Advies slaapzak en luchtbed

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GerenGer

Berichten: 1009
Geregistreerd: 31-07-08

Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 17:40

Hi!

Over 2 weekjes ga ik weer naar de Alpen toe en de Dolomieten. Ik zou graag een beetje advies willen qua goed slaapmatje en slaapzak.
Belangrijk is dat ik het een beetje onder diverse omstandigheden kan gebruiken. Ik heb namelijk naast vakantie ook vaak klimweekendjes weg dat het wel wat kouder is.

Vrienden van mij hadden deze slaapzak oa geadviseerd:
https://www.decathlon.nl/p/slaapzak-mak ... 89&c=BLAUW

Zit alleen ook te twijfelen of misschien gewoon een synthetische te nemen.

Verder dacht ik dat dit slaapmatje wel goed zou zijn.
https://www.decathlon.nl/p/zelfopblazen ... W_TURKOOIS
Maar deze zag ik ook nog
https://www.decathlon.nl/p/zelfopblazen ... 46&c=BEIGE

Het liefst zelfopblazend, zodat ik verder geen spullen hoef mee te nemen.
Bij de Bever heb ik ook gekeken, maar over het algemeen is dit net weer wat prijziger.

Alvast bedankt!

Marie111
Berichten: 4694
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:48

Slaapzak - ik word al claustrofobisch als ik er naar kijk...... Maar dat is dus heel persoonlijk. Geef mij maar een "gewone" rechthoekige.

Matjes - hoe ga je ze vervoeren? Die dingen nemen nogal wat ruimte in namelijk.

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:56

Belangrijkste met een slaapzak is dat je kijkt tussen welke temperaturen je hem gaat gebruiken. Daar zit echt veel verschil in. De ene slaapzak is de ander niet. Tevens vind ik het belangrijk dat de mijne erg lang is, gezien ik zelf erg lang ben.

Daarnaast is het gewicht/formaat van de opgerolde slaapzak ook van belang. Als je bijvoorbeeld gaat backpacken, is een klein en lichtere slaapzak zeker van belang en kan een synthetische slaapzak zeker fijn zijn, omdat ze vaak lichter zijn.

Zelf gebruik ik ook een lakenzak, zodat ik mijn slaapzak minder vaak hoef te wassen en mijn kussen er in blijft liggen.

Mijn advies: ga vooral naar de winkel toe en probeer/voel even het een en ander. Zelf word ik namelijk ook erg kriebelig van bepaalde stofjes, of ritselen ze bijvoorbeeld erg. Matjes heb ik geen ervaring mee, maar ik weet dat ze bij de Decathlon (bijna) alle matjes hebben liggen, zodat je er ook even op kan liggen en ze kan zien. Kost misschien even tijd, maar een goede slaapzak & matje kunnen echt het verschil maken op je trip!

Benfan

Berichten: 4010
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:07

wil je comfort met slapen, of met tillen? want er zit namelijk nogal verschil in. Net als met tenten. Die kun je van rond 1 tot 1.5 kilo en zelfs lichter vinden, best ruim van binnen (voor wat je nodig bent). Net als matjes. Maar je levert dan wel in in comfort.

Wij hebben bv superdikke zelfopblazende matjes. Maar die wil je niet mee hebben om je rug. Wij gebruiken het voor weekenden LARP. Gezien we met een auto gaan, hoeven wij niet echt op gewicht te letten.

LoveBodin

Berichten: 4376
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:08

Eens met Uggy, met als toevoeging: koop dus geen lange slaapzak als je, zoals ik, niet lang bent. Alles wat je extra moet opwarmen in je slaapzak is verlies.

En over je slaapmatje: moet die klein en licht zijn of hoeft dat niet? Klein en licht is vaak minder comfortabel dan groot en zwaar. Maar als je het overdag niet verslepen dan moet je keuzes maken.

Benfan

Berichten: 4010
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:16

En als je niet hoeft te tillen. Ga voor een heerlijke dikke, grote, extra breed luchtmat. Echt.. ze zijn het geld waard!

Serendipity1

Berichten: 6047
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:19

De vragen of je comfort wil met slapen of met transporteren en bij welke temperatuur je gaat kamperen zijn idd belangrijk.

De isolatiewaarde van een matje, uitgedrukt in een R-waarde, is ook relevant. Op een luchtbed (r-waarde 0) zal je het wss snel koud hebben.

Verder, de dons-veren in slaapzakken met het RDS keurmerk worden weliswaar niet van levende ganzen en eenden geplukt, maar de dode dieren zijn afkomstig uit de vleesindustrie en hebben over het algemeen een ellendig leven gehad. Ook iets om een bewuste keuze over te maken.

Een donzen slaapzak mag niet nat worden, dan isoleert hij niet meer. En is ook minder makkelijk zelf te wassen dan een synthetische omdat het dons opgeklopt moet worden tijdens het drogen.

Ik heb ook zo’n dik decathlon matras, met een zelfgemaakte hoes. Die vierkante vond ik onhandig. Het is wat onhandig om mee te zeulen maar ik ben echt een leuker mens als ik goed slaap :D
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 03-07-23 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:20

Ik ben echt een koukleun dus ik slaap ik een dikke mummieslaapzak en bij temperaturen onder 10 heb ik ook al snel een kruik mee in bed (water kook ik elke avond voor thee). En soms nog een fleecedeken op het matras zodat de kou van de grond er minder door komt

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:33

Die matjes zijn veel te groot en te zwaar om mee te nemen in een backpack. De slaapzak van de decatlhon heb ik ook maar dan een gradatie lichter, voor tot 0graden comfort. Echter moet je dit soort temperaturen niet te serieus nemen. Mijne was nog net te doen bij 6 graden. Ik kan zelf niet tegen mumie slaapzakken en wil liever ook niet synthetisch dus heb nu een slaapzak van lowlander gekocht met katoenen buitenkant en eendendons vulling. Is daardoor wel iets minder warm maar ik gebruik hem voornamelijk in de zomer. Voor een slaapzak kun je best wel wat geschikts bij de Decatlon vinden, ook qua prijs wel vriendelijk.

De comfort van de matjes van de decathlon vind ik niet fijn, bij een luchtbed moet je rekening houden met de kou die via de grond kan komen. Zelf hebben wij een 2persoons mat van de bever van exped maar deze is ook in een eenpersoons versie te krijgen. Deze is gedchikt voor tot -17graden waardoor je er dus geen extra issolatie onder hoef te leggen en hij ligt zeer comfortabel. Moet je wel met een luchtzak opblazen, maar na een paar keer oefenen doe je dat binnen 5 minuten. Bij de Bever kun je ook vaak proefliggen op matjes.

DieL_Zor

Berichten: 3891
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:36

Exped heeft ook fijne slaapmatjes. Zijn in verschillende versies qua gewicht en r-waarde te krijgen en liggen voor een matje best heel comfortabel. Een aantal hebben een geïntegreerde pomp.

miereneter

Berichten: 2648
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:49

De nodige isolatiewaarde hangt sowieso af van je koukleumerigheid. Een vuistregel is wel: neem altijd een iets hogere isolatiewaarde dan er op het product staat. In mijn ervaring is de vermelde isolatiewaarde alleen geschikt voor zeer behaarde oermannen die in de IJstijd leven. (Disclaimer: hier een koukleum die wat af heeft liggen rillen in tentjes :Y) ). Je kunt het beter iets te warm hebben en iets uittrekken, dan andersom.

Verder heeft Decathlon prima spul, voldoet helemaal als je niet op expeditie naar de Everest gaat of iets dergelijks.

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:02

De slaapzak zou kunnen, al heb ik wat vraagtekens bij de vorm. Ik heb het idee dat deze slaapzak heel erg mannelijk is en daardoor weinig warmte gaat geven bij de heupen. Maar dat kan de foto zijn. Ik vraag in me af of het dons hydrofoob is, zo niet is condens al een probleem voor de isolatie. 800 cuin met 90/10 vulling is verder wel goed voor wat je beschrijft te willen doen. Synthetische slaapzakken houden minder goed warm of zijn niet meer mee te nemen.

De matten gaan je niet gelukkig maken. Veel te bulky, dan kun je niets meenemen verder. Zelfopblaasbare matten zijn vaak erg ruimteinnemend en hebben minder isolatiewaarde. Zelf ben ik fan van de matten van exped.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:15

Ik verplaats dit topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek

_Fleurtjuhh_
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Tiel

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:37


Sharani
Berichten: 4681
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:59

Dat Bever vaak wat duurder is klopt maar momenteel heeft Bever tot, ik meen, 9 juli nog een paar leuke slaapzakken en matjes in de aanbieding van goede kwaliteit.

Van de merken die zij verkopen zijn de temperatuur waarden onafhankelijk getest, denk dat dat bij decathlon ook wel zal zijn. Natuurlijk is de ene persoon kouwelijker dan de andere, maar de comfort temperatuur is een goede richtlijn om aan te houden als de laagste temperatuur waarbij (het woord zegt het al) comfortabel slapen is.

Voor een matje moet je op de r waarde letten. Vanaf 3 uur s redelijk goed voor 3 seizoenen gebruik en met een gesloten celschuim matje eronder ook voor winter gebruik.

Voor backpacken kom je altijd wel uit bij mummie slaapzakken vanwege de kleinere pakmaat. Dons heeft een kleinere pakmaat en is lichter dan synthetisch. Het is wel kwetsbaarder en vooral duurder.

De matjes heb je in self inflatable en luchtmatjes. De eerste heeft een grotere pakmaat, is zwaarder maar vaak wel comfortabel en goedkoper dan luchtmatjes met een vergelijkbare r waarde. Een luchtmatje is veel makkelijker weer op te bergen, dat is vooral handig als je iedere dag verder trekt.

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 20:42

Kijken anders ook eens op scoutshop.nl staan ook fijne op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 20:58

Ik heb dat eerste "zelfopblaasbare" matje, ken meer mensen die hem hebben. In de praktijk is 'ie niet zelfopblazend, moet je met je mond doen.

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 21:01

Ik zou naar een fysieke winkel gaan en daar gaan onderzoeken wat je wil. Het kan er op een plaatje prima uitzien, maar toch anders voelen.

GerenGer

Berichten: 1009
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 21:25

Heel erg bedankt voor al jullie tips en info!! :)

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 21:36

Ik had heel ondoordacht een slaapzak gekocht, dus misschien is deze tip overbodig, maar toch.

De temperatuur op de slaapzak is de nachttemperatuur (ja, serieus, ik heb deze fout gemaakt) en zeker in de bergen kan het s nachts flink afkoelen.

Daarnaast is de comfortteperatuur naar mijn idee helemaal niet zo comfortabel. Zoek het even na, maar bij de onafhankelijke testen is die temperatuur de waarde waarbij een vrouw in thermokleding langer dan 8 uur niet onderkoelt raakt of iets wat daarop lijkt.

Nou, ik wil op vakantie liever geen thermokleding aan s nachts. Of het moet echt -5 zijn ofzo. Ik heb dus nu ook een slaapzak voor -5

JorineV
Berichten: 1103
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 07:41

[***] schreef:
Ik heb dat eerste "zelfopblaasbare" matje, ken meer mensen die hem hebben. In de praktijk is 'ie niet zelfopblazend, moet je met je mond doen.


Ja dit... geldt in mijn ervaring eigenlijk voor alle zelfopblazende matjes. Dan is zo'n systeem met luchtzak prettiger.

Tip voor alle koukleumen: thermokleding als pyjama. Wordt het echt fris, dan ook een muts.

Edit: oh zie nu hierboven dat er inderdaad gerekend wordt (voor vrouwen) op gebruik icm thermokleding. Ja dan is het maar net wat je voorkeur heeft. Ik denk dat een legging en shirtje makkelijker mee te nemen zijn dan een extra dikke slaapzak.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 07:45

Oja dat doe ik ook slapen in thermo kleding en daarover eventueel joggingpak en een muts op :P

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 07:52

Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt doen en waar. Met een slaapzak van deze categorie redt je het wel in de zomer en beetje lente herfst in Europa. Dan neem ik ook geen thermokleding mee, maar slaap ik bij kou met kleren aan. Ga ik naar de Himalaya en ga ik daar hoger dan 4500 meter, dan gaat er wel een expeditieslaapzak mee. Openritsen kan altijd, warmer maken niet. Ik heb mijn slaapzak altijd graag met overcapaciteit.

Let bij matjes ook goed op de lengte! Een matje van 1.80 is, wanneer je lang bent, het recept voor hele koude lichaamsdelen (en ligt vrij matig). Ook hier doe ik weer aan overcapaciteit. Ik heb maar 1 matje, geschikt voor kou op grote hoogte. Werkt ook prima in de Alpen.

Koeler maken lukt altijd wel, warmer niet!

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:09

Ik raad het niet aan om met thermokleding in een donsslaapzak te gaan liggen. Grote kans dat je snachts nat van het zweet wakker word. Het beste is om met zo weinig mogelijk kleding hierin te liggen maar wel te zorgen dat je warm de slaapzak in gaat. Dus een warme douche of nog even een wandeling of een paar jumping jacks zodat je lichaam warm is. Overdrijf dit natuurlijk ook niet, je moet er niet zwetend in kruipen.

Suliko

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Advies slaapzak en luchtbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:28

Als je een matje wilt dat geschikt is bij koudere nachten, dan zou ik echt voor een geïsoleerde mat gaan. Een mat die zich volledig vult met lucht geeft veel kou af in de nacht. Hoe een dikke slaapzak je dan ook hebt, dat is niet prettig.

De bever is inderdaad prijziger, maar ik heb daar wel een seatosummit matje weten te scoren met 40% korting, ze hebben veel korting nu. Die is geïsoleerd , er zit een luchtzak bij waardoor je hem met weinig moeite zo hebt opgeblazen (3 zakken lucht erin persen en hij was vol, dat was 6 keer even die zak in blazen) én hij ligt ook nog eens echt lekker. De ultralight insulated regular heb ik.
Het is even een investering, maar dan heb je ook wat.

Slaapzak is heel persoonlijk. Ik heb wel het idee dat de optimale temperaturen die ze aangeven voor gelden als je een flinke man bent en niet klein vrouwtje. Vrouwen hebben het sowieso sneller koud, maar hoe minder je weegt hoe erger. Als ik naar gebied ga waar het rond de 10-15 graden is snachts, dan zorg ik ervoor dat de slaapzak die ik heb comfortabel is bij 0-8 graden. :')
Verder is een slaapzak heel persoonlijk en hoe compacter je wilt, hoe duurder natuurlijk. Ik zou zowel de bever als de decathlon even checken.