Wat loopt er op mijn plafond?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 08:41

Hoi allemaal!
Ik woon in een appartementencomplex op de begane grond met nog 4 woonlagen boven ons. We hebben een systeemplafond. De laatste dagen horen we af en toe iets lopen op het plafond. Het klinkt zwaarder dan een muis, en ik heb één keer het idee gehad dat het er meer dan 1 was. Hoe kom ik er achter wat het is, een rat? Een marter? Vorige week heb ik het keukenkastje waar de uitschuifbare vuilnisbak in zit toevallig helemaal schoongemaakt, en daar vond ik 1 (vermoedelijk?) poepje. Dit leek me te groot voor een muizenkeutel. Verder hebben we nergens vraatschade, keutels of rare geurtjes. :o

Wat nu te doen? Ik ben een beetje bang om mijn hoofd door het systeemplafond te steken. En wat zijn de tekenen van rat vs steenmarter?
Alvast bedankt voor het meedenken

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:59

Er is dus wel ergens een opening om te kijken wat er zit? Dan zou ik gewoon een filmpje maken met je mobiel als je er met je hoofd niet doorheen durft :)) Zaklamp erbij, en hopen dat je duidelijk beeld hebt.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 09:02

Ja, het zijn van die vierkante “tegels” die je uit het frame kunt duwen, dus je kunt er overal wel in. Ik zat inderdaad ook te denken om gewoon mijn telefoon er in te steken en stond te draaien ‍

FrNo
Berichten: 3677
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:05

Is er ook niemand anders die kan en wil kijken ?

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 09:55

Ik heb inmiddels op 3 plekken gekeken, eerst dmv een filmpje en daarna met kop en schouders er door en een zaklamp. Geen dier, geen nest, geen poepjes, geen vraatschade aan de geïsoleerde buizen. Kortom geen spoor. Ik heb ook geen spleten of kieren gezien voor in- en uitgang. Mijn vriend en ik hebben het toch echt allebei meermaals gehoord :o dus ik kan het niet gedroomd hebben. Echt gestommel op de plafondplaten.
Misschien vannacht nog maar een keer kijken als we het weer horen, of een wildcamera plaatsen :')

Hhilde

Berichten: 7487
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:05

Kan het niet iets zijn bij de bovenburen?

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:07

Een muizen of rattenval zetten?

Eef_Bam

Berichten: 4120
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:08

Heb je in het midden van je plafond gekeken of in de buurt van een muur? muizen en ratten lopen graag langs de muur, marters geen idee, maar vast ook.

Suzanne F.

Berichten: 49401
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:17

Ik denk ratten inderdaad.

Roodvos

Berichten: 6713
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:34

Steenmarters slepen prooi mee.
Wij hebben op het werk nog wel eens een steenmarter boven het systeemplafond. We ruiken het door de rottende prooien eerder %) dan dat we de marter horen.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:45

Een krakend geluid kan trouwens ook nog een boktor zijn. Dat kan ook klinken alsof er iets over een krakende vloer/plank loopt.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 12:51

Het is echt een stommelend geluid, niet ritselend of krakend, maar zwaarder. Geluiden van de bovenburen kennen we, maar dit was duidelijk op de plafondplaten. Ik heb inderdaad niet strak langs de muren gekeken, maar min of meer in het midden. Echt langs de muur ga ik nog even proberen!

Een val wil ik wel proberen, maar omdat het echt groter klinkt dan een muis wilde ik eerst proberen te achterhalen of het geen marter is ivm de beschermde status. Voordat je die per ongeluk met een rattenval verwondt zeg maar.

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:24

Je zou een levende val kunnen plaatsen met een val deurtje en dan pindakaas erin. Voor grootte van een rat. Past zowel muis als rat in en marter niet. Dus is pindakaas weg maar geen dier dan is het mogelijk een marter?

Goof

Berichten: 28942
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:31

Ik dacht ook ooit iets (veel) groters dan muizen te horen, maar het waren toch echt 'maar' muizen. Vergis je niet in de hoeveelheid geluid die ze maken, het klinkt inderdaad echt als stommelen en lopen.

Ik zou muizenvallen zetten.

tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat loopt er op mijn plafond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:36

Ik had hier vorige week muizen in de kamer, die maakten een hoop herrie, leek wel dat er een olifant achter de kast zat.

Probleem bleek een mini gaatje in de meterkast te zijn, kon nog geen knikker door, gat dicht, probleem opgelost. Nu nog die wand knaagvast maken met staalwol.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 15:51

Toch wel he? Ik heb een paar jaar kleurmuizen gehad, ook flink veel, en voor mijn gevoel klonk dit veel zwaarder. Maar die liepen ook niet op het plafond natuurlijk :o

Een levende val heb ik nog wel op muisformaat geloof ik, even de schuur in duiken.