Wat kan ik eraan doen dat hij weer gaat dimmen met zijn geloei? (ohja hij is tweedehands, maar zo erg had ik het nog niet eerder meegemaakt. Draait op Linux Mint 'Victoria')
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Heb je Linux Mint er sinds kort op gezet? Het kan dat Linux de ventilator niet standaard juist aanstuurt, daar heb je speciale programmaatjes voor. Heb ik ook ooit gehad met een oude laptop. Nadat we hem handmatig hadden ingesteld ging het goed.
CoonArt schreef:8nnemiek schreef:Heb je Linux Mint er sinds kort op gezet? Het kan dat Linux de ventilator niet standaard juist aanstuurt, daar heb je speciale programmaatjes voor. Heb ik ook ooit gehad met een oude laptop. Nadat we hem handmatig hadden ingesteld ging het goed.
Ja pas net. Leg eens uit hoe jullie dat hebben gedaan?
ElfBeau_067 schreef:Mijn computer wordt ook een straaljager als je het geluid aanzet en je geen oortjes aansluit. Dat komt waarschijnlijk omdat het geluid een keer te hard is gezet, waardoor dus waarschijnlijk de speaker kapot is. Hij is al een beetje versleten dat wel.
Dus wellicht is dit ook bij jou? Of is het echt de computer en niet het geluid?
CoonArt schreef:ElfBeau_067 schreef:Mijn computer wordt ook een straaljager als je het geluid aanzet en je geen oortjes aansluit. Dat komt waarschijnlijk omdat het geluid een keer te hard is gezet, waardoor dus waarschijnlijk de speaker kapot is. Hij is al een beetje versleten dat wel.
Dus wellicht is dit ook bij jou? Of is het echt de computer en niet het geluid?
Het is echt de PC! Als je 'm af laat koelen blijft hij rustig maar binnen een minuut gaat het weer NNNNNNYYYYYYYYYYYIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!
CoonArt schreef:Maar ligt het echt aan Linux MINT of wat als ik er een andere OS erop zet? Zou dat verschil uitmaken?
8nnemiek schreef:CoonArt schreef:Maar ligt het echt aan Linux MINT of wat als ik er een andere OS erop zet? Zou dat verschil uitmaken?
Als je er Windows op zet dan heb je kans dat de driver gewoon in de software zit en hij dus weer werkt inderdaad.
En er zijn vast andere Linux versies die ook de driver hebben ingebouwd.
Welk merk en type laptop heb je? Dan zoek ik wel even mee.
Edit, misschien heb je hier wat aan: https://wiki.archlinux.org/title/fan_speed_control
Maar ik denk dat het beter werkt om een ander OS te proberen inderdaad. Ik vind via Google veel problemen met de ventilator icm Linux Mint. Vooral met HP laptops blijkbaar.