Kleding afgegeven op andere kleding

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kleding afgegeven op andere kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:55

Beetje vage titel, maar ik heb laatst wat (lichtgekleurde) shirts weg kunnen gooien omdat er blauwe vlekken/strepen op zaten. Het enige wat ik kan bedenken is dat het tegen een donkere broek heeft gezeten in de wasmachine. Dit waren geen nieuwe spijkerbroeken en ik gebruik ook bijna altijd van die kleur-vang-doekjes. Hoe krijg ik deze vlekken er nu uit? Ik heb nu namelijk ook weer een lichte trui met een blauwe plek erin..

En ja, ik weet dat je eigenlijk geen lichte (wit en heel licht doe ik wel apart) kleding bij donkere in moet doen.. Maar op een bepaald moment ga ik ervan uit dat spijkerbroeken niet meer afgeven :')

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:08

Gekleurde vlekken in kleding na het wassen is in mijn ervaring een enkeltje kledingcontainer (of klus-/stalkleding).

Wat je kan proberen is je spijkerbroek(en) wassen met azijn om de kleur te fixeren.
Maar er zijn ook spijkerbroeken die een bepaalde kleurstof/verf hebben, en die blijven afgeven. Als je weet welke broek de boosdoener is deze dan in het vervolg apart wassen.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kleding afgegeven op andere kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:12

Je kunt het weken in de Vanish en laten drogen in de zon, zon is echt een top vlekkenverwijderaar!

Weet je zeker dat het door een broek komt? Niks mis met je wasmachine?

LaPluche

Berichten: 2021
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:12

Lichte was niet bij donker of spijkerbroeken in doen is mijn door mijn ma geleerd. :+
Ik heb nu 3 wasmanden, licht, donker en spijker.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:14

Ik heb je topic verplaatst naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek omdat het daar beter past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:14

Urbanus schreef:
Je kunt het weken in de Vanish en laten drogen in de zon, zon is echt een top vlekkenverwijderaar!

Weet je zeker dat het door een broek komt? Niks mis met je wasmachine?


Nee die is redelijk nieuw en ik was wekelijks handdoeken op 90 graden. Was komt er verder altijd goed schoon en fris uit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:16

LaPluche schreef:
Lichte was niet bij donker of spijkerbroeken in doen is mijn door mijn ma geleerd. :+
Ik heb nu 3 wasmanden, licht, donker en spijker.


I know, maar heb al zoveel van die halve wasjes.. Handdoeken doe ik ook altijd apart ivm 90 graden.. Heb wel redelijk wat donker en spijker, dat kan bij elkaar. Dan heb ik nog wit/heel licht, wol en dus nu ook nog 'gekleurd wat niet bij spijkerbroeken in kan' :')

Lijsken
Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Kleding afgegeven op andere kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:22


8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kleding afgegeven op andere kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:30

Misschien een beetje te laat omdat je al een deel hebt weggegooid, maar lichte, katoenen kleding die verkleurd is kun je wel vaak vrij makkelijk donkerder kleuren met textielverf poeder. Dan wordt het weer mooi egaal. Dat doe ik ook zo nu en dan met zwarte en donkerblauwe kleding die vaal is geworden.

Verder denk ik dat je de vlekken alleen kan verminderen door de kleding meerdere keren met wasmiddel voor lichte was te wassen, en dan zul je het er nog niet volledig uit krijgen.

Ik gooi verder altijd een scheut azijn ipv wasverzachter bij de donkere was. Deels omdat het goed is voor de machine om af en toe te ontkalken, maar ook omdat het de kleuren fixeert.

Nielojram

Berichten: 7901
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:49

Relaxed schreef:
Beetje vage titel, maar ik heb laatst wat (lichtgekleurde) shirts weg kunnen gooien omdat er blauwe vlekken/strepen op zaten. Het enige wat ik kan bedenken is dat het tegen een donkere broek heeft gezeten in de wasmachine. Dit waren geen nieuwe spijkerbroeken en ik gebruik ook bijna altijd van die kleur-vang-doekjes. Hoe krijg ik deze vlekken er nu uit? Ik heb nu namelijk ook weer een lichte trui met een blauwe plek erin..

En ja, ik weet dat je eigenlijk geen lichte (wit en heel licht doe ik wel apart) kleding bij donkere in moet doen.. Maar op een bepaald moment ga ik ervan uit dat spijkerbroeken niet meer afgeven :')

Ik denk dat je je wasmachine te vol doet.
Je hebt wellicht mazzel dat het alleen strepen waren, omdat de was niet overal geraakt is.
De mazzel is dan een beetje een understatement..

Daarnaast inderdaad :j beter scheiden.

Het gewicht aan was wat de fabrikant voorschrijft is natte was, niet droge. Hele dikke vuist nog op je was als je het droog in de trommel doet, en met kleine handen, the vuisten.

Je merkt het vaak aan je klokje van de wasmachine, hij zegt 1 uur 10, en de laatste 5 minuten duren een kwartier... Teveel was, hij moet langer centrifugeren..

Door eigen dommigheid bovenstaand ontdekt, gewoon een vriendelijke tip :o