Het leed dat steenmarters heet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9845
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Het leed dat steenmarters heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 14:50

Aangezien bokt alles weet :o


Wat te doen tegen steenmarters in combinatie met auto's?

Helaas is er in mijn auto ( Ford fiesta 2006) een marter op bezoek geweest die het wel leuk vond om op een aantal kabels te knagen. De schade valt gelukkig nog mee , maar ik zit niet elke week op dit grapje te wachten.

Ik sta op een openbare parkeerplaats. Dus een garage of iets is niet mogelijk. Er zijn wel veel openbare parkeerplaatsen in de buurt van mijn huis.


Wie oh wie heeft een oplossing :=

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:53

Zebrastreep schreef:
Aangezien bokt alles weet :o


Wat te doen tegen steenmarters in combinatie met auto's?

Helaas is er in mijn auto ( Ford fiesta 2006) een marter op bezoek geweest die het wel leuk vond om op een aantal kabels te knagen. De schade valt gelukkig nog mee , maar ik zit niet elke week op dit grapje te wachten.

Ik sta op een openbare parkeerplaats. Dus een garage of iets is niet mogelijk. Er zijn wel veel openbare parkeerplaatsen in de buurt van mijn huis.


Wie oh wie heeft een oplossing :=



Je hebt van die anti marter dinger voor onder de motorkap geloof ik? Te krijgen bij welkoop of Boerenbond

Jessix

Berichten: 16495
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het leed dat steenmarters heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:55


8nnemiek

Berichten: 43495
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het leed dat steenmarters heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:00

Ik heb er al jaren een wc blokje in hangen. Schijnt dat ze door de geur minder gauw de visgeur van de kabels ruiken en daardoor minder snel erin kruipen. Het lijkt hier wel te helpen, maar of het echt hét wondermiddel is dat zal wel niet :Y)

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het leed dat steenmarters heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:09

In limburg had hef halve dorp een frame met kippengaas onder de voorkant van de auto liggen. Schijnt goed te werken.

Happinez

Berichten: 8406
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Het leed dat steenmarters heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:11

Anti materspray werk ook wel goed, wel regelmatig even sprayen.

Roodvos

Berichten: 6730
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:40

Wat schijnt te werken:
WC blokje
Netje met hondenhaar
Netje met kattenhaar

Marije_jiplover

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:44

Nadat hier de slang van de ruitensproeier was doorgeknaagd, adviseerde de garage een marterverjager voor onder de motorkap.

Die is er nooit gekomen, omdat ik in een lease-auto rijd en de leasemaatschappij liever de schade betaalt i.p.v. geld uitgeeft om schade te voorkomen :+

Aangezien ik inmiddels de betreffende laadpaal die ik destijds heel veek gebruikte niet meer gebruik, is het niet meer opnieuw voorgekomen dat er wat is doorgeknaagd.

Melzazu
Berichten: 1826
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:28

Azmay schreef:
In limburg had hef halve dorp een frame met kippengaas onder de voorkant van de auto liggen. Schijnt goed te werken.


Dit dus. Een frame met gaas. Schuif je zo onder je auto.

Berdien

Berichten: 64576
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het leed dat steenmarters heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:53

Hier in de straat zie je de marters soms gewoon lopen := Heb ook wel een filmpje gezien dat ze ‘gezellig rond de auto’s spelen.’ :x Needless to say dat ik toen heel snel een marterverjager in de motorkap heb gehangen. Van de ANWB dacht ik. En so far geen schade! Is ook heel makkelijk te installeren.

Zebrastreep

Berichten: 9845
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 17:40

De garage heeft er een verjager ingezet dus ik hoop dat het werkt maar toch laat ik het topic even doorlopen als het weer gebeurd.

326 euro was ik kwijt , was nog meer beschadigd :=

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:46

Tja heel fijn die beesten. Mijn hele zolder was gesloopt en alle isolatie hebben we weg kunnen gooien.strop van enkele duizenden euros.

We hadden alles gedaan, alles wat hier ook is opgenoemd maar te vergeefs toch zijn we inmiddels van ze verlost. De komst van een hondje uit erfenis die zo hard jankt als wij weg zijn dat ze ook de marters heeft verjaagd... :D :D

journee
Berichten: 812
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:02

Pareltjes schreef:
Tja heel fijn die beesten. Mijn hele zolder was gesloopt en alle isolatie hebben we weg kunnen gooien.strop van enkele duizenden euros.

We hadden alles gedaan, alles wat hier ook is opgenoemd maar te vergeefs toch zijn we inmiddels van ze verlost. De komst van een hondje uit erfenis die zo hard jankt als wij weg zijn dat ze ook de marters heeft verjaagd... :D :D


Soms heeft het leven een vreemde manier om problemen op te lossen, maar ik weet niet of TS wil wachten tot ze ook een hondje erft. :D En bij jullie thuis parkeren zal wel te ver lopen zijn.. Hondenras wat onder de motorkap past..?? :+

Zebrastreep

Berichten: 9845
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 18:32

Ik heb een jack russel :)) die past wel in de motorkap. Janken en blaffen kan ze ook als de beste. Alleen alles war achter haar aan komt is zo eng dat mevrouw het hazenpad kiest. Dus toch geen optie denk ik _O-

Nou ja wat mij wel opviel ze is al voor de tweede keer in een week aan het grommen in de nacht. Ze slaapt bij mij op de kamer en ik werd er ook wakker van maar hoorde niks.

Nu zie ik ook wel filmpjes dat katten ze ook wel verjagen. Daar lopen er zeker wel 15 van in de buurt.

Hevonen

Berichten: 5645
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Het leed dat steenmarters heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:49

Ik heb steenmarters in huis en tuin, alle 13 kippen omgebracht. ook mijn auto heeft schade. Heb door de garage een anti-steenmarterding in mijn auto laten installeren, maar het helpt maar gedeeltelijk; de isolatie wordt steeds verder aangevreten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het leed dat steenmarters heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:51

Die anti-marter spray is volgens mij gewoon hertshoornolie. Althans, als ik het goed onthouden heb.
Mijn stiefvader gebruikt vliegenspray (voor paarden :+) met een beetje hertshoornolie erdoor. Werkt goed tot nu toe.

Auto kopen met zo weinig ruimte onder de motorkap dat de marter er niet in past is ook een optie. Wel een dure :+

Zebrastreep

Berichten: 9845
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 20:59

Hilary schreef:
Die anti-marter spray is volgens mij gewoon hertshoornolie. Althans, als ik het goed onthouden heb.
Mijn stiefvader gebruikt vliegenspray (voor paarden :+) met een beetje hertshoornolie erdoor. Werkt goed tot nu toe.

Auto kopen met zo weinig ruimte onder de motorkap dat de marter er niet in past is ook een optie. Wel een dure :+



Garage gaf aan dat alles dan heel plakkerig en vies werd , maar opzich is dat erger voor een monteur dan voor mij

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het leed dat steenmarters heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:10

Ik heb geen klachten gehad van de garage laatste keer. Misschien ook afhankelijk van hoe fanatiek je alles be-sprayt.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:48

Het bestaat echt: https://www.marterwinkel.nl/

Hopelijk hebben die beesten geen voorkeur voor bepaalde merken en typen. Ik heb dezelfde auto als jij }>

Zebrastreep

Berichten: 9845
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:53

Karin schreef:
Het bestaat echt: https://www.marterwinkel.nl/

Hopelijk hebben die beesten geen voorkeur voor bepaalde merken en typen. Ik heb dezelfde auto als jij }>



Thanks voor de website! Als dit niet werkt doe ik 1 met stroom.

Het staat mij bij dat Ford aantrekkelijk is voor marters maar dat kon ik nu niet zo snel vinden.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:57

journee schreef:
Pareltjes schreef:
Tja heel fijn die beesten. Mijn hele zolder was gesloopt en alle isolatie hebben we weg kunnen gooien.strop van enkele duizenden euros.

We hadden alles gedaan, alles wat hier ook is opgenoemd maar te vergeefs toch zijn we inmiddels van ze verlost. De komst van een hondje uit erfenis die zo hard jankt als wij weg zijn dat ze ook de marters heeft verjaagd... :D :D


Soms heeft het leven een vreemde manier om problemen op te lossen, maar ik weet niet of TS wil wachten tot ze ook een hondje erft. :D En bij jullie thuis parkeren zal wel te ver lopen zijn.. Hondenras wat onder de motorkap past..?? :+


Hondje is te huur.....en past onder de motorkap. Maar of ze daar ook blijft zitten.... ;) :D