Dynamisch contract

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Dynamisch contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 08:09

Zijn er bokkers met een dynamisch energiecontract? Bevalt het je goed in de praktijk en wat zijn de voor/nadelen om rekening mee te houden?
Zou je er weer voor kiezen?

Cchanny

Berichten: 8877
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Dynamisch contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:33

Ik heb een dynamisch contract.

Tot nu toe bevalt het zeker. Qua uurprijs (stroom) en dagprijs (gas) ook.
Nadelen hebben we nog niet echt gemerkt.

Voordelen is dat je kiest wanneer je bepaalde aparaten aanzet. Zoals de wasmachine/vaatwasser. Is de stroom om 4 uur 's nachts goedkoop. Dan stel ik de vaatwasser uit tot die periode.

Roodvos

Berichten: 6730
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:42

Ik heb sinds vandaag een dynamisch contract.
Dus ik kan nog geen ervaring delen.

Alleen elektriciteit, ik heb sinds 1 juni geen gasaansluiting meer.

Ik heb gewoon de stap gewaagd.
Ik zet wel het voorschotbedrag dat ik voorheen betaalde apart op mijn spaarrekening.
Aangezien ik geen idee heb hoeveel ik in de winter ga verbruiken.

Ibbel

Berichten: 49247
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dynamisch contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:58

Doe je niet aan terugleveren/heb je geen zonnepanelen: prima.

Heb je die wel, kijk dan goed uit/zorg dat je altijd en op tijd (evt op afstand) je panelen uit kunt zetten, want je moet bij overmaat zon (en dus overproductie elektriciteit) betalen om je stroom kwijt te raken, en dat kan in de papieren lopen. Let daar dus goed op!

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dynamisch contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:23

Wat ik me afvraag om zo veel mogelijk winst uit zo'n kontrakt te halen: bestaan er ook 'melders' die aangeven wanneer de stroom gratis is of zelfs betaald wordt ??

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Dynamisch contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:25


vilheide

Berichten: 1486
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Dynamisch contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:41

Ik zit sinds september vorig jaar bij ANWB energie en het bevalt prima. Ik betaal gewoon een voorschotbedrag wat ik zo om de 2 maanden zelf kan aanpassen zodat ik niet te veel of te weinig betaal. Ze sturen regelmatig een mailtje om bv te zeggen dat de dag erna de energieprijs zo laag is dat je daarop in kan spelen. Zelfs een dag gehad dat ik geld terug kreeg door juist energie te verbruiken.

8nnemiek

Berichten: 43495
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dynamisch contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:47

Ik lees mee :) Ik had er ook een tijdje geleden een topic over geopend, maar daar kreeg ik niet zo veel reacties.
Wij hebben gedeelde zonnepanelen, maar wel ook, samen met de buren, twee elektrische auto’s waarmee we alsnog flink zouden kunnen profiteren van lage prijzen op bepaalde tijden.

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:52

Wij hebben een paar maanden bij anwb energie gezeten. Vond het wel handig om idd op in te spelen met tijdstippen van elektrische apparaten aan. Daarna zijn bij ons zonnepanelen geplaatst en was het het niet meer waard, idd bijbetalen op hele zonnige dagen en vond het een beetje onzinnig om dan m’n panelen uit te gaan zetten als ik ook mijn eigen opgewekte stroom gelijk kan gebruiken.

Cchanny

Berichten: 8877
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:56

Ibbel schreef:
Doe je niet aan terugleveren/heb je geen zonnepanelen: prima.

Heb je die wel, kijk dan goed uit/zorg dat je altijd en op tijd (evt op afstand) je panelen uit kunt zetten, want je moet bij overmaat zon (en dus overproductie elektriciteit) betalen om je stroom kwijt te raken, en dat kan in de papieren lopen. Let daar dus goed op!

Goede tip!
Wij gaan later in het jaar ook zonnepanelen nemen

Cchanny

Berichten: 8877
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:57

DubbelFun schreef:
Wat ik me afvraag om zo veel mogelijk winst uit zo'n kontrakt te halen: bestaan er ook 'melders' die aangeven wanneer de stroom gratis is of zelfs betaald wordt ??

In de app kunnen wij dat zien. :)

amand0
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-02-18

Re: Dynamisch contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:09

Wij hebben sinds november 22 een dynamisch contract. Bevalt heel goed, wij hebben (en mogen) geen zonnepanelen.
Vooral qua gas van de winter echt 100en euros bespaard.
Stroom is vaak op zondag goedkoop/negatief, kijk iedere dag even wat de stroomprijzen doen maar hou er niet heel veel rekening mee.
Wij zitten bij easy energy, voor deze partij gekozen omdat je echt per maand betaald wat je gebruikt, in de zomer dus veel minder dan in de winter.

vilheide

Berichten: 1486
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:30

amand0 schreef:
Wij hebben sinds november 22 een dynamisch contract. Bevalt heel goed, wij hebben (en mogen) geen zonnepanelen.
Vooral qua gas van de winter echt 100en euros bespaard.
Stroom is vaak op zondag goedkoop/negatief, kijk iedere dag even wat de stroomprijzen doen maar hou er niet heel veel rekening mee.
Wij zitten bij easy energy, voor deze partij gekozen omdat je echt per maand betaald wat je gebruikt, in de zomer dus veel minder dan in de winter.

Ik zat voordat ik overstapte naar ANWB energie ook bij Easy energie maar vind het bij ANWB net allemaal wat duidelijker en ik betaal nu gewoon een vast bedrag per maand wat ik eens per 2 maanden kan aanpassen. Bij Easy kreeg ik in de wintermaanden toch regelmatig een behoorlijk hoge rekening. 500+ was geen uitzondering.

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 11:35

Ibbel schreef:
Doe je niet aan terugleveren/heb je geen zonnepanelen: prima.

Heb je die wel, kijk dan goed uit/zorg dat je altijd en op tijd (evt op afstand) je panelen uit kunt zetten, want je moet bij overmaat zon (en dus overproductie elektriciteit) betalen om je stroom kwijt te raken, en dat kan in de papieren lopen. Let daar dus goed op!


Goeie tip!
Wij hebben wel panelen en op zonnige dagen kunnen wij het lang niet allemaal zelf op maken (al let ik nu al wel op om op zonnige dagen was te draaien en zulke dingen). Hierdoor zal ik nog eens extra goed moeten uitzoeken of het wel aantrekkelijk is voor ons. Zomers is het natuurlijk vervelend om bij te betalen maar 's winters heeft t wel zijn voordelen om de tarieven te weten en er op in te spelen denk ik zo. Maar of dit dan tegen e;lkaar weggestreept kan worden..

Silvia

Berichten: 3274
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Dynamisch contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:26


JudithGigi

Berichten: 4255
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Dynamisch contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:31

Ik heb ook nog een dynamisch contract, omdat ik nog geen aantrekkelijker vast contract tegen ben gekomen. Het bevalt tot nu toe heel erg goed, alleen merk ik wel dat ik sommige wasjes erg lang uit aan het stellen ben omdat het weer zo slecht blijft (dus de prijzen iets hoger :'))

Roodvos

Berichten: 6730
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:45

Negatieve stroomprijs is dit jaar 1x gebeurd, in het voorjaar. Gedurende max een paar uur.
Daar moet je het niet om laten.

paars

Berichten: 5622
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:34

Artikel op LinkedIn gelezen, dank voor het plaatsen, ik wilde hier ook wat meer van weten.
Het lijkt mij in het begin best leuk en interessant om hier veel mee bezig te (moeten) zijn en om mijn zonnepanelen op bepaalde momenten uit te zetten of te wassen op een specifiek moment (zoals de blogger heeft gedaan voor zijn blog).
Na een week zou het mij al gaan irriteren en ik zou het ook gaan vergeten. Ik heb een baan en kan dus niet de hele dag naar meters turen :+ .
Had op tweakers ook iets gezien over de Sessy thuisaccu. Volgens de blogger zou dat nog wel een handige combi zijn. Maar ook dat lijkt nog wat in de kinderschoenen te staan en het afregelen een project op zich.

Dees

Berichten: 18950
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:34

Wij hebben sinds begin december een dynamisch contract bij ANWB.
We hebben zonnepanelen, maar de opbrengst daarvan is minder dan ons jaarverbruik.
Die 'negatieve prijs'-momenten deren ons niet, ik doe daar echt niet de zonnepanelen voor uit. Wel draai ik op die momenten een extra was en doe wat andere dingen die elektra kosten.

Ik houd onze verbruiken en wat we ervoor betalen al een tijdje bij.
Dit is mijn overzicht bij ANWB Energie per eenheid (kWh of M3):
Afbeelding

Silvia

Berichten: 3274
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:03

paars schreef:
Artikel op LinkedIn gelezen, dank voor het plaatsen, ik wilde hier ook wat meer van weten.
Het lijkt mij in het begin best leuk en interessant om hier veel mee bezig te (moeten) zijn en om mijn zonnepanelen op bepaalde momenten uit te zetten of te wassen op een specifiek moment (zoals de blogger heeft gedaan voor zijn blog).
Na een week zou het mij al gaan irriteren en ik zou het ook gaan vergeten. Ik heb een baan en kan dus niet de hele dag naar meters turen :+ .
Had op tweakers ook iets gezien over de Sessy thuisaccu. Volgens de blogger zou dat nog wel een handige combi zijn. Maar ook dat lijkt nog wat in de kinderschoenen te staan en het afregelen een project op zich.


Wij krijgen eind van dit jaar 3 Sessy accu’s. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Mijn vriend is naar een gebruikersdag geweest, daar liepen als gast hoofdzakelijk technische knappe knoppen rond die goed kunnen programmeren :') Er kan heel veel geregeld / ingesteld worden. Ik ben heel benieuwd hoe dat ons, als niet-techneuten, zal vergaan. Ik krijg al wel een beetje de bibbers :x

_Christina

Berichten: 1500
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:04

Roodvos schreef:
Negatieve stroomprijs is dit jaar 1x gebeurd, in het voorjaar. Gedurende max een paar uur.
Daar moet je het niet om laten.

Nee hoor al zeker 5 keer tussen april en nu, waarvan 2 keer ook echt zo laag dat je incl. belasting e.d. onder de streep winst zou maken bij verbruik.

De prijs is onder de streep in theorie lager dan een vast contract, máár verbruik je nou maar heel weinig (solo en geen koukleum bijvoorbeeld) dan is het wellicht beter om elk jaar te wisselen van aanbieder en dan heel belangrijk eentje met een dikke welkomstbonus (à 350). Die krijg je namelijk niet bij bv. ANWB en dat is een flink aantal maanden misgelopen gratis stroom/gas als je dat terugrekent, daar kan geen dynamisch contract tegenop.

De eerder geposte link van de ANWB tarieven werkt niet zonder in te loggen, deze wel: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven