Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:37

Ik dacht dat mijn Passiflora Constance Elliot er de brui aan had gegeven.
Waarom moeten die dingen altijd op de meest onmogelijke plekken terugkomen -:(-
Roos is een Earth Angel Rose
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:58

Wat een heerlijk topic om gewoon simpel te genieten!

In mijn tuin zijn het nu vooral de rozen in de hoofdrol. Ik zal straks eens wat foto's plaatsen.

Omdat we een jonge grote tuin hebben en niet het geld om alles direct vol te planten met grote planten is het wel grotendeels groen maar nog niet zo vol met bloemen als dat ik eigenlijk zou willen. Maar als je dan rondloopt ontdek je toch overal bloeiende planten. Zeker in deze tijd van het jaar. En het leuke is dat het langzaamaan elk jaar weer een beetje meer is.

jeetje77

Berichten: 3480
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:01

Oh wat een fijn topic. Ik ben direct een rondje door de achtertuin gaan doen. Daar heeft al van alles gebloeid, maar bloeien nu weer andere dingen.
Ik probeer een combi te maken van wat ik mooi vind en inheems. En vooral vaste planten die goed woekeren om mijn invasie zevenblad tegen te gaan. Als iemand nog een trip heeft tegen haagwinde houd ik me ook aanbevolen.
Afbeelding
Kamperfoelie
Afbeelding
Andere soort kamperfoelie
Afbeelding
Lavendel, gele kamille en salie die straks gaat bloeien
Afbeelding
Volgens mij een dropplant iig uit zijn zakje bijenmengsel
Afbeelding
Jasmijn (reikt ook zo heerlijk
Afbeelding
Vrouwenmantel
Afbeelding
Margrieten

De zonnebloemen staan op springen, de gewone kamille is al klaar om te oogsten en te drogen (voor mijn konijnen vd winter)

Voor zijn de papavers al uitgebloeid.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:07

Malenka schreef:
Wat een heerlijk topic om gewoon simpel te genieten!

In mijn tuin zijn het nu vooral de rozen in de hoofdrol. Ik zal straks eens wat foto's plaatsen.

Omdat we een jonge grote tuin hebben en niet het geld om alles direct vol te planten met grote planten is het wel grotendeels groen maar nog niet zo vol met bloemen als dat ik eigenlijk zou willen. Maar als je dan rondloopt ontdek je toch overal bloeiende planten. Zeker in deze tijd van het jaar. En het leuke is dat het langzaamaan elk jaar weer een beetje meer is.



Tip: ga zaaien. Niets zo leuk als je jonge plantjes te zien opkomen, en je hebt meteen een bak vol.
Ook vaste planten zijn prima te zaaien.

Helaas verzendt Chiltern seed niet meer naar NL dankzij Brexit, want dat was mijn favoriete zaadleverancier.
Vreeken zaden is OK, maar het duurt eeuwen voor je wat binnen hebt, dus bestel in de winter, dan kan je met wat geluk in april aan de slag. Voordeel: je betaalt pas als ze je zaden versturen, dus dat hoeft niet niet af te schrikken qua lang wachten.

En verder zijn er nog meer dan genoeg andere (kleine) online sites waar enthousiastelingen voor weinig allerlei interessante zaden aanbieden. Het tijdschrift Groei en Bloei heeft ook een ruilhoek, is ook een mogelijkheid om goedkoop aan zaden en plantjes te komen.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:08

jeetje77 schreef:
[ [url=m/qV3AR7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volgens mij een dropplant iig uit zijn zakje bijenmengsel


Is komkommerkruid. De bloemen zijn eetbaar en smaken naar komkommer. De jonge zaailingetjes (stadium: alleen de grote zaadlobben) zijn ook eetbaar, en smaken ook naar komkommer.

Anoniem

Re: Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:11

Ik leer zoveel hier! Dank Ibbel! En ik geniet mee van alle mooie plaatjes, prachtig. <3

jeetje77

Berichten: 3480
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:29

Ibbel schreef:
jeetje77 schreef:
[ [url=m/qV3AR7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volgens mij een dropplant iig uit zijn zakje bijenmengsel


Is komkommerkruid. De bloemen zijn eetbaar en smaken naar komkommer. De jonge zaailingetjes (stadium: alleen de grote zaadlobben) zijn ook eetbaar, en smaken ook naar komkommer.


Oh dat is leuk om te weten

jeetje77

Berichten: 3480
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:30

Ibbel schreef:
Malenka schreef:
Wat een heerlijk topic om gewoon simpel te genieten!

In mijn tuin zijn het nu vooral de rozen in de hoofdrol. Ik zal straks eens wat foto's plaatsen.

Omdat we een jonge grote tuin hebben en niet het geld om alles direct vol te planten met grote planten is het wel grotendeels groen maar nog niet zo vol met bloemen als dat ik eigenlijk zou willen. Maar als je dan rondloopt ontdek je toch overal bloeiende planten. Zeker in deze tijd van het jaar. En het leuke is dat het langzaamaan elk jaar weer een beetje meer is.



Tip: ga zaaien. Niets zo leuk als je jonge plantjes te zien opkomen, en je hebt meteen een bak vol.
Ook vaste planten zijn prima te zaaien.

Helaas verzendt Chiltern seed niet meer naar NL dankzij Brexit, want dat was mijn favoriete zaadleverancier.
Vreeken zaden is OK, maar het duurt eeuwen voor je wat binnen hebt, dus bestel in de winter, dan kan je met wat geluk in april aan de slag. Voordeel: je betaalt pas als ze je zaden versturen, dus dat hoeft niet niet af te schrikken qua lang wachten.

En verder zijn er nog meer dan genoeg andere (kleine) online sites waar enthousiastelingen voor weinig allerlei interessante zaden aanbieden. Het tijdschrift Groei en Bloei heeft ook een ruilhoek, is ook een mogelijkheid om goedkoop aan zaden en plantjes te komen.


Wij hebben hier in de regio ook de zaden bibliotheek. Ook in zaden te ruilen. Je haalt, zaait en oogst zaden die je dan weer brengt.

Marcella

Berichten: 36832
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:51

Ibbel schreef:
jeetje77 schreef:
[ [url=m/qV3AR7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volgens mij een dropplant iig uit zijn zakje bijenmengsel


Is komkommerkruid. De bloemen zijn eetbaar en smaken naar komkommer. De jonge zaailingetjes (stadium: alleen de grote zaadlobben) zijn ook eetbaar, en smaken ook naar komkommer.

Ook waarde plant voor de hommels/bijen.

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:59

Ibbel, bedankt voor de tip. Dat doe ik ook zeker. Honderden plantjes per jaar (ook moestuin). Ik vind het ontzettend leuk. Maar dat kost veel tijd, ruimte en door de enorme onkruid en slakkendruk red heel erg veel het niet. Een kavel van 2000m2 staat niet snel vol. Ik loop er alleen tegenaan dat mijn ruimte voor bomen op aan het raken is. :o

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:10

Ibbel schreef:
Malenka schreef:
Wat een heerlijk topic om gewoon simpel te genieten!

In mijn tuin zijn het nu vooral de rozen in de hoofdrol. Ik zal straks eens wat foto's plaatsen.

Omdat we een jonge grote tuin hebben en niet het geld om alles direct vol te planten met grote planten is het wel grotendeels groen maar nog niet zo vol met bloemen als dat ik eigenlijk zou willen. Maar als je dan rondloopt ontdek je toch overal bloeiende planten. Zeker in deze tijd van het jaar. En het leuke is dat het langzaamaan elk jaar weer een beetje meer is.



Tip: ga zaaien. Niets zo leuk als je jonge plantjes te zien opkomen, en je hebt meteen een bak vol.
Ook vaste planten zijn prima te zaaien.

Helaas verzendt Chiltern seed niet meer naar NL dankzij Brexit, want dat was mijn favoriete zaadleverancier.
Vreeken zaden is OK, maar het duurt eeuwen voor je wat binnen hebt, dus bestel in de winter, dan kan je met wat geluk in april aan de slag. Voordeel: je betaalt pas als ze je zaden versturen, dus dat hoeft niet niet af te schrikken qua lang wachten.

En verder zijn er nog meer dan genoeg andere (kleine) online sites waar enthousiastelingen voor weinig allerlei interessante zaden aanbieden. Het tijdschrift Groei en Bloei heeft ook een ruilhoek, is ook een mogelijkheid om goedkoop aan zaden en plantjes te komen.

Dat was voor mij het allergrootste drama, Chiltern kon niet meer leveren |(
Vreeken heeft ellenlange levertijden plus zelden iets op voorraad.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:50

Vreeken schijnt een aardig end op weg te zijn met verkoop van de tent. Staat al jaren te koop, hij wil zo langzamerhand met pensioen maar de winkel wel in stand houden en zoekt dus een enthousiasteling om de boel voort te zetten. Laatste nieuwsbrief schreef-ie dat het lijkt te gaan lukken. Dus wie weet gaat de opvolger wat sneller leveren :D

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:31

Als je jezelf er op in stelt is het goed te doen. Het assortiment is het absoluut waard.

Dit is een impressie van de bloemen in mijn tuin momenteel.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de roze liefhebbers zijn dit de rassen die er staan;

Claire Matin
New Dawn
Abraham Darby
Margaret Merril
Smiling eyes
For your eyes only/eyes on me

En een rode onbekende. Verder heb ik Rosa Rugosa en twee wilde rozen. Maar die bloeien momenteel niet.

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 15:29

Ik heb net even wat inkopen gedaan voor in mijn voortuin. Ik heb daar een probleempje, genaamd gras. Veel vaste planten en struiken, maar een wildgroei aan gras er tussen en er is 1 ding dat ik lichamelijk niet meer kan, dat is onkruid wieden. Dus bodembedekkers gehaald nu in de hoop dat die het gras gaan verjagen.

Campanula (wit)
Afbeelding

Vrouwenmantel, zien er een beetje sneu uit, maar ik denk dat ik ze wel aan krijg.
Afbeelding

Laat die maar mooi gaan groeien.

En toen ik toch bezig was, heb ik ook deze passiebloem maar gekocht. Hopelijk gaat deze het wel doen. De vorige heeft het niet gered, maar die was ook nog een stuk kleiner.
Afbeelding

De palmlelie bloeit nu ook
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:42

Gras is taaier dan wat dan ook. Als er al gras staat, gaan bodembedekkers dat niet wegconcurreren...

Dingen die je kunt proberen:

Deze winter alles wat je kaal wilt hebben onder je struiken en tussen je vaste planten bedekken met dik karton. Vastprikken met tentharingen/metalen satestokken of vastleggen met stenen. Minimaal een jaar laten liggen - ondertussen verteert je karton, dus dikke laag gebruiken.
Na dat jaar heb je kans dat je gras en onkruid aardig kwijt bent en dán kun je bodemdekkers gaan planten.

Andere optie: omhels je gras, en zaai er een bermbloemenmengsel doorheen. Ook mooi, en goed voor de biodiversiteit. In het najaar maaien met een bossenmaaier/strimmer en het gaat kort de winter in..

D_akota

Berichten: 678
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 17:03

Afbeelding
Afbeelding
Mooie planten komen hier voorbij! Love it. Ik zal nog eens nieuwe foto’s maken van de bloemen in mijn tuin.

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:02

Ohh die Clematis zo subtiel gekleurd.

_lautje_

Berichten: 9278
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:05

Ibbel: Albertine is prachtig! Mijn moeder heeft hem op de paardenstal. Maar grootste nadeel is gewoon echt dat hij maar 1x bloeit… Zo zonde.
Mooie vervanger is trouwens Kew gardens. Die bloeit ook zo rijk en pakt heel makkelijk hoogte en meters.

Mijn rozen valt wel mee hoor qua werk. Ik snoei heel continu de dode bloemen weg tot het vijfde blad. En mesten mesten mesten.
En m’n man heeft groene vingers. Die is tuinder :))

Rozenliefde overigens niet van een vreemde. Dit is bij mijn moeder. Een kleine impressie. Ik denk dat ze over de 50 soorten aan rozen heeft staan.
Oa Generous Gardener, Lady of the Lake, Westerlander, Kew gardens, eye of the tiger, mermaid, Albertine, etc
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 02-07-23 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:08

Wauw, wat een mooie rozen!

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:46

Prachtig!

Ik heb voor de tweede keer campanula geplant, maar die doet het maar slecht -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 19:01

Wow wat een mooie tuinen en bloemen komen er voorbij. Ik heb ook wel bloeiende planten, zo'n cottage tuin lijkt me prachtig. Maar geen groene vingers, en gewoon een hoekwoning in een woonwijk.

Afbeelding

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 19:13

Ibbel een vriend van me die hovenier is heeft mijn tuin bekeken en hij raadde aan om dit te gaan doen met de bodembedekkers. Mocht dat nou niet werken, dan spreekt me dat omhelzen wel aan. Dat ga ik zeker onthouden. Ik hou van een "wilde" tuin. Maar al dat gras vind ik echt minder, dus daar wil ik wat aan doen.

Lautje wauw wat prachtig! Ik wou dat ik zoiets kon maken.

Dit bloeit dan wel niet maar deze 2 kronkelwilgjes heb ik ook nieuw. Ze staan nu in de slootwal en mogen straks voor schaduw gaan zorgen bij de paarden in de paddock.

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 19:59

Leuk. Die gaan snel! Ik heb in 2021 stekjes van 15 cm in de grond gezet. Die zijn nu 3 meter hoog en mooi vol.

Mooie rozentuin ook die voorbij kwam. Bij mij net zo, de liefde voor rozen heb ik wel van mijn moeder meegekregen. Evenals de tuin geraniums. Die combinatie is echt altijd goed!

En het gras wordt echt wel minder als er geen zon meer bij komt. Maar je zult de bodembedekkers in het begin wel heel erg goed moeten helpen met hun strijd. Hier hebben we heel veel kweek. Echt ontzettend veel werk.

D_akota

Berichten: 678
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 20:19

<3 prachtig Lautje! Jij zegt “ veel mesten”. Gebruik je dan paardenmest bij de rozen?

Tinka

Berichten: 3802
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Wat voor moois bloeit er in jouw tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 20:28

Prachtig al die rozen. Wij hebben vorig jaar een paar rozenplantjes bij de Lidl gekocht, we zijn al blij dat een paar de strenge winter overleefd hebben, geen idee welke soorten het zijn.
We hebben dan wel veel stokrozen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding