Naaiadvies voor losschietende knoopjes

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Naaiadvies voor losschietende knoopjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 09:19

Hoi bokt,

Enige tijd geleden super leuk jurkje gekocht die dichtgaat met drukknoopjes. Het jurkje heb ik alleen nog in huis aan gehad gezien ik er nog geen gelegenheid voor heb gehad. Echter als ik iets te enthousiast ga zitten, schieten de onderste twee knoopjes open. De jurk past verder goed en zit zeker niet te strak, maar misschien toch net wat te krap voor het materiaal; het materiaal is niet elastisch en rekt dus niet mooi mee als ik ga zitten waardoor er te veel spanning op de knoopjes komt. Ruilen/terugsturen kan niet meer dus wil ik zelf wat bedenken.

De onderkant gewoon vast naaien is in mijn hoofd geschoten, maar hoe kan ik dat netjes doen? Of misschien kan ik de drukknoopjes zelf wat strakker krijgen? Nieuwe knoopjes is hier denk ik niet echt een optie tenzij ik alle drukknoopjes vervang of precies dezelfde kan vinden.

Zijn er bokkers die handig zijn met naald en draad en misschien een mooie oplossing weten?

Ik heb naaispulletjes, naaimachine etc en ben er redelijk handig mee.

Zie foto's voor de betreffende knoopjes

Afbeelding
Afbeelding

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:35

Ik zou even langs een kledingherstel winkel gaan, vaak zijn er Turkse zaken die niet de hoofdprijs vragen want als je zelf gaat rommelen met die drukkers beschadig je de stof omdat die drukkers er ingeslagen zijn.

Vanillia

Berichten: 7660
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Naaiadvies voor losschietende knoopjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:49

Ik zou idd even langs een kleermaker gaan. Wellicht dat ze er ergens een rits in kunnen zetten, daar win je een halve centimeter mee en dan hoef je de knopen niet meer te gebruiken. De opening bij de knopen kan dan gewoon dicht gestikt worden.

Syberdepiep

Berichten: 1611
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Naaiadvies voor losschietende knoopjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:12

Zelf zou ik de jurk gewoon dichtnaaien vanaf de onderste drukker tot op borsthoogte, zodat je jurk nooit meer onverwacht open zou kunnen springen. Mits je hem natuurlijk zo nog aantrekken kan, even checken hoe hoog dat maximaal kan. Als je handig genoeg bent kun je dat zelf doen door hem aan de achterzijde met steekjes vast te zetten, doe dat zelf wel vaker bij doorknoopjurken als er ongewenst inkijk zou kunnen zijn als de stof los valt. Als je hem binnenstebuiten draait en alle drukkers sluit, kun je precies de 2 randen die op elkaar vallen van beide delen onzichtbaar vastzetten met steekjes, dat moet sterk genoeg zijn. En kost je niets :o

DubbelFun

Berichten: 89003
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:29

Aan de 'vrouwtjes'kant van de drukknoop zie je 2 kleine stangetjes zitten. Als je die een heel kleine beetje naar binnen kunt buigen dan zal de drukknop vaster zitten.

Een 2e optie is zowel de binnenkant als het bolletjes iets kleiner te maken door meerder laagjes (nagel)lak er op te smeren. Goed laten drogen, aantal lagen is afhankelijk van hoe strak je het wilt hebben.

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 11:58

Bedankt voor de reacties! Het probleem is opgelost :D

Ik heb de onderkant vastgestikt zoals door BopjeBo omschreven, je ziet er niks van aan beide kanten en voelt wat veiliger nu het gewoon vastgestikt zit. De rest van de knoopjes wat strakker gezet door die stangetjes wat in te buigen :)

Storm

Berichten: 20882
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:21

Ik heb dit ook vaker gehad, ik pak dan een hamer en geef een lichte tik op de mannetjeskant. Niet te hard, maar net dat het 'kopje' wat breder wordt. Pas op dat je niet te hard slaat, dan sla je hem plat. Maar als je een klein tikje geeft, en het kopje wat breder wordt, blijft hij beter klemmen.