In de tuin heb ik sinds een paar jaar een vijverbak geplaatst.
Geen filter, geen vissen.
Gewoon wat waterplanten erin, na tijdje wat slakjes erin gedaan en meer ook niet.
Intussen heb ik hier ook al bruine kikkers inzitten, vorig jaar ook kleintjes hiervan gehad en inmiddels zitten er ook allerlei andere dierenlarven.
Een hele hoop natuurlijk grut, hartstikke leuk!
Maar nu....
Vorige week zag ik ineens dat de slakken iets raars op het huisje hadden zitten.
Ik had echter niet de tijd gehad om het beter te bekijken.
Tot afgelopen zondag.
Ik heb er een aantal slakken even uitgehaald om het beter te kunnen zien.
Ze hadden doorzichtige beestjes op het huisje zitten.
Sommigen kreeg ik er maar moeilijk af.
Raaare beestjes.
Ik heb degene die ik bij enkele slakken eraf gehaald heb in 'quarantaine' geplaatst om beter te kunnen kijken.
Na veel gezoek dacht ik dat het misschien de tweeogige bloedzuiger kon zijn.
Ik had rode muggenlarven gekocht, want google zei dat ze die leegzuigen.
Ik dacht ze zijn nu vast uitgehongerd na een paar dagen in quarantaine te zitten.
Maar ze doen er niets nada noppes mee.
Dus ik ga nu heel erg twijfelen of ik het wel juist heb.
De muggenlarve zijn eigenlijk om te kijken of ze er wat mee doen en ik daarmee een val kan maken in de vijverbak.
Ze lijken zich namelijk rap te vermeerderen en ik weet niet of mijn slakken daaronder te lijden hebben.
Ik weet dat er op bokt ook genoeg kennis zit, dus ik denk probeer het hier eens.
Ik heb een filmpje gemaakt hoe ze zich voortbewegen, ik krijg het met mijn camera alleen niet heel erg scherp.
En foto's.
Buiten het water gaan ze volgens mij dood, want ze blijven zelf ook in het water van het bakje.
Filmpje:
Foto uitgerekt:

Foto opgerold:

Wie oh wie herkent deze kleine mormels?