verwarmen badkamer - oudere woning

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 14:27

Het gaat hier over een jaren 60 huis waarvan de spouwmuur is geisoleerd en er dubbel glas in zit, al zal dit waarschijnlijk niet de maatstaven van een nieuwbouw woning halen

Wij wonen krap 2 maanden in ons nieuwe huis. Nu zijn we de badkamer aan het renoveren (op een andere plek dan waar de oude badkamer zat). Hierbij zijn we aan het nadenken over de verwarming, het liefst willen we het huis zo gasloos mogelijk verwarmen (of klaar voor maken). We zijn natuurlijk niet superveel in de badkamer, maar willen in de winter de koude randjes ervan af halen. Er komt ook een bad namelijk

- Badkamer is +/- 14m2
- zijn infrarood plafond panelen (met spanplafond ervoor) een optie?
- een (design)radiator ?
- toch vloerverwarming (ready voor warmtepomp?) met een constante temperatuur ?
- elektrische vloerverwarming?
- conventie / airco?

Wat zijn jullie ervaringen met dergelijke opties?

Emj_23
Berichten: 1207
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:03

Hier ook een jaren 60 huis met dubbel glas. Ik zou er zelf geen vloerverwarming inleggen. Dan stook je daar de hele dag het hele stookseizoen lang voor die paar minuten dat ik daar ben. En als je in je bad ligt is de kou nu net die stukjes die boven het water uit steken. Ik heb een radiator, die staat in principe altijd uit. Ik ga zelf zelden in bad, maar als ik dan in bad ga draai ik hem een half uurtje van te voren open zodat de kou eraf is. Als ik er ooit iets aan de badkamer doe dan wordt het denk ik of weer een radiator of inderdaad een infrarood paneel. Het is denk ik ook anders of je ook nog kleine kinderen hebt. Als je elke dag kleine kinderen in bad steekt kan ik mij voorstellen dat vloerverwarming juist wel heel fijn kan zijn.

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:08

Wij hebben een jaren 30 woning weliswaar helemaal up to date gemaakt.
Maar de (elektrische) vloerverwarming in de badkamer vind ik echt zonde. We hebben m bijna nooit aan omdat hij de hele dag aan is en we (zelfs met het gezin) al met al nog geen uur in de badkamer doorbrengen. Nu hebben we geen verwarming meer aan in de badkamer. Voor echt koude winterdagen hebben we wel een infrarood paneel staan maar die hebben we amper nodig gehad afgelopen winter.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 16:22

Wat jullie benoemen is precies waar me wee worstelen! Daarnaast vraag of je niet meer last kan krijgen van schimmelproblemen, slechte ventilatie etc. als je je badkamer niet (volledig) verwarmt?

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:27

Aight schreef:
Wat jullie benoemen is precies waar me wee worstelen! Daarnaast vraag of je niet meer last kan krijgen van schimmelproblemen, slechte ventilatie etc. als je je badkamer niet (volledig) verwarmt?



ik verwarm dus eigenlijk nooit meer onze badkamer. Maar we hebben wel goede ventilatie in de vorm van sterke afzuiging en een dakraam wat open kan.
Dus schimmel hebben we geen last van. Dat is meer als het vocht echt blijft hangen in je badkamer.

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:41

Ik vind vloerverwarming echt heel fijn in een badkamer. Koude vloer in de badkamer vindt ik niet fijn. Ik vindt vloerverwarming sowieso heel fijne verwarming in huis. Als je voeten warm zijn voelt het veel aangenamer in huis. Wij hadden het al in onze oude niet zo goed geisoleerde woning en nu weer in ons nieuwbouw huis met warmtepomp.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:08

Wij hebben elektrische vloerverwarming in de badkamer, heerlijk! Meestal staat ie niet hoog, alleen de koude van de tegels af is al top. Staat bij ons meestal wel op een constante temp aan maar wij hebben zonnepanelen dus dat verbruik heft zich meteen weer op.

Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:18

Wij hebben een jaren 70 woning.
Het scheelt bij ons al enorm dat we ook kunststof kozijnen er in hebben geplaatst.

Als ik in het bad zit, dan heb ik geen last van de kou omdat je in het warme water zit. Misschien dat het water wat sneller afkoelt. Maar ik vul altijd 1 keertje wat water bij.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:34

Het beste bevalt ons de vloerverwarming en extra tevens radiator, beide aan en via CV gas, dan is het lekker 25 C. Voor tzt warmtepomp wordt de radiator vervangen voor een aluminium type of een convector. Vloerverwarming blijft. Tevens is er een handdoek radiator, elektrisch, Timer, aan 2 uren 400 W. handdoeken droog.
Ivm de hoge gasprijs is afgelopen winter de vloerverwarming en radiator uit, bah steenkoude vloer dus handdoek erop. Om de badkamer tijdelijk warm te krijgen is er een infrarood spiegel geplaatst van 1.6 meter X 1 meter. Op de wand ivm spanplafond omdat achterzijde minimaal 40 graden wordt en voorkant 90 graden. Is 750 W. dat is echt minimaal nodig. Max afstand tot lichaam 2 meter en half uur voor betreden badkamer aanzetten. Electra kost ivm salderingsregeling 16 cent, nu 6 cent per KW omdat wij 7000 KW per jaar opwekken.
Airco badkamer, voor verwarming, wij hebben er 2, monteer ze zelf, voor badkamer niet optie.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:05

Wij hebben een radiator en vloerverwarming op stroom. Beide ook in te stellen op een timer waardoor hij alleen aan gaat en opwarmt naar de temperatuur die jij hebt gekozen

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:14

Wij hebben vorig jaar onze badkamer gerenoveerd en er een elektrische vloer in laten plaatsen. We waren bang dat deze veel zou nemen aan elektriciteit. Eerst 2 weken proef op de som maar het nam minder dan 1 kwh per dag. Dus staat nu de gehele winter aan op 18 graden :Y) . Het is aangenaam in de badkamer, behalve deze verwarming hebben we geen andere.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:52

newt schreef:
Wij hebben vorig jaar onze badkamer gerenoveerd en er een elektrische vloer in laten plaatsen. We waren bang dat deze veel zou nemen aan elektriciteit. Eerst 2 weken proef op de som maar het nam minder dan 1 kwh per dag. Dus staat nu de gehele winter aan op 18 graden :Y) . Het is aangenaam in de badkamer, behalve deze verwarming hebben we geen andere.


1 kWh per dag lijkt mij onmogelijk. Per uur wel. Elektrische vloerverwarming is gemiddeld 150 W/m2 dus bij slechts 1 m2 vloer verwarming is het verbruik al 3,6 KW per dag.

ievie

Berichten: 2239
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:59

Wij hebben vloerverwarming op onze badkamer, met daarnaast een elektrische handdoekenradiator. Dat is heel fijn om even aan te zetten voor wat extra warmte en ook handig als je iets te drogen wilt hangen.

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 01:38

Nico12 schreef:
newt schreef:
Wij hebben vorig jaar onze badkamer gerenoveerd en er een elektrische vloer in laten plaatsen. We waren bang dat deze veel zou nemen aan elektriciteit. Eerst 2 weken proef op de som maar het nam minder dan 1 kwh per dag. Dus staat nu de gehele winter aan op 18 graden :Y) . Het is aangenaam in de badkamer, behalve deze verwarming hebben we geen andere.


1 kWh per dag lijkt mij onmogelijk. Per uur wel. Elektrische vloerverwarming is gemiddeld 150 W/m2 dus bij slechts 1 m2 vloer verwarming is het verbruik al 3,6 KW per dag.


Ow ik kan het zo maar fout hebben, die 3,6 komen wij niet aan. De mat die er in ligt is 3,5m2 en is geplaatst op het loop/staan gedeelte en niet het douchegedeelte. Volledige oppervlakte van de badkamer is 7m2
Maar laat ik het zo zeggen. In de maand November zijn we er mee gestart. Ik pak hiermee even een moment in mijn energie overzicht en hadden bv eind november een dagelijks verbruik van 5-8 kwh. cv staat dan op 16 graden. Als ik even de afgelopen maand een week pak zitten wij op een verbruik tussen de 3-6 kwh. Dan zal het misschien iets meer zijn inderdaad. Ik wil best mijn energie overzichten met je delen ;). Wij stoken hout gebruiken de CV alleen wanneer het zo uitkomt.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 06:49

Wij hebben dus zowel een radiator alsook elektrische vloerverwarming op de badkamer.
En toen we het huis kochten er later nog een infrarood paneel aan het plafond bij laten installeren.

De design radiator fungeert als bypass voor de cv, als er ergens in huis een ruimte verwarmd wordt, dan loopt die mee.

In voor- en najaar, als de cv niet nodig is, dan verwarmen we deels met de vloerverwarming, maar liever enkel bij gebruik de infrarood, nu heb ik niet precies bijgehouden hoeveel de infrarood gebruikt, maar die kun je al naar gelang behoefte even kort aanzetten, de vloerverwarming moet je instellen op een temperatuur en daarop laten staan.

Als we de elektrische vloerverwarming in een wat frisse periode continue op 20 graden hebben is het verbruik rond de 5kw per dag, vind ik veel, dus ook al is het heel comfortabel, die hebben we meer uit- dan aan staan. Comfort is het dus wel, maar verbruik is veel te hoog.
En lager als 20 graden is het verbruik niet zo veel minder, dan heb ik het liever warm genoeg op een badkamer eerlijk gezegd.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:39

Wij hebben een design radiator en vinden het ideaal. We houden niet van een ijskoude badkamer, dus in de winter draait hij op een lage stand gewoon mee met de rest van het huis. Plus wat ik een groot voordeel vind is dat je meteen een plek hebt om je handdoek uit te hangen.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:55

Wij hebben een hele kleine badkamer met vloerverwarming en hadden een hoog stroomverbruik, dat bleek door de vloerverwarming in de badkamer te komen (stond standaard op 18). Ik zou dus even goed het verwachte verbruik checken. :j

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: verwarmen badkamer - oudere woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:40

Ik zou elektrische vloerverwarming met timer echt aanraden. Hadden wij in ons oude huis.
Wij zetten de vloerverwarming altijd een 15 minuten voor de wekker aan, geen koude voeten en warm genoeg om te helpen tegen schimmelvorming.

Wij hebben nu een designradiator in onze badkamer en opzich een prima badkamer, maar zou hem bijna willen vervangen voor die verwarming.
Handdoekje warm lukt prima, maar vloer is altijd koud. Snel schimmel. Gezien de radiator alleen aanspringt als de verwarming beneden aan sprint.
Ik zou in ieder geval elektrisch verwarmen in je badkamer.

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:35

Ik heb ook een jaren zestig woning, zonder spouwmuurisolatie, en bijna klaar met de nieuwe badkamer. Ik heb gekozen voor een design radiator. Kleine badkamer, 1.22 x 2.50. Hopelijk haalt het de koude randjes er inderdaad af want afgelopen winter was het wel erg koud, compleet onverwarmd.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:40


mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:28

smurffie schreef:
Ik zou elektrische vloerverwarming met timer echt aanraden. Hadden wij in ons oude huis.
Wij zetten de vloerverwarming altijd een 15 minuten voor de wekker aan, geen koude voeten en warm genoeg om te helpen tegen schimmelvorming.

Wij hebben nu een designradiator in onze badkamer en opzich een prima badkamer, maar zou hem bijna willen vervangen voor die verwarming.
Handdoekje warm lukt prima, maar vloer is altijd koud. Snel schimmel. Gezien de radiator alleen aanspringt als de verwarming beneden aan sprint.
Ik zou in ieder geval elektrisch verwarmen in je badkamer.


Aha, dus hij warmt snel genoeg op, zodat je hem gerust langere tijd uit kunt zetten?