Vogels tegen raam weren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17518
Geregistreerd: 27-08-06

Vogels tegen raam weren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 14:30

Wij hebben een boel vogels in de tuin en daarmee ook een klassiek probleem denk ik: wij hebben een raam aan de achterkant waar regelmatig vogels tegenaan vliegen.
Tot nu toe zijn ze er altijd met de schrik vanaf gekomen maar het mooiste is natuurlijk als we kunnen voorkomen dat het opnieuw gebeurt.

De voerplek van de vogels zit verderop in de tuin en dus niet dichtbij het betreffende raam maar doordat onze tuin op het zuiden ligt en het licht op het raam valt, lijkt het voor de vogels alsof er een vliegroute zit.

Het meest voor de hand liggende antwoord op mijn vraag hoe we dit kunnen voorkomen, zal 'raamstickers' zijn. Maar helpen deze echt zo goed? Of moeten we dan het hele raam vol plakken?
Het mag er van mij ook wel een beetje leuk uit zien, aangezien wij vanuit de woonkamer door dit raam naar buiten kijken.
Ik heb er ook al aan gedacht om er een haag of iets dergelijks voor te zetten maar dat neemt een boel licht in de woonkamer weg dus dat is ook niet ideaal.

Wat zijn jullie ideeën om te voorkomen dat vogels tegen het raam blijven vliegen?
Ik zal kijken of ik straks een foto van het raam kan maken maar dan wil ik eerst zeker weten dat het musje daar niet meer zit.

Elanor

Berichten: 6788
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:34

Wij hebben stickers en sindsdien geen slachtoffers meer (nadat ik tranen met tuiten heb gehuild bij een groene specht die zich te pletter vloog). Witte op de serre, en transparante UV-stickers op de ramen van het woonhuis. Van die laatste zie je echt niks maar lijkt dus heel goed te werken. Voor alle geldt wel: plakken aan de buitenkant. Vogels vliegen tegen het raam omdat dat spiegelt en ze dus denken dat ze kunnen doorvliegen. De stickers breken de spiegeling alleen als ze aan de buitenzijde zitten.

Deze hebben wij: https://www.vogelbeschermingshop.nl/birdsticker Wij hebben er gewoon twee op de normale ramen en 3/4 op de hele grote, dus minder dan aanbevolen maar lijkt prima het werk te doen.

Voor het idee van wat je zelf ziet. Tussen mijn vingers zit een staart.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elanor op 17-08-23 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43497
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:38

Ik heb onze ramen volgeplakt met stickers inderdaad. We hebben regelmatig dode vogels en vogels die op de grond bij zaten te komen gevonden.
Eerst kleine stickers geprobeerd, maar dat hielp niet voldoende. Vorig jaar heb ik er grotere vogelstickers op geplakt, goed verdeeld. Sindsdien vliegt er soms nog wel een vogels tegen, maar vliegen ze zich niet meer dood gelukkig. Ik hoor nog wel eens een *boink*, maar voordat ik buiten ben is ie dan alweer weg.

Wij hebben onze stickers trouwens aan de binnenkant, maar dat helpt hier toch ook voldoende.
Die uv stickers zien er ook handig uit! Ik kan me voorstellen dat die beter werken aan de buitenkant.

Jolien87

Berichten: 17518
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 14:41

Elanor schreef:
Wij hebben stickers en sindsdien geen slachtoffers meer (nadat ik tranen met tuiten heb gehuild bij een groene specht die zich te pletter vloog). Witte op de serre, en transparante UV-stickers op de ramen van het woonhuis. Van die laatste zie je echt niks maar lijkt dus heel goed te werken. Voor alle geldt wel: plakken aan de buitenkant. Vogels vliegen tegen het raam omdat dat spiegelt en ze dus denken dat ze kunnen doorvliegen. De stickers breken de spiegeling alleen als ze aan de buitenzijde zitten.

Deze hebben wij: https://www.vogelbeschermingshop.nl/birdsticker Wij hebben er gewoon twee op de normale ramen en 3/4 op de hele grote, dus minder dan aanbevolen maar lijkt prima het werk te doen.

Voor het idee van wat je zelf ziet. Tussen mij vingers zit een staart.

[ [url=m/E66RSC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hé wat goed!
Dankjewel voor je tip, dat lijkt wel ideaal.
Ik lees in de reviews dat het opplakken wel een gedoetje is. Hoe was dat voor jullie?

Och, wat zonde van die specht. Ik vind het ook elke keer weer zo sneu als er weer een vogeltje verdwaasd onder het raam zit. Zo van buitenaf lijkt het ook gewoon een doorgang dus niet gek dat ze er dan tegenaan ploffen.
Nogmaals bedankt! :)

Ik zie nu ook de foto die je hebt gedeeld. Dat ziet er echt goed uit.

Elanor

Berichten: 6788
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Vogels tegen raam weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:47

Opplakken is wel even priegelen, maar het is te doen. Goed rustig plakfolie eraf halen en je krijgt er een plastic dingetje bij om ze glad te strijken. Ik had wel bubbels eronder zitten (lichte paniek), maar die zijn bijna allemaal vanzelf weggetrokken. En ze vallen nu ook niet meer zo op, toevallig zie je er rechts op de foto eentje met drie kleine bubbeltjes.

Elanor

Berichten: 6788
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Vogels tegen raam weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:50

Ik ben trouwens al jaren lid van de vogelbescherming, laat maar weten of ik ze voor je moet aanschaffen met ledenkorting en dat jij het naar mij overmaakt. Scheelt voor jou weer wat. :)

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Vogels tegen raam weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:09

Ah wat een fijn topic! Ik ga gelijk stickers bestellen. Onze huisduif is haar 2e nest aan het uitbroeden. Haar vorige jongen vlogen tegen alle ramen aan die ze konden vinden. Gelukkig wel overleefd. Maar als ik de nieuwe jongen dit kan besparen is dat natuurlijk fijn.