.
Citaat:
Zo is de naam Opera VPN erg misleidend. Het is namelijk geen echte VPN, maar een proxy. Wel heeft Opera een premium VPN op de markt gebracht in 2022: Opera VPN Pro. Dit is een echte VPN.
https://www.vpngids.nl/reviews/opera-vpn/
Je kan met de gratis versie ook niet aangeven dat je een IP van een andere regio wilt (om bv iets uit America te bekijken die alleen voor Amerikanen te zien is).
Ook verzamelen ze heel veel gegevens van je.

Ik gebruik het niet, heb geen vpn nodig. Maar goed om te weten.

Gegevens verzamelt iedereen tegenwoordig, als je dat niet wil moet je vooral offline blijven :o

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:00

Ik gebruik al sinds jaar en dag Private Internet Access, niet gratis, wel goed. Ik betaal geloof ik iets van €40 per jaar.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:14

Mulvad is top, €5 voor een maand en ik vond het absoluut de moeite waard!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:49

Ik heb de VPN van google, die is bij opslag aankoop van 1,99 per maand (100gb) al beschikbaar.

Enige nadeel is dat je zelf geen land kunt kiezen

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:55

Ik vraag me af of je in een dergelijk land wel via VPN kunt surfen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:02

Windscribe heeft gratis vpn maar daar hangt een data limiet aan.
Maar geen idee hoe dat met de telefoon zit.
Maar ook dan kun je niet kiezen welk land

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 14:05

Tiggs schreef:
Ik vraag me af of je in een dergelijk land wel via VPN kunt surfen?

Ja dat kan, mits van te voren geinstalleerd en geactiveerd.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:19

capopjekop schreef:
Niet per se. Wanneer je een VPN gebruikt lus je al je dataverkeer door iemands server, waardoor je dus 1 partij al je browsinggegevens geeft. Als dit geen betrouwbare partij is (zoals veel gratis VPNs) geef je dus eigenlijk juist al je data weg voor hun verdiensten. Onder de gratis VPNs weet ik zo uit m'n hoofd enkel Proton als betrouwbaar te noemen. Maar zelfs onder betaalde zou ik ff dubbel checken hoe of wat.

VPNs worden eigenlijk vooral gebruikt om of voor je ISP te verstoppen op welke websites je zit (om bijvoorbeeld Brein-briefjes te omzeilen als je illegaal download), je IP te verstoppen (bijv. om IP-blocks te omzijlen), of om region-locked content te kunnen bezoeken. Let in dat laatste geval moet je ook uitkijken. In bijv. China is dit illegaal, en als je VPN ff uitvalt lekt je werkelijke IP en kunnen ze je zo vinden. Daarom zet je dan meestal ook wat dingen zoals killswitches op de VPN, zodat je hele internet wegvalt als je VPN wegvalt.

Een VPN als gebruik voor privacy komt voort uit misbruik maken van een bij-effect van VPNs, en daarom zitten er best wat haken en ogen aan. Het is oorspronkelijk, zoals de naam "Virtual Private Network" impliceert, een manier om een soort privenetwerk op te zetten waardoor je bijv. als bedrijf websites en apparaten die "enkel in netwerk" te bereiken zijn van buitenaf zou kunnen aanspreken.

Als je echt privacy wilt, zul je overigens ook fingerprinting en cookies in de gaten moeten houden, op telefoon je toetsenbord, je email provider, je browser zelf, etc. etc. Een VPN kan helpvol zijn, mits je een goede hebt. Maar hoe ik de laatste tijd van die YouTube influencers hoor praten alsof een VPN je privacy zo ff fixed, dat is helaas niet zo. En soms maakt een VPN het dus idd alleen maar erger als je geen goede partij hebt.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:27

germie schreef:
ProtonVPN is gratis voor 1 device. Betekent dit dat je na uitloggen op de telefoon het kunt gebruiken op de laptop? Of moet je echt van te voren kiezen?

Zijn er andere (gratis) vpn's die aan te raden zijn?
Zoals hierboven gezegd zou ik uitkijken met gratis, en sowieso een VPN. Maar Proton is altijd wel prima. Die betalen de gratis diensten met betaalde accounts, en hebben een trackrecord van meerdere audits en court orders waar geen data kon worden overgedragen wat als bewijs kan dienen voor hun no-logging policy.

Je moet met je Proton account inloggen in de VPN, en hem dan aanzetten. Als je hem uitzet, kun je elders aanzetten. Je kan dus ook gewoon ingelogd blijven, maar hem maar op 1 plek tegelijk aan zetten.

Ik lees wel dat je naar een land gaat waar niet alles beschikbaar is. Ik neem aan dat dit gaat om bijv. Netflix content enzo? Of gaat dit om bijv. een gevalletje alla "The Great Firewall of China"? Want dan zou ik niet zo ff van VPN wisselen gezien je dan de werkelijke IP en alles lekt. Dan zou ik me ff verdiepen in het gebruik van VPNs in die landen als ik jou was. Hoewel er ook best kans is dat ze een paar touristen niet lastig gaan vallen, heb je theoretisch wel kans dat je dan gezeur krijgt met politie enzo. En als je niet bekend bent met de cultuur daar (sommige landen kun je jezelf in bepaalde situaties nog wel eruit bribben maar dat kan ook net zo goed fout gaan als je niet weet wat je doet), zou ik aanraden dat te voorkomen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:29

Ik heb onlangs in China Mulvad gebruikt en dat ging super.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:41

Als je naar China gaat zijn er maar een paar VPN's die werken. En dan vooral de betaalde versies.

Astrill is betrouwbaar, ik heb dit voorjaar Ladder VPN nog gebruikt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 15:23

Het gaat niet om China. En ik ben er ook geen geheimzinnige dingen mee van plan. Maar wil wel graag gewoon een whatsappbericht naar mensen kunnen sturen, bij mijn outlook kunnen komen en bankzaken doen mocht dat nodig zijn. Feitelijk niet iets wat nu echt geheimzinnig is.
Ik kan prima 2.5 week zonder nieuws. Duolingo zou ik graag bijhouden voor 5 minuten per dag, en de echte offline versie is weg helaas.
Ik hoef geen politieke debatten te voeren ofzo. Maar wil gewoon graag voor zijn dat ik ergens niet bij kan en dat wel net nodig heb.

Als ik het dan zo lees zou Proton genoeg zijn. En dan zelfs de gratis versie al genoeg. Het is niet dat ik er niet voor wil betalen

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:56

Een hoop internetmodems hebben al de optie voor VPN.
Je maakt dan in land x connectie met je eigen modem, als je het goed doet is het een secure verbinding.
Voor het verkeer lijkt het dan net of je thuis in je eigen netwerk aanwezig bent.

VPN hoeft niet per definitie veilig te zien.
Je gaat via een andere locatie het internet op.(IP adres VPN provider ipv je eigen , hotel / vakantie huis netwerk etc)
Als men kwaad wil doen dan kan de betreffende partij die VPN aanbied nog steeds zien wat je doet.
Dus VPN bied wat voordelen maar om het nou meteen 100% veilig te noemen gaat mij ook te ver. Je moet de VPN provider ook vertrouwen dat ze niets met de info doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 17:22

Ik heb geen idee hoe ik connectie kan maken op afstand van mijn modem. Dus ik ga er van uit dat dat niet lukt.

Over veiligheid van gegevens gesproken, mijn tandarts heeft vanmiddag een mail rondgestuurd met alle klanten in de cc, dus ik heb nu de namen van alle klanten (en anderen dus ook die van mij).

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:55

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 19:02

PascalB schreef:
Gevalletje datalek https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... en-datalek

Zou de tandarts moeten melden

Excuusmail wel gehad, ik had nog niet eens het eerste mailtje geopend, anders had ik het ook aan die tandarts gemeld.
Maar ik weet niet of ze het bij de ap melden. Dat moet ook? Alleen om het lekken van mailadressen en eventueel aliassen van de namen?
Gelukkig niet meer gegevens gelekt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:31

germie schreef:
PascalB schreef:
Gevalletje datalek https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... en-datalek

Zou de tandarts moeten melden

Excuusmail wel gehad, ik had nog niet eens het eerste mailtje geopend, anders had ik het ook aan die tandarts gemeld.
Maar ik weet niet of ze het bij de ap melden. Dat moet ook? Alleen om het lekken van mailadressen en eventueel aliassen van de namen?
Gelukkig niet meer gegevens gelekt.

Ze moeten het in ieder geval in hun eigen datalekkenregister opnemen en afhankelijk van de 'ernst' ook een melding doen bij de AP.