Welk graszaad in de tuin?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Welk graszaad in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 14:55

Hi Bokkers!

Mijn tuin staat op z'n kop en de finishing touch is naderende... We hebben het gras doodgespoten en dat moet straks gefreesd worden en opnieuw gevlakt (ook verhoogd want het was nogal een golvend veld).

Nu wil ik het inzaaien en word ik doodgegooid met reclame van Moowy...

Maar ik ben even benieuwd waar jullie goed ervaringen mee hebben en waar ik op moet letten.

Aangezien de materialen al met al een hoop hebben gekost, willen we gewoon zaaien. :)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:03

Ligt het grasveld in de zon, in de schaduw, wat voor grond heb je, wordt er (veel) op gelopen/gespeeld? Ga is (veel) sproeien als dat nodig is?
Dat moet je eerst weten voor je kunt bepalen wat voor zaad je erop kunt gooien.

Nickeltje

Berichten: 28269
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:24

Wat is je doel?
Wil je een stukje groene woestijn? (=strak grasveld met enkel gras waarin vooral verder niks leeft), of ben je op zoek naar een stukje biodiversiteit in je tuin?
Afbeelding

Lijsken
Berichten: 1047
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Welk graszaad in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:40


Shenavallie
Berichten: 11717
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:08

Ik rits ieder jaar op tijd het zaad van verschillende grassoorten uit onze tuin, die ik laat drogen en dan in het voorjaar weer uitzaai (of een enkele keer al in het najaar). Krijg je een heel gevarieerde en mooie tuin van! Ik zag laatst dat er voor een hoop geld bij Intratuin potjes gras verkocht werden, wat bij mij in de tuin jaarlijks in groten getale aanwezig is.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 16:57

Ibbel schreef:
Ligt het grasveld in de zon, in de schaduw, wat voor grond heb je, wordt er (veel) op gelopen/gespeeld? Ga is (veel) sproeien als dat nodig is?
Dat moet je eerst weten voor je kunt bepalen wat voor zaad je erop kunt gooien.


Oei...

Tuin ligt op het noordwesten, grond is zeer rommelig veel stenen (jaren 70 huis, is veel bouwafval in de tuin gebracht blijkt elke dag ongeveer weer :P ) . Op basis van het onkruid zou ik zeggen dat het ook redelijk zuur is. In de winter is er weinig zon en blijft het erg vochtig, het terras tussen mijn bijkeuken en die van de buren in is dan ook erg groen van de alg.

Sproeien is geen probleem als dat nodig is, maar niet als de waterschappen vragen dat niet te doen uiteraard :P


Afbeelding
Alles wat nu gras is wordt ook weer gras, en rondom de staptenen wordt gras.


Nickeltje schreef:
Wat is je doel?
Wil je een stukje groene woestijn? (=strak grasveld met enkel gras waarin vooral verder niks leeft), of ben je op zoek naar een stukje biodiversiteit in je tuin?
[ [url=m/PzfIPB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik neig dan meer een mix van de onderste twee. Maar vind krekels en bijen wel leuke dieren.


Shenavallie schreef:
Ik rits ieder jaar op tijd het zaad van verschillende grassoorten uit onze tuin, die ik laat drogen en dan in het voorjaar weer uitzaai (of een enkele keer al in het najaar). Krijg je een heel gevarieerde en mooie tuin van! Ik zag laatst dat er voor een hoop geld bij Intratuin potjes gras verkocht werden, wat bij mij in de tuin jaarlijks in groten getale aanwezig is.


Dat duurt wel een beetje heel erg lang :o

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30281
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:57


Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:06

Janine1990 schreef:
Oei...

Tuin ligt op het noordwesten, grond is zeer rommelig veel stenen (jaren 70 huis, is veel bouwafval in de tuin gebracht blijkt elke dag ongeveer weer :P ) . Op basis van het onkruid zou ik zeggen dat het ook redelijk zuur is. In de winter is er weinig zon en blijft het erg vochtig, het terras tussen mijn bijkeuken en die van de buren in is dan ook erg groen van de alg.

Sproeien is geen probleem als dat nodig is, maar niet als de waterschappen vragen dat niet te doen uiteraard :P

Alles wat nu gras is wordt ook weer gras, en rondom de staptenen wordt gras.

Ik neig dan meer een mix van de onderste twee. Maar vind krekels en bijen wel leuke dieren.


Ik zou dan in ieder geval voor het zaaien goed bekalken - gras houdt van een relatief hoge pH, rond de 6,5 - en een graszaadmengsel voor in de schaduw gebruiken. Je hebt anders kans op een mostapijt ipv gras.

Als je ook iets voor de biodiversiteit wilt doen, zou je het gras rond de staptegels plus een meter of 2 rechts ervan als 'gewoon gazon' kunnen inzaaien, maar een strook naast je border aan de rechterkant als 'wildebloemenberm' kunnen inzaaien. Dat maai je dan niet tot in de herfst. Je kunt daar ook verwilderbollen in planten zoals sneeuwklokjes, crocusjes, kleine narcissoorten, wilde hyacinten, en colchicums. Dan heb je 'the best of both worlds'.

Lijsken
Berichten: 1047
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:17


Shenavallie
Berichten: 11717
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:33

Janine1990 schreef:
Shenavallie schreef:
Ik rits ieder jaar op tijd het zaad van verschillende grassoorten uit onze tuin, die ik laat drogen en dan in het voorjaar weer uitzaai (of een enkele keer al in het najaar). Krijg je een heel gevarieerde en mooie tuin van! Ik zag laatst dat er voor een hoop geld bij Intratuin potjes gras verkocht werden, wat bij mij in de tuin jaarlijks in groten getale aanwezig is.


Dat duurt wel een beetje heel erg lang :o

Voor nu wel, maar voor de komende jaren zeker een aanrader! ;)

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 22:46

Ibbel schreef:
Ik zou dan in ieder geval voor het zaaien goed bekalken - gras houdt van een relatief hoge pH, rond de 6,5 - en een graszaadmengsel voor in de schaduw gebruiken. Je hebt anders kans op een mostapijt ipv gras.

Als je ook iets voor de biodiversiteit wilt doen, zou je het gras rond de staptegels plus een meter of 2 rechts ervan als 'gewoon gazon' kunnen inzaaien, maar een strook naast je border aan de rechterkant als 'wildebloemenberm' kunnen inzaaien. Dat maai je dan niet tot in de herfst. Je kunt daar ook verwilderbollen in planten zoals sneeuwklokjes, crocusjes, kleine narcissoorten, wilde hyacinten, en colchicums. Dan heb je 'the best of both worlds'.


Geweldige tips! Dankje!

Ik wilde eerst mest mee frezen, maar dan frezen we kalk in.

De border rechts krijgt nog een randje. Ik heb er wel aan gedacht om rond de staptegels van die kruipbloemen te doen, maar dat wordt het eerst niet. Ik heb een dikke fobie voor vlinders, zolang ik die niet uit kan sluiten zoek ik het ook niet op. Maar het geheel wordt uiteraard wel een stuk bloemiger aangekleed dan het nu is!