Mijn laptop, a.k.a 'Straaljager'!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Mijn laptop, a.k.a 'Straaljager'!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 08:48

De laatste tijd heeft mijn laptop een leuk nieuw geintje: zodra ik 'm aanzet zet hij zichzelf in standje 'straaljager' terwijl hij dat eerder niet heeft gedaan. De fan in mijn laptop gaat dan stevig loeien als een gek en zwakt dan niet meer af. Ik kan net zo goed naast een trillende droger gaan zitten! Wat maakt dat ding een *******-herrie... :')

Wat kan ik eraan doen dat hij weer gaat dimmen met zijn geloei? (ohja hij is tweedehands, maar zo erg had ik het nog niet eerder meegemaakt. Draait op Linux Mint 'Victoria')

Cchanny

Re: Mijn laptop, a.k.a 'Straaljager'!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:52

Heb je hem al eens afgezogen met de stofzuiger?

Mijn oudjes hadden het ook wel eens omdat er te veel stof in zat zeker als hij ook zo warm wordt.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:56

Ventilator even ontstoffen inderdaad :j Een busje perslucht ipv een stofzuiger werkt ook goed.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:39

Lagers van de ventilator kapot? Is het echt alleen blaasgeluid of ook mechanisch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:44

Heb je Linux Mint er sinds kort op gezet? Het kan dat Linux de ventilator niet standaard juist aanstuurt, daar heb je speciale programmaatjes voor. Heb ik ook ooit gehad met een oude laptop. Nadat we hem handmatig hadden ingesteld ging het goed.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 18:47

8nnemiek schreef:
Heb je Linux Mint er sinds kort op gezet? Het kan dat Linux de ventilator niet standaard juist aanstuurt, daar heb je speciale programmaatjes voor. Heb ik ook ooit gehad met een oude laptop. Nadat we hem handmatig hadden ingesteld ging het goed.

Ja pas net. Leg eens uit hoe jullie dat hebben gedaan? :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 19:00

_Christina schreef:
Lagers van de ventilator kapot? Is het echt alleen blaasgeluid of ook mechanisch?

Blaas geluid en wordt ook WARM!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:45

Heb je hem wel eens opengeschroefd en het gat van de van en de van zelf uitgezogen? Zonee dan zal daar het issue wrs zitten. Eens in de zoveel tijd raakt die verstopt en dan kan hij zijn warmte niet meer kwijt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:02

CoonArt schreef:
8nnemiek schreef:

Ja pas net. Leg eens uit hoe jullie dat hebben gedaan? :)

Dan is dat zeker het probleem :j
Je moet even googlen op je laptop merk en model, dan vind je vast een goede uitleg.
Bijvoorbeeld “HP 12AB34 Linux mint fan speed” oid.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:04

Je kunt ook heel simpel met een fietspomp of zo'n pompje waarmee je een zwembadje opblaast alle openingen uitblazen - je zal verbaasd zijn hoeveel stof daar uit komt, en daardoor wordt hij te warm :).

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:46

Mijn computer wordt ook een straaljager als je het geluid aanzet en je geen oortjes aansluit. Dat komt waarschijnlijk omdat het geluid een keer te hard is gezet, waardoor dus waarschijnlijk de speaker kapot is. Hij is al een beetje versleten dat wel.

Dus wellicht is dit ook bij jou? Of is het echt de computer en niet het geluid?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 20:54

ElfBeau_067 schreef:
Mijn computer wordt ook een straaljager als je het geluid aanzet en je geen oortjes aansluit. Dat komt waarschijnlijk omdat het geluid een keer te hard is gezet, waardoor dus waarschijnlijk de speaker kapot is. Hij is al een beetje versleten dat wel.

Het is echt de PC! Als je 'm af laat koelen blijft hij rustig maar binnen een minuut gaat het weer NNNNNNYYYYYYYYYYYIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:57

CoonArt schreef:
ElfBeau_067 schreef:

Het is echt de PC! Als je 'm af laat koelen blijft hij rustig maar binnen een minuut gaat het weer NNNNNNYYYYYYYYYYYIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!

Wat irritant! Misschien even een kijkje nemen in de instellingen? Dat helpt ook vaak :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 20:58

Maar ligt het echt aan Linux MINT of wat als ik er een andere OS erop zet? Zou dat verschil uitmaken?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 21:03

ElfBeau_067 schreef:
Wat irritant! Misschien even een kijkje nemen in de instellingen? Dat helpt ook vaak :)

Al gedaan maar qua fan control is er niks te vinden.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 21:06

CoonArt schreef:
Maar ligt het echt aan Linux MINT of wat als ik er een andere OS erop zet? Zou dat verschil uitmaken?

Het kan inderdaad verschil maken. Sommige software zijn net anders en dan werken die sneller of juist niet. Ik hoop dat dit een beetje een antwoord was wat je heeft geholpen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:12

CoonArt schreef:

Als je er Windows op zet dan heb je kans dat de driver gewoon in de software zit en hij dus weer werkt inderdaad.
En er zijn vast andere Linux versies die ook de driver hebben ingebouwd.

Welk merk en type laptop heb je? Dan zoek ik wel even mee.

Edit, misschien heb je hier wat aan: https://wiki.archlinux.org/title/fan_speed_control

Maar ik denk dat het beter werkt om een ander OS te proberen inderdaad. Ik vind via Google veel problemen met de ventilator icm Linux Mint. Vooral met HP laptops blijkbaar.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 22:26

8nnemiek schreef:
CoonArt schreef:

Als je er Windows op zet dan heb je kans dat de driver gewoon in de software zit en hij dus weer werkt inderdaad.
En er zijn vast andere Linux versies die ook de driver hebben ingebouwd.

Welk merk en type laptop heb je? Dan zoek ik wel even mee.

Edit, misschien heb je hier wat aan: https://wiki.archlinux.org/title/fan_speed_control

Maar ik denk dat het beter werkt om een ander OS te proberen inderdaad. Ik vind via Google veel problemen met de ventilator icm Linux Mint. Vooral met HP laptops blijkbaar.

Dell XPS L701X

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:40

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:47

Sorry dat ik zomaar dit topic kom stalken :+ Maar mijn laptop wordt ook best warm, ondanks een goede koeler erbij. Warmer dan vroeger heb ik het idee. Toen werd hij bij gamen ook al wel warm, maar nu dus heet. Gewoon Windows 10, geen Linux. Ik zat er al wel aan te denken om hem schoon te maken, dat is in de jaren dat ik hem heb nog niet gebeurd. Maar hoe doe je dat? Ik heb op een foto gezien hoe hij er van binnen uit ziet, no way dat ik hem open maak _O- Maar als ik bijvoorbeeld de compressor of iets anders er zachtjes op zet, blaas ik dan niet alle stof juist naar binnen, in de laptop? Hoe doe ik dit het beste?