Ervaringen onzichtbare omheining voor katten gezocht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissYvette4u

Ervaringen onzichtbare omheining voor katten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 20:01

Ervaringen gezocht!

We hebben 2 katten van 1 en 2 jaar oud, allebei uit het asiel, in huis gehaald om de overlast van muizen en konijnen op ons terrein tegen te gaan. Ze doen keigoed hun werk maar ik zie ze steeds vaker wat verder weg lopen in de wei of in de sloot hier tegenover.

Ik ben n beetje bang dat ze hun gebied gaan uitbreiden nu de muizen- en konijnenpopulatie op ons terrein onder controle is, en zit er aan te denken om n onzichtbare omheining te plaatsen.

Ik ben daarom op zoek naar ervaringen en advies :o

Het gebied waar ik wil dat ze blijven heeft n omtrek van 300 meter (paars omlijnd).
Dat is inclusief een oprit met automatische poort, de tuin, het huis, de stallen, paddocks, rijbak en een stukje wei. De paarden moeten probleemloos doorgang hebben.

Afbeelding

Zou deze geschikt voor ons zijn? Heeft iemand ervaring met dit product?

https://www.agrishop.nl/petsafe-cat-fen ... -4-kg.html

Of heeft iemand een (andere) tip?

Nyaleti

Re: Ervaringen onzichtbare omheining voor katten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:08

Ik heb er een liggen voor de hond. Het terrein hier helemaal dichtmaken met hekken is simpelweg niet te doen. Één keer een schokje gehad en hij is nooit meer er over gegaan. Liever één schokje dan een platte hond denk ik dan maar.

Let wel; de draad kan niet heel diep, volgens mij een baksteen diepte als ik het goed zeg. Dus je moet wel goed opletten hoe je dat wil doen waar de paarden er ook overheen moeten.

Voor mijn hond werkt het dus goed: riem om, bij de waarschuwingpiepjes terug omdraaien, doorgaan tot hij zelf omdraait bij de piepjes. Één keer dus stroom gehad, aan de riem, zodat ik hem er zsm uit de zone kon halen en aan de juiste kant van de draad had. Wij hadden trouwens de eerste tijd overal waar de draad lag, rood/wit lint gespannen zodat het voor hem duidelijk was.
We hadden de laagste stand voor een Berner van 45kilo en dat had veel impact. Dus zet hem al-tijd op de laagste stand!!

Enkel, ik zie niet hoe je dit een kat kan aanleren. Je zal ze dan eerst moeten leren om aan een tuigje te lopen en naar jou te luisteren (het omdraaien bij de piepjes). Je kan echt niet die draad leggen en de katten het maar zelf laten uitzoeken. Van schrik vliegen ze dan zeer waarschijnlijk alsnog over de draad en durven ze juist niet terug.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 20:39

Dank je wel Nyaleti! +:)+

Oei aan n tuigje wordt dus nog n uitdaging := de jongste zal n tuigje wel accepteren, maar de oudste is n zwerver geweest en mag al in mn handen klappen dat ik die mag aaien en tegenwoordig zelfs eventjes mag oppakken & knuffelen naar dat is t dan ook :roll: maar zodra ze iets engs of onbekends ziet, rent ze naar mij toe dus misschien is daar hoop :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:52

Ik denk dat het wennen wel zou moeten werken als je het gewoon begint met een klein stukje (3m ofzo) en dat steeds een beetje uitbreidt, als je in de gaten kunt houden wat ze doen. Dus zonder hun weg af te sluiten, maar dat ze weten 'piepje = andere route.'

En je zou bewust een ingang kunnen maken die wel naar binnen gaat, maar niet naar buiten. (Bijvoorbeeld een schuin looppad waar de katten wel vanaf kunnen springen maar niet op kunnen komen. Dat is even puzzelen denk ik maar moet wel mogelijk zijn met een schuin looppad of een kattenluikje in 1 richting.)

Een ander probleem is echter dat al dat klimmen van katten maakt dat ze te hoog kunnen zijn voor je signaal. Ik denk bv dat de schuur een probleem kan zijn. Honden blijven meestal op de grond, katten niet. En dan kunnen ze dus best makkelijk aan de verkeerde kant van de lijn komen zonder weg terug. GPS-gebaseerd zou daarvoor wellicht handiger zijn?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:03

Je kat zal dan non stop met een halsband om moeten lopen. Even buiten het feit hoe je het ze aan gaat leren.
Dus de kans dat hij zichzelf ophangt is ook nog best een reëel ding.
Het zijn geen halsbandjes die gemaakt zijn om los te gaan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:05

Ik denk inderdaad ook dat dit niet gaat werken ivm klim en springgedrag. Daarnaast leveren halsbandjes ook nog verhangingsgevaar op en daarnaast zijn katten over het algemeen gewoon eigenwijs, dikke kans dat ze alsnog een oplossing vinden voor die barrière. Verder zal een kat naar de dichtstbijzijnde veilige plek rennen en in tegenstelling tot een hond die geheid terug naar huis zal rennen kan dat bij katten maar net een boom zijn aan de andere kant van dat onzichtbare draadje. Dan zit je met een andere opgave, want dan weten ze dus hoe ze er overheen moeten komen.

Tuigjes zijn over het algemeen een verschrikking voor katten, zeker als ze er niet mee zijn opgegroeid.

Ik zou ze gewoon laten lopen zoals ze doen maar ze ontmoedigen om de weg over te steken. Dat kan je proberen met kruiden waar katten het niet zo op hebben (en hopen dat dat het hele jaar door werkt) of een combinatie van een fijnmazig hekwerk en bijvoorbeeld sleedoorn. Je kan ook eventueel even kijken op deze FB pagina of er passende oplossingen zijn: https://www.facebook.com/groups/415716975249374

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:09

's Nachts binnen en overdag een voerbak op timer die elke X uur klein beetje heel lekker voer geeft? Dan komen ze heel regelmatig naar huis en is ver weg minder aantrekkelijk. Verder, jacht is vorm van spel, speel dus veel met ze.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:15

Wat Tamary zegt is ook een goede, al zou ik standaard voer aanbieden (brokjes) en 3x per dag natvoer, waarbij na de 3e ze ook binnen moeten blijven voor de nacht. (Ik zegt dat alleen omdat constant voer aanbieden simpelweg het best is voor katten en natvoer daarbij de voorkeur heeft)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:17

Ik verplaats je topic naar HTT daar past het beter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:17

Ik heb er ook eens naar gekeken maar bij katten schijnt het naar de successverhalen ook regelmatig voor te komen dat ze dan zo schrikken dat ze er wel overheen rennen maar niet meer terug durven of zelfs nooit meer terug komen.
Vervolgens bleek het voor katten (niet voor honden) zelfs verboden in Zwitserland omdat de dierenbescherming het voor katten ongeschikt vind, dus toen was dat sowieso geen optie meer.

Katten schijnen sowieso gemiddeld binnen een straal van 500 meter te blijven, maar er zijn vast ook daar uitzonderingen in.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 21:31

Hm chips ja 24/7 halsbandje gaat bij de jongste niet werken: die is al meerdere bandjes verloren

Ik hou ze snachts al binnen. En zoveel mogelijk als we niet thuis zijn. Ik werk veel thuis en roep ze regelmatig naar het huis toe om ze dan even te verwennen en mee te spelen. Zodat ze geen tijd krijgen om ver weg te gaan. Maar ik ben steeds minder interessant lijkt het :+ ondanks dat ze nog steeds n moord doen voor liquid snacks en natvoer :P

Er valt niks te klimmen voor ze; aan de voorkant vh perceel staat hekwerk met verticale spijlen waar ze gemakkelijk doorheen lopen. Voor de rest is het afgezet met breed stroomlint waar ze onderdoor wandelen.
Hoe hoog zou fijnmazig hekwerk moeten zijn? Zou stroomdraad om de zoveel cm ook helpen?
Ik heb n verzoek om lid te worden vdie Facebookgroep ingediend

Oh dank je wel Polly!

Op 80meter afstand woont n buurman met gevogelte (eenden, fazanten, pauwen ed) en is een jager. Wil niet dat onze katten daar op bezoek gaan! %)
En autos rijden best hard door onze straat, afgelopen dec een kat daardoor verloren |( nog meer reden om ze op ons erf te houden.

Dank jullie allemaal!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:28

Klinkt niet fijn...

Mits de katten nergens tegenaan kunnen klimmen om over het hek heen te komen, hoeven de hekken niet zo gek hoog te zijn meen ik, zolang je het maar afbuigt naar binnen toe -> maar de details daarvoor ga je wel vinden op die facebook pagina. Als je overal hekken hebt zou je daar gaas tegenaan kunnen zetten en naar binnen toe af laten lopen zoals je hier ziet:
Afbeelding dit lijkt vooralsnog toch echt de beste manier om ze binnen te houden.

Ik durf niet te zeggen of stroomdraad gaat werken, maar ook hier heb je weer dat, áls ze erbuiten komen ze niet meer terug kunnen komen. Maar ook dit is wel een vraag waar die FB pagina je bij kan helpen!