Wat voor boom is dit?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Wat voor boom is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 14:57

Hier zitten altijd zoveel boom/plant kenners

Onze buurman heeft deze boom staan die inmiddels nogal over loopt.

Afbeelding

Het huis wordt verhuurd per kamer, maar gelukkig is de eigenaar een hele wel willende en vriendelijke man die tot nog toe altijd heel prompt gereageerd heeft op onze verzoeken. Dus we gaan hem vragen of hij de boom wil snoeien. Wat volgens ons al zeker 2 jaar niet gebeurd is.

Alleen wij vermoeden dat dit het soort boom is dat je eigenlijk elk jaar tot de knot terug zou moeten snoeien. Maar voor we dat gaan zeggen, willen we het eigenlijk eerst zeker weten :')

Dus, wat voor boom is dit en klopt het dat je die steeds terug zou moeten snoeien?

zonnebloem18

Re: Wat voor boom is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:04

Ik zou zeggen dat het een wilg is. Die kan je het beste regelmatig knotten ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:21

Is een wilg, per drie jaar gewoon knotten. Met een beetje goede wil krijgt ie er ook nog subsidie voor :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:23

Lekkere wilgentakjes voor de paarden *\o/*

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:52

Dit is inderdaad een wilg. Zo te zien een schietwilg (Salix alba) maar er zijn er meer met vergelijkbaar blad. En inderdaad gesnoeid als knotboom. Met jaarlijks knotten snoei je hem uiteindelijk dood en het levert ook geen mooie knot op. Zo om de drie jaar is gebruikelijk. Het jaar na het knotten kan je wel uitdunnen. Dat geeft het mooiste resultaat en levert wilgentenen op. Als sierboom kan je denk ik zo'n acht takken laten staan. Met vijf of zes krijg je wat dikker hout. Door een paar takken te laten staan die naar binnen groeien houd je de kroon smaller en verklein je de kans dat later de knot scheurt. Mijn grootvader knotte ze om de vier jaar om dikker stookhout te krijgen. De winter is de gebruikelijke tijd om te knotten. Dan is de boom in rust. Maar het is denk ik geen doodzonde om het op een ander moment te doen. Het was vooral vroeger handig omdat het het blad er dan vanaf was en de sloten bevroren waren. Dan kon je het hout lekker makkelijk wegslepen.

Edit: snoeiwonden kunnen overigens wel invriezen.